Ralliuutisia.

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Niinkuin muilla forumeilla on jo arvuuteltu, niin olisiko autoista tullut jo ns. liian helppoja ajaa, ja sitä myöten liian nopeita ainakin alemman tason kuskien hallittavaksi. Vauhdit nousee "vaivattomasti" koviksi kaikentasoisilla kuskeilla, ja sitten kun niissä vauhdeissa käy jotain odottamatonta/kädet loppuu kesken, niin jälki on rujoa. Ei se nyt toki kaikkia tapauksia selitä, mutta tuleepa vaan mieleen yhtenä mahdollisena tekijänä, teiden varsilla piilevien "ansojen" lisäksi.
Uskaltasin väittää, ettei kysymys ole varsinaisesti "liian helposta" ajettavuudesta. Tuoreimmat tapaukset (Breen, Semerad) ovat ainakin ihan vetoukkoja, eli ihan kokemattomuuden piikkiin ei voi laittaa. Alustojen kehitys vaan on tehnyt sen, että kaarrenopeudet on hurjempia kuin koskaan ennen rallissa. Se näkyy suoraan törmäyksen liike-energiana, olipa siellä takana sitten kaide tai kallio. Varsinkin kestopäällysteellä aika auton karkaamisen ja osuman välillä on todella lyhyt, eikä vauhti ehdi hiljentyä juurikaan (vrt. roikkuminen soratiellä).
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Peugeot paljasti jättitappiot
Keskiviikko 25.07.2012 klo 13:36

PSA Peugeot Citroënin kriisin laajuus selvisi keskiviikkona, kun Ranskan suurin autovalmistaja raportoi 819 miljoonan euron tappioista vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Viime vuonna yhtiö ylsi 806 miljoonan euron voittoon vertailuaikavälillä. Yhtiö ilmoitti samalla 1,5 miljardin euron lisäkustannussäästöistä vuoteen 2015 mennessä.

Peugeot suunnittelee vähentävänsä 8 000 työpaikaa ja sulkevansa yhtiön Aulnay’n tehtaan Pariisin lähellä.

”Toimialaamme kohdannut syvä ja sitkeä kriisi Euroopassa vaatii organisaation uudelleenjärjestelyitä ja leikkauksia kuluihin”, Peugeot-johtaja Philippe Varin kertoi uutistoimisto Bloombergille.

Satatuhatta ranskalaista työllistävä Peugeot tiedotti, että leikkaukset ovat välttämättömiä kamppailussa heikkoa kysyntää vastaan niin Ranskassa, Italiassa kuin Espanjassakin.

Yhtiön käyttökate supistui neljä miljoonaa euroa vuotta aiemmasta 1,12 miljardista eurosta, mikä oli Bloombergin haastettelemien analyytikoiden ennusteita vähemmän. Kuusi analyytikkoa arvioivat käyttökatteen painuvan jopa 38 miljoonaa euroa.

Välit hallitukseen tulehtuneet
Peugeot, jonka autoyksikkö teki 663 miljoonan euron tappiot, on häviämässä kilpailun suuremman yhtiön Volkswagenin kanssa. Volkswagen on vähemmän riippuvainen alueellisista markkinoista. Peugeotin tuloista 75 prosenttia tuli viime vuonna Euroopasta.

Peugeotin mukaan yhtiön kassa ilman kertaeriä hupeni 945 miljoonaa euroa tammi–kesäkuussa.

Financial Timesin mukaan Peugeot on joutunut keskelle poliittista myrskyä Ranskassa sen jälkeen, kun yhtiö ilmoitti aiemmin suunnitelmistaan vähentää 6 500 työpaikkaa ja sulkea Aulnay’n tehtaansa.

Peugeotin ankea ilmoitus ajoittui samalle päivälle, jolloin Ranskan hallitus aikoi julkistaa kotimaisen autoteollisuuden elvytyssuunnitelmansa. Elvytyssuunnitelman tavoitteena on tukea etenkin ranskalaisvalmisteisten hybridi- ja sähköautojen ostoa sekä yksityisten kuluttajien että valtion tahoilla.

Sopimus Toyotan kanssa luo toivoa
Hieman valoa Peugeotin synkkään tilanteeseen toi maanantaina julkaistu sopimus autovalmistaja Toyotan kanssa. Yhtiö alkaa valmistaa pakettiautoja Toyotalle toisessa lopetusuhan alla olevassa tehtaassaan Sevelnordissa Pohjois-Ranskassa. Toyota Auto Finland Oy:n toimitusjohtaja Mika Elomäki kommentoi sopimusta merkittäväksi.

