Ennustus Topic, kausi 2009.

Tobarctek

Member
Liittynyt
31.10.2008
Viestit
10
1. Alonso voittaa mestaruuden
2. BMW romahtaa
3. Force India on ainakin kerran podiumilla
4. Piquet loukkaantuu ja jättää kisoja väliin
5. Vettel siirtyy kesken kauden McLarenille, Kovalainen Red Bullille
6. Toro Rosso on MM-sarjan viimeinen
7. Kaudella saadaan 5 eri voittajaa (Alonso, Kimi, Lewis, Massa, Vettel)
8. Nico Rosberg saa 2 pistettä
9. Hülkenberg korvaa Nakajiman kauden puolivälissä
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
1. Ajamalla voitoista pystyy taistelemaan Ferrari, McLaren ja Renault

2. BMW säilyy loppukauden 2008 tapaan keskikastissa

3. Mestaruudesta taistelevat Räikkönen, Alonso, Hamilton ja Massa

4. Kovalainen parantaa otteitaan, mutta häntä kohdellaan kakkoskuskina, esim. painavampi bensalasti aika-ajon viimeiseen osioon

5. Hamilton jatkaa röyhkeitä otteitaan ohitustilanteissa

6. Honda saa viime kautta enemmän pisteitä

7. Kilpailun voittoon pystyvät Kimi, Alonso, Massa, Hamilton ja Kovalainen, joka saa heistä vähiten voittoja

8. Fisichella häviää vauhdillisesti Sutilille, mutta haluaa ehdottomasti jatkaa uraansa :thumbdown

9. Mestaruustaistelu on tiukka, mutta Alonso voittaa mestaruuden
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Myöhemmin tarkemmat analyysit, mutta nyt tuntuu seuraavalta: McLaren (alku)kauden vahvin talli, kiitos tehokkaan tuulitunnelin ja muiden, tuntuu siltä että mclaren sopeutuu niin suurten resurssien avulla nopeimmin sääntömuutoksiin, mitenkän Ferraria väheksymättä. Mutullahan tässä mennään. :)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
1. Hamilton
2. Alonso
3. Massa
4. Kovalainen
5. Räikkönen

Piquet saa kenkää kesken kauden.
Williamsin taso romahtaa ihan häntäpäähän, ellei jopa huonoimmaksi.
Toyota nousee kärkitallien peesiin.
Hondan huimaa kehitystä ei juuri huomaa, hieman parempi kuin viime kaudella.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kauden 2009 lopputulokset + muut ennustukset

Maailmanmestari: Kimi Räikkönen

Ehkä ensimmäinen ja viimeinen kausi kun mies ja kuski pelaavat täydellisesti yhteen. Ei toivotonta takaa-ajoa tänä vuonna.

Kuskit:
1 Räikkönen
2 Hamilton
3 Kovalainen
4 Massa
5 Rosberg

Valmistajat:
1 McLaren
2 Ferrari
3. Red Bull
4. Renault
5. BMW
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
MM-titteli menee toistamiseen Räikköselle. Taas on pariton vuosi, sopivia uudistuksia ja miehellä itsellä kova halu palata voittajaksi.

Ferrari pitää valmistajien mestaruuden itsellään kolmatta vuotta putkeen.

Vettel ja Webber sekä Red Bull esittävät pirteitä otteita koko kauden ja podiumsijoja kertyy useampi.

AS-lehti kehuu Fernando Alonson taivaisiin ja haukkuu muut, vaikka Alonso jää viidenneksi kuskien pisteissä.

BMW jatkaa vahvoja esityksiä, muttei pysty haastamaan Ferraria. Päihittää silti McLarenit, joilla on kaudella mukana myös huonoa tuuria ja ongelmia enemmän kuin viime vuosina.

Hamiltonin kaudesta tulee vaisuhko, osin auton takia ja mies jää neljänneksi kuljettajien pisteissä. Kovalaisen kausi on samantapainen kuin viime vuonna, mutta yhtään voittoa ei tule.

