McLaren FIA:n hampaissa?

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
McLarenia taas lellitään, tällainen "rangaistus" ole mistään kotoisin. Eikö rangaistuksen tarkoitus olekaan sekä ottaa laittomin keinoin saavutettu hyöty pois + osoittaa ettei ko. tavalla tule toimiman? Rangaistus ilman ojennustarkoitusta on huono rangaistus.
Niinpä asiallista olisikin että hovissa tuomioksi muuttuu sekä tämä 25s että +10 sijaa seuraavaan tuomion jälkeiseen kisaan.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Itse ohitus yrityksessähän ei ole mitään rikettä tai muuta, hyvää kilvan ajoa, mutta Hamiltonin olisi pitänyt selvästi normalisoida ero, mikä se oli ennen mutkaa, eikä mennä imuun, koska tällä tavoin hän sai kiistatonta hyötyä.
Jos nyt hetkeksi unohdetaan se kenelle shikaanin ajolinja kuului, niin tuo "normalisoida" on mielestäni tässä yhteydessä avainsana. Hamilton ei normalisoinut tilannetta shikaanin oikaisun jälkeen. Tai ehkä säännön kirjaimen mukaan, muttei kuitenkaan säännön hengen mukaan. Sitä vartenhan tuollainen monen edustajan tuomaristo on olemassa, että voidaan tulkita sääntöä ja päättää, minkälainen toiminta on tietyssä tilanteessa säännön hengen mukaista.

Ja sitten takaisin sinne shikaaniin. F1-kuskikaan ei voi tietenkään suunnitella kaikkea etukäteen, mutta mitä luulette, miten Hamilton suunnitteli suorittavansa ohituksensa Räikkösestä shikaanissa? Siis tarkoitan, että kai hänellä joku suunnitelma oli. Vai aikoiko hän vaan pommittaa niin syvään kuin mahdollista, ja toivoa parasta?
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
McLarenia taas lellitään, tällainen "rangaistus" ole mistään kotoisin. Eikö rangaistuksen tarkoitus olekaan sekä ottaa laittomin keinoin saavutettu hyöty pois + osoittaa ettei ko. tavalla tule toimiman? Rangaistus ilman ojennustarkoitusta on huono rangaistus.
Niinpä asiallista olisikin että hovissa tuomioksi muuttuu sekä tämä 25s että +10 sijaa seuraavaan tuomion jälkeiseen kisaan.
Epäilen etteivät "uskalla" koventaa tuomiota, vaikka syytä olisikin, uskon kuitenkin Hamiltonin olevan tällaisten tilanteiden suhteen suurennuslasin alla loppu kauden, ihan ansaitusti.
Toki ohittaa saa ja pitääkin, mutta ohitusyrityksen laskelmointi turva-alueen varaan ei ole millään tavalla puolusteltavissa. Todellisuudessa Hamilton kokeili tuossa paikassa onneaan ja tiesi turva-alueen avulla välttävänsä kolarin jos ovi ei aukeakkaan. Rangaistushan tuli sitten muista ansioista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aavistuksen hämmästyneenä olen seuraillut tätä vastalauseryöppyä, jonka WebSlave niskaansa saa.
"WebSlave kimifanien hampaissa". ;) Kuvaisi paremmin tämän ketjun sisältöä.
CamoN sanoi:
F1-kuskikaan ei voi tietenkään suunnitella kaikkea etukäteen, mutta mitä luulette, miten Hamilton suunnitteli suorittavansa ohituksensa Räikkösestä shikaanissa? Siis tarkoitan, että kai hänellä joku suunnitelma oli. Vai aikoiko hän vaan pommittaa niin syvään kuin mahdollista, ja toivoa parasta?
Luulen, ettei tuollaisessa tilanteessa ehdi laatia kovin tarkkoja suunnitelmia. Varmaankin vain yritti pysytellä mahdollisimman hyvissä asemissa ja päästä shikaanin kakkosmutkassa sisäkurvin puolelle ja ottaa etu irti siitä. Pääsuoralla oltaisiin sitten menty drag racea. Kimin jarrutusmatkoista johtuen Lewis olisi voittanut La Sourcen lähestymisen, vaikka olisi ollut vähän jäljessäkin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oli miten oli, Hamilton on jo ajat sitten osoittautunut huomattavasti "lookiansa" ovelammaksi ja kuspäisemmäksi ketuksi. Tällaiset rehdit väännöt ja rangaistukset ovat ihan linjassa miehen luonteen kanssa.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
"WebSlave kimifanien hampaissa". ;) Kuvaisi paremmin tämän ketjun sisältöä.
Noo, äläpä ota näitä liian henkilökohtaisesti. Asiat riitelee ja hyvä kun saadaan formula-aiheista keskustelua, niistä jaksaa aina "kinata":wink:. Kyllähän teikäläinen lajin tuntee, sitä en epäile ja mielenkiinnolla seurailen myös tulevia keskusteluja(si).

Sitten Monzaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noo, äläpä ota näitä liian henkilökohtaisesti. Asiat riitelee ja hyvä kun saadaan formula-aiheista keskustelua, niistä jaksaa aina "kinata":wink:. Kyllähän teikäläinen lajin tuntee, sitä en epäile ja mielenkiinnolla seurailen myös tulevia keskusteluja(si).
Nääh, näistä viitsi paineita ottaa, vaikka muutama vähän henkilökohtaisempi heittokin yritettiin heittää.
Sitten Monzaan...
Jep. Siellä on kolme shikaania. :p
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
"WebSlave kimifanien hampaissa". ;) Kuvaisi paremmin tämän ketjun sisältöä.

Luulen, ettei tuollaisessa tilanteessa ehdi laatia kovin tarkkoja suunnitelmia. Varmaankin vain yritti pysytellä mahdollisimman hyvissä asemissa ja päästä shikaanin kakkosmutkassa sisäkurvin puolelle ja ottaa etu irti siitä. Pääsuoralla oltaisiin sitten menty drag racea. Kimin jarrutusmatkoista johtuen Lewis olisi voittanut La Sourcen lähestymisen, vaikka olisi ollut vähän jäljessäkin.
Itse olen sitä mieltä ettei Kimille tuosta rangaistusta olisi kuulunut. Lewis kuitenkin hiukkasen syöksyy tuolta rakoon. Tosin Kimin olisi pitänyt jättää tilaa ja itseasiassa shikaanin alkuun jarrutettaessa Lewis on jo edellä. Mutta jos Kimille rangaitus tuollaisesta olisi tipahtanut, jouduttaisiin kisoissa karsimaan hyvinkin paljon ajolinjoja. Ihan normaalia sijoituksen puollustamista on kuitenkin se että blokataan toinen ajolinjalta. Miten muutoin sitä sijoitusta puollustaisi?

Mutta, kuten sanottu nämä ovat paljon sellaisia päivän tuomariston mielipidekysymyksiä ja vielä enemmän kysymyksiä siitä tapahtuuko kolari. Jos miehet olisivat osuneet, olisi tuomio ehkä tullut. Mielestäni kilvanajo tuossakohtaa oli ihan hyvää, kumpikin hiukka syöksyi ja blokkasi, mutta niin että molemmat jatkoivat radalla. Tuollaista kisailua onkin ihan mukava seurata.

Ja kuten muutkin ovat huomanneet, forumin taso on laskenut. Ehkäpä pitää tuota kolmiota oikein alkaa käyttämään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan normaalia sijoituksen puollustamista on kuitenkin se että blokataan toinen ajolinjalta. Miten muutoin sitä sijoitusta puollustaisi?
Kerranhan saa ajolinjaa muuttaa, mutta se on tehtävä ennen kuin autot ovat joltain osin rinnakkain. Sen enempää ei saakaan puolustaa (paitsi ajamalla lujempaa).

-Edit- Niin no, saahan sen ajolinjan muuttaa vaikka olisivat rinnakkainkin, kunhan jättää sen autonmentävän linjan toiselle.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kerranhan saa ajolinjaa muuttaa, mutta se on tehtävä ennen kuin autot ovat joltain osin rinnakkain. Sen enempää ei saakaan puolustaa (paitsi ajamalla lujempaa).

-Edit- Niin no, saahan sen ajolinjan muuttaa vaikka olisivat rinnakkainkin, kunhan jättää sen autonmentävän linjan toiselle.
Näinhän se on, ja jos ei noudata nuita ohjeita nii sakkoa pitäs rapista.. paitsi Schumille silverstonessa, paitsi... jne..


Mukavaa ku pääsee itekin osallistuun keskusteluun..
Kohta onkin jo Monza. :thumbup:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tällaiset ketjuthan on palstan ydin, kun selvitetään tällaisia lajin kannalta olennaisia asioita.

Vaikka välillä vähän mopo lähteekin käsistä, mutta toisaalta mikäs sen hauskempaa ;)

WebSlave kyllä melkeen ristiinnaulittiin, mutta nousipa mies kuitenkin kuolleista, kuin Jeesus konsanaan :D

PS: joo, ehkä olis aika mennä nukkumaan ja vähentää lääkitystä...
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
FIA mitään puolueellinen ole.
Hamilton on vain sitä luokkaa jästipää kaveri, että kaikki erikoistilanteet pitää opetella kantapään- ja vaikeimman kautta.
Kuinka monta kertaa olemmekaan saaneet lukea Hamiltonin ikivihreitä latteuksia, "tätä ei enää tapahdu", "tästä opein" yms. "tulen entistä vahvempana takisin" kommentteja kaikenmaailman hölmöilyjen jälkeen.
Tämä on helppo allekirjoittaa. Eli en kyllä näe mitään salaliittoja sun muita tai toisten suosimista sääntökirjaa pirun lailla lukien. Hamilton on erehtyväinen ihminen siinä kuin muutkin ja hänellä tosiaan on joitain muita vielä mutkaisempi polku.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kerranhan saa ajolinjaa muuttaa, mutta se on tehtävä ennen kuin autot ovat joltain osin rinnakkain. Sen enempää ei saakaan puolustaa (paitsi ajamalla lujempaa).

-Edit- Niin no, saahan sen ajolinjan muuttaa vaikka olisivat rinnakkainkin, kunhan jättää sen autonmentävän linjan toiselle.
Tästä asiasta ei oikein jaksaisi jankata, mutta normaali ohitustilanne on sellainen jossa jarrutetaan myöhemmin ohitettavan sisäpuolelle, päästään apexin kohdalla sisäkurviin ja edelle, ja siitä kiihdytetään oikealle linjalle ulkoreunaan niin että ohitettava ajautuu leveäksi tai joutuu nostamaan. Jos ohittaja taittaisi mutkan niin tiukasti että ohitettava pääsisi ulostuloon normilinjalle, ohittajan nopeus olisi niin hidas että ohitusta ei syntyisi.

Eri kuskit käyttävät hiukkasen eri linjoja eri ohitustapauksissa, Alonso joskus tekee kyllä aika epäurheilijamaisia kiilauksia jos ohitettava ei hänen mielestään ole antanut tietä sopivasti.

Tästä keskusteleminen on kuitenkin aina keskustelua vivahde-eroista. Kimin ajoliike oli hiukan kiilaava ja jossain toisessa tapauksessa rangaistavakin.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Typerää pelleilyä myös huomioiden tämä:

McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh väittää tallin olleen yhteydessä kilpailunjohtoon heti sen jälkeen, kun Hamilton oli suorittanut kyseenalaisen ohituksensa Räikkösestä.

- Pyysimme kilpailunjohtoa vahvistamaan, että he ovat tyytyväisiä tapaan, jolla Lewis päästi Kimin takaisin ohitseen. He vahvistivat kahteen kertaan, että sijoitus luovutettiin takaisin hyväksyttävällä tavalla. Jos kilpailunjohto olisi heti ilmaissut huolensa Lewisin toiminnasta, olisimme neuvoneet Lewisia päästämään Kimin takaisin ohitseen toisen kerran, Whitmarsh perusteli.

