Ralliuutisia.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toki tiedän miten asia on ja samalla väitän, että tuo on keskeinen syy sille, miksi FIA:n sarjat ovat kilpailultaan heikkoja.
Paitsi F1 tällä hetkellä.
Mallia pitäisi ottaa FIM:stä ja Nascarista, jos halutaan kilpailukykyistä kalustoa viivalle ja viihdearvoa sarjalle,
No, se tie on ollut tasapäistäminen noissakin, kuten F1:ssä. Jos WRC:n halutaan olevan automerkkien (eikä yksityistallien) sarja, niin näkyvyys on se olennainen asia. Ehkä Red Bullin promoottoridiili poikii jotain.
Toki ymmärrän, että kun tuote on heikko, niin tunkua viivalle ei ole ja siksi jossain mielessä on perusteltua, että niistä parista valmistajasta pidetään kiinni. Jos halutaan tallien sitoutumista markkina-arvoltaan heikkoon sarjaan, niin se valitettavasti tarkoittaa, että talleille on annettava jotain. Tavoitteen pitäisikin olla, että valmistajat haluavat sarjaan mukaan, vaikka niillä ei olisi mitään sanomista mihinkään.
Ongelma on ollut se, että mukana on vain yksi aito tehdastalli. No, sekin on kaiketi nyt muuttumassa, jos Citroenin rallitallin omistus muuttuu. Tosin sitten taas VW:llä on kohtuuton etulyöntiasema. Oikein säälittää, että Minin erittäin lupaavalta mukaantulolta vedettin tehdasmatto alta ennen kuin homma edes kunnolla alkoi. Ilman VW:n mukaantuloa Citroenin "lähtö" olisi jopa voinut olla positiivinen asia WRC:lle. Toivottavasti on nytkin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Paitsi F1 tällä hetkellä.
No lyödäänpä sitten ralliinkin läpeensä paskat gummit niin saadaan sitä keinotekoista kilpailua mitä formuloissakin, kun Loeb ja muut kärkinimet säästelevät renkaita tai vaihtelevat niitä jokaisella pätkällä kun eivät kestä.. Nobrekin pääsee kruisailemaan podiumille mikäli vain pysyy tiellä.

Vielä jokin DRS:sän vastinekin mukaan, vaikkapa että EK:lle ennalta määrätyssä oikaisupaikassa saa oikaista mikäli on alle 10 sekunnin päässä kokonaistulosissa edellä ajelevasta..:rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No lyödäänpä sitten ralliinkin läpeensä paskat gummit niin saadaan sitä keinotekoista kilpailua mitä formuloissakin, kun Loeb ja muut kärkinimet säästelevät renkaita tai vaihtelevat niitä jokaisella pätkällä kun eivät kestä.. Nobrekin pääsee kruisailemaan podiumille mikäli vain pysyy tiellä.
Voin olla väärässä, mutta mielikuvani on se, että tälläkin hetkellä rengasvalinnat merkitsevät rallissa vähintään yhtä paljon kuin F1:ssä. F1:n renkaista keskustelu ei kuulu tähän ketjuun eikä tälle alueelle, mutta "läpeensä paskat" on asiaa ymmärtämätön arvio.
Vielä jokin DRS:sän vastinekin mukaan, vaikkapa että EK:lle ennalta määrätyssä oikaisupaikassa saa oikaista mikäli on alle 10 sekunnin päässä kokonaistulosissa edellä ajelevasta..:rolleyes:
DRS ei sinällään kuulu F1:n tasapäistämiseen, vaikka silläkin sellainen vaikutus osin on. DRS olisi hyödytön, ellei autot muutoin olisi riittävän lähellä toisiaan suorituskyvyltään.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Rallye-info.comin mukaan onnettomuus olisi liittynyt puusta putoamiseen(?).

Tuntuu että tänä vuonna näitä ikäviä ralliuutisia on tullut taas liian paljon.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Rallye-info.comin mukaan onnettomuus olisi liittynyt puusta putoamiseen(?).

Tuntuu että tänä vuonna näitä ikäviä ralliuutisia on tullut taas liian paljon.
Ikävä juttu. Mitähän viisikymppinen äijä on puuhun kiivennyt?
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Ei helvettih, mitä ihmettä rallimaailmassa oikein on tapahtumassa? Onko rattiin päässyt vain liikaa "tusinajanareita" kun näitä kuolontapauksia alkaa tulla jo vähän liikaa :/
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Paitsi F1 tällä hetkellä.

No, se tie on ollut tasapäistäminen noissakin, kuten F1:ssä. Jos WRC:n halutaan olevan automerkkien (eikä yksityistallien) sarja, niin näkyvyys on se olennainen asia.
Toki Nascar on lähestulkoon yksityyppisarja. Tuskin kuitenkaan autotehtaiden (ts. moottoritoimittajien) tai tallien halusta, vaan johtuen pikemminkin järjestäjän vahvasta asemasta. Yhä edelleen NASCAR voi tehdä ja tekee (teknisiä) sääntöuudistuksia vaikka kesken kauden, jos näyttää siltä, että joku on saavuttanut etulyöntiaseman.

Amerikassa on ymmärretty ja sisäistetty loistavasti se (moottori)urheilubisneksen lähtökohta, että tuote on kilpailu ja tasainen kilpailu on parempi tuote kuin epätasainen kilpailu.

Tämä ei suinkaan tarkoita, etteikö osaamisella ja rahalla menestyisi Amerikassakin. Samat tallit Nascarissakin ovat kärjessä vuodesta toiseen. Marginaalit vain ovat pienemmät, kilpailu tasaisempaa. Se on kaikkien etu ja niin olisi rallissakin.

