Ralliuutisia.

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Salli mun nauraa.:D Mies jolle säädöt teki monta vuotta oma veli muka paras autonkehittäjä.GTFO.:D
Sen siitä saa kun ei ole kaikki ex maailmanmestarit taustavoimina kuten suomessa monilla tuntuu olevan. Nykyisin Petteri puolestaan kelpaa auton kehitys avuksi Citroenillekin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Sen siitä saa kun ei ole kaikki ex maailmanmestarit taustavoimina kuten suomessa monilla tuntuu olevan. Nykyisin Petteri puolestaan kelpaa auton kehitys avuksi Citroenillekin.
Hävettääkö sua olla suomalainen? Sun pitää joka paikassa dissata suomalaisia,vaikka tämäkään uutinen ei liittynyt millään tavalla heihin.Vai tarkoititko tapasi mukaan taas Kimiä?:rolleyes:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hävettääkö sua olla suomalainen? Sun pitää joka paikassa dissata suomalaisia,vaikka tämäkään uutinen ei liittynyt millään tavalla heihin.Vai tarkoititko tapasi mukaan taas Kimiä?:rolleyes:
Siis siinä on jotain suomivastaista todeta, että näilä suomen lupauksilla tuntuu jatkuvasti löytyvän taustalta entisiä huippukuljettajia? Ei siis ihan hirveää jos isoveikka on ex mestareiden sijaan ollut uran alkuun auttamassa? Mitenkäs sitten tämä mm. Märtinin jatkuva apu Fordin niin täydellisille tehdaskuljettajille? Pitäneekö vain logiikkaasi hyödyntäen todeta ettei sarjan historiassa ole ollut kuin kaksi hyvää autonkehittäjää eli Sainz ja Kankkunen joita täällä on mainostettu vai ovatko hekin yhtä umpisurkeita kun ovat joskus muinoin apua muilta saaneet?

Ja kyllä sinunlaistesi kaksoistandardeja harrastavien pussi päässään elävien keskuudessa toisinaan kieltämättä hävettää olla suomalainen.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Siis siinä on jotain suomivastaista todeta, että näilä suomen lupauksilla tuntuu jatkuvasti löytyvän taustalta entisiä huippukuljettajia? Ei siis ihan hirveää jos isoveikka on ex mestareiden sijaan ollut uran alkuun auttamassa? Mitenkäs sitten tämä mm. Märtinin jatkuva apu Fordin niin täydellisille tehdaskuljettajille? Pitäneekö vain logiikkaasi hyödyntäen todeta ettei sarjan historiassa ole ollut kuin kaksi hyvää autonkehittäjää eli Sainz ja Kankkunen joita täällä on mainostettu vai ovatko hekin yhtä umpisurkeita kun ovat joskus muinoin apua muilta saaneet?

