Formula 1 - 2025 - 7 - Emiglia-Romagnan GP (Italia)

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6397
Näinhän se on, että jos renkaita säästellään, niin eihän se parasta mahdollista marssivauhtia ole. Yhtä pitkissä stinteissä voidaan vertailla race craftia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15243
Muutoin kai puhuen hieman sitten Isack Hadjarista:

Viime aikojen tuuripoika on hyötynyt pisteissä osin vain Suzukan kasipaikasta kun muuten on ollut kyllä vähän hakemista ajoissa ja osin suorituksissa.

On puhtaissa pisteissä miettien ollut laskusuunnassa. Tiedä sitten aivan vielä, että onko kyllä syy myös Racing Bullin omassa ajoittain luokattomassa varikkotaktisten pysähdysvälien hommissakin. Ihan pahimmilla julkisuuden valokeilahehkutuksilla saadaan vain rumaa jälkeä aikaan.

Mallia vaikkapa Franco Colapinto Argentiinasta. Oma on kyllä Alpinen vika tuokin tapaus ja siinä Doohanin palatessa mahdollisesti kisoissa vielä rattiin hänellekin tulee taas totutteluajoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15243
Tsunodasta vielä sen verran, että tosiaan Miamissa oli kuitenkin pienoiskilpailussa kuudes tuoden hyvätkin pisteet kaikkiaan.

Katastrofiin nähden siis korjaaminen täystuhosta sentään siedettäväksi meni suoritukseltaan niin Miamissa, mutta myös kaikkeen herjailuun nähden Imolassakin varikolta kisaan lähteneenäkin.

Piastrin kanssa loppupelissä erittäin järkevää luovuttamista huomioimatta suoritti myös useammankin ohituksen kisaan mistä joitakin sai TV-ohjauskin kuviin, mutta toivomisen varaa oli näkemättömäksi jääneissäkin sellaisissa.

Tsunodan osalta puhuen edes ajatuksella huutelijoita 'ymmärtäen':

Tietysti mikäli nyt ihan koko ajan sinne kauden jonnekin loppupuolelle asti ajaisi vain jatkuvan jatkuvasti jäännöspisteelle/pisteille kisoissa tai ei onnistu saamaan välillä lisäystä pistepottiin.

Vaikkapa pienoiskisoissa tai jotain muuta todella huomattavan selkeää pisteonnistumista tilille johonkin tiettyyn kisaan edelleen kuitenkin melko huipputalliksi laskettavassa autossa tämän vuoden automallin ongelmatkin tietäen niin sitten voikin olla todella tuntuvia ongelmia ja jopa itsekin voisin ehkä jossain määrin ymmärtää toisaalta tässä vaiheessa hyvinkin suhteellisuudentajutonta arvostelua mitä japanilaiseen tulee.

Ei ole vieläkään mitenkään erityisen montaa kisaa Red Bullilla takana ja epäonnen määrä kisoissa tähän astikin on ollut hirvittävä. Kun vähänkin paremmalla onnella niitä pisteitä olisi ollut niin paljon enemmän ja tosiaan ilman urpo-Gaslyn kolaria Jeddah-Cornichen kisassa vaikka mitä olisi voinut olla jo suoritteena.

Ajatella, että Gaslyn suhteen häntä kehuin vielä Sakhirin kisassa silloisesta suorituksestaan. Sankarista urpoksi on kyllä kaveri muuttunut otteissaan. Saa kyllä minusta nähden kolaroida kyllä ihan kenen tahansa muun kanssa, mutta Tsunodan kisoja on vain parempi olla kolaroimatta enää yhtään enempää.

Seuraava kisa tarkoittaa muuten jo tämän pitkän kauden ensimmäistä kolmannesta!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15243
Ei pitänyt nyt Tsunodasta enää puhua tälle viikonlopulle, mutta tosiaan tuo aika-ajon kolari mikäli olisi vapaissa harjoituksissa sattunut niin ei olisi välttämättä ollut lähimainkaan niinkään ongelmallinen tilanne sulattaa.

