Koeajokokemus: Triumph Rocket III

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Matxi sanoi:
No niin kauan kun vakuutusmaksut on yli 500 euroa vuodessa niin se on liikaa siihen nähden paljonko ehtisi/pystyisi ajelemaan.
Se alkaa olemaan jo alle sen jos pelkkä liikennevakuutus+osakasko riittää. Ne tosiaan romahti suuresta osasta pyöriä nuo vakuutusmaksut.
Tosin asuinpaikan merkitys näyttäs entuudestaankin korostuneen.
 

Pelimies -81

Member
Liittynyt
1.5.2011
Viestit
7
2011 Triumph Thunderbird Storm

Ensivaikutelma pyörästä:
Ensin tarkastelua päällisin puolin. Nykyisin muodissa olevaa retromuotoilua ja runsaasti kromia kuten asiaan kuuluu.
Eturenkaassa leveyttä se, mitä monissa pyörissä takarenkaassa eli 150. Takarengas massiivinen 50-sarjalainen 240millinen matalaprofiili! Nestejäähdytteinen näyttää olevan ja kone pitkittäin. Kardaaniveto. Standardikamaa melko pitkälle rakenteeltaan. Mutta helvetin isoa ja järeätä. 3 sylinteriä, 12 venttiiliä, DOHC.
Keulalla tuplavalot. En tiedä ovatko vakiot vai jälkikäteen vaihdetut, enkä muistanut kysyä.
Elektroninen moottoriohjaus. Modernia tekniikkaa vanhannäköisessä paketissa kuten nykyisin asiaan kuuluu. Kayaban Triumphia varten rakentama erikoiskeula, tyyppiä upside-down.

Sitten pitäisi harkita pyörän päälle istumista. Uskaltaako tuota ollenkaan. *glup*
Järjettömän massiivinen, miten tämän saa pysymään pystyssä?
Melkein pelonsekainen, kunnioittava fiilis pyörän massiivista kokoa kohtaan. Pyörä on raskas nostaa sivutuelta pystyasentoon. Tunne muuttuu kun pyörä on suorassa.
Painopiste on todella alhaalla ja pyörä tuntuu jopa kevyeltä käsitellä. Tosin heti ensimetreillä kun pyörää täytyy lykkiä jaloilla taaksepäin seinän vierestä loivaa ylämäkeä peruuttaen, usko loppuu ja on pakko tulla pois pyörän päältä, ottaa tukeva ote tangoista ja vetää suosiolla se itse seisten taaksepäin. Eikä se ole helppoa siltikään. Kyllä 320 kg on paikallaan siirrettäessä 320g vaikka painopiste olisi miten alhaalla.

Sitten kone käyntiin. 2,3 litraa jyrähtää eloon. Tunnetta ei osaa kuvailla. Tavallaan tunne ON sanoinkuvaamattoman hieno, tavallaan pettynyt. 2,3 litraa ei sittenkään tunnu 2,3 litralta Tämähän käy kuin V2! :eek!: Mutta annas olla kun vääntää kaasua. Silloin kolmesylinterinen monipisteruiskulla varustettu kone lähestulkoon herää uudelleen henkiin ja karjaisee kaasunväännöllä. Siis todella karjaisee niin että kulmakunnan kissat pakenevat puuhun.

Ja liikkeelle. Pyörä vääntää kuin tauti. Kone on erittäin matalaviritteinen, vain 145 hp todella alhaisella, alle 6000rpm:llä, mutta silti se 0-100km/h on tämän hetken maailman nopein sarjavalmisteinen moottoripyörä. (Vaikka kyseessä onkin erään forumilaisen ilmaisun mukaan vanhanaikainen moottoripyörätyyppi :D )
Väännöllä on vaikutusta, sanotaan mitä sanotaan. Tehoton pyörä, paljon painoa, mutta kun vääntöä on 200Nm/2500rpm niin kiihtyvyyttä 0-100km/h löytyy väitetysti paremmin kuin esimerkiksi Hayabusasta. Vaikka painoa on lähes tuplaten ja tehoa vähemmän. Pyörä on jopa 0-160km/h asti yksi nopeimmista maailmassa. Mutta ei siis nopein. eikä edes viidenneksi nopein. Mutta esimerkiksi sellainen Power custom kuin Yamaha VMax jää kakkoseksi 0-160km/h. 0-400m arvot näistä ovat: Triumph: 11,21 Yamaha: 11,30. Nämä siis vakiopyörille mitattuja arvoja.

