Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4272
Viime kerralla, kun McLaren voitti rakentajien maailmanmestaruuden, elettiin vuotta 1998. Silloin myös Mika Hakkinen voitti henkilökohtaisen kuljettajien maailmanmestaruuden. 🏁🏆🏆.


FB_IMG_1733481658269.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4272
Ketkä tiimit ja kuljettajat olivat kauden 2024 onnistujat ja epäonnistujat mielestänne?

Onnistujiin lukeutuu mielestäni koko McLarenin tiimi ehdottomasti. Kauden mitalla rakensivat parhaimman auton, jolla voitettiinkin valmistajien maailmanmestaruus.

Epäonnistuja tiimeistä oli puolestaan Sauber. Todella heikkoa tekemistä, vaikka Zhou lopulta onnistuikin tuomaan pisteitä. Silti ylivoimaisesti heikoin tiimi.

Myös epäonnistuja on Red Bull. Alkukauden dominointia, josta käsittämättömällä tavalla valmistajien kolmanneksi vasta.

Kuljettajista onnistujiin lukeutuu Verstappen, joka onnustui voittamaan maailmanmestaruuden McLarenia ja Ferraria heikommalla kalustolla koko kauden mitassa.

Myös McLarenin kuljettajat Norris ja Piastri kuuluvat onnistujiin, kun kumpikin onnistui avaamaan voittotilinsä. Norris ehkä vähän suli paineissa välillä, mutta kuitenkin ekaa kertaa urallaan oli ylipäätään tässä tilanteessa. Ehkä ensi vuonna kestää paineet paremmin?

Epäonnistuja kuljettajista on ehdottomasti Sergio Perez. Miten mies pystyy ajamaan autolla, jolla tiimikaveri voittaa maailmanmestaruuden, noin huonosti koko ajan?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Ketkä tiimit ja kuljettajat olivat kauden 2024 onnistujat ja epäonnistujat mielestänne?

Onnistujiin lukeutuu mielestäni koko McLarenin tiimi ehdottomasti. Kauden mitalla rakensivat parhaimman auton, jolla voitettiinkin valmistajien maailmanmestaruus.

Epäonnistuja tiimeistä oli puolestaan Sauber. Todella heikkoa tekemistä, vaikka Zhou lopulta onnistuikin tuomaan pisteitä. Silti ylivoimaisesti heikoin tiimi.

Myös epäonnistuja on Red Bull. Alkukauden dominointia, josta käsittämättömällä tavalla valmistajien kolmanneksi vasta.

Kuljettajista onnistujiin lukeutuu Verstappen, joka onnustui voittamaan maailmanmestaruuden McLarenia ja Ferraria heikommalla kalustolla koko kauden mitassa.

Myös McLarenin kuljettajat Norris ja Piastri kuuluvat onnistujiin, kun kumpikin onnistui avaamaan voittotilinsä. Norris ehkä vähän suli paineissa välillä, mutta kuitenkin ekaa kertaa urallaan oli ylipäätään tässä tilanteessa. Ehkä ensi vuonna kestää paineet paremmin?

Epäonnistuja kuljettajista on ehdottomasti Sergio Perez. Miten mies pystyy ajamaan autolla, jolla tiimikaveri voittaa maailmanmestaruuden, noin huonosti koko ajan?
Sanoisin, että suurin epäonnistuja on red bulll tiiminä. Karmea PR katastrofi hornerin sekoiluista mitä ne sit olikaan. Lisäksi perezin käsittämätön alisuoriutuminen mihin suli tallimestaruus. Lisäksi kesken kautta ollut spekulointi onko max vaihtamassa suuntaa jne. Onnistuminen oli toki kuljettajien mestaruus kaikesta sekoilusta huolimatta.

Ehdoton onnistuja tietenkin mclaren joka onnistui auton kehittämisessä ja toki norris piastri yhdistelmä toimi kokonaisuudessaan hyvin. Ferrarikin näytti, että vähän on taas noususuhdannetta ja päästy jyvälle.

Mercedes pieni pettymys. Välissä auto kulki ja voitot tuli, mutta välissä ihan hukassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4272
Päättyneellä kaudella oli sellainen harvinaisuus, että kolme MM-sarjan kärkikuljettajaa ajoivat eri tiimeissä.

Viimeksi vastaava tilanne nähtiin kaudella 2012, joka oli tuolloin todella tasainen kausi.