Sattuihan siellä kolareita ja ulosajoja muillekin. Ja ellen nähnyt väärin niin aika-ajoissa tuli punainen lippu loppupuolella uudestaankin erään toisen kuljettajan kolarin yhteydessä.

Eipä häntä tosin ristiinnaulittu.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4745
Ja Yuki nousi pisteille varikolta lähdettyään. Hyvä suoritus tänään.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4020
Juu ihan hyvä suoritus oli tänään kisassa. Huono viikonloppu silti kokonaisuudessaan, mikä johtui siitä isosta kolarista aika-ajoissa. Eikös se ollut ihan oma ajovirhe?
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
779
Oli vaan kyllä melko kyseenalainen teennäinen "Jenkki" -SC tuossa lopussa, kun ekalla kerralla selvittiin samasta paikasta pelkällä virtuaalisella..
Kun jälkikäteen tiedetään kuinka tajuttoman kauan auton poisto radan viereltä, sekä kierroksella ohitetun kuljettajan ohitse päästämiseen aikaa kului, oli oikean turva-auton käyttäminen mielestäni oikeutettua. Toki VSC -tilanteessa ei olisi tarvinnut odottaa kierroksella ohitetun auton ohi päästämistä.

Olisiko aiemmassa tilanteessa pitänyt sitten toimia samoin, niin johonkihan se raja on vedettävä. Myöhemmässä tilanteessa auto oli kai pysähtyneenä hieman kauemmaksi ja autot olivat levittyneet radalle eri etäisyyksille. Kieltämättä valittu toimintatapa aiheutti kiinnostavan lopun kilpailulle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15243
Juu ihan hyvä suoritus oli tänään kisassa. Huono viikonloppu silti kokonaisuudessaan, mikä johtui siitä isosta kolarista aika-ajoissa. Eikös se ollut ihan oma ajovirhe?
Ikävä kyllä harvinaisena sellaisena juuri tästä puhuen oli ja osui siis pahaan paikkaan.

Melko huono viikonloppu oli kyllä, mutta yksi näistä sessioista tosin meni Tsunodalta paremmin vapaissa harjoituksissa ennen kisaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15243
Kun jälkikäteen tiedetään kuinka tajuttoman kauan auton poisto radan viereltä, sekä kierroksella ohitetun kuljettajan ohitse päästämiseen aikaa kului, oli oikean turva-auton käyttäminen mielestäni oikeutettua. Toki VSC -tilanteessa ei olisi tarvinnut odottaa kierroksella ohitetun auton ohi päästämistä.

Olisiko aiemmassa tilanteessa pitänyt sitten toimia samoin, niin johonkihan se raja on vedettävä. Myöhemmässä tilanteessa auto oli kai pysähtyneenä hieman kauemmaksi ja autot olivat levittyneet radalle eri etäisyyksille. Kieltämättä valittu toimintatapa aiheutti kiinnostavan lopun kilpailulle.
Vaihtoehtoisesti varsinainen turva-auto olisi voinut olla kokeeksi jo heti ensimmäiseen tilanteeseen ja toinen sitten olisi voitu hoitaa reilusti pidemmällä virtuaalisen turva-auton tilanteella.

Varsinaisen turva-auton radalle tulemisen taisi sinetöidä Antonellin auton meneminen hieman huonompaan ja kapeampaan kohtaan radassa mistä autoa ei aivan niin helposti voitu poimia talteen ja mikäli ei se niin viimeistään tosiaan sen enintään 40 kilometrin tuntinopeudella siinä olleen varoitus- ja nopeusrajoituskyltin mukaisesti liikkunut nosturi toi turva-auton radalle.

Tosiaan mikäli sellainen erehtyy tai joutuu radalle tulemaan syystä tai toisesta niin se on aina turva-auto tai punainen lippu.

Bianchin juttua ei haluta ottaa uusintana. Tai muuta ilman hyvin vakavaa kolaria ilman kuolemaakin.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1149
Yhtä asiaa mietin miksi ihmeessä McLaren otti Piastrin 2 sijalta varikolle kun mitään hyvää väliä ei ollut radalla tehdä undercuttia? Norris kuitenkin ajoi mediumeilla pitkän stintin joten olettaisin et Piastrikin olisi voinut ajaa.

