Keskustelua ulkoistuksesta, terveydenhuollosta etc.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Vapaan puolella "lööpitystä" -toikissa on puhuttu paljon ulkoisuksesta ja terveydenhuollon tehokkuudesta.

Voidaan jatkaa jarnaa asiasta täällä. Tähän liittyvä uutinen:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lääkärit+arvioivat+terveydenhuollon+olevan+kriisissä/1135240876907
Suurin pulma lääkäreiden mielestä on huonosti organisoitu työ.
Kyselyn mukaan lääkäreitä riepoo myös liiallinen byrokratia
Tämän takia yksityiset firmat tekee samat hommat tehokkaammin ja näin jää rahaa voittoihin.

tosin lääkäreiden osalta ihmetyttää suuresti heidän haluttomuus uudistuksiin, esim HUS:ssa, jos tämä on se ongelma ;)
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tämän takia yksityiset firmat tekee samat hommat tehokkaammin ja näin jää rahaa voittoihin.
Onko sulla jotain näyttöä tästä?

Onhan se niin, että tehokkuus edesauttaa taloudellisen tuloksen saavuttamista. On kuitenkin hyvä muistaa, että yksityispuoli hoitaa pääasiassa sellaisia potilastapauksia, joilla katteen tekeminen on mahdollista. Ymmärtääkseni esim. hengityshalvauspotilaita ei yksityispuolella hoideta (ainakin ennen oli näin..).
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
tosin lääkäreiden osalta ihmetyttää suuresti heidän haluttomuus uudistuksiin, esim HUS:ssa, jos tämä on se ongelma ;)
Koska itse en asu Helsingissä en ole kovin syvällisesti perehtynyt HUS:n yksityiskohtiin. Vaikutelma minulla on kuitenkin se, että sekä hallinton uudistuksen että kilpailutuksen ongelmien taustalla on vastuussa olevien johtajien krooninen epäpätevyys. Se, että lääkäri joutuu hyväksyttämään omat hoitopäätöksensä resurssijohtajalla tuskin kenenkään muun kuin hallintouudistuksesta vastaavan johdon mielestä on ratkaisu ongelmiin. Jos hoitoon on lääketieteellinen peruste, ei mitään resurssijohtajan konsultaatiota tarvita.

Kysymys HUS:n uudistuksessa ei ollut byrokratian vähentämisestä. Ajatuksenahan oli se, että sairaalan johtamisessa ei tarvita mitään muuta kuin liiketaloudellista osaamista. Se on täyttä roskaa, minkä yksityiset lääkäriyhtiöt hyvin todistavat - lääkärithän niissä käyttävät tosiasiallista valtaa ja lääkäreiden ehdoilla ko. yhtiöt on perustettu.

HUS:n tapauksessa on erityisenä ongelmana se, että rekrytointi tehtiin huonosti. Oulussa kyvyttömyytensä osoittanut "asiantuntija" valittiin uudistamaan hallintoa sellaisella johtajasopimuksella, että hänen potkaisemisensa ulos talosta tulisi nyt liian kalliiksi. Eli vaikka johtaja ei nauti enää kenenkään luottamusta, ei hänestä eroonkaan päästä. Jos asiat oltaisiin alussa mietitty loppuun asti, ei nyt takaisin vedettyä uudistusta ideoineilla henkilöillä olisi ollut taloon mitään asiaa muuten kuin potilaina.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jos kuvitellaan ulkoistamisella vähennettävän byrokratiaa, niin ei olla oltu tekemisissä moisessa prosessissa.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Jos kuvitellaan ulkoistamisella vähennettävän byrokratiaa, niin ei olla oltu tekemisissä moisessa prosessissa.
Nimenomaan näin. Itse en terveydenhuollon ulkoistamisasioista sen henkilökohtaisemmin tiedä, mutta muuten töissä olen tekemisissä erään ison firman yhden toiminnon ulmoistamisprosessin kanssa ja byrokratiaa, sitä piisaa. Kukaan ei tiedä mistään mitään, mutta kovalla innolla ulkoistetaan. :alppu:

Eipä silti, tällä kertaa hyvä niin, koska ite pääsin töihin juurikin siihen firmaan, jolle hommat ulkoistetaan. :ahem:

Terveydenhuollossa kuitenki vastustan liikaa ulkoistamista, koska siihen liittyy aina se ilmiö, että vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24337
Sijainti
lappeen Ranta
Jos kuvitellaan ulkoistamisella vähennettävän byrokratiaa, niin ei olla oltu tekemisissä moisessa prosessissa.
"Valtio on huolestunut byrokratian määrän kasvusta, tilannetta pohtimaan on asetettu komitea." Juice Leskinen: Ajan Henki (muistaakseni)

Ei toi lainaus nyt välttämättä tähän sovi, mutta tulipahan mieleen ja on hauskasti ilmaistu niin...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Vanhusten ruokapalveluiden yksityistäminen näyttää menneen pieleen lähes kaikissa kunnissa, jotka sitä ovat yrittäneet. Vanhukset maksavat ruoasta ylihintaa, toimitusajoista ei pidetä kiinni ja ruokaa toimitetaan pilaantuneena. Yksityistämisellä on toisin sanoen saavutettu "tehokkuutta" laadun kustannuksella. Varmasti ko. yritysten tilinpäätösten tuloslaskelmat kertovat suuresta kyvystä innovoida ja tarjota palveluita tehokkaammin kuin kaupunki. Tässä tapauksessa taitaa vain päteä mukaelma viisaudesta vale, emävale, tuloslaskelma.


http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vanhukset+maksavat+kauppapalvelujen+ruuasta+ylihintaa/1135240952257
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tällainen pisti silmään.

