talakem
Iltalehden toimitus
- Liittynyt
- 4.3.2002
- Viestit
- 3610
Jahas, tämän on nähnyt ennenkin. Esim. Japanissa....
http://www.f1complete.com/content/view/10081/900/
http://www.f1complete.com/content/view/10081/900/
Lewis hyötyi siitä, että Kimi ajoi La Sourcen surkeasti. Jätti sisälinjan vapaaksi ja jarrutti turhan aikaisin. Ei Lewisin enää siinä vaiheessa tarvinnut jättäytyä Kimin taakse.Kai tuossa pitää ottaa se hyötynäkökulma esiin. Eli Lewis hyötyi kyllä oikaisusta.
Tuo on ihan totta. Jos Kimi saa vaikkapa 10 ruudun rangaistuksen Monzassa, niin silloin lyödään lyötyä ja lujaa. Minusta sade sotki niin paljon kuviota, ettei ketään pitäisi rangaista.Sitähän ei kai ole kerrottu mitä tuomaristo tarkalleen ottaen tutkii. Onko tutkinnan alla Lewis vai Kimi vai molemmat?
Miten Kimi pakotti oikaisemaan? Hamilton olisi halutessaan hiljeltämällä pysynyt valkoisten viivojen sisällä mutta päätti oikaista ja jättäytyä suoraan imuun.Kimi pakotti Lewisin "oikaisemaan". En kyllä ymmärrä mitä "mukaa" siinä on, kun Lewis tuli shikaanista Kimin vasemmalle puolelle, kiersi Kimin takakautta ja meni oikealta ohi. Voiko tuota tuon selvemmin tehdä?
Kyllä Kimi voidaan vielä nähdä korkeimmallakin korokkella, kunhan kakkosena on joku muu kun Massa.Massa on nyt sitten ykköskuski, no eipä tarvitse jännittää enään niin paljoa. Voidaankin siirtyä odottelemaan seuraavaa kautta. Kimiä tuskin nähdään enään korkeimmalla korokkeella, eikä siinä olisi edes mitään järkeä. Ei ferrari niin tyhmä voi olla.
Pidetään peukkuja, että ferrari vie mestaruuden.
Kummasti nämä väärinkäsitykset jäävät elämään. Sutil ei olisi saanut mitään rangaistusta, koska hän ohitti keltaisen lipun alla vain pysähtyneet autot. Ripityksen hän kyllä tuomaristolta sai, mutta samalla vakuutuksen, ettei sellaisesta tilanteesta langeteta rangaistuksia jatkossakaan. FIA joutui korjaamaan Paul Gutjahrin kommentteja mm. Autosportissa.Monacossa suosikkini Adrian Sutil ajoi uransa parasta kilpailua. Kisan loppupuolella tilanne muuttuikin, kun muuan Kimi Räikkönen ajoi Sutilin perään. Olin tuolloin todella pettynyt Kimiin, ja "päätin", etten hänelle toivo menestystä enää koskaan. Myöhemminhän selvisi, että Sutil oli ohittanut keltaisen lipun vaikutusalueella ja olisi jokatapauksessa pudonnut.
Mistä muuten johtuu että ei ole hiekkaa siellä? Johtaako hiekka suurempiin onnettomuuksiin vai mistä perusteltu että voi kurvailla 20m leveämpiä ajolinjoja jos tarvetta...Hiekat takaisin noihin mutkiin niin loppuu se arpominen tuosta hyötymisestä. Silloin ei voi oikaista kärsimättä siitä.
Jos Kimi ajaa hyvin sateella, tai koska vaan niin Kimi on loistava maailman paras kuljettaja....jos taas Kimi ajaa sateella seinään, tai koska vaan niin se on tuurista kiinni!!!???Molemmat kävivät yhtä paljon ulkona radalta. Toinen kävi seinässä. Kyllä se on tuurista kiinni.