Piquet jr. saa kenkää kesken kauden.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
1. Kimi voittaa mestaruuden.
2. Kovalaisen kohtelu herättää keskustelua.
3. Hamiltonin otteet radalla ketuttavat niin muita kuskeja kuin forumistejakin.
4. AS kehuu jatkuvasti Alonsoa.
5. Italialaislehdistö vaatii ainakin kerran kauden aikana potkuja toiselle Ferrari-kuskille.
6. Piquet keskeyttää useasti.
7. Vettel ajaa hyville sijoille ja saa suitsutusta.
8. Ferrari voittaa valmistajien mestaruuden.
9. Suomalaiset saavuttavat kaksoisvoiton.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Jees, päsee taas spekuloimaan. :ahem:

Kuskien MM-lopputulokset:

1. Räikkönen
2. Hamilton
3. Massa
4. Kovalainen
5. Kubica

Valmistajat:

1. McLaren
2. Ferrari
3. BMW
4. Renault
5 *Hondan ostaja*

Kimillä kulkee heti Australiasta lähtien, tuloksena voitto ekasta kisasta. Mies ja auto kerrankin täydellisen yhteensopivia, ja voittoja paukkuu viisi kappaletta. Historian ensimmäinen suomalaisten kaksoisvoitto koetaan span radalla, tällä kertaa kisa ajetaan kuivissa olosuhteissa. Massalla jälleen alkukaudesta vaikeaa, mutta kyllä Massakin kolme kisaa ottaa nimiinsä (voittaa Brasiliassa, jossa Kimi varmistaa samalla mestaruuden)

Kovalainen voittaa Silverstonessa, ja on muutamassa kisassa palkintosijoilla napsien tasaisesti koko kauden pisteitä. Hamilton voittaa ainakin Monacon ja Malesian kisan, sekä kaksi muuta. Hamiltonille tulee muutama paha virhe (yksi aika-ajoissa ja loput kisoissa), mutta taistelee itsensä niukasti toiseksi ohi Massan. Mersun mylly tekee molempien alla kerran rikon, toiselle epäonni käy Saksassa.

Kubica voittaa Monzan kisan, ja ajaa muutenkin hyvän kauden. Samoin tekee Heidfeld joka napsii tasaisesti pistesijoja.

Piquet jr. pistetään kesken kautta pariksi osakilpailuksi jäähdyttelytauolle, ja testikuljettaja nostetaan mukaan kisatiimiin. Piquet parantaa otteitaan ajaen loppukaudesta palkintopallisijan. Alonso voittaa Singaporessa, ja taistelee palkintopallisijoista aina silloin tällöin. Rellun koneet tosin epäluotettavia

Honda saadaan myydyksi loppujen lopulta, vaikka se tekeekin tiukkaa. Muita talleja ei lopeta, joten kausi mennään läpi 10 tallilla. Honda on KERSin ja Brawnin taikaiskujen ansiosta mainio sadesäällä, palkintopallisijoituksia ropisee. Button ja Barrichello (joka saa kuin saakin ajaa vielä yhden kauden) ajavat kumpikin pari hyvää kisaa, ja useamman kerran pisteille, mutta muutama kisa menee täysin penkin alle.

Red Bullilla menee hyvin alkukaudesta, mutta rellun koneet paukkuu myös pari kertaa. Vettelille ja Webberille kumpaisellekin vähintään yksi podium-sija.

Force India parantaa suoritustaan ja saa myös kauden aikana muutaman jämäpisteen. Mikään talli ei jää tällä kaudella nollille pisteille.

Toyotalla menee kohtalaisesti, Trulli saavuttaa kakkossijan Japanissa, Glock taas ajaa kakkoseksi päätösosakilpailussa, ja molemmille tulee sekä heikkoja että hyviä kisoja

Abu Dhabin kisassa koetaan todellinen yllätysvoittaja, kun Buemi voittaa.
Bourdaiskin yllättää heti kauden avauksessa ollen kolmas.

Williams porskuttelee mukana, Rosberg ajaa pari vahvaa kisaa mutta muuten taso on viime kauden tapaista. Nakajima yllättää Japanissa, jotenkin. Pisteitä tulee, muttei tarpeeksi ollakseen korkealla tallien mm-taistelussa.

Piquet jr. pistetään kesken kautta pariksi osakilpailuksi jäähdyttelytauolle, ja testikuljettaja nostetaan mukaan kisatiimiin. Piquet parantaa otteitaan ajaen loppukaudesta palkintopallisijan. Alonso voittaa Singaporessa, ja taistelee palkintopallisijoista aina silloin tällöin.

Honda saadaan myydyksi loppujen lopulta, vaikka se tekeekin tiukkaa. Muita talleja ei lopeta, joten kausi mennään läpi 10 tallilla. Force India parantaa suoritustaan ja saa myös kauden aikana muutaman jämäpisteen. Mikään talli ei jää tällä kaudella nollille pisteille.

Pahoja onnettomuuksia ei onneksi nähdä. Yksi kevyt ja turvallisen näköinen kaato tulee, mutta kuskille ei käy kuinkaan. Nakajima järjestää ruuhkan Monacossa ja seinään ajaa muutenkin Monacossa yllättävän paljon porukkaa.

Kausi alkaa ja loppuu tapahtumarikkaasti, sadekisoja koetaan muutama (Turkissa, Saksassa, Malesiassa ja Monacossa)

Maikkarin selostamossa ei muutoksia, Saari keksii pari uutta lempinimeä, mutta taso selostuksessa nousee jälleen. JJ ja Timppa pelaa pelejä, mutta kyllä molempia on hauska kuunnella. Ekikin pääsee takaisin vauhtiin, kyllösen kanssa normimaikkarilla pysyvät jopa kisan tapahtumissa perillä, eikä montaa tiimiradiota missata tämän vuoksi. Eki myös kertoo ja muistelee kaikkiea hauskaa vapareissa. GP2 ja Porsche edelleen maxilla, Timpalle vakituinen kakkosselostaja mukaan näihin kisoihin.

Näillä eväillä (ja spekulaatioilla) mennään, katotaan miten kausi 2009 lähtee liikkeelle. :D
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
BMW on alussa talleista vahvin voittaen pari kisaa, mutta kauden edetessä Ferrari ja Mclaren kirivät rinnalle ja ohi. Ferrari voittaa lopulta tallimestaruuden jopa sangen helposti ja Mclaren sijoittuu toiseksi, vaikka sen molemmat kuskit häviävätkin pisteissä Kubicalle. Räikkönen on tasaisen vahva läpi kauden, varmistaa mestaruuden Brasiliassa ja tekee yhden kauden ennätyksen nopeimpien kierrosten määrässä.

Renaultin ratissa Piquet jatkaa hönöilyään ja joutuu tekemään kesken kauden tilaa Grosjeanille. Talli vajoaa suorituskyvyssäkin alkukaudesta alempaan keskikastiin joutuen päästämään Toyotan pisteissä edelleen, mutta nousee pikkuhiljaa lähemmäski kärkeä. Alonso ja AS ovat turhautuneita. Toyotalla Glock nousee tallin ykkösnyrkiksi ja ottaa tallille ensimmäisen voiton. Uuden omistajan saanut ex-Honda on yleisiin odotuksiin nähden yllättävän pirteä ja häviää Renaultille pisteissä vain niukasti. Tallin uusi kuski Senna ajaa heti Australiassa pisteille.

Red Bullilla Vettel päihittää Webberin. Molemmat kuskit pystyvät aina silloin tällöin hämmentämään aivan kärkeä, etenkin sadekelillä. Epäluotettavuus kuitenkin vaivaa tallin autoja. Vettelillä huhutaan olevan esisopimus Ferrarin kanssa kaudesta 2011. Toro Rossolla Sato ajaa muutaman veikeän kolarin mutta voittaa silti helposti pisteissä tallikaveri Buemin. Joukon häntäpäässä Mercedeksen vauhdittama Force India pudottaa heikkenevän Williamsin hännänhuipuksi.

Kuskit:
1. Räikkönen
2. Kubica
3. Massa
4. Hamilton
5. Kovalainen
6. Glock
7. Heidfeld
8. Alonso
...

Tallit:
1. Ferrari
2. Mclaren
3. BMW
4. Toyota
5. Renault
6. *ex-Honda*
7. Red Bull
8. Toro Rosso
9. Force India
10. Williams
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Hitto olin aikeissa aloittaa samanlaisen topicin, mutta Jeims Hant otti varaslähdön!

Ennustukseni ensi kauden pistetaulukoiden suhteen näyttää seuraavalta:

Soturit

1. Hamilton
2. Massa
3. Kovalainen
4. Räikkönen
5. Alfonso

Joukkueet

1. McLaren
2. Ferrari
3. Renault
4. BMW
5. Williams

- McLaren rakentaa jo kolmannen kerran peräkkäin hyvän auton. Luotettavuus edelleen huippuluokkaa eikä vauhdissakaan ole moittimista. Wokingin poikien rakentama liian suuri takasiipi herättää kauden aikana kohua, mutta FIA:n mukaan härveli on täysin laillinen. Ferrarinkaan auto ei ole huono, mutta luigilla ja brunolla on uuden KERS-kapineen kanssa ykköset ja nollat solmussa, joten Maranellossa tuskaillaan jälleen kerran luotettavuuden kanssa. Kauden päätyttyä Luca Montemolon mielestä Ferrarilla oli paras auto. MM-sarjan kolmanneksi paras talli on Renault, mutta se ei kiinnosta juuri ketään.