Ja odotellaan edelleen jaskalta tutkimustuloksia yksityistämisen kustannustehokkuudesta?

Yksityistäminen käy kunnille kalliiksi


Pitkään rummutettu kunnallisten palvelujen ulkoistaminen ja yksityistäminen on johtanut Iso-Britanniassa siihen, että luvattujen säästöjen sijasta kunnille on tullut jättilasku. Brittiläisen kuntajärjestön selvityksen mukaan yksityinen sektori ei ole osoittautunut kovinkaan kilpailuhaluiseksi. Kun kunnat eivät itse enää pysty tarjoamaan kaikkia palveluja, niin voitoille ahneet yritykset ovat alkaneet laskuttaa kuntia sumeilematta.

Britanniassa yksityistämisestä on pidempi kokemus koska siellä se aloitettiin jo 1980-luvulla. Viimeisten viiden vuoden aikana kuntien ostopalveluiden hinta on lähes kaksinkertaistunut. Kokonaisuudessaan ne edustavat jo viidennestä Britannian kuntien rahankäytöstä.

Kun kuntien kustannukset nousevat nyt inflaatiota ripeämmin ja valtionavut vain inflaation verran, niin ainoaksi rahoitusmahdollisuudeksi jää kunnallisverojen nostot. Britanniassa kunnallisvero on noussut 84 prosenttia vuodesta 1997 vuoteen 2007.

Sama tahti Suomessa

Yksityistäminen ja ulkoistaminen on myös Suomessa kalliimpaa kuin kuntien omana tuotantona toteuttamat palvelut. Tunnettua on, että esimerkiksi MedOne Oy, joka on kaappaamassa kuntien terveyspalveluja itselleen, maksattaa kunnilta 1,5-2 -kertaisen hinnan lääkäreistä verrattuna kuntien omien lääkäreitten palkoihin. Niissä kunnissa, joissa yksityisillä lääkärifirmoilla on käytännössä yksinvalta palvelutuotannossa, hinnat nousevat reippaasti yleistä hintojen nousuvauhtia nopeammin.

Kunnissa on yleisesti nähtävissä, että ostopalvelujen hintakehitys on huomattavasti inflaatiovauhtia nopeampaa. Tämä johtanut aivan samaa kuin Britanniassa; kunnat ovat nostaneet kunnallisveroa ja palvelumaksuja.

Kuntien valtionosuuksien leikkaukset, joista ovat vastuussa kaikki eduskuntapuolueet, on vauhdittanut yksityistämistä ja johtanut kuntien kustannusten kasvuun. Kuntien kustannuksia on lisännyt myös yksityisten yritysten epävarmuus ja epäterveet toimintatavat. Monissa kunnissa on kokemuksia siitä, että yksityinen yritys on mennyt konkurssiin, jättänyt tehtävänsä hoitamatta ja vastuu palvelujen ylläpitämisestä on kaatunut kunnille.

Kuntien rahoitus kuntoon

Kuntien talous on pantava kuntoon palauttamalla valtionosuudet asteittain 90-luvun alun tasolle, joka merkitsee, että kunnat saisivat käyttöönsä vuositasolla lisää resursseja yhteensä noin 5 miljardia euroa. Pääomatuloista on ryhdyttävä perimään kunnallisveroa ja niitä on verotettava kuten palkkatuloja.

Kuntien palvelujen yksityistäminen on pysäytettävä ja otettava yksityistetyt palvelut kriittisen tarkasteluun. Kuntien on tuotettava peruspalvelut itse ja niiden maksuttomuus on toteuttava mahdollisimman pitkälle. Tämä estää tehokkaimmin uusliberalistista yksityistämisvimmaa.

Ei ole mitään mieltä toistaa Britanniassa tehtyjä järjettömiä virheitä. Kokemus meilläkin osoittaa, että kuntien palvelujen yksityistäminen on perustavaa laatua oleva virhe.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Lisää kokemuksia. Ja näitä riittää maailmalta, ja jo Suomestakin.

Tapio Katko: Vesilaitosten yksityistäminen herättää ristiriitoja

Englannissa ja Walesissa vesi- ja viemärilaitokset yksityistettiin 80-luvulla. Sen vaikutuksista on kantautunut monenlaista tietoa. Yltääkö yksityistämisaalto seuraavaksi Suomeen? Voimakkaasti tätä vastaan on dosentti Tapio Katko Tampereen teknillisestä korkeakoulusta.

