Nyt, kun Red Bull käyttää kaudesta 2026 eteenpäin Fordin moottoreita, niin tässähän ympyrä sulkeutuu.
Nimittäin Red Bullin edeltäjät, Stewart Grand Prix ja Jaguar Racing olivat myös Fordin tehdastiimejä aikoinaan.
Stewart Grand Prix oli brittiläinen Formula 1 -talli, joka osallistui maailmanmestaruussarjaan kolmen kauden ajan vuosina 1997–1999. Vaikka tallin taival oli lyhyt, se jätti pysyvän jäljen lajin historiaan saavuttamalla harvinaista menestystä uutena tallina, mukaan lukien yhden osakilpailuvoiton.
Tässä on yksityiskohtainen katsaus tallin syntyyn, toimintaan ja perintöön:
Perustaminen ja tausta
Tallin perustivat kolminkertainen maailmanmestari
Sir Jackie Stewart ja hänen poikansa
Paul Stewart vuonna 1996. Projekti sai alkunsa Paul Stewart Racing -tallista, joka oli jo saavuttanut suurta menestystä junioriluokissa, kuten Formula 3:ssa ja Formula 3000:ssa.
Merkittävin tekijä tallin nousulle Formula 1 -sarjaan oli viisivuotinen sopimus
Fordin kanssa, joka teki Stewartista Fordin virallisen tehdastallin. Talli sijaitsi Milton Keynesissä, Englannissa, ja se tunnettiin autojensa valkoisesta värityksestä sekä skotlantilaisesta tartaani-kuviosta, joka kunnioitti Stewartin perheen juuria.
Kilpailuvuodet (1997–1999)
Stewart GP kilpaili yhteensä 49 osakilpailussa. Tallin historia voidaan jakaa haastavaan alkuun ja upeaan huipennukseen:
- 1997: Tulokasvuosi ja välähdyksiä potentiaalista
Talli debytoi Australian GP:ssä kuljettajinaan Rubens Barrichello ja Jan Magnussen. Kauden suurin kohokohta oli Barrichellon upea toinen sija sateisessa Monacon GP:ssä. Muutoin kautta varjostivat pahat luotettavuusongelmat: Ford-moottorit ja vaihdelaatikot rikkoutuivat usein, ja talli sai kauden aikana vain kahdeksan maaliintuloa.
- 1998: Tasapaksu väliosi
Toinen kausi oli tallille vaikea. Auto ei ollut riittävän nopea haastamaan kärkeä, ja pisteitä kertyi vähän. Jan Magnussen sai potkut kesken kauden, ja hänen tilalleen tuli hollantilainen Jos Verstappen.
- 1999: Huikea nousu ja voitto
Viimeiseksi jäänyt kausi oli tallin selkeästi paras. Uusi Stewart SF3 -auto oli erittäin kilpailukykyinen.
- Voitto: Johnny Herbert ajoi tallin ainoan ja historiallisen voiton Euroopan GP:ssä Nürburgringillä vaihtelevissa olosuhteissa.
- Paalupaikka: Rubens Barrichello ajoi tallille sen ainoan paalupaikan Ranskan GP:ssä.
- Lopputulos: Talli sijoittui valmistajien MM-sarjassa neljänneksi 36 pisteellä, voittaen useita suurempia talleja.
Myynti ja perintö
Kesäkuussa 1999 Ford ilmoitti ostavansa Stewart Grand Prix -tallin kokonaan. Talli nimettiin uudelleen
Jaguar Racingiksi kaudelle 2000. Vaikka Jaguar-aikakausi ei tuonut toivottua menestystä, tallin tarina jatkui myöhemmin:
- Jaguar Racing (2000–2004): Ford yritti nostaa tallin huipulle Jaguar-brändillä, mutta epäonnistui ja myi tallin lopulta eteenpäin.
- Red Bull Racing (2005–nykyhetki): Energiajuomajätti Red Bull osti entisen Stewart/Jaguar-tallin ja teki siitä yhden lajin historian menestyneimmistä talleista.
Voidaan siis sanoa, että nykyinen moninkertainen mestaritalli Red Bull Racing on saanut alkunsa Jackie Stewartin ja hänen poikansa unelmasta 1990-luvun puolivälissä, ja että ympyrä sulkeutuu kaudella 2026 Red Bullin siirtyessä Fordin moottoreihin.
Stewart GP:n tarina on harvinainen esimerkki siitä, miten pieni perhetalli pystyi lyhyessä ajassa nousemaan tehtaan tukemaksi voittajatalliksi Formula 1 -maailman huipulle.
Jutun lähteenä käytetty Wikipediaa.


