Niin misäköhän johtuu että viimeinen puolisko on usein köröttelyä? Hankala ohittaa ja koineita säätellään aina lopussa. Jos kisa olis lyhyempi koneita säästeltäis silti siinä lopussa joten mikään ei muuttuis.
Koneita säästellään siinä vaiheessa, kun sijoitukset on jo "valettu betoniin", eikä repimisellä ole saavutettavissa mitään. Kyllä siellä edelleen pyritään ottamaan ne pisteet mitkä on otettavissa, mutta ne edelläajavat eivät yleensä ole riittävästi (jos ollenkaan) hitaampia. Viimeisten varikkokäyntien jälkeen asetelmat ovat yleensä jo selvät.
F1-kisat ovat nykyäänkin sprinttikisoja, niitä sprinttejä on vain kolme putkeen. Jos niitä vähän lyhentäisi, mikään ei olennaisesti muuttuisi. Joskin renkaista sitten varmaankin tehtäisiin vastaavasti pehmeämpiä ja siis vähemmän kestäviä (eli suhteessa kestäisivät sen minkä nytkin).
Eri asia sitten on, jos lyhentämiseen liitettäisiin se, että joko tankkaus tai renkaanvaihto - tai molemmat - kiellettäisiin. Se voisi toimiakin.
Itse kyllä näen nykytelevisioinnin aikana järkevämpänä muutoksena sen, että pyritään tekemään kisoista mielummin about saman mittaisia, jolloin saadaan ne järkevästi sovitettua ohjelmakarttaan. Kierrosmäärät siis sovitettaisiin valittuun kisa-aikaan, eikä matkaan, kuten nyt. Kahden tunnin rakonen riittäisi ihan hyvin. Siirretään lähtö 10 minuuttia myöhemmäksi, niin lähetyksen voi aloittaa tasalta, ajetaan se 90 minuuttia, jolloin jää vielä 20 minuuttia podiumille ja lehdistötilaisuudelle. Näin koko homma on purkissa kahdessa tunnissa. Nyt esim. Span lähetykselle on varattu MAXilla 2 h 20 min.