Britanniassa Margaret Thatcherin aikana lähes kaikki Walesin ja Englannin vesi- ja viemärilaitokset yksityistettiin. Se oli Tapio Katkon mielestä puhdas ideologinen kysymys.

Yksityistämisen hyöty on hänen mukaansa osoittautunut myöhemmin aikamoiseksi myytiksi.

"Kun alueelliset vesilaitokset yksityistettiin, johtajien palkat korotettiin kolmi-nelinkertaiseksi, huomattavalle osalle työntekijöistä annettiin kenkää, veden hintaa nostettiin, eikä palvelu ole todistettavasti parantunut. Kuluttajaintressin valvontaa varten jouduttiin perustamaan erillinen organisaatio. Suomalaisen mittapuun mukaan toiminta on yliorganisoitua", Katko maalailee Britannian vesihuollon nykytilaa.

Yksityistämisen kannattajat perustelivat kantaansa muun muassa sillä, että yksityiset vesilaitokset olisivat kunnallisia tehokkaampia. Toisaalta keskushallinto ei voi paeta vastuutaan siitä, mikä heillä vesiasioissa joka tapauksessa on.

"Jos valvontavastuu annetaan laitostasolla yksityiselle yritykselle, joudutaan pystyttämään julkinen valvontaorganisaatio kuten Britanniassa on käynyt. Toiminnot kannattaisi mielestäni hoitaa organisaation alhaisimmalla mahdollisella tasolla, eli kunnissa. Silloin byrokratia vähenee, ja keskushallinto voi keskittyä muihin tehtäviin."


Ranskan tilanne on erilainen. Siellä on Katkon mukaan kolme isoa yritystä, jotka osittain omistavat laitoksia ja ovat osittain hoitaneet käyttöurakoita pitkillä 10-15 vuoden sopimuksilla. Pääpiirteissään nämä kolme suurta ovat jakautuneet Ranskan eri osiin. Katkon mukaan erilaisista urakoista on näin 10-15 vuoden välein näennäinen kilpailu.

"Käytännössä edellisen huoltourakan saanut yritys on ainoa, jolla on tarkkaa tietoa laitoksesta ja se pystyy minimoimaan riskin. Ranskassa on kuitenkin esimerkiksi Britanniaan verrattuna tehokasta tuotekehitystä ja tutkimustyötä."
Onko yksityinen tehokkaampi?

"Yksityistäminen on arvokysymys. Yksityisen yrityksen päätavoite on voiton tavoitteleminen. On pohdittava tarkasti, halutaanko ihmisten terveyteen ja yleiseen hygieniaan vaikuttava palvelu antaa yksityisen hoidettavaksi. Olisi ymmärrettävä, mikä on kyseisen palvelun luonne, mikä sen ensisijainen tarkoitus."


"Kuluttajat, eli itse asiassa kunnallisen vesihuollon omistajat, ovat jo kerran maksaneet nämä laitokset. On arvokysymys, millä perusteella kuntien omistamat laitokset haluavat historiallisesti sijoittamalleen pääomalle tuottoa. Ja jos tuottoa saadaan, pitäisi olla hyvät perustelut sen käyttökohteelle. Nythän se vain menee jonnekin. Toisaalta laitokset toimivat eri lähtökohdista kuin yksityiset yritykset, miksi niiden pitäisi ylipäätään saada tuottoa pääomalleen?"

"Jos yhdellä nuijankopautuksella otetaan vesilaitoksilta esimerkiksi 100 miljoonaa markkaa aivan muille sektoreille, olisiko kohtuutonta antaa vesi- ja viemärilaitosten tutkimukseen ja tuotekehittelyyn yksi miljoona eli prosentti samasta määrästä? Tällainen ei käy päätöksentekijöille, se mielletään tuhlaukseksi."

Katkon mielestä yhteiskunnan kannalta on silti parempi, että vesi- ja viemärilaitosten kautta tuetaan esimerkiksi sosiaalisektoria ja kulttuuria. Toisena vaihtoehtona voi olla se, että vesihuoltoa yksityisesti hoitava yritys ottaa toiminnasta yksityisen sektorin tottumuksen mukaiset voitot ja sijoittaa ne vaikka hotellibisnekseen maan ulkopuolelle. Katko perää toimintaan avoimuutta; keskustelua pitäisi olla enemmän kuin että valtuusto päättää kerran asiasta.

"Ongelmallista on myös vesi- ja viemärilaitosten pääoman laskenta. Muihin sektoreihin verrattuna vesihuolto on hyvin pääomavaltaista, verkostossa on rahaa kiinni. Kiinteät kustannukset ovat lähes kaikesta toiminnasta 90 prosenttia. Se ei riipu siitä, paljonko vettä myydään."
Vesi maistuu kaikille puoluekannasta riippumatta

Vesihuoltosektorin tehostaminen ja kehittäminen ei ole omistussuhteista kiinni. Yksityissektorin toimintaa voitaisiin käyttää hyväksi aiempaa enemmän. Esimerkiksi tietyt suunnittelupalvelut, konsultointi, verkoston rakentaminen ja osa kunnossapidon töistä voitaisiin ostaa nykyistä enemmän yksityiseltä.