- Hamilton ajelee kahdeksan voittoa, joista kaksi kauden alussa, kesällä neljä putkeen ja loppukaudesta vielä kaksi lisää. 14 palkintopallisijoitusta ja 7 paalua. Voittaa mestaruuden noin 20 pisteen erolla hopeamitalisti Massaan. Aiheuttaa keskustelupalstoilla suurta ärtymystä kehdattuaan hymyillä lehdistötilaisuudessa.

- Massa jatkaa samaa epätasaista rataa kuin aina: noin neljä voittoa sieltä täältä (esim. Turkista ja Brasiliasta), muutama täysin surkea suoritus ja paalu joka toisessa kisassa. Vaikka Massa on lopulta pistetaulukossa toinen, mies ei kuitenkaan missään vaiheessa ole todellinen uhka Hamiltonille. Pesee kuitenkin tallikaveri Räikkösen mennen tullen. Omien sanojensa mukaan menetti mestaruuden luotettavuusongelmien eikä omien virheiden takia. Brasilian Ihmemies myös vastaa kauden pakollisesta huumoripläjäyksestä suorittamalla noin puoli tusinaa upeaa piruettia täysin kuivassa säässä Unkarin geepessä.

- Kovalainen ajelee varmasti palkintopallisijoituksia ja ottaa myös kaksi voittoa sekä kaksi paalua. Suomussalmen sankari päätyykin kauden lopuksi lähes tasapisteisiin Måssån kanssa. Vaikka Kovalainen yllättää muutaman kerran olemalla yksinkertaisesti Hamiltonia parempi, ei hän silti missään vaiheessa pysty tosissaan haastamaan tallikaveriaan mestaruustaistossa.

- Räikkösen kausi on jälleen käytännössä samanlaista tuskailua kuin kaksi edellistäkin. Aika-ajot ei suju, auto ei pysy radalla, paketti ei pysy kasassa koko kisan ajan. Silloin harvoin kun sitä vauhtia sattuu löytymään, niin kisa päättyy joko seinään, varikkokoppiin tai Sutilin takakonttiin. Yksi voitto tulee Belgiasta, mutta mestaruushaaveet saa haudata jo ajat sitten alkukesästä. Kaksi paalua, kuusi palkintopallisijoitusta.

- Alfonso ei oman tulkintansa mukaan saa talliltaan tarpeeksi tukea.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
1.AS kirjoittaa joka viikko,että Alonso vie jommankumman Ferrari kuskin paikan ja haukkuu Hamiltonia.
2.Kimi vie,muut vikisee
3.Ron selittää tasapuolisesta kohtelusta,mutta Heikki on 90% kisoista isommalla bensalastilla
4.Heidfeld ja Webber ottaa ensimmäiset voittonsa.
5.Toyota vetäytyy kauden jälkeen taas surkean kampanjan jälkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ennen ensimmäisiäkään testejä uusilla autoilla ei pitäisi ennustella, mutta pieleen ne on menneet ennenkin, joten samapa tuo.

1. BMW hallitsee alkukautta. Kubica on mestari ja Nick voittaa ainakin yhden kisan.
2. McLaren on loppukauden paras auto ja Hamilton vie kakkossijan. Kovalainen väläyttelee, muttei usein.
3. Rellukin toimii taas ja Alonso ajaa kolmanneksi. Piquet kerran palkintopallilla.
4. Ferrari pähkäilee KERSin kanssa ja antaa tasoitusta. Räikkönen ja Massa 4.-5.
- Williams ei saa erilaista systeemiään toimimaan (0 podiumia)
- Vettel ei säväytä Red Bullilla edellisvuoden lailla (1 podium, Webberille 0)
- Toyotalla puurretaan tasaisesti keskikastissa (2 podiumia)

(laitetaan samalla tuohon toiseen ketjuun ;))
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Ai täällä oli tämmönenkin topic. No heitän tämän J. Huntin aloittamaan ketjuun postaamani ennustuksen sitten tähänkin ketjuun ennen kuin toinen näistä menee lukkoon.

Soturit

1. Hamilton
2. Massa
3. Kovalainen
4. Räikkönen
5. Alfonso

Joukkueet

1. McLaren
2. Ferrari
3. Renault
4. BMW
5. Williams

- McLaren rakentaa jo kolmannen kerran peräkkäin hyvän auton. Luotettavuus edelleen huippuluokkaa eikä vauhdissakaan ole moittimista. Wokingin poikien rakentama liian suuri takasiipi herättää kauden aikana kohua, mutta FIA:n mukaan härveli on täysin laillinen. Ferrarinkaan auto ei ole huono, mutta luigilla ja brunolla on uuden KERS-kapineen kanssa ykköset ja nollat solmussa, joten Maranellossa tuskaillaan jälleen kerran luotettavuuden kanssa. Kauden päätyttyä Luca Montemolon mielestä Ferrarilla oli paras auto. MM-sarjan kolmanneksi paras talli on Renault, mutta se ei kiinnosta juuri ketään.

- Hamilton ajelee kahdeksan voittoa, joista kaksi kauden alussa, kesällä neljä putkeen ja loppukaudesta vielä kaksi lisää. 14 palkintopallisijoitusta ja 7 paalua. Voittaa mestaruuden noin 20 pisteen erolla hopeamitalisti Massaan. Aiheuttaa keskustelupalstoilla suurta ärtymystä kehdattuaan hymyillä lehdistötilaisuudessa.

- Massa jatkaa samaa epätasaista rataa kuin aina: noin neljä voittoa sieltä täältä (esim. Turkista ja Brasiliasta), muutama täysin surkea suoritus ja paalu joka toisessa kisassa. Vaikka Massa on lopulta pistetaulukossa toinen, mies ei kuitenkaan missään vaiheessa ole todellinen uhka Hamiltonille. Pesee kuitenkin tallikaveri Räikkösen mennen tullen. Omien sanojensa mukaan menetti mestaruuden luotettavuusongelmien eikä omien virheiden takia. Brasilian Ihmemies myös vastaa kauden pakollisesta huumoripläjäyksestä suorittamalla noin puoli tusinaa upeaa piruettia täysin kuivassa säässä Unkarin geepessä.

- Kovalainen ajelee varmasti palkintopallisijoituksia ja ottaa myös kaksi voittoa sekä kaksi paalua. Suomussalmen sankari päätyykin kauden lopuksi lähes tasapisteisiin Måssån kanssa. Vaikka Kovalainen yllättää muutaman kerran olemalla yksinkertaisesti Hamiltonia parempi, ei hän silti missään vaiheessa pysty tosissaan haastamaan tallikaveriaan mestaruustaistossa.

- Räikkösen kausi on jälleen käytännössä samanlaista tuskailua kuin kaksi edellistäkin. Aika-ajot ei suju, auto ei pysy radalla, paketti ei pysy kasassa koko kisan ajan. Silloin harvoin kun sitä vauhtia sattuu löytymään, niin kisa päättyy joko seinään, varikkokoppiin tai Sutilin takakonttiin. Yksi voitto tulee Belgiasta, mutta mestaruushaaveet saa haudata jo ajat sitten alkukesästä. Kaksi paalua, kuusi palkintopallisijoitusta.

- Alfonso ei oman tulkintansa mukaan saa talliltaan tarpeeksi tukea.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Helmikuussa alkaa maailmassa huimin talouskasvu kautta historian. Honda talli ilmoittaakin peruvansa lopettamisilmoituksensa ja osallistuvansa F1 sarjaan entistä suuremmalla budjetilla, joka on käsittämätön 728 miljoonaa dollaria.

Kausi alkaa kuitenkin Melbournessa Mclarenin ylivoimaisella kaksoisvoitolla. Lewis Hamilton kurvaa maaliin 54 sekuntia ennen uskollista aseenkantajaansa Heikki Kovalaista. Kolmantena maaliin saapuu BMW Sauberin Robert Kubica 12 sekuntia Heikin jälkeen. 6 lähtöruudusta startannut Kimi Räikkönen ohittaa lähdössä Fernando Alonson, mutta epähuomiossa jarruttaa renkaansa lukkoon ensimmäiseen mutkaan tultaessa ja törmää 4 paikalta lähteneen tallikaverinsa Massan perään. Molemmat keskeyttävät.

