Indycar 2009

500

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
45
Maailman paras autourheilusarja. Silti paljon epävarmuutta.. valitettavasti

Tällä hetkellä mm seuraavien tähtien ajaminen 09 -sarjassa on epävarmaa:

- Helio Castroneves
- Mario Dominguez
- Ryan Hunter Reay
- Bruno Jungueira
- Danica Patrick
- Will Power
- Buddy Rice
- Tomas Schekter
- Oriol Servia
- Justin Wilson

Varmoina voimme pitää seuraavia tähtiä:

- Marco Andretti, Andretti/Green
- Ryan Briscoe, Penske
- Ed Carpenter, Vision
- Scott Dixon, Target Chip Ganassi
- Dario Franchitti, Target Chip Ganassi
- Tony Kanaan, Andretti/Green
- Hideki Mutoh, Andretti/Green
- Graham Rahal, (Newman) Haas Lanigan
- Dan Wheldon, Panther
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Helio Castroneves - Verovilpistä vankilaan

Mario Dominquez - Humalassa taksikuljettajia karkuun

Danica Patrick - Äkäinen kiukkupussi, joka olisi halunnut A1GP-ajamisesta palkkaa. Yksi vuosi sopimusta jäljellä AGR:llä, mutta talli on melkolailla kääntynyt rouvaa vastaan.

Justin Wilson - No money - Newman Haas Laniganilta vain yksi auto. McDonaldsin sponsori Rahalille. Hei IRL:hän on amerikkalaisille kuljettajille.

Ryan Hunter-Reay - No money - Amerikan Ethanol otti ja pakkasi kamppeensa Rahalin tiimistä. IRL vastavetona teki sopimuksen brasilialaisen etanolia tuottavan yrityksen kanssa ja sekos suututti amerikkalaiset. Indianapolisissa pyörii nyt radiomainoksia, joiden teemana on mustamaalata koko sarja epäisänmaalliseksi, kun maissinviljelijät eivät saakaan ilmaista mainosta.

KV Racingilla ei ole sponsoreita, kun Angstadt päätti luovuttaa Australian A1GP:lle. Dreyer&Reinboldin tallipäälliköt Dennis Reinbold ja Robbie Buhl olivat erittäin äänekkäitä Las Vegasissa järjestetyssä tallipäälliköiden kokouksessa, sillä heillä ei ole sponsoreita kuin yhteen autoon ja sekin on hataralla pohjalla, koska sitä ajaisi Milka Duno.

Kaiken tämän lisäksi Marty Roth promoaa Toronton IRL-kilpailua syyttämällä liigaa ikärasismista. Brian Barnhart kun ei enää myöntänyt kanadalaispapalle lisenssiä ensi kaudeksi ja tästäkös Roth suuttui ja veti koko tiiminsä pois sarjasta.

Kyllä on säälittävässä jamassa tämä IRL-sarja. Ei voi kuin vain toivoa, että sarjat saataisiin pian yhdistymään, sillä tällä menolla ei Amerikassa ole formulasarjaa, kun pitäisi juhlia Indianapolis 500:n 100-vuotisjuhlia. Yhdistyminenhän on se upea ja maaginen taikanappula, jota painamalla kaikki sonta muuttuu kullaksi ja Tony George pääsee rakentamaan kaikille täydellisen maailman. :rolleyes:
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Vielä vahmistamattomien tietojen mukaan Sebastian Bourdais tekee paluun Amerikkaan vain yhden F1 vuoden jälkeen.
Itse haluaisin Sebin jatkavan ykkösissä, ja uskon oikeasti, että ensivuoden autoilla miehellä olisi olleet paremmat mahkut menestykseen.

Toisaalta, olisi äärimmäisen hienoa nähdä SB myös IndyCar sarjassa ensi vuonna. Tällöin osoitteena olisi joko NHL auto (ajattaa tiimi sitten yhtä tai kahta autoa), tai jopa Pensken punavalkoinen kärry. (tämä tietysti siinä tapauksessa että tanssitaituri Castronevesille pistetään ihan oikeasti pallo jalkaan.)

Kuinka kävisi nelinkertaisen ChampCar mestarin nyt kun sarjat ovat (kankeasti, mutta kuitenkin) yhtyneet...?
Itse uskon että hyvässä tiimissä ajaessaan Seb on mestariainesta - jälleen kerran. Mies on jo aiemmin osoittanut osaavansa ajaa ovaaleillakin, joten se ei tuota ongelmia.

Hmmm....Mutta joo, siltä se nyt näyttää ettei näiden amerikan formulamestarien maailmanvalloitus onnistunut sitten vieläkään.
Andretti.....Zanardi.....da Matta.....Bourdais.....
 