"Toisaalta verkostot ovat vanhoja, vanhoissa kaupungeissa jopa sadan vuoden takaa. On oleellista että kunnossapidon ydintoiminta on kunnilla. Kuntien tekninen puoli on vedetty niin ahtaalle, että jos resursseja lähdetään nykyisestä vähentämään, pieni porukka ei pysty hoitamaan töitään kunnolla. Silloin kuntalaisten edut kärsivät. Näennäisesti saattaa näyttää siltä, että hommat hoidetaan pienemmillä markoilla, mutta kyse ei ole kustannusten minimoinnista, vaan edullisuusoptimista. Arvo per kustannus on yhtä kuin edullisuus. Tulemme jälleen arvokeskusteluun."

Vesihuollon yksityistämistarvetta saatetaan perustella muun muassa sillä, että yksityistämällä saataisiin vesi- ja viemärilaitoksille ammattitaitoista väkeä töihin. Avoimempi tiedotus ja henkilökuntapolitiikka olisi Katkon mielestä rekrytoinnissa paikallaan.

"Mikään ei estä kunnallisia laitoksia ottamasta parhaimpia ammattilaisia palkkalistoilleen, jos niin haluavat. Minulla on epäilys, että ensin kysytään puoluekirjaa ja sitten vasta ammattipätevyyttä, vaikka sen pitäisi olla toisin päin. Oikeastaan sen puoluekirjan voisi unohtaa. Vesi maistuu kaikille puoluekannasta riippumatta."
Hallinnon alimmalla mahdollisella portaalla

Pohjoismaista Tanskassa vesihuolto on organisoitu Katkon mukaan samaan tapaan kuin Suomessa. Suuret laitokset ovat kuntien omistuksessa, pienet alle 500 asukkaan vesilaitokset ovat vesiosuuskuntia. Ydintoiminnat ovat suurimmissa vesilaitoksissa julkisessa omistuksessa ja hallinnossa. Tuotantoon liittyvät toiminnot, jotka ovat kokonaisuudesta suuri osa, on perinteisesti hoidettu yksityisillä yrityksillä kilpailun kautta. Norjassa ja Ruotsissa ei sitä vastoin ole vesiosuuskuntia.

"Ruotsissa on kunnan vastuu viety äärimmilleen. Sen on järjestettävä yhteinen vedenhankinta, vaikka taloja olisi vain kymmenen. Suomalaisille tämä on onneksi tuntematon ajatus. Kunnille tulisi hankalaksi ja kalliiksi hoitaa kaikkien haja-asutusalueiden vedenhankinta ja viemäröinti. Ruotsissa ei haja-asutusta ole samalla tavalla kuin Suomessa, eli tilanne on sikäli erilainen."

"Sana yksityistäminen pitäisi oikeastaan unohtaa. Olisi puhuttava erilaisista yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyömalleista. Valtiolla on kuitenkin valvontavastuu osuuskunnistakin.

Aiemmin ihmiset ovat hallinneet vesiosuuskuntia ominpäin. Nykyään ei välttämättä haluta ottaa vastuuta samalla tavalla. Voisi ajatella, että olisi järjestelmä, jossa joku yritys hoitaisi käyttö- ja kunnossapitoa. Miksi se ei voisi olla joku kunnankin laitos? Periaatteessa on hyvä, etteivät kunnat ota automaattisesti pienistä laitoksista ainakaan kokonaisvastuuta. Jos tulee esimerkiksi veden laatuongelmia yhteiskunnan valvontaa tarvitaan."
Energiayhtiöiden yksityistäminen mysteeri

Kunnissa ajankohtainen yksityistämisen kohde on ollut energiayhtiöt. Energia-ala ja vesihuolto ovat luonteeltaan niin erilaisia, että Katkon mielestä niiden yksityistämisen välillä ei ole analogiaa. Yksityistämistä sinänsä Katko ei näe mielekkäänä energia-alallakaan.

"En ole ymmärtänyt, minkä takia kunnat ovat halunneet energialaitoksistaan eroon. Kuntalaisilta ja äänestäjiltä sitä ei ole kysytty. Mielestäni se olisi vaatinut paremman keskustelun ja perustelun. Tuntuu kuin yksityistäminen olisi vain muoti-ilmiö. Kun kyseessä kunnan kannalta keskeisistä perustoiminnoista, ei muoti-ilmiöitä saisi kritiikittä seurata, vaan perehtyä kunnolla asioihin."

Tekniikan tohtori Jarmo Hukka ja dosentti Tapio Katko tekevät tutkimusta vesihuollon yksityistämisestä Kunnallisalan kehittämissäätiön rahoituksen turvin.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Ei kahta ilman kolmatta. Sorry vaan pitkät lainaukset, mutta tämä on ainoa tapa saada asiaa vähänkin ilmi näille eräille markkinauskovaisille.

