Ralliautossa sisällä
Kirjotan juuri vuoden 1976 osuutta, ja eilen illalla oli loistava tilaisuus istua Saab 99 EMS:n (Rainion vanha) kyydissä. EMS oli yksi uutuuksista vuoden 76 kisassa.
JOka ei ole sen ajan ralliautossa ollut, ei voi tietää, mitä se on sisäpuolelta. Ulospäin ne on kauniita, hienot värit ja teippaukset, mutta sisällä... Kaikki matot ja eristeet on riisuttu, ovet ja ikkunat falskaa.... Kun istut kuppipenkkiin kartturin paikalle, käsi etsiytyy kuin automaattisesti kauhukahvalle. Moottori on paljon kovempiääninen sisälle kuin ulos. Kun kierrokset pääsee maksimitehoalueelle 6000 rpm:n paikkeille, luulisi että konen hajoaa ihan juuri. KUn kuski vaihtaa erittäin pitkän ykkösen kakkoselle, suorakytkentäinen synkronoimaton vaihdelaatikko päästää äänen, jonka asiasta mitään tietämätön tulkitsisi justiinsa pahaksi laatikkoviaksi...
JOtenkin tuli 5 minuutin koeajosta 40:n alueelle tossa Euromarketin tienoilla, että ralliauton ajaminen ei ole mitään silkkihansikashommaa, ei ainakaan 70- luvun vehkeillä. Mulle tuli jo tuossa ajassa melkein hiki, entäs kun sillä vedetään Sevettijärven 120 km:n pätkää 40 asteen pakkasessa? Tai kun sulla on se 6500 kierrosta nelosella jossain Myhinpään suoralla, jonka päässä lähdet 30 m lentoon metrin korkealle...
Ralliajo on todella raakaa puuhaa, autoa ei voi yhtään sääliä, sillä ei ole kyllä mitään tekemistä tavallisen auton ajamisen kanssa, ei ainakaan nykyauton...
Se on vähän sama tunne, jos ajettaisiin kisaa pappatuntureilla, mutta vain 1- vaihteella. Kierrokset maksimiin ja anna vaan surutta mennä vaikka kone huutaa, laatikko huutaa, anna vaan mennä, kyllä se kestää...
Lähden ensi lauantaina kyseisen auton huoltoauton kuskiksi Suonenjoelle. Jos pojat pääsis sillä kokeileen sitä Myhinpäätä??