Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Tarkotin La Sourcea kolmantena. Se onkin hyvä ohitus paikka siksi, että se on tavallaan "jatke" bussipyäskin ohituspaikalle
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Oikeastaan voisi sanoakin. Tai ainakin se vaikuttaa ohitusyrityksiin alamäessä ennen Eau Rougea. Monesti La Sourcessa kamppaillaan ja kun edelläajava ei voikaan ajaa ihannelinjalla mutkaan niin alamäkeen aukeaa paikka takanatulijalle. Eau Rougessa sitten paremmalla ajolinjalla oleva vie paikan.
Komppaan. :thumbup:

Monastihan La Sourcen jarrutuksesta alkanut taistelu ratkaistaa Eau Rougeen mentäessä. KERS autoille pitäisin tuota oikein hyvänäkin ohituspaikkana.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mielenkiintoisesti Kemmelin suora on ehkä sarjan paras ohituspaikka, vaikka siinä ei pitäis olla mitään ihmeellistä: hidas mutka ja pitkä suora, ja suhteellisen hidas mutka suoran päässä (Eau Rougea ei oikein mutkaksi voi laskea). Tilken radoissa taitaa olla vähän liikaa hitaita mutkia, kun vastaavia taisteluja ei siellä yleensä nähdä?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
La Sourcesta Les Combesiin on aika tarkkaan kaksi kilometriä matkaa, eli se on pidempi kuin mikään paikka Tilke-radoilta. La Sourcesta Eau Rougeen on noin 600 metriä.

Shanghain pisin suora on noin 1,2 ja otetaan esimerkiksi myös Fujin pääsuora, vaikka kisat jäävätkin siellä pois niin se on 1,56 kilsaa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoisesti Kemmelin suora on ehkä sarjan paras ohituspaikka, vaikka siinä ei pitäis olla mitään ihmeellistä: hidas mutka ja pitkä suora, ja suhteellisen hidas mutka suoran päässä (Eau Rougea ei oikein mutkaksi voi laskea). Tilken radoissa taitaa olla vähän liikaa hitaita mutkia, kun vastaavia taisteluja ei siellä yleensä nähdä?
Les Combesiahan edeltää todella pitkä huippunopea osuus, jonka hitaat La Source ja bussipysäkin sikaani välillä katkaisevat. Näitä kahta paikkaa lukuunottamattahan siinä tullaan kaasu pohjassa monta kilometriä aina Stavelotista lähtien. Siispä radalla on oikeastaan kaksi hidasta mutkaa suorien päässä ennen Kemmeliä, joten eipä tuon paikan erinomaiset ohitusmahdollisuudet tosiaan mitenkään yllättäviä ole. Ehkä Eau Rouge kuitenkin vaikuttaa siinä välissä, kyllä siinä kuitenkin saattaa joutua nostamaan jos linja ei syystä tai toisesta osu täysin kohdalleen.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
La Sourcesta Les Combesiin on aika tarkkaan kaksi kilometriä matkaa, eli se on pidempi kuin mikään paikka Tilke-radoilta. La Sourcesta Eau Rougeen on noin 600 metriä.
Kiitti tiedoista! Olen jo pitkään miettinytkin, että kuinka pitkä matka on LS:ta LC:siin. Itse asiassa mua kiinnostaa muidenkin ratojen pisimmät suorat tai kaasu pohjassa ajettavat pätkät.

Fujin pääsuora, vaikka kisat jäävätkin siellä pois niin se on 1,56 kilsaa.
Hmm... Oletko aivan varma tästä? Olen muutamasta eri lähteestä lukenut pääsuoran olevan 1,475km.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Yas Marina

Tämä voisi olla laajemminkin ratoihin liittyvän keskustelun ketju.

The circuit should include all, or at least most of the following:
- good overtaking places
- good challenge for drivers
- good viewing for attending spectators
- good television viewing
- good safety with runoff areas and marshall access to problems
- safe access to and exit from pit lane
- some distinctive features to differ it from other circuits
- easy access for spectators
- easy access for teams and sponsors
- good presentation and hospitality areas for the above mentioned


Ajattelin, että porukka voisi antaa arvioita F1 sirkuksen uusimmasta radasta, ja siitä kuinka hyvän radan suunnitteluperiaatteet siellä toteutuvat.

Oma arvoini on, että rata täyttää kaikki yllä mainitut periaatteet yhtä lukuun ottamatta. Eli rata tarjoaa vain vähän haastetta ajajille. Toisaalta mutkahdistelmät 2-3-4 ja 15-16 ovat nopeita 5-6 vaihteella ajettavia mutkia, joista kuski varmasti nauttii. Suurin osa hitaammistakin mutkista on 3 vaihteella ajettavia, suorien päässä olevia shikaaneja lukuun ottamatta.

Ohitusmahdollisuuksien suhteen luulisin radan olevan yksi kauden parhaista. Nykyformuloilla kun näyttäisi siltä, että parhaat ohitusmahdollisuudet ovat pitkien suorien päässä olevat hitaat 1-2 vaihteen mutkat. Nopeammissa mutkissa kun on vaikea päästä vierelle ja hyvälle ajolinjalle saatikka sitten ohi. Eli odotan hyvää kisaa Yas Marinasta, vaikka rata ei teknisesti ole kovin vaikea ajettava.

Ja mitä tulee katselumahdollisuuksiin paikalla oleville katsojille, on rata yksi parhaista. Rata on suunniteltu siten, että pääkatsomoa lukuunottamatta muista kolmesta katsomosta näkee rata-alueesta noin 25-30%. Pohjois, etelä ja länsikatsomot ovat pitkien suorien päässä, joissa varmasti nähdään ohituksia hitaiden shikaanien ansiosta. Television katsojankin näkökulmasta mielestäni on tärkeämpää, että ohituksia nähdään.

Ja onhan tämä rata vielä uniikki rataprofiililtaan muihin verrattuna, eli erottuu muista.
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Pelikuvien perusteella nuo 90-kinkitkin on ihmeen nopeita ja sitä kautta myös haastavia :thumbup: Bahrainista olen halunnut aina eroon, mutta tää vaikuttaa hyvältä
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Lähinnä tässä nyt kiinnostaa tuo auringonlasku/iltavalaistus toteutus, itse rata vaikuttaa samalta mikkihiireltä miltä nuo muutkin uudet. Jos ei olisi kauden finaali innostaisi vielä vähemmän.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lähinnä tässä nyt kiinnostaa tuo auringonlasku/iltavalaistus toteutus
Miksi? Onhan tällainen konsepti nähty ja tehty formulakilpailussa aikaisemminkin?

FOMin markkinakoneisto ja F1:n itserakas media tietenkin hypettää tämänkin uusiin svääreihin, mutta se ei poista sitä faktaa, että CART teki tämänkin Clevelandissa aikapäiviä sitten. ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vaihtelun vuoksi?
Se on sitten tietenkin eri asia. Vaihtelu tekee aina hyvää, kun samaan huttuun kyllästyy.

Tämän iltakisan toteutuksessa tosin ei mitään jännitettävää tai uutta, koska se on nähty ja koettu fanien keskuudessa onnistuneeksi konseptiksi. Iltalähtö on hienon näköinen, auringonlaskun aikaan maailma ja autot näyttävät mahtavilta ja pimeässä maaliintulo sitten onkin jo jotain todella villiä. Kun F1 kerran näyttää vuosittain seuraavan pioneerien jäljillä, niin sitä enemmän ja useammin näköjään saa näitä vanhoja videoita hakea arkistojen kätköistä ja muistella "niitä hyviä aikoja." CART - Cleveland 2003

Historiallisesti katsottuna ensimmäinen kerta on aina mielenkiintoinen ja jännittävä. Abu Dhabissa kaikki tuntuu olevan "so-like-done-before" ja siksi jokseenkin huvittuneena seuraan tämänkin ympärille rakennettua hypetystä :D
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Shikaanit

:thumbup:Miksi hitaita shikaaneja kritisoidaan?
Lopulta kuitenkin vain hitaat mutkat ja shikaanit suorien päissä mahdollistavat ohitukset nykyradoilla ja formuloilla.
En esim. kannata Monzan pääsuoran jälkeisen shikaanin poistoa, ja sen korvaamista nopealla kaarteella.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Ratojen Top 10

Pannaas pieni Top 10 pystyyn! :thumbup:

Kiinnostavuus/ajettavuus/haasteellisuus Top 10:
1. Belgian Spa, varmaankin paras nykyradoista
2. Monaco, paras katurata ja legenda, tarkkuutta vaativa
3. Britannia Silverstone, ennen v. 1994 rata takaisin, jolloin Abbey ajettiin nopeasti.
4. Japanin Suzuka
5. Brasilia Sao Paolo
6. San Marino Imola, ennen v. 1995 rata takaisin, ennen kun nopeat Tamburello ja Villeneuve hidastettiin Sennan ja Ratzenbergerin onnettomuuksien jälkeen. Isot turva-alueet riittäisi.
7. Kiina Shanghai
8. Turkki Istanbul
9. Malesia Sepang
10. Italia Monza
------
11. Espanja Barcelona
12. Mexico Mexico City, kuten rata vielä oli viimeisen -92 GP:n aikoihin, muistuttaa hieman Monzaa, mutta on teknisempi.
13. Canada Montreal

Ohitusmahdollisuudet Top 10:
(Ihan vaan suuntaa antava rankkaus)
1. Brasilia Sao Paolo, se pitkä pääsuora...
2. Belgia Spa
3. Saksa Hockenheim, n. 7 km rata ennen v. 2002, jolloin pitkät nopeat suorat ja tiukat shikaanit
4. Abu Dhabi Yas Marina, varmaankin parhaat ohitusmahdollisuudet Tilken radoista
5. San Marino Imola ennen v. -95
6. Ranska Magny-Cours, se pitkä takasuora...
7. Italia Monza
8. Kiina Shanghai
9. Bahrain Sakhir
10. Saksa, Nurburgring
------
11. Malesia Sepang
12. Britannia Silverstone

Tässä olisivat ne 18 rataa, jotka mielelläni näkisin F1 kisakalenterissa.
On sekoitus uutta ja vanhaa...
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Offtopiccina mikä vika Singaporessa on? Mun mielestä se oli jopa ihan kelvollinen rata ja ohituksiakin nähtiin. Valencia on ihan surkee formuloille, mutta eipä perinneradoista esim. Imola, Hungaroring tai Barcelonakaan tarjoa oikeen mitään. Kovin montaa hyvää rataa kalenteriin ei oo lisättäväks paitsi A1-Ring ja Algarve.
Täältä löytyy toinen Singaporea melko hyvänä pitävä. Ohitukset mahdollisia, muutenkin rata ihan ok ja iltakisa luo tunnelmaa. Monta muuta sieltä joutaisi pois ennen Singaporea. Hungaroringin, Barcelonan ja Valencian pitäisi lentää pois kuin leppäkeihäät ennen kuin esim. Singaporen poistoa kannattaisi harkita. Ratana vahvaa keskitasoa + iltakisa = onnistunut kokonaisuus.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Yas Marinan iltakisa

Siirsin viestin Yas Marinaa koskevaan keskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Täältä löytyy toinen Singaporea melko hyvänä pitävä. Ohitukset mahdollisia, muutenkin rata ihan ok ja iltakisa luo tunnelmaa. Monta muuta sieltä joutaisi pois ennen Singaporea. Hungaroringin, Barcelonan ja Valencian pitäisi lentää pois kuin leppäkeihäät ennen kuin esim. Singaporen poistoa kannattaisi harkita. Ratana vahvaa keskitasoa + iltakisa = onnistunut kokonaisuus.
Listasin tuossa edellä ne 18 kisaa, jotka haluaisin nähdä kisakalenterissa.

Vanhaa Hockenheimia ja Mexico Cityä on epärealistista odottaa takaisin, joten niiden tilalla voisin kyllä nähdä Australian Melbournen ja Singaporen iltakisan, vaikken Singaporesta erityisen innostunut olekaan.

Espanjan GP:n Barcelonassa pitäisin sillä ehdolla, että pääsuoran päähän laitettaisiin tiukempi ja hitaammin ajettava shikaani, joka antaisi paremmat ohitusmahdollisuudet.

Ja Euroopan GP:n siirtäisin uudelleen restauroituun Imolaan.

Valencian ja Unkarin olisin kyllä valmis unohtamaan kisakalenterista.

Sen sijaan Montreal ja Magny-Cours olisi mukava saada takaisin kisakalenteriin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vanhaa Hockenheimia ja Mexico Cityä on epärealistista odottaa takaisin
Vanhaa Hockenheimiä tuskin tullaan enää ikinä näkemään, mutta ei kai Mexico City nyt niin epärealistinen ole, jos vain Bernard alentaisi vaatimuksiaan :dunno:
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Joo, ajetaanhan tuolla Mexicossa ilmeisesti ensikeväänä A1 GP kilpailu. Ja on nähty Champ Caria ja NASCARia tosin muunnetulla radalla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös