(1/2)
Malesian kisareissulta kotiuduin n. viikko sitten, joten jotain kisareissuraporttia voisi tänne laittaa.
Reissu kesti yhteensä kolme viikkoa, joista ensimmäisen viikon vietin Thaimaassa. La. 9.3 Finnairin lento Bangkokiin, jossa vietin pari yötä. Sieltä Phuketin turistihelvettiin venäläisten keskelle kuudeksi yöksi. Thaimaa on Thaimaa, joten en jaksa siitä enempää turista. Phuketista AirAsian lento Kuala Lumpuriin. Edellisenä iltana varattu lentolippu maksoi n. 80e.
Kun maanantaina 18.3 saavuin Kuala Lumpuriin oli kello paikallista aikaa jo 23.00. Lentokentällä pienen ihmettelyn ja etsiskelyn kautta löysin bussin, joka vei lentokentän viereiselle juna-asemalle. Junalla matka keskustaan kesti n. 45min. Bussi+junamatka kustansi 12,5 ringgittiä eli hieman päälle kolme euroa (1MYR=0,25€). Keskiyön jälkeen juna-asemalle päästyä, löytyi heti yksi taksikuski kärkkymässä kyyditettävää. 30 ringittiä pyysi matkan hinnaksi. Myöhäisen kellonajan, sekä väsymyksen takia en jaksanut alkaa hinnasta tinkimään, joten suostuin tähän pyyntöön mukisematta.
Huoneen olin varannut Frenz Hotel:sta, joka osoittautui ihan hyväksi vedoksi. Hinta yöltä oli n. 40e. Huone oli siisti ja asiakaspalvelu pelasi. Sijainti n. 5min kävelymatkan päässä metroasemalta. Aamulla herätessä, tein sen mitä yleensäkin uusissa kaupungeissa, eli lähdin kävellen tutkimaan kaupunkia. Auringon paahtaessa ja korkean kosteusprosentin takia piti vähintään puolen tunnin välein käydä sisätiloissa viilentymässä. Se ei sielläpäin maailmaa ollut ongelma, koska ilmastoituja ostoskeskuksia tuntui löytyvän parin minuutin kävelymatkan välein. Kaupunki osoittautui ihan mielenkiintoiseksi paikaksi, vaikka varsinaisia must-see mestoja sieltä ei hirveästi löydy. Petronas Towers on kuitenkin vaikuttavin rakennus, mitä olen tähän asti nähnyt. Tornien välitasanteelle pääsee käymään, jos on aamulla kahdeksan aikaan kärkkymässä lippuja. Päivän aikana ottavat sisään 1200 ihmistä, mutta liput menevät nopeasti, kun turistikierrosten pitäjät hamstraavat suuren osan lipuista heti aamusta. Itse päätin jättää sen väliin ja mennä KL Toweriin, joka on kaupungin keskustassa, parin kilometrin päässä Petronas Towerseilta löytyvä TV-torni. Sieltä näkyi panorama näkymät koko kaupungista, ja korkeammalta kuin mitä viereiseltä kaksoistorneilta olisi nähnyt.
Hintaluokaltaan KL on suomalaiselle ihan hyvä matkakohde. Hinnat ovat noin puolet suomen hinnoista. Ruuat n. 3-5e, metromatkat 30 sentistä ylöspäin, 10km taksimatka hieman päälle 5e. Kaljoittelu ei sitten olekaan enää niin halpaa. Malesialaisista yli puolet on muslimeja, joten kapakoita ei ihan joka nurkalta löydy ja hinnat ovat myös korkealla. Shoppailu tulee myös kalliiksi, monien merkkivaatteiden ollessa jopa kalliimpia, kuin Suomessa.
Sepang Circuit:lle on KL Sentral:lta (KL:n pääjuna-asema) n. tunnin matka. Rata sijaitsee 60km päässä kaupungin keskustassa, ihan lentokentän vieressä. Juna-asemalta pystyi ostamaan 1-3 päivän edestakas lipun radalle. Ostin kolmen päivän lipun, joka kustansi 30e. Junamatka lentokentälle kestää n. 45min, josta hypätään bussiin, joka vie radalle. Bussimatkan kesto riippui päivästä. Perjantaina ruuhkaa ei ollut ollenkaan, joten matka kesti n. 15min. Sunnuntaina matkan kesto kaksinkertaistui.