Ferrari pitää kilpailun jälkeen kriisikokouksen ja tiedostaa olevansa lähes sekunnin McLarenia hitaampi kierroksella. Täten se päättää tuoda alunperin Bahrainin GP:hen suunnitellun KERS laitteensa välittömästi seuraavaan kilpailuun Malesiaan testaamatta sitä lainkaan. Tämä osoittautuu kuitenkin suureksi virheeksi, kun molemmat Ferrarit syttyvät palamaan Malesian GP:n ensimmäisissä aika-ajoissa. Viaksi epäillään KERS laitteen oikusulkua. Autot saadaan kuitenkin kisaan ajokuntoon ja kuljettajat lähtevät ruuduista 19 ja 20. Talli vaihtaa Kersit molempiin autoihinsa ja kertoo toivovansa parasta. Sama kuitenkin toistuu uudelleen kilpailun kierroksilla 7 ja 12, kaksi ferraria savuaa radan varressa. Tifosot itkevät katsomossa häpeästä.

Ferrari on seuraavissa kilpailuissa täysin hukassa ja katastrofaalisen Turkin GP:n jälkeen se erottaa tallipäällikkönsä Stefano Domenicalin. Järjestetään lehdistötilaisuus, jossa ilmoitetaan Jean Todt:n jatkavan jälleen virassa. Hän kertoo tallin organisaatioon tulevan suuria muutoksia, mutta ei kerro asiasta sen tarkemmin. Kahden viikon päästä tästä kiirii julkisuuteen tieto Ross Brawnin siirtyvän takaisin Ferrarin tekniseksi johtajaksi. Brawn ei tätä itse olisi halunnut nostettuaan Hondan jo MM-sarjan kakkoseksi, mutta Ferrarin arkistoista löytyi muinainen sopimus, jossa Brawn lupaa olevansa aina uskollinen punaisille. Täten hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin auttaa Ferrari parkaa hädässä.

Jos on Ferrari talli ollut alkukaudesta täysin hukassa niin se on pientä ex-maailmanmestari Kimi Räikkösen suorituksiin verrattuna. Iceman on todellakin jäässä ja autoletkan peräpäässä pyöriessään keskeyttää kaikki kauden seitsemän ensimmäistä osakilpailua! Listaan mahtuu 2 peräänajoa, 4 ulosajoa sekä yksi moottoririkko johtuen vaihtovirheestä Barcelonan lähtösuoralla. Kimi kuitenkin kiistää haastatteluissa motivation hiipumisen ja kertoo kaiken olevan vielä mestaruustaistossa auki. Vastoinkäymiset eivät kuitenkaan Kimin juhlintaa hidasta, päinvastoin. Julkisuuteen nousee harva se päivä uusia rellestyskuvia luksusjahdeilta ja yökerhoista.

Britannian GP:n aika-ajojen mennessä jälleen Kimiltä penkin alle lähtee hän illaksi syrjäkuppilaan ottamaan pari miestä vahvempaa. Aamu kuitenkin lähestyy uhkaavasti. Kilpailua edeltävässä dopingtestissä hänen verestään löytyy huimat 4.5 promillea alkoholia. Massa starttaa ainoana ferrari kuskina kisaan. Kimi välttyy kuitenkin sanktiolta, koska lupaa FIA:lle parantaa tapansa.

Tämä ei kuitenkaan Tifosoille riitä. He vaativat julkisesti Kimin hyllyttämistä. Mediassa on monenlaisia arvailuja uudesta kuljettajasta, suurimpana suosikkina Renaultin Fernando Alonso, joka lupaa jo julkisuudessa olevansa käytettävissä välittömästi.

Ferrari järjestää kesäkuun 29. päivä kovasti odotetun lehdistötilaisuutensa uudesta kuljettajasta. Tämä televisiosta suorana lähetetty tilaisuus kerää maailmanlaajuisesti ennennäkemättömät 148 miljoonaa katsojaa. Esirippu nousee ja kaikkien hämmästykseksi F2009:n nojaavat vanha superkolmikko Todt, Brawn ja Michael Schumacher! Se on siis totta, Schumi palaa jälleen punaisen orin rattiin!