500

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
45
Kyllä on säälittävässä jamassa tämä IRL-sarja. Ei voi kuin vain toivoa, että sarjat saataisiin pian yhdistymään
Niin, siis mitkä sarjat nyt pitäisi yhdistää? Indycar ja? Green Prix USA?!?

Uusin "tieto" muuten kertoo että Castronevesin paikalle olisi vahvimmin ehdolla Marco Andretti joka ei siis vielä ole tehnyt diiliä isänsä tiimin kanssa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niin, siis mitkä sarjat nyt pitäisi yhdistää? Indycar ja?
Eiköhän CARTer viitannut siihen vastapuolen vakaaseen uskoon kaiken kääntymiseen paremmaksi jahka Champcar tapet... äh siis yhdistetään. No, nyt on "yhdistetty" ja homma menee edelleen päin persettä.
 

500

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
45
Eiköhän CARTer viitannut siihen vastapuolen vakaaseen uskoon kaiken kääntymiseen paremmaksi jahka Champcar tapet... äh siis yhdistetään. No, nyt on "yhdistetty" ja homma menee edelleen päin persettä.
Indycarilla menee tietenkin "päin persettä" koska jenkkien talous menee myös yhtälailla päin persettä. Talouslamasta ei selviä kukaan kuivin jaloin, ei edes Nascar. Talouslamaa ei voi kiihkeinkään yhdistymisen vastustaja laittaa Tony Georgen syyksi. Ilman yhdistymistä kaudella 2009 molemmissa sarjoissa olisi ollut ehkä 8-10 autoa. Nyt kun on yksi sarja niin Indycar tulee saamaan varmasti 18-20 autoa viivalle kauden jokaiseen kisaan kaikesta epävarmuudesta huolimatta. Laman jälkeen siinä on hyvä pohja jenkkiformuloiden uudelle nousulle jos sarjan johtohenkilöt ymmärtävät tehdä oikeita ratkaisuja.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
IRL:llä on mennyt päin persettä viimeiset kolmetoista vuotta. Se ei ole onnistunut tähän päivään mennessä tuottamaan muuta kuin katastrofeja toisensa perään. Johtaja-iso-johtaja George myönsi itse eilen, että koko sarja on toiminut tappiolla kolmetoista vuotta. Edes vannoutuneimmat Georgen seuraajat eivät voi laittaa tätä farssia finanssikriisin piikkiin. Jos IRL oli aiemmin tehnyt voittoa ja esimerkiksi sarjan pääsponsori olisi talousahdingon vuoksi joutunut nyt konkurssiin, niin sitten George olisi saanut jopa minulta synninpäästön. Niin ei kuitenkaan ole, vaan IRL on itse ollut omassa talouskriisissään yli kymmenen vuotta.

Ja jo kymmenen kuukautta sitten oli nähtävissä miten tämä vuosi päättyisi ja mistä joulukuussa puhuttaisiin. George lupautui maksamaan monen Champ Car – tallin kaluston ja ajamisen omasta pussistaan, joten oli täysin odotettavissa, että usealla tallilla tulee olemaan vaikeuksia jatkaa ensi vuonna. Talouskriisi ei tilannetta helpottanut, mutta Tony oli se joka pisti pallon pyörimään helmikuussa.
500 sanoi:
Ilman yhdistymistä kaudella 2009 molemmissa sarjoissa olisi ollut ehkä 8-10 autoa.
IRL-fanit yrittävät todistella yhdistymistä tällä, mutten ole nähnyt mitään konkreettista paitsi hataraa spekulaatiota. Atlantic-sarjassa tulee ensi vuonna olemaan minimissään 18 autoa. Toisin kuin IRL:llä, Atlantic-sarjalla on hyvä TV-sopimus, hyvät yhteistyökumppanit ja mahdollisesti jopa pääsponsori ensi vuonna. Täydellisen katastrofin kohdatessa siitä tulee hyvä pääluokka Amerikan formulafaneille.
Laman jälkeen siinä on hyvä pohja jenkkiformuloiden uudelle nousulle jos sarjan johtohenkilöt ymmärtävät tehdä oikeita ratkaisuja.
Päätökset on jo tehty ja edessä on vain pohjaton kuilu. IRL on karkottanut itsensä samalle kanavalle, joka pyyhki NHL:n amerikkalaisten muisteista. Sen lisäksi sarja on suututtanut keskilännen viljelijät, joista se haki täytettä ovaaleilleen ja päätökset, kuten aikomus jatkaa kuusi vuotta vanhalla autolla vielä kolme kautta eivät tule tekemään muuta kuin karkottamaan ihmisiä sarjan parista. Ja kun ei niitä ollut alun perinkään kuin vain kolmekymmentäkolme, niin harvinaisen heikolta näyttää.

