Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4272
Sanoisin, että suurin epäonnistuja on red bulll tiiminä. Karmea PR katastrofi hornerin sekoiluista mitä ne sit olikaan. Lisäksi perezin käsittämätön alisuoriutuminen mihin suli tallimestaruus. Lisäksi kesken kautta ollut spekulointi onko max vaihtamassa suuntaa jne. Onnistuminen oli toki kuljettajien mestaruus kaikesta sekoilusta huolimatta.Ketkä tiimit ja kuljettajat olivat kauden 2024 onnistujat ja epäonnistujat mielestänne?
Onnistujiin lukeutuu mielestäni koko McLarenin tiimi ehdottomasti. Kauden mitalla rakensivat parhaimman auton, jolla voitettiinkin valmistajien maailmanmestaruus.
Epäonnistuja tiimeistä oli puolestaan Sauber. Todella heikkoa tekemistä, vaikka Zhou lopulta onnistuikin tuomaan pisteitä. Silti ylivoimaisesti heikoin tiimi.
Myös epäonnistuja on Red Bull. Alkukauden dominointia, josta käsittämättömällä tavalla valmistajien kolmanneksi vasta.
Kuljettajista onnistujiin lukeutuu Verstappen, joka onnustui voittamaan maailmanmestaruuden McLarenia ja Ferraria heikommalla kalustolla koko kauden mitassa.
Myös McLarenin kuljettajat Norris ja Piastri kuuluvat onnistujiin, kun kumpikin onnistui avaamaan voittotilinsä. Norris ehkä vähän suli paineissa välillä, mutta kuitenkin ekaa kertaa urallaan oli ylipäätään tässä tilanteessa. Ehkä ensi vuonna kestää paineet paremmin?
Epäonnistuja kuljettajista on ehdottomasti Sergio Perez. Miten mies pystyy ajamaan autolla, jolla tiimikaveri voittaa maailmanmestaruuden, noin huonosti koko ajan?
Muistissa on Häkkisen vaikea alkukausi,sitten autosta tulikin hyvä ja usean kerran Häkkinen keskeytti johtopaikalta!Formula 1, tiimit ja kuljettajat, pitävät ansaittua talvitaukoa parhaillaan.
Nyt voisi hyvin käyttää aikaa vanhojen kausikoosteiden katsomiseen.
Laitetaan ensin tulille F1-kauden 1997 kausikooste.
Mitäpä muistat kyseisestä kaudesta?
Kausi oli todella jännittävä omasta mielestäni. Vastakkain olivat Williamsin Jacques Villeneuve ja Ferrarin Michael Schumacher. Viimeiseen kilpailuun Jereziin mentiin Schumacherin pistejohdossa.
Myös Häkkisen ensimmäinen GP-voitto, hopeanväriset McLarenit ja keltaiset Jordanit, samoin kuin Damon Hillin kakkossija Arrowsilla ovat vahvoina muistissa.
Kausi oli itselleni ensimmäinen, jolloin seurasin lajia todenteolla.
Aiemminkin olin katsonut joitain kisoja satunnaisesti isäni kanssa, mutta tuolloin usein F1-lähetys katkesi meillä Häkkisen keskeytykseen.
Kun sain sitten Playstationin ja siihen Formula 1-pelin, innostuin lajista todenteolla. Ja heti ensimmäisestä GP:stä Australian Melbournesta seurasin lajia tiiviisti.
Mutta nyt kauden 1997 kausikoosteen pariin.
Näytä liitetiedosto 5447
Aika teoreettinen Häkkisen mestaruus, alkukausi oli liian huono. Häkkinen olisi todennäköisesti voinut voittaa mainitsemasi kisat, kuitenkin mm. Itävallassa moottori meni ensimmäisellä kierroksella joten mahdoton sanoa.Olisikohan Häkkinen kyennyt taistelemaan sitten maailmanmestaruudesta jo kaudella 1997, jos McLarenin kalusto olisi ollut luotettavampi?
Voisi sanoa, että ainakin kolme GP-voittoa valui pois luotettavuuden takia; Silverstone, Nurburgring, sekä Itävallan A1-Ring.
