70-luvun suurajot

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Autosta Ralf Pettersonin tekemä tiedustelu Saksan tehtaalta vuonna 2002:

the 911 with chassis Nr. 911 230 0550 is an 2,5
Racing Version of 1972
build in April 1972 and sold directly by the factorty
colour vipergreen.
Engine Nr. 662 2023 the registration Plate is a not permanent Plate (Red Nr.) Best regrards Jurgen Barth

Valmistenumero sijaitsee autossa etutilassa, ns. tankin päällä :911 230 0550

Iso kiitos, Otappas yhteyttä. Sen tiedän että tuon orkkis koneen Leksa tuhosi joskus vaihdemissillä Ringillä....sen kertoi Leksan silloinen hovimekatsu mulle Ruotsista... elettiin AAWn aikoja. Rafu oli vieressä kuuntelemassa, itseasiassa taisi olla niin että Rafu mulle soittikin että tällä herralla ois jotain kerrottavaa?
 
Viimeksi muokattu:

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Jos tuo aav-911 rakennettiin huhtikuussa 1972, niin milläs se Leksa voitti tammikuussa -72 Tunturin, ja oli Hankiksessa helmikuussakin mukana? Auto oli samanlainen, vihreä, mutta siirtokilvissä, tai mitkä koekilvet ne A-alkuiset nyt olikaan.

JOstain luin, että Antti Aarnio-Wihuri voitti samalla autolla Tunturin 1971. Samassa yhteydessä sanottiin, että se oli AAV-911, mutta ei kai voinut olla, jos se lähti tehtaalta vasta huhtikuussa -72.

Mysteeri, mutta lupaan yrittää selvittää sitä..
Kuittien perusteella tämä auto oli saanut punakilvet 3ksi päiväksi 31.1-72 Saksassa ja uudet renkaat vaihdettu ja pyörät tasapainoitettu samana päivänä kun autossa 2km mittarissa... eli jokin nyt ei stemmaa AAV-911n osalta. Tod näk muutettu kuten tuo 70 mallinenkin 911Stä asiakas ST/Rksi Huhtikuussa 72.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1979

Hienoa Porsche-tietoutta täällä!

Mä vietin tänään 3 tuntia Suurajot ry:n arkistolla haalien materiaalia vuoteen 1979. Monet muistavat ko. vuoden siitä Mars-sponsorista.

Parasta antia oli ehdottomasti negatiivikansio, jossa oli kaikista autoista 5-6 kuvaa!
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Hienoa Porsche-tietoutta täällä!

Mä vietin tänään 3 tuntia Suurajot ry:n arkistolla haalien materiaalia vuoteen 1979. Monet muistavat ko. vuoden siitä Mars-sponsorista.

Parasta antia oli ehdottomasti negatiivikansio, jossa oli kaikista autoista 5-6 kuvaa!
Nyt täytyy korjata itseään, kuittien perusteella tuossa 72 AAV-911ssa on ollut se kone paikalla mikä huhtikuussakin mainitun jo tammikuussa, jos tämä oli 2.5 kone niin tämä auto on ollut asiakas 911ST aka Sonderwünsch jo Tammikuussa ja siis Jurgen Barthilta väärää tietoa päivämäärän suhteen.

Mun Porsche tietous ja kiinnostus näihin AAWn 911 Porscheihin johtuu vain siitä 70 mallisesta rataporschesta jossa valkoinen raita kun tuloo lapsuus mieleen ;) Toki silläkin ilmeisesti pari ralliakin ajettiin siirtokilvin ? Eli jos näkyy rallikuvia missä ovessa valkoiset Porsche raidat alareunassa niin kyseessä on tämä 70 mallinen joka lienee päätynyt Rallicrossipeliksi ja ehkä jopa Alamäelle.
Tää olisi loogisin elinkaari mutta vain spekulaatiota. AAV-911 päätyi Kinnusen hallintaan/vuokraan 74 eteenpäin kun AAW Racing oli jo lopettanut toimintansa ja ajoi sillä 4-5 rallia. 72 Keltainen RS jolla Leksa ajoi 73 Jyskälän oli ns. Safarirallipeli jolla tehtiin eka 911n "WRC" palkintosijoitus ja samalla paras 911n sijoitus ikinä Jyskälässä... noh olihan auto tehtaanlainen RS 2.7...
 
Viimeksi muokattu:

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Vähän offtopiccia ketjun osalta ja pitäis varmana siirtää myös Porsche ketjuun mutta sivuaa tätäkin joten annetaan tämän pitkän postauksen mennä.

Jotta ei Porschet menisi liian helpoksi pitää tietää mitä missäkin oli.. esim 72 mallisesta S/Tstä aikanaan tuli RSR sarjanumerolla 0001 vaikka itse sarja alkoi numerosta 0011 eli 10kpl "protoja" oli liikkeellä ekojen ollessa kisoissa jo 72... eli tod näk Porsche teki kolaroiduista (jota 0001 oli tämänhetkisen tiedon mukaan) ja varastossa olleista 72 911 hylsyistä RSRiä itselleen, noh nämä on helppo bongata maallikonkin koska 72 mallisessa on ainoana vuotena öljyntäyttöluukku oikeassa loksussa.
Tällä 0001 RS Protolla Kinnunen /Haldi ajoi 73 Targassa 3ksi.

Mikä tekee vielä asian mielenkiintoiseksi on se että vaikka luvusta 21kpl pidetään maailmalla kiinni todellisuudessa S/Ttä tehtiin 18kpl vuosina 70/71 ja 72 niitä tehtiin 49, plus sonderwünchit, eli autoja joita asiakkaat tilasi eri option, ei täytena S/T pakettina tai omia joita he toi Porschelle muutettaviksi joita myydään nykyään S/Tnä.
Näitä konversioita ja sonderwünscheja siis tehtiin erillaisina kokoonpainoina jotkut oli vaan korisarjalla ja normi 911S koneella jopa, kolmen vuoden aikana joista suurin osa yksitulppaisina ralli/asiakaspeleinä, 70/2247cc, 71/2381cc kokoisina.
Tehtaan Ratapelit oli yleensä tuplatulppaisia ja aina ohutpeltisiä ja todella ohkaisesti maalattuja jopa.
1972 vielä pitää tietää oliko kyseessä 2492 vai 2494cc kone ollakseen oikeassa toisia tehtiin 2kpl (lyhytiskuisia) ja toisia 47 ja oliko kaasarit vai ruiskut.

Hinta-haitari tulpatulppaisen tehtaanlaisen ohutpeltisen ratapelin minkä numerot täsmää tehtaan kuitteihin vs historiassa aukkoja omaavan ei niin menestyneen historian eri palikoista kasatun yksitulppaisen normipeltisen (sonderwünschin tai asiakkaan oman muutetun jopa ) rallipelin joka harsittu kasaan perunasäkistä on melkoinen maailmalla... puhutaan 25 kertaisista summista jopa.
Itsellä on tiedossa suht. varma tapa erottaa feikki aidosta korin osalta ja siitä on hyvä lähteä eteenpäin ja alkaa etsimään orkkis tekniikkaa ( todella kallista leikkiä ja erittäin aikaavievää, monta ok taloa rakentaa sillä hinnalla ja ajalla kun on vaikea tapaus edessä, ja keskeneräisiä tällaisia on maailmalla pilvin pimein.. jopa 917 Porscheja löytyy vielä.
Jos etsiessä löytyy jotain tietoa niin ollaan jonkinsortin aidon jäljillä.
Sen irroitettavan lätkän tavaratilassa kun voi kiinnittää mihin hylsyyn vaan. Tämä pilkuntarkkuus juontaa vaan siitä syystä että opettelin Corvettejen numbers match tsekkauksia jo 80 luvulla kun niitten touhu riistäytyi käsistä jenkeissä ja jatkoin niistä Alfoihin kilpapuolella ( esim Alfa GTA 1600 vm -65-> lähti suomestakin takas tehtalle ja voitti euroopanmestaruuden sama yksilö 1300 GTAjna vm 68na pari vuotta jälkeen) ja kun molemmissa oli aukkoja meinasin että edes Saksalaiset olisi tarkempia mutta ei ainakaan Porschen eikä Mersun kohdalla mitä tulee kisavehkeisiin. Siviilit onkin sitten selvää pässinlihaa.

Parasta on siis löytää räpeltämätön peli tai tehdä replika mikä minun mielestä elävöittäisi historic-sarjoja ja edes jotkut aidot säästyisi tuhoilta koska ei tehtaatkaan aikanaan noudattanut sääntöjä pilkuntarkasti (itseasiassa kaikkea muuta). Riitti että vastasi luokkaria kunhan ei korin runkonumeroita liikaa tarkasteltu.... tehtiinhän 911Riä ja GTitä joilla voitettiin Montea sun muuta ihan normi 911Lstä jo 60 luvulla.. :alppu:

PS YVt asian tiimoilta tervetullutta.
 
Viimeksi muokattu:

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Hienoa Porsche-tietoutta täällä!

Mä vietin tänään 3 tuntia Suurajot ry:n arkistolla haalien materiaalia vuoteen 1979. Monet muistavat ko. vuoden siitä Mars-sponsorista.

Parasta antia oli ehdottomasti negatiivikansio, jossa oli kaikista autoista 5-6 kuvaa!

Porschet Tänne kiitos ;)
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Nyt olen menossa pikataipaleella nro 29 Tuusjärvi. Ollaan Tuusniemen ja Kaavin välimaastossa. KOhta mennään ylemmäksi aina Juankoskelle saakka. Juicen kotipitäjässä ajettiin vuonna 1978 erikoiskoe numero 30 Vehkalahti. Onko kukaan foorumilainen sieltä suunnalta kotoisin?
Ei mutta kävin kesällä siellä... hienoa seutua.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Porsche-asiaa

Ootko Mickey nähnyt Porsche Suomessa-kirjaa? Siinä mää yritin hahmottaa mm. AAV911:n tarinaa. Luultavasti siihen jäi aukkoja.

Arkistolla oli useita kuvia Leksan AAV:stä vuoden 1979 Suurajoissa. Kunhan saan ne skannattua, niin katsotaan sitten. Mullahan on vaikka kuinka "luvattomia" kuvia Leksan Porscheista, kun aloin niitä 4 vuotta sitten keräämään.

Semmoinen asia on nyt akuutti, että vuoden 1979 Suurajoihin Leksan vihreään Porscheen ilmestyi valaanpyrstö-spoileri. Olisi kiva tietää, millä luokitusmuutoksilla se oli mahdollinen. Joissain tilastoissa auto on merkitty Carreraksi. Niissähän oli tuo spoileri. Josatin muistan taas lukeneeni, että noiden aikojen Tunturirallissa Leksa joutui vaihtamaan takaluukun. Olisko ollut luvaton spoileri?
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Oiskohan Leksa tuonut sen kisaan 3,0 RS luokituksen alla. Niissähän oli iso spoileri. Missähän ryhmässä/luokassa se oli?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Leksa

Kyllä se oli luokassa 10 ja ryhmässä 4. Samassa missä kaikki muutkin huiput.
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Ootko Mickey nähnyt Porsche Suomessa-kirjaa? Siinä mää yritin hahmottaa mm. AAV911:n tarinaa. Luultavasti siihen jäi aukkoja.
Mun kirjassa AAV-911 tarina ei ole edes ihmeellinen. Se kun ei ole se sama peli jolla ajettiin vihreänä siirtokilvin 70&71 jolla on huomattavasti mittavampi kilpailuhistoria.
AAV-911 oli mun tietojen mukaan pelkkä rallipeli ja ajettiinkos sillä kuin joku 4-5 rallia kaikenkaikkiaan?


Arkistolla oli useita kuvia Leksan AAV:stä vuoden 1979 Suurajoissa. Kunhan saan ne skannattua, niin katsotaan sitten. Mullahan on vaikka kuinka "luvattomia" kuvia Leksan Porscheista, kun aloin niitä 4 vuotta sitten keräämään.
Kuin myös ,ois kiva nähdä paljonko on eroavaisuuksia.

Semmoinen asia on nyt akuutti, että vuoden 1979 Suurajoihin Leksan vihreään Porscheen ilmestyi valaanpyrstö-spoileri. Olisi kiva tietää, millä luokitusmuutoksilla se oli mahdollinen. Joissain tilastoissa auto on merkitty Carreraksi. Niissähän oli tuo spoileri. Josatin muistan taas lukeneeni, että noiden aikojen Tunturirallissa Leksa joutui vaihtamaan takaluukun. Olisko ollut luvaton spoileri?
Auto nyt on voitu merkitä Carreraksi ihan vaan tuloslistanlaatijan/tomittajan päähänpistosta kutakuinkin joten siihen ei voi luottaa.
Tuosta Tunturiralli episodista en osaa sanoa mitään mutta tod. näk joku hoksasi että valaanpyrstö ei kuulunut luokkariin/Autoon.

Vielä autosta se että sehän oli aika vanha jo kun Jyskälässä ekan kerran oli (77?) sillä ajettiin niin sekin on vähän asia joka ei paljoa pinnoja nosta. Mitä sillä tehtiin 72-77 esim ?


Kuittien perusteella ei juurikaan mitään vuoteen 74 asti eli taisi olla ns katsastusauto lähinnä sen toisen vihreän rinnalle. Tälloin tod näk tekniikkakaan ei ollut mikään ratapelin tuplatulppa 2.5 saatikka 2.5 edes. Nää on asioita jotka vaatii aukottomat todisteet. Tällä hetkellä tiedetään vaan varmuudella auton ja moottorin numero. Porschelta jos löytyy vielä varmistus että kaikki muutokset mitä autossa on on tehty tehtaalla.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
AAv-911

Vielä autosta se että sehän oli aika vanha jo kun Jyskälässä ekan kerran oli (77?) sillä ajettiin niin sekin on vähän asia joka ei paljoa pinnoja nosta. Mitä sillä tehtiin 72-77 esim ?
Mulla on varma tieto (kuva), että Antti Aario-Wihuri ajoi sillä Tunturirallissa 1975 kilpailun valvojan ominaisuudessa. Tarina kertoo, että veti eka pätkälle pohjat, vaikka pysähteli laittelemaan aurausviittoja matkan varrella...Sitä en tiedä, missä auto muuten nuo välivuotensa vietti. Ilmeisesti Kinnusen tai AAW:n tallissa.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
On kyllä mielenkiintoinen tämä ketju. Kiitokset kovasti kirjoittelijoille. Lukenut jo varmasti neljä kertaa läpi. Kirjaa en vain ole saanut vielä hommattua. Mutta varmasti hommaan kun kohdalle osuu :)
Jotenkin nuo vanhat suurajot kiinnostaa kovasti. Usein ajelen Kuopio-Tampere väliä niin lähden usein tunnin pari aikaisemmin ja ajelen suurajopätkiä läpi. Niitähän tuon 9-tien varressa riittää. Viime viikolla ajelin juuri Myhinpään museotien ja oli kyllä aika hienoa baanaa. Oli kyllä sen verran jäässä että kieli keskellä sai ajella :)

Tässä hieno löytö, joku on entisöinyt Airikkalan Rellun, jolla hän ajoi 72 Suurajoissa. Auto on kuulemma myynnissäkin sivuilla www.renaultkerho.net, siitä vaan ostamaan!
Tästä autosta sen verran että eräs sukulaiseni on ajanut kyseisellä autolla kisoja -80 luvulla Oulunseudulla. Tarviikin kysellä onko hänellä mitään nippelitietoa autosta.

Edit: Eipäs tuo auton kuva tullutkaan tähän mutta löytyy ketjun sivulta 12. Renault rekisterinumeroltaan aaj-222
 
Viimeksi muokattu:

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Mulla on varma tieto (kuva), että Antti Aario-Wihuri ajoi sillä Tunturirallissa 1975 kilpailun valvojan ominaisuudessa. Tarina kertoo, että veti eka pätkälle pohjat, vaikka pysähteli laittelemaan aurausviittoja matkan varrella...Sitä en tiedä, missä auto muuten nuo välivuotensa vietti. Ilmeisesti Kinnusen tai AAW:n tallissa.
OK. Yksi episodi lisää, vielä on paljon aukkoja. Pitää varmaan kysyä AAWlta itseltään jahka saan itsestäni irti pääsemään vaikka Audienssiin Jullakseen ;)
 

mikki

New member
Liittynyt
9.4.2012
Viestit
2
Kyselyä

Moro

tällä palstalla kun tuntuu tuota tietoa riittävän, niin kysyn muutaman asian. Nämä kuvat nyt liityvät suurajoihin ainakin sen verran että siellä olen tuon tarran ja kortin saanut. Mutta ketä nuo ovat? Saabbi voisi olla Antsa Laine vissiinkin, en ole varma. tuota rallisälää löytyi laatikosta läjäkaupalla, mutta nuo jäivät tunistamatta.

 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Tuossa Nortti Klubin kuvassa on Harri Väänänen olin itsekkin Nortti Klubin jäsen tuli oikein jäsen lehti sitten klubi tavaraa myynnissä takkeja,lakkeja ym mukava Klubi niin kauan kun sitä sitten kesti eli ei kauan !!
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Tuo sivun 54 kuva Kuukanpään paikasta missä on pikkumökki joki ja silta on tuon oikealla olevan ison puskan takana sinne menivät sieltä tulivat miten päin ajoivat milloinkin !!
 
Viimeksi muokattu:

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
135
Sijainti
Jyväskylä
KIINNOSTAA!!

>> tuota rallisälää löytyi laatikosta läjäkaupalla, mutta nuo jäivät tunistamatta.



Seitkytluvulta asti olen keräillyt tollaista rallisälää. (Kysy vaikka Makalta :ahem:)

Ja kortti on mutta tarra kiinnostaa ja jos muuta on -> kiinnostaa.

Laita pm??
 

mikki

New member
Liittynyt
9.4.2012
Viestit
2
sälät

Luovutin sälät äidilleni joka tuota huuto-nettiä kovasti harrastaa. Sinne ilmestyvät myyntiin, jos ei ole jo ilmestynytkin osa. Markku Alenia, Ari Vatasta, eri rallien logotarroja, Antsa Lainetta, Köpi Hämäläista jne.

Ja löytyy muuten Ilkka Kivimäen nuotitkin parilta pätkältä, siis jos vielä muistan missä ne on....
 
Viimeksi muokattu:
Ylös