Ongelma on ollut se, että mukana on vain yksi aito tehdastalli. No, sekin on kaiketi nyt muuttumassa, jos Citroenin rallitallin omistus muuttuu. Tosin sitten taas VW:llä on kohtuuton etulyöntiasema. Oikein säälittää, että Minin erittäin lupaavalta mukaantulolta vedettin tehdasmatto alta ennen kuin homma edes kunnolla alkoi. Ilman VW:n mukaantuloa Citroenin "lähtö" olisi jopa voinut olla positiivinen asia WRC:lle. Toivottavasti on nytkin.
RAllissa kilpailu on ollut yleensä huonompaa kuin parempaa, on tehtaita ollut mukana mikä määrä hyvänsä. Paljon hehkutetussa B-ryhmässä voittaja-autoja oli viivalla korkeintaan kahdelta merkiltä. Parhaimmillaan kilpailu on sarjan historiassa ollut WRC-aikakauden alussa. Turha asioita on kaunistella.

Kun autotehtaiden omistus on keskittynyt ja keskittyy luultavasti edelleen, niin nykyisillä säännöillä ei sarjaan ole odotettavissa mitään osallistujaryntäystä jatkossakaan. Osallistuminen saati menestys vaatii tolkuttomasti rahaa suhteessa saatuun näkyvyyteen. Se tarkoittaa, että vain ensinnäkin isommilla valmistajilla on eväät ja ettei näidenkään kannata missään nimessä olla mukana kuin yhdellä merkillä kerrallaan.

Kilpailu toista isoa konsernia vastaan on kyseenalaista sekin. PSA on vienyt edelliset ties kuinka monta mestaruutta ja veikkaus on, että Qatar-viritys saa jatkaa niin kauan kun vanhalla osaamisella pärjää hommaa opettelevaa Volkkaria vastaan. Sitten on VW:n vuoro, Citroenin nimeä ei enää sarjassa nähdä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olisiko sitten 1 ratkaisu rallin MM-sarjan tasaisuuden luomiseksi tehdastallien kielto ja siiryminen johonkin N-ryhmän kaltaiseen kalustoon? :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toki Nascar on lähestulkoon yksityyppisarja. Tuskin kuitenkaan autotehtaiden (ts. moottoritoimittajien) tai tallien halusta, vaan johtuen pikemminkin järjestäjän vahvasta asemasta. Yhä edelleen NASCAR voi tehdä ja tekee (teknisiä) sääntöuudistuksia vaikka kesken kauden, jos näyttää siltä, että joku on saavuttanut etulyöntiaseman.

Amerikassa on ymmärretty ja sisäistetty loistavasti se (moottori)urheilubisneksen lähtökohta, että tuote on kilpailu ja tasainen kilpailu on parempi tuote kuin epätasainen kilpailu.
Näinpä. Syy miksi autonvalmistajat pysyvät sarjassa, vaikkeivät voikaan saavuttaa hegemonia-asemaa on juuri sarjan suosio ja näkyvyys. Euroopassa autotehtaat painottavat menestyksen näkyvyyttä tärkeämmäksi, eivätkä siksi pysy mukana pitkään, jos menestystä ei tule. Jos WRC tasapäistetäisiin NASCARin tapaan niin, että kaikilla olisi suht yhtäläiset mahdollisuudet voittaa, autotehtaatkin pysyisivät mielummin mukana, kun eivät olisi selviä altavastaajia. Mutta avainkysymys on silti näkyvyys, panostukselle on saatava vastinetta. Ilman näkyvyyttä ei ole kiinostusta tehtaillakaan.
RAllissa kilpailu on ollut yleensä huonompaa kuin parempaa, on tehtaita ollut mukana mikä määrä hyvänsä. Paljon hehkutetussa B-ryhmässä voittaja-autoja oli viivalla korkeintaan kahdelta merkiltä. Parhaimmillaan kilpailu on sarjan historiassa ollut WRC-aikakauden alussa. Turha asioita on kaunistella.
Renaultin satunnaiset voitot asfaltilla ja Toyotan menestys Afrikan kisoissa pitivät vähintään neljä merkkiä voittokannassa läpi koko B-ryhmäaikakauden, mutta tosiasiallisesti hallitsevia talleja oli vain mainitsemasi kaksi kerrallaan.

WRC:ssä ei määrällisesti ollut enempää voittajamerkkejä, mutta voitot jakautuivat tasaisemmin useammalle merkille. Kunnes Citroenin valtakausi alkoi ja sarjasta tuli kahdenvälinen.

Rallin MM, osakilpailun voittaneet automerkit (Group B ja WRC)
Koodi:
GROUP B 1982-1986 5-4-4-3-4

1982 Opel, Audi, Datsun, Renault, Toyota
1983 Lancia, Audi, Opel, Toyota
1984 Audi, Toyota, Lancia, Peugeot
1985 Peugeot, Toyota, Renault, Audi, Lancia
1986 Lancia, Peugeot, Renault, Toyota

WRC     1997-     3-3-4-4-4-4-4-4-3-2-2-2-2-2-2 

1997 Subaru, Mitsubishi Ford
1998 Toyota, Mitsubishi, Subaru
1999 Mitsubishi, Ford, Citroen, Subaru, Toyota
2000 Mitsubishi, Peugeot, Subaru, Ford
2001 Mitsubishi, Peugeot, Ford, Citroen, Subaru
2002 Subaru, Peugeot, Ford, Citroen
2003 Citroen, Peugeot, Ford, Subaru
2004 Citroen, Ford, Subaru, Peugeot
2005 Citroen, Subaru, Peugeot
2006 Ford, Citroen
2007 Citroen, Ford
2008 Citroen, Ford
2009 Citroen, Ford
2010 Citroen, Ford
2011 Citroen, Ford
2012 Citroen, Ford
 
Viimeksi muokattu:
Ylös