Ferrari on kuitenkin edelleen vauhdillisesti valovuosia McLarenia jäljessä.
Todt vaatiikin FIA:a poistamaan Ferrarilta talleja koskevan kauden aikaisen testikiellon. FIA "yllättäen" suostuu tähän. Tästä alkaakin ympärivuorokautinen testaus 5 autolla Fioranon ja Monzan radoilla sekä tallin tuulitunneleissa.

Schumin ensimmäinen kilpailu kahteen ja puoleen vuoteen on Saksan GP Nürburgring:lla. Hän lähtee kilpailuun selvänä altavastaajana ja ajaakin Ferrarinsa vain seitsemänteen lähtöruutuun tallikaverinsa Massan yltävän ruutuun 13. Kisassa Schumi on kuitenkin jälleen tulessa ja näemme ohituksia ohituksien perään. Kilpailu huipentuu viimeisen kierroksen viimeisen mutkan huikeaan ohitukseen Hamiltonista. Mestari on palannut ja Maranellon kirkonkellot soivat ensimmäisen kerran tällä kaudella! Palkintojenjaossa kuulemme taas pitkästä aikaa Saksan ja Italian kansallislaulun sekä näemme taas fanien rakastavan h*m* hypyn. Huom. palkintojen ei mitalien jaossa! Schumi polvistuu tiputtamaan shampanjapullon mekaanikoille, mutta yllättäen vanha tuttu Räikkönen hyppää katsomosta, tuuppaa mekaanikon sivuun ja nappaa pullon. Hän ottaa pitkän hörpyn, mutta muistaa tämän jälkeen myös huiskuttaa faneilleen ja ruiskii shampanjaa ympäriinsä.

Schumi on kuitenkin edelleen 47 pistettä Hamiltonia perässä kautta ollessa 8 kilpailua jäljellä. Michaelin kehitysapu ja ympärivuorokautinen testaus alkaa kuitenkin tuottaa tulosta ja Ferrari ajaa kaksoisvoittoja toisensa perään.

Kausi päättyy Schumacherin ja Hamilton huikeaan kaksintaisteluun Abu Dhabin upealla radalla. Kilpailun voittaa lopulta Schumi Hamiltonin tullessa toiseksi ja näin tämä huikea kausi päättyy tasapisteisiin. Saksalaisen kuitenkin tehneen mahdottoman ja pokaten mestaruuspystin 9 voitolla Lewisin 5 vastaan. Loput 3 voittoa vei Kovalainen McLarenin luovuttaessa ne hänelle kauden puolessa välissä luulleen mestaruustaiston jo varmistuneen Hamiltonille.

Lehdistötilaisuudessa Schumi lupaa ajavansa Ferrarin ratissa kuolemaansa saakka. Hamilton lupaa perään samaa (siis McLarenilla!) ja katsoo perään saksalaista vihaisesti silmiin. Lopulta Lewis kuitenkin leppyy ja mestarit poseraavat yhdessä iloisesti kameralle myös isä Anthonyn liittyessä hetkeä myöhemmin kuvaan.

Joulukuussa Räikkönen paljastaa MTV3:n haastattelussa palaavansa seuravana vuonna formuloihin Force Indian ratissa uskoen samalla tallin kilpailukykyyn. Lähetyksen lopuksi Oskari Saari hehkuttaa kauden 2010 olevan kaikkien aikojen suomalaiskausi.

Kuskien MM-lopputulokset:

1. M. Schumacher
2. Hamilton
3. Massa
4. Kovalainen
5. Senna
6. Button

Valmistajat:

1. Ferrari
2. McLaren
3. Honda
4. BMW
5. Renault
6. Toyota

Sen pituinen se.

Mutta jos sattuukin niin hassusti, että helmikuussa ei alakaan historian kovin talouskasvu eikä Kimi ratkea ryyppään ja Schumi tule sitä tuuraan. Niin veikkaan, että Hamilton vie mestaruuden toistamiseen Massan tullessa toiseksi ja Räikkösen jälleen kolmanneksi. McLaren vie kuitenkin tälläkertaa myös tallimestaruuden.
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
ihastuttavaa lukea joonaszin noinkin syvälle juurtunutta kateutta suomalaista menestyjää kohtaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Iltalehden poppaukot ennustavat seuraavaa marssijärjestystä:

1. BMW
2. McLaren
3. Ferrari
4. Renault
5. Red Bull
6. Toyota
7. Williams
8. Toro Rosso
9. Force India
10. Hondan jämät
 
Ylös