Kallis, kalliimpi ja yksityistetty
10.11.2008 17.30 | Arsi Ikonen | Yleinen

Kuntavaalien alla televisiossa pyörineen Kokoomuksen vaalipropagandan mukaan ei ole väliä sillä, tuotetaanko kuntapalvelut kunnan omana toimintana vai ostetaanko nämä palvelut yksityisiltä yrityksiltä. Televisioiduissa vaalikeskusteluissa kummankin päähallituspuolueen nokkamiehet pyrkivät myös luomaan kuvaa, ettei vaaleissa mukana olevien puolueiden suhtautumisessa yksityistämiseen ole eroja.

Molemmat em. väitteet ovat täyttä puppua ja propagandaa, niillä äänestäjiä kusetettiin jälleen kerran. Tämän päivän (10.11.2008) Helsingin Sanomat kertoo yksityistettyihin vanhusten kauppapalveluihin liittyvistä ongelmista. Monilla paikkakunnilla vanhukset ovat maksaneet yksityisen palveluntarjoajan kotiin toimittamista elintarvikkeista ylihintaa.

Kauppapalvelun laatu on monissa tapauksissa ollut huonompaa, kuin mistä kunta ja yksityinen palveluntarjoaja ovat sopineet. Vanhuksille on toimitettu vanhentuneita elintarvikkeita, toimitusaikataulut eivät ole pitäneet ja ostopalvelusopimuksessa mainittua tavaroiden purkamista asiakkaan jääkaappiin ei ole tehty.

Kuten jo vaalien alla kirjoitin, myös Isossa-Britanniassa on havaittu, että kuntapalvelujen yksityistäminen käy erittäin kalliiksi veronmaksajille. Isossa-Britanniassa on 1980-luvulta alkaen yksityistetty mm. terveyspalveluja, jätehuoltoa ja teiden kunnossapitoa. Luvattujen säästöjen sijaan palvelujen yksityistäminen on johtanut viidessä vuodessa palveluiden hinnan tuplaantumiseen. Niinpä Britannian kunnallisvero on noussut 84 prosenttia vuosina 1997-2007.

On myös yleisesti tiedossa, että Pohjoismaissa terveyspalvelujen BKT:hen suhteutetut kustannukset ovat noin puolet Yhdysvaltain vastaavista. Tämä selittyy sillä, että Pohjoismaissa terveyspalvelut on perinteisesti paljolti tuotettu julkisin varoin ja julkisen sektorin toimesta.


Ministeri Katainen, sillä on todellakin väliä veronmaksajalle ja palvelua tarvitsevalle, tuotetaanko palvelut kunnan vai yksityisen palveluntarjoajan toimesta. Yksityistäminen näyttää lähes poikkeuksetta johtavan palvelun laadulliseen heikkenemiseen ja kustannusten karkaamiseen.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Minulla on vaikutelma, että jaska on lukenut oppikirjoista sen, miten yksityistäminen edistää asioita. Minä lienen (ainakin osittain) samat opit markkinataloudesta lukenut aikanaan. Valitettavasti todellisuus huomattavasti teorioita mutkikkaampi kokonaisuus, jonka vuoksi sinällään järkevät ja hienot ajatukset eivät usein käytännössä toimi.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Knoukkari voisi laittaa lähteet lainauksiinsa

Missäköhän olen sanonut että amerikkalainen malli on toimivin? Meillä tuntuu vain olevan outo käsitys, että meidän terveydenhuolto on harvinaisen tehokasta (postasin foorumillekin aikasemmin uutisen, jossa todettiin että ne tutkimukset "Suomen terveydenhoito on tehokasta" on laskettu väärin.) Todellisuudessa meidän terveyskeskukset ei toimi edes verrattuna Itävallan vastaaviin (kysykää vaikka Oopeelta), niin jotain korjattavaa pitää olla. Se miten se korjataan ja kuka sen tekee on mulle ihan sama, mutta se että mitään ei saisi muuttaa ihmetyttää muo. Rahan lisääminen terveyskeskuksille on kanssa ihan turhaa, se vain lisää byrokratiaa, tästä tehtiin ruotissa tutkimus / koe, jossa sairaalalle annetiin lisää rahaa - ei auttanut mitenkään. Tästäkin olen postannut tänne foorumille.

Mitä tulee HUS:n tilanteeseen, en ole asiaan tutustunut tarpeeksi jotta voisin tarkasti kommentoida, mutta musta on outo ajatus että vain lääkäri osaisi sairaalaa johtaa, toki perustiedot lääketieteestä pitää olla, mutta ei lääkärin pätevyyttä. Eihän Finnairia johda lentäjä jne. Osittain kyseessä on ehkä huonosti valmisteltu & suunniteltu uudistus, mutta osittain varmasti myös lääkärien asemien puolustus.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Muistan itsekin tuon jaskan siteraaman tutkimuksen. Siinä todettiin suuren osan Suomen näennäisestä sairaanhoidon kustannustehokkuudesta johtuvan hoitohenkilökunnan selvästi pienemmistä palkoista verrattuna verrokkimaihin. Kun tehtiin palkkakorjattu vertailu Suomen asema heikkeni oleellisesti. Toi tutkimus oli hesarissa joskus pari vuotta sitten.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Knoukkari voisi laittaa lähteet lainauksiinsa

Missäköhän olen sanonut että amerikkalainen malli on toimivin? Meillä tuntuu vain olevan outo käsitys, että meidän terveydenhuolto on harvinaisen tehokasta (postasin foorumillekin aikasemmin uutisen, jossa todettiin että ne tutkimukset "Suomen terveydenhoito on tehokasta" on laskettu väärin.) Todellisuudessa meidän terveyskeskukset ei toimi edes verrattuna Itävallan vastaaviin (kysykää vaikka Oopeelta), niin jotain korjattavaa pitää olla. Se miten se korjataan ja kuka sen tekee on mulle ihan sama, mutta se että mitään ei saisi muuttaa ihmetyttää muo. Rahan lisääminen terveyskeskuksille on kanssa ihan turhaa, se vain lisää byrokratiaa, tästä tehtiin ruotissa tutkimus / koe, jossa sairaalalle annetiin lisää rahaa - ei auttanut mitenkään. Tästäkin olen postannut tänne foorumille.

Mitä tulee HUS:n tilanteeseen, en ole asiaan tutustunut tarpeeksi jotta voisin tarkasti kommentoida, mutta musta on outo ajatus että vain lääkäri osaisi sairaalaa johtaa, toki perustiedot lääketieteestä pitää olla, mutta ei lääkärin pätevyyttä. Eihän Finnairia johda lentäjä jne. Osittain kyseessä on ehkä huonosti valmisteltu & suunniteltu uudistus, mutta osittain varmasti myös lääkärien asemien puolustus.
Otin tasapuolisesti: eka on kommarilehdestä, toka on tästä tutkimuksesta ja kolmas Uudesta Suomesta.

Sun viitteethän oli joku sun postaama tutkimus ja Oopeen Itävallan kokemukset?

Ja vertaus lentoyhtiön johtajan ja sairaalan johtajan välillä oli naivi. Kyseessa on periaatteellisesti ja käytännöllisesti aivan eri asia.

Toki olen sitä mieltä, että lisärahan pitää olla korvamerkittyä ja sen pitää mennä ruohonjuuritason työhön- oli kyseessä terveyden-, sairaan- tai vanhustenhoitotyö. Ja byrokratiaa on karsittava.

Mutta yhä kaipaan sitä tietoasi, mikä osoittaa sen, että yksityinen voitontavoitteleen perustuva toiminta tuottaisi parempia ja halvempia palveluja kuin julkinen? Missä on se tutkimus joka osoittaa, että yksityinen voitontavoitteluun pyrkivä yritys takaa laadukkaamman lopputuleman laaja-alaisessa ihmishoivatyössä? Maailmalta kun kantaa koko ajan päinvastaisai esimerkkejä.

Ja miksi esimerkkinä ei saa käyttää jenkkiläistä mallia? Siksikö, että se ei tue sinun pyrkimyksiäsi ja on siten huono esimerkki? Palvelujen yksityistäminen kun voi pahimmillaan johtaa sikäläiseen yksityiseen sairasvakuutusjärjestelmään ja sitä kautta täydelliseen eriarvoisuuteen eri yhteiskuntaluokkien kesken.


Ja täällä ei tietääkseni kukaan ole sanonut, että mitään ei saisi muuttaa? Onko? Viitteitä kehiin. Peruspalveluita on tehostettava, mutta julkisen vallan sisällä.

Ulkoistaminen ja hallittu kilpailuttaminen kun eivät nekään tapahdu vailla mies-nais-työvuosia. Jotta kilpailuttaminen olisi toimivaa sitä täytyisi päivittää mieluummin vuosittain: hirveä määrä seurantatyötä, tutkimusta ja laskentaa. Tämä työpanos ja yksityisen luonnollisesti tarvitsema voitto ovat jos itsessään niin suuri osuus, että vertailussa julkisen tehottomuuteen asia voi hyvinkin keikahtaa julkisen hyväksi.

Ja miten selität nämä jatkuvat uutiset ulkoistamisen epäonnistumisista? Onko silloinkin vika julkisella puolella jos yritysmoraali sakkaa? Ja ihmishoivatyössä sa sakkaa jos yrityksen ainoa tavoite on voiton teko. Ensimmäisenä tulee mieleen Espoon vanhustenhoito, Tampereen kouluruokailu, Helsingin vammaispalvelut... kaikki tuottaneet suuret määrät inhimillistä hätää. Millä sen mittaat?

Ja näitä kokemuksia tulee mediaan liki päivittäin. Kyllä vikaa on turha tässa tapauksessa hakea kilpailuttajan puolelta- vika on yleisessä työ- ja yritysmoraalissa johon tuo sinunkin jatkuvasta kehuma uusliberalistinen malli ajaa.