McLaren taisi hieman hätiköidä ja olla olevinaan viisaampi taktiikassa kuin olikaan. Kilpailu kuitenkin elää ja voi tulla monenlaisia käänteitä esim SC niin tuolla taktiikalla olisi voinut tulla huonompikin tulos.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
68
Sijainti
Kulju
Arvostan kyllä Maxin tämän päivän suorittamista, hieno ja puhdas ohitus lähdössä. En tiedä mitä Piastri oikein koitti säätää lähdössä kun Russellkin joutui nostamaan ennen jarrrua. Oliko sitten väärät asetukset valittu lähtöön. Ei olisi Piastri kyennyt pitämään tänään Maxia takanaan vaikka olisi ensimmäisenä selvinnyt ekasta mutkasta.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
68
Sijainti
Kulju
Yhtä asiaa mietin miksi ihmeessä McLaren otti Piastrin 2 sijalta varikolle kun mitään hyvää väliä ei ollut radalla tehdä undercuttia? Norris kuitenkin ajoi mediumeilla pitkän stintin joten olettaisin et Piastrikin olisi voinut ajaa.

McLaren taisi hieman hätiköidä ja olla olevinaan viisaampi taktiikassa kuin olikaan. Kilpailu kuitenkin elää ja voi tulla monenlaisia käänteitä esim SC niin tuolla taktiikalla olisi voinut tulla huonompikin tulos.
Vähän tuli radioviestistä mieleen ensin että koitetaan bluffata ettei nämä renkaat kestä yhden stopin taktiikalla, ja sitten tehtiin tämä stoppi kierros sen jälkeen vailla mitään järkeä. Ja oli vielä huono pysähdys. Sitten hävittiinkin aika monta sekuntia kun tällä radalla joutuu yleensä sinne pääsuoralle asti köröttelemään että pääsee ohi.

Muutenkin näytti olevan Imolassa varikkopysähdyksissä ongelmia normaalia enemmän.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2985
Yhtä asiaa mietin miksi ihmeessä McLaren otti Piastrin 2 sijalta varikolle kun mitään hyvää väliä ei ollut radalla tehdä undercuttia? Norris kuitenkin ajoi mediumeilla pitkän stintin joten olettaisin et Piastrikin olisi voinut ajaa.

McLaren taisi hieman hätiköidä ja olla olevinaan viisaampi taktiikassa kuin olikaan. Kilpailu kuitenkin elää ja voi tulla monenlaisia käänteitä esim SC niin tuolla taktiikalla olisi voinut tulla huonompikin tulos.
Siinä Maxin takana ajellessa tuli varmaan aika äkkiä selväksi että samalla taktiikalla ajamalla ei ainakaan ohi tulla radalla pääsemään. Eipä tuossa oikein voittotaisteluun muuta niksiä ollut kuin lähteä yrittämään sillä poikkeavalla taktiikalla. Sikäli tilanteeseen nähden mielestäni ihan hyvä ratkaisu, vaikka ei tänään lopulta toiminutkaan.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
68
Sijainti
Kulju
Mihin Tsunoda vaihdetaan? Hamilton on uhonnut kyykyttävänsä Verstappenia Red Bullilla, tosin Ferrarikin kuulemma liian herkkä hänen makuun. Alonso on nostanut jo kätensä pystyyn Maxin suhteen "only he can do it". Sainzin kurmottaja Alboniakaan ei tarvitse takaisin kutsua kun traumat vaikeasta autosta. Tämä on jo niin monesti todettu että Red Bullin autoa pystyy kuskaamaan vain poikkeuksellinen lahjakkuus ja muiden käsissä se on yliviritetty Suzuki PV joka menee ojasta allikkoon. Näin tallimestaruuden kannalta Red Bullhan on aivan jäljessä Mclarenia jota pystyy kuskaamaan kärkeen kuka vain.
Haluaisin edelleen nähdä Verstappenin pärjäävän jossain muussa tallissa, mutta sitä tuskin nähdään, kun lopettaa uransa jo ennen kuin pallit ovat laskeutuneet.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6397
Yhtä asiaa mietin miksi ihmeessä McLaren otti Piastrin 2 sijalta varikolle kun mitään hyvää väliä ei ollut radalla tehdä undercuttia? Norris kuitenkin ajoi mediumeilla pitkän stintin joten olettaisin et Piastrikin olisi voinut ajaa.