Kaudella 2012 nähtiin kahdeksan eri GP-voittajaa kuudessa eri tiimissä; Red Bullilla, Ferrarilla, McLarenilla, Mercedeksellä, Lotuksella ja Williamsilla.

https://x.com/F1/status/1866123201324958122?s=1920241209_175144.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4272
Formula 1, tiimit ja kuljettajat, pitävät ansaittua talvitaukoa parhaillaan.

Nyt voisi hyvin käyttää aikaa vanhojen kausikoosteiden katsomiseen.

Laitetaan ensin tulille F1-kauden 1997 kausikooste.

Mitäpä muistat kyseisestä kaudesta?

Kausi oli todella jännittävä omasta mielestäni. Vastakkain olivat Williamsin Jacques Villeneuve ja Ferrarin Michael Schumacher. Viimeiseen kilpailuun Jereziin mentiin Schumacherin pistejohdossa.

Myös Häkkisen ensimmäinen GP-voitto, hopeanväriset McLarenit ja keltaiset Jordanit, samoin kuin Damon Hillin kakkossija Arrowsilla ovat vahvoina muistissa.

Kausi oli itselleni ensimmäinen, jolloin seurasin lajia todenteolla.

Aiemminkin olin katsonut joitain kisoja satunnaisesti isäni kanssa, mutta tuolloin usein F1-lähetys katkesi meillä Häkkisen keskeytykseen.

Kun sain sitten Playstationin ja siihen Formula 1-pelin, innostuin lajista todenteolla. Ja heti ensimmäisestä GP:stä Australian Melbournesta seurasin lajia tiiviisti.

Mutta nyt kauden 1997 kausikoosteen pariin. 🏁🏎


unnamed.jpg
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
970
Formula 1, tiimit ja kuljettajat, pitävät ansaittua talvitaukoa parhaillaan.

Nyt voisi hyvin käyttää aikaa vanhojen kausikoosteiden katsomiseen.

Laitetaan ensin tulille F1-kauden 1997 kausikooste.

Mitäpä muistat kyseisestä kaudesta?

Kausi oli todella jännittävä omasta mielestäni. Vastakkain olivat Williamsin Jacques Villeneuve ja Ferrarin Michael Schumacher. Viimeiseen kilpailuun Jereziin mentiin Schumacherin pistejohdossa.

Myös Häkkisen ensimmäinen GP-voitto, hopeanväriset McLarenit ja keltaiset Jordanit, samoin kuin Damon Hillin kakkossija Arrowsilla ovat vahvoina muistissa.

Kausi oli itselleni ensimmäinen, jolloin seurasin lajia todenteolla.

Aiemminkin olin katsonut joitain kisoja satunnaisesti isäni kanssa, mutta tuolloin usein F1-lähetys katkesi meillä Häkkisen keskeytykseen.

Kun sain sitten Playstationin ja siihen Formula 1-pelin, innostuin lajista todenteolla. Ja heti ensimmäisestä GP:stä Australian Melbournesta seurasin lajia tiiviisti.

Mutta nyt kauden 1997 kausikoosteen pariin. 🏁🏎


Näytä liitetiedosto 5447
Muistissa on Häkkisen vaikea alkukausi,sitten autosta tulikin hyvä ja usean kerran Häkkinen keskeytti johtopaikalta!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Itselleni yksi parhaimmista kausista 1997, jotenkin aina jälkeenpäinkin tullut paljon muisteltua, oli lopulta sillä hetkellä viimeinen slicksien vuosi, ja Minardia/Tyrrelliä lukuunottamatta kaikkien muiden tiimien kalustoa nähtiin kauden aikana podium sijoilla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Williams-talli voitti toistaiseksi viimeisimmät kuljettajien sekä valmistajien mestaruudet 97 kaudella, joten siinä mielessä kyseinen kausi tuntuu historialliselle kun ajattelee asiaa syvällisesti ja sen kauden jälkeen autot kokivat valtavan muutoksen. Yhden aikakauden päätös siinä mielessä.
97 voimasuhteet ehtivät vaihtua käsittääkseni todella paljon 2024 tapaan ja Prost-talli oli jostain syystä kilpailukykyinen kauden alussa saamalla pari palkintopallisijaa Panisin ansiosta Brasiliassa ja Espanjassa.
Schumacher ajoi uskomattoman kauden Ferrarille, joka ei ollut mielestäni se nopein auto 97 kauden aikana ja oli jopa kiinni mestaruudesta ennen Jerezin päätöskisaa Villeneuvea vastaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4272
Olisikohan Häkkinen kyennyt taistelemaan sitten maailmanmestaruudesta jo kaudella 1997, jos McLarenin kalusto olisi ollut luotettavampi?