Ja tiedoksi jaska, se juna taisi jo mennä... tai on ainakin ajautunut pistoraiteelle.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ulkoistaminen tai yksityistäminen ei ole eikä voikaan olla ainoa autuaaksi tekevä asia. Yksityinen sektori ei välttämättä toimi sen paremmin kuin julkinen, mutta tietysti voi toimia. Yksityistäminen ja ulkoistaminen ei saa olla itsetarkoitus vaan sillä olisi saatava jotain konkreettisia hyötyjä ollakseen järkevää. Julkisen sektorin puolella sen on tuotava vähintään samantasoisen palvelun pienemmillä kustannuksilla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Minulla on vaikutelma, että jaska on lukenut oppikirjoista sen, miten yksityistäminen edistää asioita. Minä lienen (ainakin osittain) samat opit markkinataloudesta lukenut aikanaan. Valitettavasti todellisuus huomattavasti teorioita mutkikkaampi kokonaisuus, jonka vuoksi sinällään järkevät ja hienot ajatukset eivät usein käytännössä toimi.
Onhan kommunismikin paperilla ja teoriassa hieno oppi. Eipä vaan ykskään valtio ole sitä puhtaasti uskaltanut yrittää toteuttaa. Esim. Lakkauttaa armeija :eek:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ja miksi esimerkkinä ei saa käyttää jenkkiläistä mallia? Siksikö, että se ei tue sinun pyrkimyksiäsi ja on siten huono esimerkki? Palvelujen yksityistäminen kun voi pahimmillaan johtaa sikäläiseen yksityiseen sairasvakuutusjärjestelmään ja sitä kautta täydelliseen eriarvoisuuteen eri yhteiskuntaluokkien kesken.
ehkä avainsana voi olla "Voi pahimmillaan", se on täysin poliittisesta halusta kiinni halutaanko meillä turvata koko kansalle terveydenhuolto. Niin kauan kuin halutaan kyseessä on kaksi täysin eri järjestelmää. Enkä usko/toivo, että tästä haluttaisiinkaan Euroopassa koskaan luopua, pikemminkin jenkit lähestyy Eurooppalaista mallia.

Mutta valitettava fakta on myös se, että ilman selkeitä tehostustoimia meillä ei pian ole varaa pitää yllä nykyisenlaista terveydenhuoltoa, tarvitaan selkeitä tehostamistoimia.

Se toteutetaanko se yksityisillä ostopalveluilla vai julkisen puolen tehostuksella on minulle sama. Mutta valitettavasti en usko julkisen puolen pystyvän tähän kovin helposti. Tämä ehkä kertoo miksi (lähde postaukseni "kuntavaalit 2008" toikissa)
Kuntien työntekijöiden määrä on noin 430 000, se on kasvanut tasaisesti. Kymmenen viime vuoden aikana joka kuudes uusi työntekijä on palkattu hallintoon, ei asiakastyöhön...näin kunnat ovat saaneet 10 000 uutta
byrokraattia
Kuten joku on sanonut osuvasti (lainaus CIV III:sta :)) "Byrokratia kasvaa täyttääkseen kasvavan byrokratian tarpeet"

Yksityisellä puolella ei ole historian rasitteita ja kiveen lyötyjä toimintatapoja, joihin kukaan ei saa vahingossakaan koskea - julkiselta näitä löytyy. Vaimo on terveydenhoitaja ja tuttavapiiristä löytyy muitakin sairaanhoitajia & lääkäreitä, ne mitä sieltä kuulee kertoo juuri niistä ongelmista mitä perinteisesti kuntatyönantajaan liittää, johtamisen puutteesta, byrokratiasta etc.

Ja kuten olen aiemminkin sanonut, kun HUS luotiin laitettiin 9 (?) kunnan sairaalat yhteen, kuinka monta ihmistä irtisanottiin? Ei kai voida tosissaan sanoa, että jokaikinen hallintoihminen tarvittiin uudessa organisaatiossa?

.. tämä kertoo omaa kieltään julkisen sektorin tehokkuudesta.

Onnistuneitakin esimerkkejä kilpailutuksesta on, esimerkkinä nyt vaikka pääkaupunkiseudun bussiliikenne, jonka avulla bussilippujen hinnat on saatu pidettyä inhimillisellä tasolla - taisivat jopa laskea kilpailutuksen alkaessa, kun odotettiin 2% säästöjä ja saatiin parikymmentä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Onnistuneitakin esimerkkejä kilpailutuksesta on, esimerkkinä nyt vaikka pääkaupunkiseudun bussiliikenne, jonka avulla bussilippujen hinnat on saatu pidettyä inhimillisellä tasolla - taisivat jopa laskea kilpailutuksen alkaessa, kun odotettiin 2% säästöjä ja saatiin parikymmentä.
Tuolla ajetaan tällä hetkellä kalusto kelvottomaan kuntoon, kun ei enää lyhyellä tähtäimellä kiinnosta maksaa ylläpidosta. Isoa laskua on vielä odotettavissa.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Onnistuneitakin esimerkkejä kilpailutuksesta on, esimerkkinä nyt vaikka pääkaupunkiseudun bussiliikenne, jonka avulla bussilippujen hinnat on saatu pidettyä inhimillisellä tasolla - taisivat jopa laskea kilpailutuksen alkaessa, kun odotettiin 2% säästöjä ja saatiin parikymmentä.
Erittäin onnistunutta.:rolleyes: Verovaroin hankittua infraa, mitä joukkoliikenne on, ajetaan pakolla loppuun eli siis alas.