George itse sanoi, että jos sarja ei vuoteen 2013 ole kääntynyt tuottoisaksi, sitä ei enää ajeta. Todistaa vain, että hän ei välitä lajista pätkääkään. Hän loi liigansa vain tuhotakseen CARTin ja ”suojellakseen” takapihaansa petollisilta haaskalinnuilta, joita myös tallipäälliköiksi kutsutaan. Nyt kun vastustaja on tapettu ja kaikki menee edelleen päin persettä, niin ainoa motivaatio jatkaa rahan pumppaamista vessanpyttyyn on Indyn satavuotisvuosipäivät. Kun niistä on selvitty, niin hengityskone voidaan sammuttaa ja jättää IRL:n jäljelle jääneet fanit haukkomaan henkeä samalla tavalla kuin Kalkhoven jätti Champ Car – fanit kärsimään.

Green Prix USA ei ole vielä ajanut ensimmäistä metriäkään, mutta jo nyt olen paljon innostuneempi siitä, kuin olen koskaan ollut kävelevästä Dallaran raadosta. Vaikka GPUSA ei ensi vuodeksi toteutuisikaan, niin Atlantic on valmiina kasvamaan miehen mittoihin ja ottamaan arvokkaan paikkansa Amerikan vanhimpana formulasarjana.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
IRL-fanit yrittävät todistella yhdistymistä tällä, mutten ole nähnyt mitään konkreettista paitsi hataraa spekulaatiota. Atlantic-sarjassa tulee ensi vuonna olemaan minimissään 18 autoa. Toisin kuin IRL:llä, Atlantic-sarjalla on hyvä TV-sopimus, hyvät yhteistyökumppanit ja mahdollisesti jopa pääsponsori ensi vuonna. Täydellisen katastrofin kohdatessa siitä tulee hyvä pääluokka Amerikan formulafaneille.
Mielenkiinnolla kuulisin millainen TV-sopimus Atlanc-sarjalla on, jos se kerran on IRL:n vastaavaa paremmin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mielenkiinnolla kuulisin millainen TV-sopimus Atlanc-sarjalla on, jos se kerran on IRL:n vastaavaa paremmin.
Kaikki kisat SPEEDillä vastaan muutama kisa ABC:llä ja loput Versuksella. Olkoonkin, että Versus maksaa ja kisat tulevat suorana, niin "maailman parhaimman sarjan" sponsorijahdille ja imagolle tuskin tekee hyvää vetäytyä niin pienelle lifestyle-kanavalle. Ne, jotka nauroivat Champ Carille, kun se oikeudenkäynnin jälkeen sai hätäisesti TV-sopimuksen Spiken kanssa, ylistävät nyt Versuksen sopimusta.

Kuiten, sen verran mitä olen asiasta amerikkalaisten moottoriurheilukuluttajien kanssa keskustellut, niin ainakin he ovat pitäneet SPEEDin moottoriurheilukanavaa parempana paikkana sarjalle, varsinkin, kun ABC ei tule mainostamaan kaapelissa olevia kisoja, eikä Versus ole yhtä hyvin saatavilla kuin SPEED.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Porschea ei kiinnosta IRL:

http://www.autoweek.com/article/20081210/FREE/812109984

Muistakaas Volkswagen Groupin omistustilanne... ainakin olisi ihmeellistä jos Porsche ja Audi olisivat vielä samassa sarjassa vastaisuudessa (vaikka kaksi edelliskautta olivatkin ALMS:ssä). ALMS:ää koskevat uudet tekniset säännöt tulevat voimaan 2011, mikä sopivasti käy yhteen IRL:n muutoksen kanssa. Audi tai VW siis IRL:ään, Porsche takaisin ALMS:ään.

.
 
Viimeksi muokattu:

500

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
45
Hyviä ja huonoja uutisia Indycar sarjasta

+ E.J. Viso on allekirjoittanut jatkosopimuksen HVM tallin kanssa. Huhutaan että talli laajentaisi toimintaansa kahden auton talliksi ja että E.J:n tallikaveri kaudella 2009 olisi Robert "Bobby D" Doornboss. Virallista ilmoitusta jälkimmäisen osalta odotetaan.

- Detroitin osakilpailu on alueella sijaitsevan tiukan taloudellisen tilanteen johdosta jouduttu valitettavasti perumaan. Korvaavaa tapahtumaa etsitään samalle viikonlopulle. Portland ja Elkhard Lake ovat suosikkeja, myös muutamaa uutta katurataa on väläytelty, mutta nämä ovat hyvin epävarmoja.

