No tiedä sitten oliko toi vauhti parempaa kuin ennen. Mielestäni ei näitä kierrosaikoja nytkään voi ihan yks- yhteen verrata, kun Hämis oli yhden ja Kovis kahden stopin taktiikalla. Hämis kun ajeli raskaalla kuormalla ja kovilla renkailla, niin hiihti perässä huomattavasti kevyemmällä autolla ja pehmeillä renkailla.
Ihan turha taas jossitella sitä, missä Heikki olisi ollut, jos bensaa olisi mennyt tarpeeksi. Mitä luultavimmin ero olisi ollut vieläkin suurempi, kun Heikkikin olisi joutunut ajamaan säiliöautoa. Eikä Heikki itte äksidentissä( tai nurmikon ajossaan :thumbup: ) hävinnyt Hämikselle juurikaan, sillä siinä ajettiin turva-auton takana ja Heikki sai ton kyntämisen siinä anteeksi. Kisavauhti se oli mikä oli taas ala-arvoista.
Ilman muuta Heikin vauhti oli Brasiliassa parempaa kuin aiemmissa kilpailuissa. Eipä ole tainnut viime aikoina olla yhtään kilpailua, jossa Heikillä olisi kisan jälkeen nopeampi kierrosaika kuin Lewisilla. Mutta nyt Heikki ajoi parhaimmillaan nopeammin kuin Lewis.
Eikä kisan alkupuoliskon raskas bensalastikaan ollut Lewisille sellainen rasite kuin annat ymmärtää. Heikkihän ajeli ensimmäiset 29 kierrosta Lewisin takana, joten ainakaan Heikki ei päässyt hyödyntämään kevyempää autoaan ajamalla Lewisilta karkuun. Saattaa tietysti olla, että kevyt auto auttoi Heikkiä pysymään Lewisin vauhdissa mukana, mutta ainakin ennen Heikin toista stoppia Lewis oli selvästi tien tukkona Heikin edessä. Kevyemmästä autostahan ei ole isommin etua, jos juuttuu jonon jatkoksi ajelemaan painavamman auton takana.
Ja kun molemmilla McLaren-miehillä oli lisäksi siinä vaiheessa vielä edessä päin samanlainen kolmenkymmenen kierroksen mittainen stintti (eikä Heikkiä tietenkään voinut tankata enää vihoviimeiselle stintille yhtään Lewisia kevyemmäksi), niin oikeastaan Heikki hyötyi McLarenin strategisista kiemuroista ja kömmähdyksistä Lewisiin verrattuna ainoastaan siten, että sai uudet pehmeät kumit viimeisille yhdelletoista kierrokselle. Ja Lewis puolestaan hyötyi siten, että joutui tekemään yhden varikkostopin vähemmän kuin Heikki. Tällä viimeisellä stintillä Heikki kyllä sitten ajoikin nopeimman kierrosaikansa ja kuroi Lewisin etumatkaa kiinni keskimäärin 0,251 sekuntia per kierros.
Rengasvalinnoista vielä sen verran, että Heikki sai pehmeämmät kumit kestämään 30 kierrosta, mutta Lewis ajeli 29 kierrosta kestäneen viimeisen stinttinsä kovemmilla kumeilla. Tuskinpa McLarenin strategianerot kuitenkaan ovat Lewisia huonommilla kumivalinnoilla ajattaneet. Joko Heikki sai pehmeämmän rengasseoksen kestämään Lewisia paremmin, tai sitten kovempi rengasseos oli pidemmillä vedoilla se nopeampi vaihtoehto.