Palvelun taso, kuljettajien työolot ja palkat on ajettu myös alas.

Ilman tuota Helsingin Bussiliikenteen tappiota hinnat olisivat nousseet muiden yritysten toimesta, nyt tämä tappiollisen toiminnan kaupungin maksama subventio on pitänyt hinnat kohtuudessa.

Eli Helsingin Bussiliikenteen tappio on välttämätöntä mikäli halutaan estää tulonsiirto ulkomaisissa omistuksessa olevien bussiyhtiöiden taskuun.




Kauppalehti: Helsingin Bussiliikenne tehnyt tappiota yli 40 miljoonaa euroa

Kauppalehden mukaan Helsingin Bussiliikenne (HelB) ja sen edeltäjä HKL-Bussiliikenne tekivät 41,7 miljoonaa euroa tappiota vuosina 2001–2007.

Kirjanpidon mukaan tappiota on 26,9 miljoonaa euroa. Jos mukaan lasketaan kaupungin pääomalainan korot ja kaupungin maksamat lisäeläkemaksut, tappiot nousevat yli 40 miljoonaan euroon.

Kauppalehden mukaan pääkaupunkiseudun bussiyhtiöiden tukala taloustilanne johtuu siitä, että Helsingin kaupungin omistama HelB polkee hintoja.

Kriisiyhtiö Helb perustettiin 2005 yhdistämällä HKL-Bussiliikenne ja Suomen Turistiauto. Tarkoitus oli saada yhtiöiden taloudet pinnalle kolmessa vuodessa. Tänä vuonna tappiota odotetaan kuitenkin ennätykselliset 6,4 miljoonaa euroa.
Kaksi kolmesta Helsingin Bussiliikenteen linjoista tuottaa tappiota

HS 5.10.2008

Helsingin Bussiliikenteen toimitusjohtaja Juha Hakavuorella on edessään vaativa urakka. Yhtiön talous pitäisi kääntää plussan puolelle, mutta näkymät eivät rohkaise. Kuluvana vuonna tappioita kirjataan noin yhdeksän miljoonan euroa.

Nykymenolla yhtiön kassa tyhjenee ensi vuoden loppuun mennessä. Tulosta painaa vielä pitkään myös se, että noin kaksi kolmasosaa Helsingin Bussiliikenteen liikennöimistä linjoista tuottaa tappiota.

Yhtiö kyntää niin syvällä, että uusi toimitusjohtaja joutui heti pestinsä alkajaisiksi tekemään runsaasti kotiläksyjä. Hakavuori esitteli yhtiön pelastussuunnitelman Helsingin kaupunginhallitukselle syyskuussa.

Eniten toimintaa ovat haitanneet krooninen kuljettajapula ja tappiolla pyörivät bussilinjat. Hakavuoren tervehdyttämisohjelma lähtee näiden ongelmien korjaamisesta.

Syksyn alussa Helsingin Bussiliikenteen palkkalistoilta puuttui satakunta kuljettajaa, mutta sen jälkeen tilanne on selvästi parantunut.

Nyt uusien kuljettajien tarve on noin 30.

Ensi vuoden tammikuussa tilanne uhkaa jälleen kärjistyä, kun Helsingin Bussiliikenne alkaa liikennöidä kilpailutuksessa voittamiaan uusia linjoja.

Tuolloin uhkaa noin sadan kuljettajan vajaus.

Hakavuori myöntää, että kuljettajapulan eräs syy on ollut aloittavien kuljettajien huono palkkataso. "Uusien kuljettajien palkkauksessa emme ole kilpailukykyisiä. Olemme muita yhtiöitä 12 prosenttia jäljessä."

Parhaillaan yhtiö pyrkii työntekijäpuolen kanssa selvittämään, miten aloituspalkkaa voidaan nostaa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kerrotteko Sam ja Knoukkari miten tässä nyt oikein ajetaan verovaroin hankittua infraa ajas ja tarkemmin sanottuna mitä ?

Kalustohan on yhtiöiden omaa ja suhteellisen uutta, koska kilpailutuksessa on säädetty esim. matalalattiabussien määrä, jonka takia se nousi aikoinaan hyvinkin nopeasti.

Enkä myöskään ymmärrä miten Helsingin bussiliikenteen tappiot liittyy tähän?
Ensi vuoden tammikuussa tilanne uhkaa jälleen kärjistyä, kun Helsingin Bussiliikenne alkaa liikennöidä kilpailutuksessa voittamiaan uusia linjoja
Jos firma myy palveluitaan liian halvalla, niin onko se ostajan vika?
 
Ylös