McLaren taisi hieman hätiköidä ja olla olevinaan viisaampi taktiikassa kuin olikaan. Kilpailu kuitenkin elää ja voi tulla monenlaisia käänteitä esim SC niin tuolla taktiikalla olisi voinut tulla huonompikin tulos.
Tais Lewiksen ja Kimin kierrosajat kovilla yllättää ja nähtiin jotain saumaa splitata taktiikat.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1139
Yhtä asiaa mietin miksi ihmeessä McLaren otti Piastrin 2 sijalta varikolle kun mitään hyvää väliä ei ollut radalla tehdä undercuttia? Norris kuitenkin ajoi mediumeilla pitkän stintin joten olettaisin et Piastrikin olisi voinut ajaa.

McLaren taisi hieman hätiköidä ja olla olevinaan viisaampi taktiikassa kuin olikaan. Kilpailu kuitenkin elää ja voi tulla monenlaisia käänteitä esim SC niin tuolla taktiikalla olisi voinut tulla huonompikin tulos.
Taisi mennä Mäkillä hätäkakat housuun ja otettiin auto paniikissa sisään, kun Leclerc ja kumppanit painoivat kovaa kyytiä undercutilla. Kaupan päälle vielä hidas pysähdys ja Piastrin juuttuminen ruuhkiin. Lopulta toki vsc vei taktiikalta viimeisen mahdollisuuden onnistua. Mutta liian aikaisin ottivat Piastrin sisään. Jonkin aikaa olisi pitänyt pysyä ainakin vielä radalla ettei olisi joutunut niin kovaan ruuhkaan ohittelemaan. Vaikka ei ohituksiin sinänsä aikaa mennytkään, mutta pääsuora käytännössä ainoa kunnon paikka ohituksen tekemiseen, niin väistämättä siellä joutui köröttelemään.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1994
Sijainti
Vyborg
Ihan mielenkiintoinen Imolan osakilpailu nähtiin jonka voitti Max hienolla ajollaan.
-Itse kisasta jäi mieleen Maxin ohitus Piastrista lähdön jälkeen ja pari turva-auto tilannetta Bearmanin ja Antonellin keskeytyksien takia joka toi hieman jännitystä kisaan.
-Mclareneilta odotin enemmän tänään taistelua kisan voitosta, mestaruustaistelun kannalta Maxin voitto toisaalta teki hyvää.
-Lewisin nousu neljänneksi oli piristävää seurata hyödyntämällä virtuaali ja turva-auton tilanteet hienosti tänään Imolan radalla.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3676
Sijainti
F1-fanikatsomo
Taisi mennä Mäkillä hätäkakat housuun ja otettiin auto paniikissa sisään, kun Leclerc ja kumppanit painoivat kovaa kyytiä undercutilla. Kaupan päälle vielä hidas pysähdys ja Piastrin juuttuminen ruuhkiin. Lopulta toki vsc vei taktiikalta viimeisen mahdollisuuden onnistua. Mutta liian aikaisin ottivat Piastrin sisään. Jonkin aikaa olisi pitänyt pysyä ainakin vielä radalla ettei olisi joutunut niin kovaan ruuhkaan ohittelemaan. Vaikka ei ohituksiin sinänsä aikaa mennytkään, mutta pääsuora käytännössä ainoa kunnon paikka ohituksen tekemiseen, niin väistämättä siellä joutui köröttelemään.
Villeneuve mutka yhdistelmässä taidettiin tehdä kyllä enemmän ohituksia kuin Tamburelloon tultaessa
 
Ylös