Voisi sanoa, että ainakin kolme GP-voittoa valui pois luotettavuuden takia; Silverstone, Nurburgring, sekä Itävallan A1-Ring.

Hyvä kausi oli kyllä 1997, ja edelleenkin myös omia suosikkejani.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
133
Olisikohan Häkkinen kyennyt taistelemaan sitten maailmanmestaruudesta jo kaudella 1997, jos McLarenin kalusto olisi ollut luotettavampi?

Voisi sanoa, että ainakin kolme GP-voittoa valui pois luotettavuuden takia; Silverstone, Nurburgring, sekä Itävallan A1-Ring.

Hyvä kausi oli kyllä 1997, ja edelleenkin myös omia suosikkejani.
Aika teoreettinen Häkkisen mestaruus, alkukausi oli liian huono. Häkkinen olisi todennäköisesti voinut voittaa mainitsemasi kisat, kuitenkin mm. Itävallassa moottori meni ensimmäisellä kierroksella joten mahdoton sanoa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Olisikohan Häkkinen kyennyt taistelemaan sitten maailmanmestaruudesta jo kaudella 1997, jos McLarenin kalusto olisi ollut luotettavampi?

Voisi sanoa, että ainakin kolme GP-voittoa valui pois luotettavuuden takia; Silverstone, Nurburgring, sekä Itävallan A1-Ring.
Nuo kolme voittoa Häkkiselle sekä Belgiassa lailliset bensat ja sieltä kolmossija, lisää 34 pistettä.

Samoista kilpailuista Villeneuvelle kolmen voiton sijasta kaksi kakkossijaa ja yksi kolmossija ja Belgiassa vitossijan sijaan kutossija, Villeneuvelta pois 15 pistettä.

Schumacher menettää Itävallan kutossijan yhden pisteen.

Coulthardin kone kestää myös Nürburgringillä ja hän saa sieltä kakkossijan. Itävallan kakkossija vaihtuu kolmossijaan, Silverstonen nelossija vitossijaan Häkkisen voittaessa molemmissa.

Mitalit on jaettu jo Japanissa. Mestaruus ratkeaa Schumacherin voittoon ja Villeneuven hylkyyn. Viimeiseen kisaan Jereziin lähdetään tilanteesta.

Schumacher77
Villeneuve62
Häkkinen51
Coulthard33

Schumacherin ei tarvitse kiilailla ja Ferrari saa ensimmäisen kuljettajien mestaruuden 18 vuoteen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Prost-talli oli jostain syystä kilpailukykyinen kauden alussa saamalla pari palkintopallisijaa Panisin ansiosta Brasiliassa ja Espanjassa.
Muistuu noiden lisäksi Prost autosta myös A1 Ring, siellä Trulli johti heille, mutta lopulta moottori sanoi tosiaan sopimuksen irti. Myös Stewartilla oli Barrichello pitkään toinen/kolmas, mut hänkin keskeytti.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Nuo kolme voittoa Häkkiselle sekä Belgiassa lailliset bensat ja sieltä kolmossija, lisää 34 pistettä.

Samoista kilpailuista Villeneuvelle kolmen voiton sijasta kaksi kakkossijaa ja yksi kolmossija ja Belgiassa vitossijan sijaan kutossija, Villeneuvelta pois 15 pistettä.

Schumacher menettää Itävallan kutossijan yhden pisteen.

Coulthardin kone kestää myös Nürburgringillä ja hän saa sieltä kakkossijan. Itävallan kakkossija vaihtuu kolmossijaan, Silverstonen nelossija vitossijaan Häkkisen voittaessa molemmissa.

Mitalit on jaettu jo Japanissa. Mestaruus ratkeaa Schumacherin voittoon ja Villeneuven hylkyyn. Viimeiseen kisaan Jereziin lähdetään tilanteesta.

Schumacher77
Villeneuve62
Häkkinen51
Coulthard33

Schumacherin ei tarvitse kiilailla ja Ferrari saa ensimmäisen kuljettajien mestaruuden 18 vuoteen.
Sen sijaan valmistajien sarjassa on tiukka tilanne Williamsin ja Ferrarin välillä. McLaren on kolmas ja Benetton neljäs. Viimeiseen kisaan Jereziin lähdetään tilanteesta.