Hidasajo:
Hidasajo sujuu leikiten alhaalla olevan painopisteen ansiosta, ei mitään vaikeuksia. Isoimmallakin vaihteella voi ajaa näyttipä mittari mitä tahansa ja pyörä jopa kiihtyy vaihteella kuin vaihteella.

Ajoasento on ergonometrinen ja tilaa on. Tanko vain on minun makuuni aivan liian leveä. Mutta sen vaihtaminenhan on pikkujuttu. Mikä erityisesti kiinnitti huomioni, oli kevyt kytkin. se on yksi kevytkäyttöisimmistä tapaamistani.

Sitten mutkatielle.
Triumph etenee käskytyksen mukaisesti helposti ja eleettömästi. Kuin juna jyskyttäen tasaisesti. Jopa liiankin eleettömästi. Ja 'persoonattomasti.'
Pyörä taittuu suorastaan uskomattoman nöyrästi mutkiin, nielee isohkotkin kuopat todella pehmeästi ja vaihteita ei juuri tarvitse vaihtaa. Taas se tajuton vääntö... Aikaa riittää siis maisemien ihailuun yllinkyllin rauhallisen risteilymenon ohella. Todella helppo pyörä ajaa.
Vain yksi mutta ilmenee mutkatiellä; kallistusvaroja on vähänlaisesti, jopa minun käyttämälläni rauhallisella ajotyylillä ja pyörä kulkee todella matalalla. Pyörä houkuttelee kallistamaan enemmän kuin mihin on varaa. Todisteena tässäkin pyörässä lukuisat asfalttikontaktin jäljet jalkatapeissa.
Yhdessä tiukemmassa mutkassa tulee vähän kokeiltua ensin jarruja ja sitten kiihtyvyyttä mutkan ulostulossa.

Hidastuvuus on vaikuttava. Keulassa on kaksi 320 millin levyä ja Brembon (tietenkin) nelimäntäiset jarrut. Takana saman valmistajan kaksimäntäiset, jos oikein katsoin. Ja näissä pyörissähän takajarrukin on muutakin kuin muodollisuus. Painojakauman vuoksi sillä on ihan oikeaa vaikutusta hidastuvuuteen. Toisin kuin monissa nykypyörissä, joissa kovemmassa jarrutuksessa takapää on kokonaan ilmassa.
Painoonsa nähden pyörä hidastuu todella hyvin.

Ja sitten kaasu auki ja mutkasta ulos. Pyörä lähtee kuin pyssyn suusta! Leuka loksahtaa, ei niinkään kiihtyvyydestä kuin hämmästyksestä. Kiihtyvyys on uskomaton ottaen huomioon, että alla on 320kg rautaa ja vain 145 hp. Tämän kanssa saisi helposti oikeasti epähuomiossa kortin pois. Nimittäin reipas kiihdytys mutkasta ulos nostaa mittarin neulan hetkessä sellaisiin lukemiin, että kortti voisi olla katkolla. Lähes vaihteella kuin vaihteella. Mutta nopeutta ei todellakaan huomaa! Kone vääntää niin alhaalta ja paljon, vaihtotarve on olematon ja aistit hämääntyvät. Nopeus ei tunnu.

Sitten maantielle.
Pyörä etenee kovassa puuskittaisessa sivutuulessa kuin juna. Tuuli ei vaikuta ajolinjoihin yhtään mitenkään. Uraisella ykköstiellä ei minkäänlaista soutamista urien mukana, ei mitään. Pyörässä on vain 5 vaihdetta, mutta se ei häiritse. Kutosta ei todellakaan kaipaa. Ajotuntuma on rauhallinen, eleetön ja neutraali, Vähän kuin homosohvalla ajaisi. :eek!: MUTTA...se koneen ääni. Kolmepyttyisen 2,3 litraisen jyskytys on kuin mannaa korville. Sen puolesta tätä ei pääse homosohvaan yms sotkemaan.
Määrätyllä kierroslukualueella pyörän kone tärisee. Tärisee jopa häiritsevän paljon. Tulee mieleen, että voisiko kyseessä olla jopa vika koneessa. Mutta tärinäalue on niin ylhäällä, että silloin voi huoletta vaihtaa isompaa vaihdetta. En tiedä, oliko kyseessä ominaisuus vai yksilövika, mutta tärinä oli suoraan sanottuna helvetinmoinen.
Koeajon tarjoajan mukaan kolmosella voi huoletta ajaa yli 160km/h ja vaihteita on 5 joten kulkuakin löytynee pitkälti yli 200km/h vaikka kyseessä onkin painava custompyörä. Minä en tietenkään kokeillut tätä. ;) enkä ole huippunopeutta mistään kirjallisesta lähteestäkään tarkastanut.
Soratielle en tällä halua mennä. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Se paino...

Haluaisinko tällaisen itse?
Vaikka lyhyehkö ajolenkki nautittava olikin. Kuitenkaan....tämä ei jotenkin ole minun pyöräni. En ostaisi. En osaa eritellä miksi. Ehkä sittenkin se iso paino, möhkömäinen olemus ja toisaalta se, että osa moottoripyöräilyn ilosta puuttuu, kun pyörä on niin 'tunnoton' kaikkiin ulkopuolisiin tekijöihin, tuuleen, uriin, vastaantulevien rekkojen ilmavirtauksiin yms.
Pyörä on kyllä iso ja komea, mutta ainakaan itse en menisi käyttämään siitä sanaa 'kaunis'. Jopa niinkin pieni asia kuin upside-down keula ottaa silmään. Mielestäni se ei sovi tähän pyörään. Ulkonäöltään siis, ihan pelkkä ulkonäköhuomio tämä. Ja puhdas makuasia.
Ja vaarana on ihan oikeasti se, että kortin voi menettää vahingossa jos ei koko ajan seuraa mittaria. Nopeus ei tässä pyörässä tunnu.
ELI: Komea on ja suorituskykyinen, mutta ei sitä mitä haen prätkässä.

Mutta jolla on 26 000 euroa+muutama satanen toimituskuluhin laittaa ja suosikkipyöriä ovat isot HD:t, Kawasaki Vulcan, Honda Valkyrie tai vaikkapa Kawasaki Mean Streak yms. niin tässäpä varmasti todella vakavasti otettava kilpailija niille.
Ja jos vääntö ja suorituskyky eivät riitä, pyörään saa lastuttamalla molempia helposti lisää.
Ja jos sekään ei riitä, niin pyörään myydään valmista bolt-on turbosarjaa, joka tekee pyörästä sellaisen ohjuksen, että on vaikea kuvitella kenenkään tarvitsevan sellaista suorituskykyä.
Ilman mitään virityksiäkin tämä "vanhanaikainen pyörä" kiihtyy 0-100km/h 2,6-2,7 sekunnissa ja 0-160km/h 7,1 sekunnissa.
Jos Rocket III on liian iso ja raskas, osta 2011 Triumph Thunderbird Storm. Se on kevyempi, mutta muilta ominaisuuksiiltaan vähintään yhtä hyvä - tosin tehoakaan ei ole yhtä paljon kuin rocketissa, mutta eihän Suomessa tehoa tarvi, kun rajoitukset on korkeintaan 120 km/h. Painaa vain 339 kg verrattuna rocketin 367 kg painoon.

http://www.triumph.co.uk/finland/9095_Overview_2011ThunderbirdStorm.aspx

Mutta on todella hieno pyörä!
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Jos Rocket III on liian iso ja raskas, osta 2011 Triumph Thunderbird Storm. Se on kevyempi, mutta muilta ominaisuuksiiltaan vähintään yhtä hyvä - tosin tehoakaan ei ole yhtä paljon kuin rocketissa, mutta eihän Suomessa tehoa tarvi, kun rajoitukset on korkeintaan 120 km/h. Painaa vain 339 kg verrattuna rocketin 367 kg painoon.

http://www.triumph.co.uk/finland/9095_Overview_2011ThunderbirdStorm.aspx

Mutta on todella hieno pyörä!
Asiantuntemus puhuu.
 

Pelimies -81

Member
Liittynyt
1.5.2011
Viestit
7
juu'u

Asiantuntemus puhuu.
En tiedä, mihin viittasit, mutta kieltämättä ihmettelen samaa asiaa, eihän noilla oo painoeroa käytännössä juuri mitään:

100 kg kuskin kanssa thunderbird storm on 94 % rocketin massasta.[(100 kg + 339 kg)/(100 kg + 367 kg) x 100 % = 94 %]

Eri alan lehdissä ja testeissä thunderbirdiä kehutaan maasta taivaisiin, eikä kukaan mainitse sanallakaan sen painosta ja sitten rocketia haukutaan painavaks, vaikka teho/paino suhde on huomattavasti parempi... ei tajuu.

Mielestäni kuitenkin thunderbird olisi parempi valinta ekaksi Triumphiksi ja sitten, kun on sen 10 vuotta ajanu samal ja haluu vaihtaa tehokkaampaan, niin se rocket... eikö customin kuulukin olla kyykkypyörää raskaampi??? :confused::confused::confused:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Huisia kaivaa 6 vuotta vanha toikki kertoakseen ostosvinkkejä.

Allekirjoittanut myy teille kaikille oikein mielellään sekä Thunberdin, että Rocket III:n koska työpaikka on tätä nykyä valtuutettu Triumph -jälleenmyyjä.

Stormeja on tälle kesälle vain 1 jäljellä. Nopeat liikkeet ovat siis näyttäviä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Huisia kaivaa 6 vuotta vanha toikki kertoakseen ostosvinkkejä.
Allekirjoittanut myy teille kaikille oikein mielellään sekä Thunberdin, että Rocket III:n koska työpaikka on tätä nykyä valtuutettu Triumph -jälleenmyyjä.
Stormeja on tälle kesälle vain 1 jäljellä. Nopeat liikkeet ovat siis näyttäviä.
Notta sarankulmilla?

Mun tekis mieli hankkia joku museoitu klassikko, jolla prutkuttelisi menemään sen pari kertaa kesässä. Ja talvella kiillottais illat pääksytykseen.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Allekirjoittanut myy teille kaikille oikein mielellään sekä Thunberdin, että Rocket III:n koska työpaikka on tätä nykyä valtuutettu Triumph -jälleenmyyjä.

Stormeja on tälle kesälle vain 1 jäljellä. Nopeat liikkeet ovat siis näyttäviä.
Koeajopäivänä kyljelleen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Notta sarankulmilla?

Mun tekis mieli hankkia joku museoitu klassikko, jolla prutkuttelisi menemään sen pari kertaa kesässä. Ja talvella kiillottais illat pääksytykseen.
Siellä juu. Juu siellä.

Etkös sinä vastaavaan tarkoitukseen joskus taannoin hankkinut Vespan? Vai muistanko vallan väärin?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24351
Sijainti
lappeen Ranta
Mun tekis mieli hankkia joku museoitu klassikko, jolla prutkuttelisi menemään sen pari kertaa kesässä. Ja talvella kiillottais illat pääksytykseen.
Yks tuttu hommasi noin kymmenisen vuotta sitten uuden Royal Enfieldin (muistaakseni Intiassa ainakin silloin niitä tehtiin). Vehkeen sisäänajo oli jo melkoisen tarkka prosessi (kuinka paljon kierroksia kuinka pitkän ajan missä vaiheessa sisäänajoa jne.). Myöhemmin vietti sitten iltapuhteita juotavapullon ja jakoavaimen kanssa kiristellessään pyörän muttereita, jotka olivat lukitsemattomia. Ihan kivan oloinen vehje oli, vaikken kyllä moottoripyöristä oikein mitään ymmärräkään.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Etkös sinä vastaavaan tarkoitukseen joskus taannoin hankkinut Vespan? Vai muistanko vallan väärin?
Nääh. :wall:

Hehkutin liian aikaisin tuon Vespan hankintaa.
Jäi toistaiseksi hankkimatta. :jaska:
Mulla oli hankintarahoitusta laskiessa unohtunut yksi välttämätön 4-5 tuhannen tuleva hankinta tältä kesältä. Enkä olisi muistanut jollei vaimo olisi hätkäyttänyt asialla tänään.
No, myyjä ei onneksi ollut moksiskaan kauppojen peruuntumisesta (Oli muuten jumissa Eteläeuroopassa tuhkapilven vuoksi tähän päivään saakka), siksi paljon ostajakandeja on viimeisen viikon aikana ilmaantunut.
Ottaa kaaliin, kun olin jo täysin asennoitunut vespailemaan, mutta velkaakaan en viitsi tuon vuoksi lähteä hankkimaan. Kele.