Perjantaina radalle oli vapaa pääsy. Kuitenkin katsomot olivat lähes tyhjiä, kun paikalle saavuin. Harjoituksia sai mennä katsomaan mihin katsomoon halusi, joten istahdin aluksi pääsuoran katsomoon, Lotuksen pilttuun eteen. Parin minuutin päästä toiset harjoitukset jo alkoivat ja muutaman kierroksen jälkeen huomasin, ettei tästä katsomosta näe autoista kuin vilauksen, joten siirryin takasuoran katsomoon katsomaan loput harjoituksista. Topaz katsomon ylätasanteelta näkyi 7 mutkasta lähtien radan lopun neulansilmään asti melkein koko pätkän, joten paikka on mitä parhain jos tälle radalle tulee kisaa katsomaan. Näyttö ja tulosliuska on myös suoraan katsomon edessä, joten siitäkin oli helppo seurata tapahtumia. Itseäni ei harjoitukset yleisesti kiinnosta pätkääkään, mutta ensikertalaisena paikanpäällä nautin vain autojen näkemisestä ja voi jessus sentään sitä meteliä, mikä niistä autoista tulee. Ilman kuulosuojaimia ei pysty katsomossa olemaan, kun autot paahtaa 300km/h ohi. Silti joku paikallinen oli vieressäni pienten 6-8v lastensa kanssa tuhoamassa kuulonsa ilman suojaimia.
Lauantaina saavuin paikalle n. tunti ennen harjoitusten alkua. Oma katsomo oli K1 Grandstand:ssa, eli ensimmäisessä mutkassa, katsomon oikeassa laidassa. Näkyvyys suoraan pääsuoralle. Skriini oli sijoitettu liian kauas katsomosta, eikä tulosliuskaa näkynyt missään. Skriinillä näkyi sama kuva mitä televisiohin kotiin lähetetään, mutta siinä kuvan vasemmassa laidassa olevaa tulosliuskaa ei millään pystynyt näkemään. En ollut ostanut matkalle kiikareita, joka osoittautui virheeksi. Edellisinä vuosina radoilla pystyi vuokraamaan KangarooTV(tms.), eli näyttöjä joista pystyi helpommin seuraamaan radan tapahtumia. Näitä laitteita ei enää saa radoilta. Ostin radalta kuitenkin ennen aika-ajoja kuulosuojaimet joissa oli sisäänrakennettu radio, josta pystyi kuulemaan kisaselostusta. Selostus oli 50/50 englanniksi ja malayksi, mutta ilman sitä radan tapahtumien seuraaminen olisi ollut lähes mahdotonta.
Aika-ajot alkoivat ja selostuksen ansiosta pysyin myös kärryillä. Tummat pilvet olivat jo leijailleet pitkään radan lähettyvillä, mutta aika-ajot päästiin aloittamaan kuivalla. Bottas tippui heti Q1:n jälkeen, joten ei paras aloitus suomalaisittain. Q2:ssa Kimin vauhti näytti hyvältä. Ykkösmutkassa rata oli täysin kuiva, mutta skriiniltä näkyi, että toisella puolella rataa tuli vettä. Ensimmäinen ajatus oli, että siinä meni Kimi mahdollisuudet hyvään aika-ajoon. Ensimmäinen mutka pysyi kuivana, tai ainakaan pisaran pisaraa en nähnyt omin silmin. Q3 alkoi ja Kimi teki sen minkä pystyi sateella, ollen seitsemäs. Ei paras lähtöruutu, mutta viikkoa aiemmin Räikkönen voitti samasta ruudusta, eli luottoa löytyi. Radan kisakrääsä kojusta kävin ostamassa vielä asiaan kuuluvan Lotuspaidan. Hinta 85e, mutta kerran se vain kirpaisee. Hotellille päästyä aloin selalemaan uutisia ja sain tietää, että Kimi sai kolme ruutua rankkua. Siinä vaiheessa meni usko palkintopalli-sijaan.