- AJ Foyt IV:n ajaminen Vision teamin toisella autolla 2009 on epävarmaa (ei sponsoria)

+ Vision teamin omistaja Tony George tekee hartiavoimin töitä löytääkseen A.J Foyt IV:lle sponsorin kaudelle 2009.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
- AJ Foyt IV:n ajaminen Vision teamin toisella autolla 2009 on epävarmaa (ei sponsoria)
Vision Racing antoi lopputilin 12 työntekijälleen ja myös IRL:n ja Indianapolis Motor Speedwayn henkilökuntaa on karsittu. Papukaijanmerkki sille, joka onnistuu löytämään yhteisen nimittäjän näiden kolmen täysin erilaisen bisneksen välillä. :rolleyes:

Kapteeni Penske sanoi, että syy hänen kilpailunsa perumiseen oli Audin ja Porschen vetäytyminen American Le Mans - sarjasta. Kapulla on ilmeisen suuri luotto IRL-sarjan vetovoimaan, kun ALMS paljastuikin viikonlopun pääkilpailuksi, jota ilman kisailu ei Detroitissa jatku.

Paljonhan tässä ei menetetty. Rata oli surkea 90-luvulla ja se oli surkea nyt. Katsomot olivat huomattavasti pienemmät kuin 90-luvulla ja paikalla oli tänä vuonna joidenkin tietojen mukaan vain 30 000 katsojaa. Vertailun vuoksi Superleague Formula veti Jereziin yhtä paljon katsojia.

Nyt vain odotetaan josko kalenterista vielä tipahtaa muutama kisa pois...
 

Spa

Member
Liittynyt
6.3.2008
Viestit
17
Sijainti
Suomi
Osaako kukaan sanoa, tai arvioida, että onko Chileläisellä Pablo Donosolla mahdollisuuksia ajaa tänä vuonna Indycar-sarjassa. Onko mahdollisuuksia saada tallipaikkaa mistään teamista.
 

Spa

Member
Liittynyt
6.3.2008
Viestit
17
Sijainti
Suomi
Eikö Donoso testannut jonkun tallin autoa. Pitäisikö Donoson jo pikkuhiljaa nousta Indycariin, ettei ura ala polkemaan paikallaan. Eikö Eliseo Salazar ole Donoson taustajoukoissa.

http://www.youtube.com/watch?v=YkfzdhwYg9g

Tuo on kyllä aika loistavaa ajamista Donosolta.
 

500

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
45
Pitäisikö Donoson jo pikkuhiljaa nousta Indycariin, ettei ura ala polkemaan paikallaan
Talous on tällä hetkellä niin huonossa jamassa että monen loistavan kuskin ura polkee paikoillaan, mm Ryan Hunter Reay, jonka tiimi Rahal/Letterman Racing jättää kauden 2009 väliin koska sponsoria ei ole.


Tämän hetkinen tilanne 2009 sarjan kuskit ja teamit:

- Marco Andretti, Andretti/Green
- Ryan Briscoe, Penske
- Will Power, Penske
- Ed Carpenter, Vision
- Scott Dixon, Target Chip Ganassi
- Dario Franchitti, Target Chip Ganassi
- Tony Kanaan, Andretti/Green
- Hideki Mutoh, Andretti/Green
- Danica Patrick, Andretti/Green
- Graham Rahal, Newman Haas Lanigan
- Dan Wheldon, Panther
- Ernesto Viso, HVM
- Buddy Rice, Rubicon/Pacific Coast
- Vitor Meira, AJ Foyt Enterprises
- Stanton Barrett, 3G
- Alex Tagliani, Conquest
- Mike Conway, Dreyer & Reinbold
- Raphael Matos, Luczo Dracon
- Mario Moraes, KV Racing
- Paul Tracy, KV Racing
- Bruno Junqueira, Dale Coyne
- Robert Doornboss, HVM
- Milka Duno, Dreyer & Reinbold
- Nelson Philippe, Team France (ex-Roth Racing)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Silti, 24 autoa ja koko joukko kyvykkäitä ratinkääntäjiä. Erityisesti ilahduin huomatessani Paul Tracyn nimen joukossa. Ei huono.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Silti, 24 autoa ja koko joukko kyvykkäitä ratinkääntäjiä. Erityisesti ilahduin huomatessani Paul Tracyn nimen joukossa. Ei huono.
Vähän optimistinen taitaa 500:n tekemä lista olla. KV Racing ajattaa näillä näkymin vain Mario Moraesia, koska sponsoreita ei ole tarpeeksi. Conquestilla ei ole lainkaan sponsoria ja sitä myöten tallin tilanne on erittäin epävarma, eikä Dale Coynenkaan jatko taida olla ihan kirkossa kuulutettu.

Tracylla on henkilökohtainen tukija (Monster-energiajuoma), joka yritetään saada tarjoamaan riittävä tuki, mutta Jimmy Vasserin mukaan yksi auto on todennäköisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös