Kiinan GP 2008 - jälkipelit

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
F1 on yhtä kuin aika-ajo. Onhan se nähty niin monta kertaa, jos jää muiden taakse painavammalla autolla, niin eihän siitä tule yhtään mitään.
Keskikastin ja takarivin kuskeille painavammat bensakuormat, eli yleensä yhden pysähdyksen taktiikat, ovat usein se paras taktiikka kisaan (mikäli auto toimii edes kohtalaisesti). Tietysti myös safety carin tullessa radalle mahdollisuudet pisteille paranevat kun ei tarvitse tulla varikolle montaa kertaa pyörimään.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
ITV:llä tiesivät Lyyviksen oppineen viime kisan virheistään. Oliskin ollut melko härskiä vetää yksistään eka mutka pitkäksi renkaat lukossa parin kaistavaihdon jälkeen. :D Harmi homma, kun mestaruus meni omasta mielestä epämieluisaan osoitteeseen. Ens kaudella uudestaan.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Sen verran kisasta, että jonkun verran taisi vaikuttaa rengasseokset tulokseen. Käytössä oli kovimmat seokset, jotka viimeksi oli Hockessa. No, se on Ferrarin häpeä, ettei saa niitä toimimaan.

Brasiliassa on keskikova ja pehmeä, joten voisi olettaa tasaisempaa kisaa?:dunno:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Tämä mikä siis saattaa näyttää sabotoinnilta täällä palstalla on vaan sitä, että Mäcin "laadunvarmistus" kattaa vain yhden auton ja Heikille sitten tehdään mitä keritään. Näköjään on tehty jo vähän aikaa sitten päätös, että tallimestaruutta ei edes tavoitella. Ilmeisesti siihen ei uskota pystyvän Heikin kisasuorituksilla.

Ongelma on siis Heikillä ollut nimenomaan kisat ja niiden alut. Oliskohan kuitenkin niin, että tämä ilmeinen kakkoskuskin rooli on vähän syönyt motivaatiota? Jos aika-ajobensatkin on jo sellaiset, että niillä varmistetaan tallin sisäinen järjestys, pitää olla aika sinisilmäinen jos tosissaan uskoo ajavansa kisan voitosta tallikaveria vastaan. Kun oma talli tällä tavoin kusee Heikin vihtaan niin ei siinä voi kauhean hyvät fiilikset olla kun pahin vastustaja on oma talli. Heikin kandeis mennä Alonson kanssa terapiabisselle.

Nyt kun Hamilton napannee MMn, ei Heikin tilanteeseen ole odotettavissa muutoksia. En oikein ymmärrä sitä, että joku vielä tämän kauden meiningin nähneenä pitää Mäcciä Heikille tai kellekkään hyvänä vaihtoehtona niin kauan kun Hamilton siellä ajelee. Kuvaavaa oli mielestäni tämä, että Heikki otettiin pois radalta kun pelättiin että sen öljyt tulee Hamiltonin silmille. Hyvää syntymäpäivää vaan Heikille toivoo Ron ja goodbye ura.

Nythän olis mielenkiintoista alkaa spekulaatiot sillä, miten hyvin Heikin asiat olisi jos olisi ollut mahdollista jäädä Renaultille. Näyttäisi kuitenkin kohtelu olevan tasavertaisempaa siellä ja Alonsohan on voittanut kisoja enemmän kuin Heikki joten ei se auto viimeaikoina ihan paska ole ollut.

Kimin osalta voidaan todeta se, että vauhtia alkaa löytyä kun matemaattinenkin mahis MMn on hävinnyt, samalla tavoin kun kisavauhtia löytyy usein silloin kun sijat on jo jaettu ja täräytetään se nopein kiekka siihen loppuun vaikka ollaan viidentenä. Tästä näppärä keittiöpsykologi voi löytää kiintoisia johtopäätöksiä siihen miksi ne säädöt ei löydy, tai sitten ei, mutta vähän tältähän se touhu on tällä kaudella näyttänyt. Johtui sitten mistä johtui.

Anyway: ensikaudella uudestaan, kummatkin suomalaiset lähtee kauteen kakkoskuskin roolista ja kovasti on hommaa kummallakin: Räikkösellä auton ymmärtämisen kanssa ja Kovalaisella tallin toimintapolitiikan kanssa. Suomalaisten kannalta toivoisi, että kausi olisi jo ohi ja säästyttäisiin lisänöyryytyksiltä, tässä Kiinan kisassa oli mielestäni sitä jo enemmän kuin tarpeeksi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Olen kans viimeiseen asti vältellyt ajatusta, että Heikkiä tarkoituksellisesti sabotoidaan, mutta nyt en enää tiedä. Lewiksen PR-arvo nousee, kun hän on ylivoimainen tallikaveriinsa nähden.:frown:

http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Kovalaisen+auton+etupyörät+olivat+väärin+päin/1135240366117
Hmm, renkaat väärinpäin lähtöruudukossa? Varmaan oli sitten samoin sopivasti Q3:n tokassa osiossa myös? Miten kisassa sitten ekan renkaan vaihdon jälkeen kun puhkesi? Miten mahdollista, kuka merkannut? Jos syylliseksi ei paljastu Athony niin Lewis vielä häviää mestaruuden tallin töppäilyihin. :alppu:

Kakku vaan Ronin naamaan Heikki....
 
Viimeksi muokattu:

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Heikki vois täräyttää Alonson kanssa yhteistuumin Lewiksen ulos Interlagosissa niin siinä ois jännä seurata Ronin reaktiota.

Mihin Mcladen muka tarvitsee kahta kuskia? Tallimestaruus ei kiinnosta, vie liikaa energiaa sabotoida kakkoskuskin aika-ajo ja kisa, mahdotonta aivopestä ketään niin hyvin että mielellään kilkkaisi Lewiksen pahimmat haastajat ulos radalta ja sanoisi, että vain lipesi jne.
Nykyään ei viitsitä ajattaa kuskia edes maaliin saakka. Tää taisi olla joku vastaus siihen Heikin kommentiin "en enää väistä Hamiltonia".

Kyllä Mcladenille riittää vain Lewis Carl Hamilton. Siinä on taitoa ja persoonaa useammankin edestä!

edit: itse asiassa Penis vaan tietää, ettei voi voittaa tallimm:ää joten helpompi sanoa "ei me ees yritetä" ku että "hävittiin".
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
McLarenhan voisi vaihtaa Heikin Heidiin. Heidfeld ajelis kiltisi Mersulla ja ottaisi tasasen varmasti pisteitä, eikä Mäkin tarttis ees saboitoida autoa. Heikki pääsis Bemarille Kubican kanssa ajamaan varmasti tasasissa olosuhteissa ihan hyvällä autolla, jolla pystyy ajamaan ihan hyvistä sijoista. Mä ainakin olisin tyytyväinen sillä v*tuttaa McLarenin pelleily ja Denniksen diktatuuri.

Eikun ihan oikeesti niin säälittävää touhua. Kovalaisen ura menee kyllä ihan pilalle ja kohta se muistetaan pelkkänä Hamiltonin apukuskina jos ei nopeesti tee jotain.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
On tuo Kyllikin selostus jotain aivan karmeeta verrattuna Saaren ja JJ toimintaan. Toki Saarikin on kohtuu pihalla siellä studiossa hetkittäin. Itse en tosin haluisi olla sillä paikalla. Kun on suora lähetys niin ei se helppo tilanne ole. Koko ajan pitää olla äänessä ja miettiä mitä sanoo ja siinä samalla olla skarppina joka tilanteeseen.
Täysin samaa mieltä. Kilpailun katsominen oli yhtä tuskaa ja sitä vielä maksimoimassa Kyllösen Masan "selostus". Kyllönen on aina pihalla kuin lumiukko ja tuntuu tuo tietämys formuloista olevan hukassa.

Tosiaan ens kaudella kaikkien aikojen suomalais kausi part III. Varmaan Reilu Ron puhkoi Heikin renkaat kisan aikana ihan vaan varmistaakseen ettei Nuubialainen jää jalkoihin.

Toivottavasti ensi kaudella Heikillekkin annetaan mahdollisuus pärjätä kilpailuisas eikä työnnetä bensaa tankkiin niin paljoa ettei mitää mahdollisuuksia.

Tosiaan näillä otteilla Massa ei mestaruutta kyllä ansaitse joten pakko kai totutella Varikkosuoran Kuninkaan mestaruuteen.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Nyt vasta huomasin että Kimi ajoi ilman evää Kiinassa. Siitä pisteet Kimille! :thumbup:



Massa evän kera :yuck:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Eli Massa lähti tähän kauteen kakkoskuskin roolissa tämän sun logiikan mukaan. :doubtful:
Aika monen muunkin mukaan jos katsot kirjoituksia ennen kauden alkua. Puhun siis odotuksista, sinä varmaankin oletat, että tällaiset asiat jotenkin ilmoitettaisiin virallisesti tallitiedotteella. Näin ei usein tehdä. Kuitenkin varmasti tallikin odotti Räikkösen olevan se kuljettaja, joka edellisen kauden perusteella kerää enemmän pisteitä tällä kaudella.

Ensikaudeksi tallilla ei ole parempaa tietoa kuskiensa potentiaalista kuin se, miten tämä kausi meni. Sehän meni niin, että Massa oli parempi lähes joka osa-alueella. Tällöin varmasti on perusteltua tallinkin puolelta olettaa, että ellei Räikkönen ja sen inssit löydä auton säätöön jotain mullistavaa, sama peli jatkuu. Säätöjen löytyminen ja työskentely inssien kanssa ratkaisee ensikaudella paljon enemmän kun autot muuttuu aika paljon. Tämän kauden auto oli varmasti lähempänä viimekauden autoa kuin ensikauden auto tämän kauden autoa. Ja kuitenkin jo tämän kauden muutoksilla oltiin näin yössä säätämisen yms kanssa.

Tämä on siis lähtökohta ja se perustuu mitattaviin faktoihin eli tämän kauden pistesaldoon. Se on sitten eri asia mitä kullekin maksellaan palkkaa yms tai miten asiat sitten oikeasti menevät ensi kaudella. Mutta enemmän on Räikkösellä todistettavaa kuin Massalla ja se asia ei viisastelemalla mihinkään muutu.

Kakkoskuski on ehkä vähän raa'asti sanottu Räikkösen kohdalla mutta missään nimessä Kimi ei enää ole ainoa stara tallissaan, tallikaveri on osoittanut pesevänsä Räikkösellä lattiaa ja näin ei ole vielä kertaakaan ollut Kimin uralla.
 
Ylös