(MTV3-Reuters)


En usko että tuollaista keksitään valehdellakaan.
Mikäli tuo pitää paikkaansa niin ymmärrän täysin miksi McLaren teki asiasta valituksen. Aika munatonta pelleilyä tuomareilta jos ensin hyväkstään ja sitten kisan jälkeen ei.

EI NÄIN :thumbfh:
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Näinhän se menee, silloin sinäkin myöntäisit ohittajan tehneen ajovirheen sekä sääntörikkomuksia:D.

Syytön heittäkööt ensimmäisen kiven:wink:.
Ei minulla mitenkään mielipide muuttuisi käänteisessäkään tapahtumassa. Olisin edelleen sitä mieltä että kaikki mennyt sääntöjen mukaan ja ettei mitään aikasanktiota pidä määrätä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä asiasta ei oikein jaksaisi jankata, mutta normaali ohitustilanne on sellainen jossa jarrutetaan myöhemmin ohitettavan sisäpuolelle, päästään apexin kohdalla sisäkurviin ja edelle, ja siitä kiihdytetään oikealle linjalle ulkoreunaan niin että ohitettava ajautuu leveäksi tai joutuu nostamaan. Jos ohittaja taittaisi mutkan niin tiukasti että ohitettava pääsisi ulostuloon normilinjalle, ohittajan nopeus olisi niin hidas että ohitusta ei syntyisi.
Jep. Tämä ohittajan/sisälinjan mahdollisuus käytiin jo läpi. Mutta viestini mihin vastasit käsitteli oman aseman puolustamista, ja minusta ohitustilanteessa se puolustaja on se, joka on tulossa ohitetuksi.
 
Viimeksi muokattu:

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Ehdottomasti rankun paikka.

Kuvitelkaa tilanne, jossa Massa syöksyisi Monzan ekaan tsikaaniin yltiöoptimistina Hamiltonin rinnalle. OHO, tää ei kääntynytkään, ajaa tsikaanin suoraksi ja suoraan hamiltonin imuun metrin päähän. Sitten ohitus seuraavalla suoralla. OK, joku puusilmä sanoo, että ei Massa hyötynyt mitään siitä, kun se oli jo Hamiltonin rinnalla kun päätti ajaa tsikaanin läpi.

Jos tuollaisesta ei tule rangaistusta, niin alkaa taatusti yleistymään entisestään oikomiset ja suoraan oikaisun jälkeen imutukset / ohitukset.

- Koo

Ps. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nämä nykyradat isoine asfalttialueineen on vähän huonoja. Tietysti ne ovat turvallisia, mutta ulosajojen merkitys nykyaikana on mitätön.

En tiedä voisiko radoille rakentaa pieniä korokkeita, joiden ylittäminen antaisi autolle runtua oikein kunnolla (pakottaisi hidastamaan). Korokkeet olisi suunnattu vielä siten, että suorassa ulosajossa ne eivät vaikuttaisi hidastumiseen.


 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jep. Tämä ohittajan/sisälinjan mahdollisuus käytiin jo läpi. Mutta viestini mihin vastasit käsitteli oman aseman puolustamista, ja minusta ohitustilanteessa se puolustaja on se, joka on tulossa ohitetuksi.
Joop, jäi siis selittämättä että kuski joka on edellä saa puolustaa paikkaansa jos vain tilannenopeus on sellainen että ajolinjat ovat hallussa. Tuomarointilajeissa tietysti aina voidaan jossitella tilannetta ja päätökset ovatkin jonkinlaisia arvioita.

Noissa tapahtumissa on tietysti aina vähintään kaksi autoa. Rangaistavuus riippuu paljon myös sen toisen kuskin liikkeistä. Kun Kovalainen sai rangaistuksen aika selvästä paikasta, niin hän olisi päässyt rangaistuksetta läpi jos Webber(?) olisikin antanut tilaa.
 
Ylös