F1-uutisia 2025

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6551
Indy 500:ssa ei ikävä kyllä ajeta jokkiksilla. Montrealissakin myydään hot dogeja, kuten myös lähimmällä huoltoasemallasi.
Mitäs ikävää siinä on?
Ei hot dogin syöminen tee möhöksi. Pitää olla myös amerikkalainen jonnin joutavia sarjoja seuraava möhö.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10351
Sijainti
Helsinki
Mitäs ikävää siinä on?
Ei hot dogin syöminen tee möhöksi. Pitää olla myös amerikkalainen jonnin joutavia sarjoja seuraava möhö.
Olen suomalainen ja silti seuraan amerikan sarjoja - niistäkin vain kahta. Arkeologien löytämillä kivikautisilla venusfiguureilla on möhömaha.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6060
Perjantaina nähdään onko mies ajokuntoinen... itse pitäisi taukoa ja parantaisin vaivan kunnolla
Joo, mies on vielä nuori ja edessä odottaa pitkä ja lupaava ura. Kannattaisi levätä käsi kuntoon ja olla valmis ensi kaudella MM-taistoon Neweymobiililla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6060
RBn tämän kertainen ulina toi mukanaan tulevan sääntömuutoksen, jossa renkaiden jäähdytykseen ei saa käyttää kuin liikettä. Mikään muu talli ei varmaankaan ole saanut näin paljoa erilaisia sääntömuutoksia aikaiseksi

https://www.the-race.com/formula-1/f1-adjusts-2026-rules-to-close-off-tyre-cooling-tricks/
Vähän turhaa ulinaa jostain mitä ei ole olemassa. McLaren ei tiettävästi ole koskaan kiertänyt sääntöjä vaan pelannut ihan puhdasta peliä.

Paljon merkityksellisempi sääntömuutos on se, että ensi kaudella FIA'lla on oikeus leikata hybridienergiaa liki 40 %:lla maksimista, mikäli sen mielestä täyden latauksen saavuttaminen vaatisi kuljettajilta "ei-toivottuja keinoja". Uskon edelleen ensi kauden olevan täysi fiasko, kun FIA todennäköisesti väärinkäyttää näitä sääntöjä tallien / moottoreiden välisten tehoerojen tasoitteluun. Sillä tulee olemaan se seuraus, että autot ovat sitten kirjaimellisesti F2-autojakin hitaampia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10351
Sijainti
Helsinki
Vähän turhaa ulinaa jostain mitä ei ole olemassa. McLaren ei tiettävästi ole koskaan kiertänyt sääntöjä vaan pelannut ihan puhdasta peliä.

Paljon merkityksellisempi sääntömuutos on se, että ensi kaudella FIA'lla on oikeus leikata hybridienergiaa liki 40 %:lla maksimista, mikäli sen mielestä täyden latauksen saavuttaminen vaatisi kuljettajilta "ei-toivottuja keinoja". Uskon edelleen ensi kauden olevan täysi fiasko, kun FIA todennäköisesti väärinkäyttää näitä sääntöjä tallien / moottoreiden välisten tehoerojen tasoitteluun. Sillä tulee olemaan se seuraus, että autot ovat sitten kirjaimellisesti F2-autojakin hitaampia.
Fiaskokausi voi olla mahdollinen, jos FIA:n yritys tuoda F1:siin BoP-käytäntö epäonnistuu.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6551
Vähän turhaa ulinaa jostain mitä ei ole olemassa. McLaren ei tiettävästi ole koskaan kiertänyt sääntöjä vaan pelannut ihan puhdasta peliä.

Paljon merkityksellisempi sääntömuutos on se, että ensi kaudella FIA'lla on oikeus leikata hybridienergiaa liki 40 %:lla maksimista, mikäli sen mielestä täyden latauksen saavuttaminen vaatisi kuljettajilta "ei-toivottuja keinoja". Uskon edelleen ensi kauden olevan täysi fiasko, kun FIA todennäköisesti väärinkäyttää näitä sääntöjä tallien / moottoreiden välisten tehoerojen tasoitteluun. Sillä tulee olemaan se seuraus, että autot ovat sitten kirjaimellisesti F2-autojakin hitaampia.
Hamilton ihan oikeassa, että nämä sääntömuutokset maksaa vain rahaa talleille. Kaikkien siivet taipuu ja nyt ne taipuu vähemmän. Maksoi vain miljoonia. Ja pienet kärsii enemmän.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4495
Jep, lopulta pienetkin olisi saavuttaneet saman taipuman/ hyödyn siivistä ja pakka oli tiivistynyt entisestään. Johan se on ny F1 historian tiukin kun 15 autoa alle sekunnin sisällä Q1:ssä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6060
Hamilton ihan oikeassa, että nämä sääntömuutokset maksaa vain rahaa talleille. Kaikkien siivet taipuu ja nyt ne taipuu vähemmän. Maksoi vain miljoonia. Ja pienet kärsii enemmän.
Kannatti kokeilla? Olihan tuo paniikkireaktio FIA'lta.

Taipuisat siivet nousivat uutisiin ensimmäistä kertaa kaudella 2006 (20 vuotta sitten :eek:), kun Schumin auton keulakamerasta näki, miten uusi lisäsiiveke taipui lättänäksi keskellä suoraa. Mittausmenetelmiä on tuon jälkeen tarkennettu jo niin monta kertaa, että vaikka se kamerassa näyttää pahalta, niin aika vaikea on enää saada taipumista pienemmäksi, ja aika vaikea siitä on saada konkreettista hyötyäkään.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6060
Fiaskokausi voi olla mahdollinen, jos FIA:n yritys tuoda F1:siin BoP-käytäntö epäonnistuu.
Ei kai kukaan ole suoranaisia menestyspainoja vielä ollut tuomassa. On puhuttu samanlaisesta krediittijärjestelmästä kuin mitä jo nykysäännöissä on ollut käytössä aeropuolella. Menestyvät tallit saavat nykyäänkin vähemmän tuulitunneli- ja simulaatioaikaa kuin häntäpään tallit. Kun ensi kaudesta alkaen myös moottorikehitys on budjettikaton alla, niin "menestyspainot" voisivat tarkoittaa suurempaa budjettia tai muita erivapauksia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10351
Sijainti
Helsinki
Ei kai kukaan ole suoranaisia menestyspainoja vielä ollut tuomassa. On puhuttu samanlaisesta krediittijärjestelmästä kuin mitä jo nykysäännöissä on ollut käytössä aeropuolella. Menestyvät tallit saavat nykyäänkin vähemmän tuulitunneli- ja simulaatioaikaa kuin häntäpään tallit. Kun ensi kaudesta alkaen myös moottorikehitys on budjettikaton alla, niin "menestyspainot" voisivat tarkoittaa suurempaa budjettia tai muita erivapauksia.
Käytin viestissäni GT-luokkien Bop-järjestelmää vertailukohtana tehojen rajoittamiseen, molempien idea on keinotekoisesti tasoittaa kilpailua tallien välillä.

Nythän pelätään samalaista Mersu-ylivoimaa, kuin 2014 sääntömuutoksen aikaan ja tämän syntymistä FIA pyrkii teholeikkauksilla estämään. Mersuhan oli muita edellä kehitystyössä ennen vuotta 2014.

Tuulitunneli- ja simuaikarajoitukset eivät ole tuoneet häntäpään eroa kärkeen pienemmäksi. F1:ssä on tosin aina ollut kahden kerroksen väkeä ja tämä toistuu etenkin suurten sääntöuudistusten aikana.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6060
Tuulitunneli- ja simuaikarajoitukset eivät ole tuoneet häntäpään eroa kärkeen pienemmäksi. F1:ssä on tosin aina ollut kahden kerroksen väkeä ja tämä toistuu etenkin suurten sääntöuudistusten aikana.
Kehitystyö tapahtuu enimmäkseen muilta kopioimalla eli se vie aikaa. Jos nämä nykyiset säännöt olisivat voimassa vielä viisi vuotta, niin tiedä vaikka nähtäisiin Williamsin tai Haasin voittavan osakilpailu. Pistejakauma on tällä kaudella ollut tasaisempi kuin aiemmin, ja tällä hetkellä pistetaulukon kaksi viimeistä tallia olivat vuosi sitten sijoilla viisi ja kuusi, eli monta muuta tallia on loikannut ohi.

Lisäksi pienemmillä talleilla on varmasti vielä velkaa aiemmilta vuosilta, jolloin sarjan tulonjako oli paljon epäreilumpi kuin nykyään. Ainakin infran puolella on sitä suomalaista korjausvelkaa, kun on kituutettu vanhoilla välineillä rahapulan vuoksi. Eikä pieniä talleja voi suoraan verrata moottorivalmistajiin, joilla pitäisi lähtökohtaisesti olla riittävästi pätäkkää kehitystyöhön sekä kaikki tarvittavat modernit työkalut.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10351
Sijainti
Helsinki
Barcelonsassa ajettava ensi kesän kilpailun virallinen nimi on Barcelona-Catalunyan gp:n, nimetty radan koko nimen mukaisesti. :confused:

https://www.racefans.net/2025/06/13/spains-second-f1-race-to-be-called-the-barcelona-catalunya-grand-prix-next-year/

Espanjassa järjestetään kaksi f1-kilpailua ensi kerran, sitten kauden 2012. Tuolloin ajettiin viimeinen Valencian katuradalla Euroopan GP.

Olisivat päätyneet Katalonian GP tai Barcelonan GP-nimeen, mutta nyt tuli samanlainen kompromissi, kuten aikanaan Kyproksen valtion nimestä.

RaceFansin artikkeli 2027 kalenteriin liittyen, jossa pohditaan mitkä kisapaikat ovat kierrätysvuorossa. Toisaalta uusia kisajärjestäjiä voi tulla, mikä sotii F1:sten tavoitetta vähentää hiilijalanjälkeä 2030 alkaen.

https://www.racefans.net/2025/06/12/as-f1-eases-its-calendar-logjam-expect-more-new-races-from-2027/
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9445
Kannatti kokeilla? Olihan tuo paniikkireaktio FIA'lta.

Taipuisat siivet nousivat uutisiin ensimmäistä kertaa kaudella 2006 (20 vuotta sitten :eek:), kun Schumin auton keulakamerasta näki, miten uusi lisäsiiveke taipui lättänäksi keskellä suoraa. Mittausmenetelmiä on tuon jälkeen tarkennettu jo niin monta kertaa, että vaikka se kamerassa näyttää pahalta, niin aika vaikea on enää saada taipumista pienemmäksi, ja aika vaikea siitä on saada konkreettista hyötyäkään.
Mä muistelen, että siivekkeet olivat ongelma jo 1999, ja taipumisen takia jokunen yllättävä siiven hajoaminen tapahtuikin. Esimerkiksi Jacques Villeneuvella Melbournen kisassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6060
DEI-turhakkeiden potkiminen pois on osoitus siitä, että MBS alkaa viimein oppia tekemään hommansa oikein. Noita työilmapiirin myrkyttäviä ammattivalehtelijoita ei pitäisi olla olemassa lainkaan.
 
Ylös