Ei kait sitä kaikkia viime vuonna päätettyjä "pikkujuttuja" aina voi muistaa. :eek:
 

Pelimies -81

Member
Liittynyt
1.5.2011
Viestit
7
Laskentaa

En tiedä, mihin viittasit, mutta kieltämättä ihmettelen samaa asiaa, eihän noilla oo painoeroa käytännössä juuri mitään:

100 kg kuskin kanssa thunderbird storm on 94 % rocketin massasta.[(100 kg + 339 kg)/(100 kg + 367 kg) x 100 % = 94 %]

Eri alan lehdissä ja testeissä thunderbirdiä kehutaan maasta taivaisiin, eikä kukaan mainitse sanallakaan sen painosta ja sitten rocketia haukutaan painavaks, vaikka teho/paino suhde on huomattavasti parempi... ei tajuu.

Mielestäni kuitenkin thunderbird olisi parempi valinta ekaksi Triumphiksi ja sitten, kun on sen 10 vuotta ajanu samal ja haluu vaihtaa tehokkaampaan, niin se rocket... eikö customin kuulukin olla kyykkypyörää raskaampi??? :confused::confused::confused:
Tarttee kait laskee ite lisää, kun ei muiden vastauksist saanu ideaa....

Jos kerran tavoitteena hyvä teho/paino -suhde...

DAYTONA 675R

Power 124bhp
Wet weight 185 kg

Teho/paino: 0,67 hp/kg

ROCKET III ROADSTER

Power 146bhp
Wet weight 367 kg

Teho/paino: 0,40 hp/kg

lisätään äijä(120 kg) kyytiin:

DAYTONA 675R

Power 124bhp
Wet weight 305 kg

Teho/paino: 0,41 hp/kg

ROCKET III ROADSTER

Power 146bhp
Wet weight 487 kg

Teho/paino: 0,30 hp/kg

Tulos: Daytonan Teho/paino -suhde 37 % - 68 % parempi kuin Rocketissa.

Johtopäätös: Ostan siis Daytonan?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Hengailtiin tänään Pyryfin olo...työpaikassa homokahveilla ja otettiin Vespasta kylmät tyypit.

Niitten tyyppien nimiä en kyllä huomannu kysyä.
Vaikka väliksikö sillä, kylmiä olivat jo.
Nykyvespoissahan oli kuutioita vähintäin kuin pojan rakennuspalikkasarjassa. :eek!:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tulos: Daytonan Teho/paino -suhde 37 % - 68 % parempi kuin Rocketissa.

Johtopäätös: Ostan siis Daytonan?
Hetkonen siis. Ihan kun tässä nyt olisi verrattu liki 400 kiloista customia pikkuriikkiseen kyykkypyörään ja spekuleerattu ostopäätöstä pelkän tehopainosuhteen perusteella.

Ihan kuin. Ei kai nyt sentään kuitenkaan?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ostiko kukaan sulta mitään?
Voi tokkiinsa osti. Tänään juur pomo ihmetteli miten se selittää omalle pomolleen kun kesäpoika on myynyt 4:eljä kertaa häntä enämpi.

Yks homokahvittelija aika lupaavan olosesti kyseli Vespan moottoripyöristä. Salettiin tulee huomenna ostamaan ainakin 3: olme sellaista.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Pyryfistä tulee Suomen moottoripyöräliikekeisari!
Ihan niiq toi Sedu Koskinen, paitsi ettei Pyryf tee tappiota.

Pyöräpäivillä ilmaset mopetit foorumisteille. Ilmapalloja ja kypäränheittokilpailu nahka-asussa.
Arto Nyqvist pitää Vespaa pystyssä yhdellä kädellä ja Juha Tiainen näyttää dioja Dakarista.
Runar&Kyllikki näyttäytyy suomalaisille ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen.

Lumitykillä ammutaan hyttysiä päin harrastuksesta kiinnostuneiden pläsiä.
Kumia saa haistaa ilmaiseksi.
 
Ylös