Hyvä kausi oli kyllä 1997, ja edelleenkin myös omia suosikkejani.
Nuo kolme voittoa Häkkiselle sekä Belgiassa lailliset bensat ja sieltä kolmossija, lisää 34 pistettä.Olisikohan Häkkinen kyennyt taistelemaan sitten maailmanmestaruudesta jo kaudella 1997, jos McLarenin kalusto olisi ollut luotettavampi?
Voisi sanoa, että ainakin kolme GP-voittoa valui pois luotettavuuden takia; Silverstone, Nurburgring, sekä Itävallan A1-Ring.
Schumacher | 77 |
Villeneuve | 62 |
Häkkinen | 51 |
Coulthard | 33 |
Muistuu noiden lisäksi Prost autosta myös A1 Ring, siellä Trulli johti heille, mutta lopulta moottori sanoi tosiaan sopimuksen irti. Myös Stewartilla oli Barrichello pitkään toinen/kolmas, mut hänkin keskeytti.Prost-talli oli jostain syystä kilpailukykyinen kauden alussa saamalla pari palkintopallisijaa Panisin ansiosta Brasiliassa ja Espanjassa.
Sen sijaan valmistajien sarjassa on tiukka tilanne Williamsin ja Ferrarin välillä. McLaren on kolmas ja Benetton neljäs. Viimeiseen kisaan Jereziin lähdetään tilanteesta.Nuo kolme voittoa Häkkiselle sekä Belgiassa lailliset bensat ja sieltä kolmossija, lisää 34 pistettä.
Samoista kilpailuista Villeneuvelle kolmen voiton sijasta kaksi kakkossijaa ja yksi kolmossija ja Belgiassa vitossijan sijaan kutossija, Villeneuvelta pois 15 pistettä.
Schumacher menettää Itävallan kutossijan yhden pisteen.
Coulthardin kone kestää myös Nürburgringillä ja hän saa sieltä kakkossijan. Itävallan kakkossija vaihtuu kolmossijaan, Silverstonen nelossija vitossijaan Häkkisen voittaessa molemmissa.
Mitalit on jaettu jo Japanissa. Mestaruus ratkeaa Schumacherin voittoon ja Villeneuven hylkyyn. Viimeiseen kisaan Jereziin lähdetään tilanteesta.
Schumacher 77 Villeneuve 62 Häkkinen 51 Coulthard 33
Schumacherin ei tarvitse kiilailla ja Ferrari saa ensimmäisen kuljettajien mestaruuden 18 vuoteen.
Williams | 104 |
Ferrari | 100 |
McLaren | 84 |
Benetton | 56 |
Schumacher | 75 |
Häkkinen | 66 |
Villeneuve | 57 |
Coulthard | 33 |
Schumacher | 83 |
Villeneuve | 72 |
Häkkinen | 54 |
Coulthard | 37 |
Williams | 114 |
Ferrari | 107 |
McLaren | 91 |
Benetton | 58 |
Schumacher | 81 |
Häkkinen | 69 |
Villeneuve | 61 |
Coulthard | 37 |
Williams | 109 |
McLaren | 105 |
Ferrari | 104 |
Benetton | 57 |
Hyvää analyysiahan sieltä tuli!Näissä skenaarioissa Schumacherilla ei ole mitään houkutusta lähteä kolaroimaan Jerezissä. Villeneuve oli McLareneita nopeampi Jerezissä, kunnes osuma Schumacherin kanssa hidasti. Todennäköisesti maaliin olisi tultu järjestyksessä 1. Villeneuve 2. Schumacher 3. Coulthard 4. Häkkinen.
Tällöin lopulliset psiteet olisivat olleet.
Schumacher 83 Villeneuve 72 Häkkinen 54 Coulthard 37
Williams 114 Ferrari 107 McLaren 91 Benetton 58
tai huikean optimistisessa skenaariossa
Schumacher 81 Häkkinen 69 Villeneuve 61 Coulthard 37
Williams 109 McLaren 105 Ferrari 104 Benetton 57
Nyt lopetan tämän jossittelun ja itse itselleni vastailun ennen kuin epäilette minua CCMK:n kakkosnickiksi.