Ja kyllä sinunlaistesi kaksoistandardeja harrastavien pussi päässään elävien keskuudessa toisinaan kieltämättä hävettää olla suomalainen.
Jaa,mun tietääkseni Kankkunen tai muutkaan suomalaiset maailmanmestarit eivät ole olleet kisapaikoilla säätöjä tekemässä näille meidän kuskeille kuten Henning,mutta sovitaan että näemme tämän asian erilailla. Ketkä ovat muuten nämä ihmiset rallipiireissä jotka pitävät Petter Solbergia parhaana autonkehittäjänä?
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Salli mun nauraa.:D Mies jolle säädöt teki monta vuotta oma veli muka paras autonkehittäjä.GTFO.:D
Salli mun nauraa. :D Faktat kuntoon ennen kuin ruvetaan huutelemaan. Nykyään mm. Sebastien Loebille ja Citroenin tehdastallille kelpaa Petterin apu auton kehityksen suhteen, sinulle näköjään ei. Saanen kysyä, missä Henning on auttanut Petteriä säätöjen suhteen? Nyt ei puhuta ajasta viime vuosituhannella kun Petter ajoi Henningin autolla jotain Norjan rallisarjaa...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Salli mun nauraa. :D Faktat kuntoon ennen kuin ruvetaan huutelemaan. Nykyään mm. Sebastien Loebille ja Citroenin tehdastallille kelpaa Petterin apu auton kehityksen suhteen, sinulle näköjään ei. Saanen kysyä, missä Henning on auttanut Petteriä säätöjen suhteen? Nyt ei puhuta ajasta viime vuosituhannella kun Petter ajoi Henningin autolla jotain Norjan rallisarjaa...
Nyt pitäisi varmaan erottaa kaksi asiaa eli auton kehittäminen ja mielipiteet auton käyttäytymisestä. Petteri ei käsittääkseni ole ottanut osaa tehtaan kehitys testeihin mutta kuten Loeb jossain totesi niin varmasti hänen mielipiteitään kuunnellaan. Se että mitä ne vaikuttaa on sitten eriasia. Subbe oli kyllä hyvä esimerkki Petterin "kehitys" taidoista kun mm. Ketomaa ajoi jyskälässä kovempia aikoja kuin mitä tehtaan ukot olivat vastaavilla autoilla ajaneet. Ja Pykälistö teki Xsaraan paremmat säädöt jyskälään kuin Sainz, McRae tai Loeb... Assulla Loeb on autonsäätäjänä ehdoton huippu. Sitä ei liene kukaan voi kiistää...
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1407
Sijainti
Home
Pykälistö teki Xsaraan paremmat säädöt jyskälään kuin Sainz, McRae tai Loeb...
Tuli mieleen Pykälistöstä semmonen että vaikka mies olikin Citroenin testikuski niin miksiköhän ei päässyt koskaan ajamaan yhtään MM-rallia Citikalle, edes Neste-rallia. Ei tainut ajaa edes mitään kansainvälistä kisaa, ainoastaan niitä testejä. Muistaakseni kerran ainakin oli jotain huhua että saisi ajaa muutamia ralleja Citikalla, mutta niin ei käynytkään.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Tuli mieleen Pykälistöstä semmonen että vaikka mies olikin Citroenin testikuski niin miksiköhän ei päässyt koskaan ajamaan yhtään MM-rallia Citikalle, edes Neste-rallia. Ei tainut ajaa edes mitään kansainvälistä kisaa, ainoastaan niitä testejä. Muistaakseni kerran ainakin oli jotain huhua että saisi ajaa muutamia ralleja Citikalla, mutta niin ei käynytkään.
Ajoi Xsaralla yhden jyskälän ja keskeytti 2. ekn jälkeen(muistaakseni) kun kone "yllättäen" hajosi. Oli toisena Roviksen jälkeen ja viikon tehdas sitikoita edellä jos oikein muistan. Seuraavana aamuna ottivat tehdasautoihinkin käyttöön Juuson tekemän setupin jolloin vauhti nousi Sainzilla ja McRaella kärjen tasolle. Korvaukseksi "yllätävästä" konerikosta Juuso sai auton käyttöön vielä yhteen MM-ralliin mutta siellä auto oli jo loppuun ajettu eikä sillä ollut mahdollisuuksia kärki vauhtiin...
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Ajoi Xsaralla yhden jyskälän ja keskeytti 2. ekn jälkeen(muistaakseni) kun kone "yllättäen" hajosi. Oli toisena Roviksen jälkeen ja viikon tehdas sitikoita edellä jos oikein muistan. Seuraavana aamuna ottivat tehdasautoihinkin käyttöön Juuson tekemän setupin jolloin vauhti nousi Sainzilla ja McRaella kärjen tasolle. Korvaukseksi "yllätävästä" konerikosta Juuso sai auton käyttöön vielä yhteen MM-ralliin mutta siellä auto oli jo loppuun ajettu eikä sillä ollut mahdollisuuksia kärki vauhtiin...
Pykälistö oli kolmantena tän toisen pätkän jälkeen, ja nopein Citikka kylläkin, noin 5 sekkaa Sainzia edellä, eli ihan viikosta ei voi puhua. Maalissa katosi Citikasta öljynpaineet joten kone hiipui. Mcrae ei täällä mukana enää ollut vaan Sainz ja Loeb jotka järkevällä tasaisella ajolla ajoivat sijat 3 ja 4. Pohja-aikoja kumpikaan ei ajanut.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Pykälistö oli kolmantena tän toisen pätkän jälkeen, ja nopein Citikka kylläkin, noin 5 sekkaa Sainzia edellä, eli ihan viikosta ei voi puhua. Maalissa katosi Citikasta öljynpaineet joten kone hiipui. Mcrae ei täällä mukana enää ollut vaan Sainz ja Loeb jotka järkevällä tasaisella ajolla ajoivat sijat 3 ja 4. Pohja-aikoja kumpikaan ei ajanut.
Onko mitään tiettyä syytä miksi Pykölistön ura päättyi 2005 Citroen hommien jälkeen?. Sen tiedän että se hänen oma Toyota ralliautonsa paloi 2000 luvun puolivälissä muistaakseni ja myöhemmin eli vuonna 2008 kävi ajamassa Tommi Mäkinen Racinging Subarulla kaksi rallia. Viime vuosina mieshän on testannut erilaisia vempeleitä ynnä muuta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Pykälistö oli kolmantena tän toisen pätkän jälkeen, ja nopein Citikka kylläkin, noin 5 sekkaa Sainzia edellä, eli ihan viikosta ei voi puhua. Maalissa katosi Citikasta öljynpaineet joten kone hiipui. Mcrae ei täällä mukana enää ollut vaan Sainz ja Loeb jotka järkevällä tasaisella ajolla ajoivat sijat 3 ja 4. Pohja-aikoja kumpikaan ei ajanut.
Näinhän se taisi mennä... En kiistä...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onko mitään tiettyä syytä miksi Pykölistön ura päättyi 2005 Citroen hommien jälkeen?. Sen tiedän että se hänen oma Toyota ralliautonsa paloi 2000 luvun puolivälissä muistaakseni ja myöhemmin eli vuonna 2008 kävi ajamassa Tommi Mäkinen Racinging Subarulla kaksi rallia. Viime vuosina mieshän on testannut erilaisia vempeleitä ynnä muuta.
Nössö-ryhmä tai kansalliset sarjat ei niin kauhiasti enää napanneet ja taas MM-sarjaan ei ollut tarjolla palkallisia paikkoja ja Suomestahan tuo tarvittavan rahan kerääminen ostopaikalle ei ole koskaan ollut mitenkään liian helppoa. Tiedä sitten oliko Juusolla isommin halujakaan kantaa kassikaupalla rahaa talliin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Vai paras autonkehittäjä tämä Petter. No ei minusta! Hänen taidoillaa Prodrivelta meni Subarun tuki... Jos hänen taidot on parhaat, miksi Subarusta ei kehittynyt jatkuvaa voittaja-autoa? Minusta se olikin mielenkiintoinen yksityiskohta, että jopa Grönholm paljasti auton potentiaalin Portugalin rallissa silloin muutama vuosi sitten. Eli tämä näistä ylimaagisista taidoista. No hyvä kuljettaja hän on, muttei paras millään osa-alueella. Ei edes enää PR-mielessäkään, kun se jenkki on kehissä.