Kiitos tästä tiedosta. Tuo ei kyllä missään nimessä lisännyt sympatioitani Räikkösen poikaa kohtaan.Kummasti nämä väärinkäsitykset jäävät elämään. Sutil ei olisi saanut mitään rangaistusta, koska hän ohitti keltaisen lipun alla vain pysähtyneet autot. Ripityksen hän kyllä tuomaristolta sai, mutta samalla vakuutuksen, ettei sellaisesta tilanteesta langeteta rangaistuksia jatkossakaan. FIA joutui korjaamaan Paul Gutjahrin kommentteja mm. Autosportissa.
Eihän tämä aiheeseen liity, mutta väärinkäsitykset ja myytit on minusta aina syytä oikaista...
Ranskassa Hämis ei päästänyt ohittamaansa takaisin ohi.Miten Kimi pakotti oikaisemaan? Hamilton olisi halutessaan hiljeltämällä pysynyt valkoisten viivojen sisällä mutta päätti oikaista ja jättäytyä suoraan imuun.
Ranskassa samalainen tilanne ja penaltia Hamiltonille.
Sanoisin, että Massa ajoi järkevästi. Alussa oli vielä toiveita voitosta, mutta kun Räikkönen meni ohi ja tilanne oli mikä oli ensimmäisten stoppien kohdalla, niin varmaan hän totesi että noita kahta on ihan turha lähteä haastamaan tällä radalla, ajaa perässä maaliin ja katsoo mihin se riittää. Ihan turha lähteä höntyilemään, kun MM-tilanne on kuitenkin hyvällä mallilla. Kaksi pistettä enemmän/vähemmän tästä kisasta on mahdollista kuitata Monzasta, Singaporesta ym., koska siellä Massalla on taas aito iskun paikka.Vanha moottori käytössä, liukas rata, joka oli kuin karuselliä. Olisiko pitänyt tehdä "Kovalaiset". Massa oli 4s kärjestä ennen sadetta, että ei nyt niin huonosti ajanut. Aina ei voi ajaa loistavasti ja ihan hyvinhän Massa ajoi.
Niin no, tietääpä miltä Sutilista tuntui Monacossa.Kuulemma Kimi on itkua väätänyt, RTL mukaan. :frown:
Rinnalla olevalle autolle on jätettävä tila. Kimi ei jättänyt vaan suuntasi kohti apexia.Miten Kimi pakotti oikaisemaan?
Kuinka? Minä en oikeasti näe sitä hyötyä. Kimi pakotti Hamiltonin ajamaan shikaanin suoraksi, Hamilton meni räikkösen edelle, nosti jalan kaasulta ja päästi Kimin ohi. Eli Hamilton aloitti kiihdyttämisen myöhemmin kuin Räikkönen.Kai tuossa pitää ottaa se hyötynäkökulma esiin. Eli Lewis hyötyi kyllä oikaisusta.
Tottakai Kimin voi nähdä vielä korkeilmmalla korokkeella tällä kaudella. Jos Kimin ja Massan välissä on joku kuski eli tilanne on mikä oli vielä tänääkin 3 kierrosta ennen loppua, niin kyllä vastaavanlaisessa tilanteessa Kimi saa voittaa. Taktiikat toki tästä eteenpäin tehdään Massan hyväksi, mikä on ihan ymmärrettävää tallin kannalta.Kimiä tuskin nähdään enään korkeimmalla korokkeella, eikä siinä olisi edes mitään järkeä. Ei ferrari niin tyhmä voi olla.
Tarkoitin lähinnä näitä hitaita shikaaneja. Niissä näitä kyseenalaisia ohituksia yleensä sattuu. Ja kyllä Hamikin kävi useammin kuin kerran leveänä.Mistä muuten johtuu että ei ole hiekkaa siellä? Johtaako hiekka suurempiin onnettomuuksiin vai mistä perusteltu että voi kurvailla 20m leveämpiä ajolinjoja jos tarvetta...
Eikös hiekka ratkaisi aika paljon? Tosin oishan toikin kisan loppu menny aika tylsäksi ku Kimi heti ollu hiekalla siinä ku sade alko.