”Tonniluokan pakettiautot kattavat noin 70 prosenttia Suomen pakettiautomarkkinoista, ja Toyota on perinteisesti hallinnut Suomen pakettiautomarkkinoita. Tämä yhteistyö luo meille mainiot edellytykset johtavan aseman säilyttämiseksi myös tulevaisuudessa”, Elomäki kertoi.

Yhtiöt ryhtyvät yhteistyöhön tulevaisuuden pakettiautojen valmistuksessa Ranskassa vain siinä tapauksessa, että liitot pääsevät yhteisymmärrykseen tuottavuuden parannustoimista, Peugeot tiedotti.

Peugeot aloitti liittoneuvottelut toukokuussa, kun se ehdotti 2 700-henkisen henkilöstönsä palkkojen jäädyttämistä, lomaoikeuden rajoituksia, joustoja työaikoihin ja satojen työpaikkojen vähennyksiä estääkseen tehtaidensa sulkemiset.

Ilman liittojen myönnytyksiä seuraavan sukupolven pakettiautojen valmistus uhkaa siirtyä Ranskasta yhtiön Espanjan tehtaalle.

http://www.kauppalehti.fi/auto/peugeot+paljasti+jattitappiot/201207221689

Jaahas, alkaakohan Citroënin vetäytyminen rallin MM-sarjasta viimein varmistua...?

Citikka lienee saanut jo menestyksellään kaiken mainoshyödyn mitä rallin MM-sarjassa mukana olemisella on mahdollista saavuttaa. Toisaalta mitää ihan halpaa puhaahan tuo ei ole ja jos emofirma on tuossa jamassa, niin saattaa olla rahoitus homman jatkamiseen aikalailla kortilla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jaahas, alkaakohan Citroënin vetäytyminen rallin MM-sarjasta viimein varmistua...?

Citikka lienee saanut jo menestyksellään kaiken mainoshyödyn mitä rallin MM-sarjassa mukana olemisella on mahdollista saavuttaa. Toisaalta mitää ihan halpaa puhaahan tuo ei ole ja jos emofirma on tuossa jamassa, niin saattaa olla rahoitus homman jatkamiseen aikalailla kortilla.
Toisaalta Citroen tarvitsee näkyvyyttä uusia markkinoita silmälläpitäen.

Pelkästään säästämällä ei saavuteta mitään.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kovasti vakuuttelivat vielä viime viikon uutisten aikaan, että leikkaukset ei vaikuta WRC-ohjelman jatkumiseen. Mutta puheethan on lämmintä ilmaa siinä vaiheessa kun jotain taas päätetään. Loebin jatkamisella/lopettamisella voi myös olla jotain vaikutusta jatkoon (?)
http://www.autosport.com/news/report.php/id/101259

EDIT: Ja Volkkarista sen verran että ajavat ensi vuonna kolmella autolla (kolmas auto tulee mukaan neljännessä kisassa), ja ainakin F-X Demaisonin toiveissa olisi kuskikolmikko Ogier-Latvala-Sordo (viime viikon Autosportissa).
 
Viimeksi muokattu:

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1034
EDIT: Ja Volkkarista sen verran että ajavat ensi vuonna kolmella autolla (kolmas auto tulee mukaan neljännessä kisassa), ja ainakin F-X Demaisonin toiveissa olisi kuskikolmikko Ogier-Latvala-Sordo (viime viikon Autosportissa).
Ogier ja Latvala todennäköisesti, mutta väittäisin viimeisen auton menevän Mikkelsenille.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3796
Taitaa todella harmillisesti Hänninen jäädä väliinputoajaksi, ei hyvältä näytä vaikka suurimman osan kisoistaan onkin voittanut.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Katotaan nyt ensin, mitä Ford tekee kuskien kanssa ensivuonna. :ahem:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Tuttua juttua Veikkaajassa, nyt vaan pitäisi vihdoinkin saada se virallinen varmistus tiskiin:

Volkswagen on valinnut ensi kauden kuskinsa ja Jari-Matti Latvala siirtyy uuden VW Polo R WRC:n rattiin, kertoo Veikkaaja.

Lehden mukaan Latvalan sopimus on kaksivuotinen ja hänen tallikaverit ovat ranskalainen Sebastien Ogier ja norjalainen Andreas Mikkelsen.

Latvalalla ei ole vielä lupaa kertoa julkisesti tallin vaihtumisesta.

- Olen paljosta kiitollinen Fordille ja erityisesti Malcolm Wilsonille, joka on aina ollut tukenani. Tällä hetkellä Ford on kuitenkin sitoutunut MM-sarjaan vain ensi vuoden loppuun, joten voisin saada heiltä ainoastaan yhden vuoden sopimuksen. Volkswagenilla tilanne on erilainen, Latvala kertoo Veikkaajassa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2012/07/1588597/veikkaaja-latvala-siirtyy-volkswagenille
 
Ylös