Tottakai käyttävät hänen taitojaan hyödyksi myös Citroenilla, mutta kenen kokeneen kuljettajan apu ei kelpaa? Olen lukenut monesta lähteestä, että jopa Juha Kankkusta on kosiskeltu ajamaan testejä. Oma veikkaukseni kohdistuu Fordiin ja Miniin, joihin hänellä on kontaktit. Olisihan se mahtavaa nähdä Kankkunen testihommissa ja päälle vielä muutamat sorakisat. Kankkunen on tyrmännyt täyden MM-sarjan ajamisen, mutta muuten ei.
 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Joo tuskin tuo turska mikään paras autonkehittäjä on koskaan ollut, eikö sitä oo aina pidetty vähä sellasena sählääjänä, joka säätää ja vaihdattaa osia autoon aivan kokoajan. Grönholmi tais joskus sanoa et se menis paljon lujempaa ku se keskittyis kunnolla ajamiseen eikä koko aikaa säätäisi vehkeitä johonkin suuntaan. Mutta kuskina Petteri kyllä on kovimmasta päästä. Kehittäjänä tuskin ihan parhaimmasta päästä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
Sinänsä voisi olla mielenkiintoista tietää, minkämoisia autonkehittäjiä kuljettajat ovat tai voivat olla. Jotenkin se on jäänyt minulta hämärän peittoon. Nykyään kun niillä on tietomalaitteet ja anturat joka mutterille, josta lukea kuinka homma pelittää. Kuski ajaa pelit soikeiksi ja kertoo oman näkemyksensä auton käyttäytymisestä. Näiden pohjalta ruuvaillaan ja välillä katsotaan, mitä kello näyttää. Onko siinä jotain muuta? Minä kysyn, kun en tiedä ja haluaisin olla paremmin perillä. :dunno:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Muistan lukeneeni jostain, että Prodriven inssit nimenomaan datan perusteella säädättivät auton, eikä Solbergia juuri kuunneltu.

Samat ukot eivät meinanneet uskoa Kankkustakaan, kun tämä vaati Subarulle täydellistä alustaremonttia -99. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Edelleen sanon että faktat kuntoon ennen kuin ruvetaan huutelemaan. Petterillä ei ollut Subarulla paljoa sananvaltaa auton kehittämisessä kun nämä riisillä eläjät jotka juuri jäivät vesimassojen alle luulivat tietävänsä kaikesta kaiken.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Edelleen sanon että faktat kuntoon ennen kuin ruvetaan huutelemaan. Petterillä ei ollut Subarulla paljoa sananvaltaa auton kehittämisessä kun nämä riisillä eläjät jotka juuri jäivät vesimassojen alle luulivat tietävänsä kaikesta kaiken.
No tuossahan tulikin esille, että Petter säätää autoaan sattuu ilman mitään päämäärää. Tämä saattakin olla syy siihen.

Kaipaan kyllä sinultakin faktaa tuohon väitteeseesi että petter olisi tällä hetkellä paras autonkehittäjä nykyisistä kuskista. Ensimmäistä kertaa kuulen moista.... Ja olen lukenut paljon autourheilukirjallisuutta/lehtiä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Edelleen sanon että faktat kuntoon ennen kuin ruvetaan huutelemaan. Petterillä ei ollut Subarulla paljoa sananvaltaa auton kehittämisessä kun nämä riisillä eläjät jotka juuri jäivät vesimassojen alle luulivat tietävänsä kaikesta kaiken.
Olipahan tarpeeton ja alhainen provo. :thumbfh:

Itse ralliuutisiin/huhuihin sen verran, että nyt kun on puhuttu näistä "maratonrallien" paluusta, niin mitä mieltä olette?

Itse ainankin odotan innolla, mutta Loeb ei vaikuttanut kovinkaan innostuneelta. (Sori, en löydä linkkiä josta luin tuon enään.)
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Olipahan tarpeeton ja alhainen provo. :thumbfh:
Anteeksi, olen sattuneesta syystä katkera japanilaisten toiminnasta. Petterin ura voisi olla erilainen ilman sitä. Asiasta puheenollen jenkit taisivat kyllä varoittaa japanilaisia pari päivää ennen tapahtunutta, mutta sama itsepäisyys taisi vaivata...

Kertokaa toki joku parempi auton kehittäjä nykykuskeista ketkä sarjaa kiertävät? Enkä puhu pelkästään hyvien säätöjen löytämisestä.
 
Ylös