Williams104
Ferrari100
McLaren84
Benetton56

Ferrarilla on mahdollisuus ottaa myös ensimmäinen valmistajien mestaruus 14 vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Jos listataan muut Häkkisen keskeytykset
Monaco - kolari
Kanada - kolari
Ranska - moottori, tekniikan kestäessä ehkä 5. sija.
Unkari - hydrauliikka, täältä olisi voinnut haastaa Villeneuven voitosta
Italia - rengasrikko, 4. sija

-> Muista kuin kolareista johtuvista olisi ollut otettavissa teoriassa 15 pistettä lisää.

Tällöin viimeiseen kisaan olisi lähdettty seuraavanlaisesta tilanteesta.

Schumacherille olisi riittänyt kutossija mestaruuden varmistamiseen, koska molemmilla olisi ollut tiukimmassa tilanteessa viisi voittoa, mutta Schumacherilla enemmän kakkossijoja.

Schumacher75
Häkkinen66
Villeneuve57
Coulthard33

Jotta Häkkisellä olisi ollut edes teoreettiset mahdollisuudet mestaruuteen, olisi tarvittu kuuden teknisen vian puuttuminen sekä Belgian polttoainehylky pois. Eli käytännössä mahdoton skenaario. Kyllä Häkkisen mestaruusmahdollisuudet katosivat heikkoon alkukauteen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Näissä skenaarioissa Schumacherilla ei ole mitään houkutusta lähteä kolaroimaan Jerezissä. Villeneuve oli McLareneita nopeampi Jerezissä, kunnes osuma Schumacherin kanssa hidasti. Todennäköisesti maaliin olisi tultu järjestyksessä 1. Villeneuve 2. Schumacher 3. Coulthard 4. Häkkinen.

Tällöin lopulliset psiteet olisivat olleet.

Schumacher83
Villeneuve72
Häkkinen54
Coulthard37

Williams114
Ferrari107
McLaren91
Benetton58

tai huikean optimistisessa skenaariossa

Schumacher81
Häkkinen69
Villeneuve61
Coulthard37

Williams109
McLaren105
Ferrari104
Benetton57

Nyt lopetan tämän jossittelun ja itse itselleni vastailun ennen kuin epäilette minua CCMK:n kakkosnickiksi.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
133
Näissä skenaarioissa Schumacherilla ei ole mitään houkutusta lähteä kolaroimaan Jerezissä. Villeneuve oli McLareneita nopeampi Jerezissä, kunnes osuma Schumacherin kanssa hidasti. Todennäköisesti maaliin olisi tultu järjestyksessä 1. Villeneuve 2. Schumacher 3. Coulthard 4. Häkkinen.

Tällöin lopulliset psiteet olisivat olleet.

Schumacher83
Villeneuve72
Häkkinen54
Coulthard37

Williams114
Ferrari107
McLaren91
Benetton58

tai huikean optimistisessa skenaariossa

Schumacher81
Häkkinen69
Villeneuve61
Coulthard37

Williams109
McLaren105
Ferrari104
Benetton57

Nyt lopetan tämän jossittelun ja itse itselleni vastailun ennen kuin epäilette minua CCMK:n kakkosnickiksi.
😃 Hyvää analyysiahan sieltä tuli!
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
133
Seuraavaksi voisi ruotia sitten kauden 1998. Jos Schumacher ei olisi kolaroinut typerästi Monacossa ja Spa olisi mennyt toisin..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4272
Kausi 1997 oli siitäkin erinomainen, että pienemmätkin tiimit onnistuivat saavuttamaan hyviä tuloksia. Esim. Panisin podiumit Barcelonassa ja Interlagosissa Prost-autolla, Barrichello puolestaan toinen Stewartilla Monacossa ja Hill toinen Unkarissa Arrowsilla. Herbert myös Unkarissa podiumilla Sauberilla.

Ainoastaan täysiä heittopusseja olivat Tyrrell ja Minardi. Salo kuitenkin viides Tyrrell:illä Monacossa.

Salohan kävi sopimusneuvotteluja monenkin tiimin kanssa tuolloin kaudesta 1998, ja muistan jännittäneeni, että pääsisikö Salo jopa Ferrarille tai Williamsille.

No ei, vaan osoitteena oli Arrows.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4272
Mielenkiintoista pohdintaa siitä, että kenellä oli nopein auto päättyneellä kaudella 2024. Oliko kyseessä McLaren vaiko Ferrari? Tai sittenkin Red Bull?


Päättyneen kauden läpiveto lyhyessä videossa.



Ja vähän pidempi video siitä, miten McLaren onnistui viimein voittamaan valmistajien maailmanmestaruuden sitten kauden 1998.

 
Ylös