2009 Australian Grand Prix - Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Asiantunteviksi ihmiksi täällä on yllättävän paljon hätäilyä. Älkää nyt olko niin varmoja tuosta Brawnin ylivoimasta. Jos diffuusorit pysyy laillisina niin kaikki muutkin tallit kopioi sen ratkaisun. Ei se oo sen monimutkaisempaa.

Jos Ferrari ois ylivoimainen ja Kimi paahtais kärjessä tätä huolen kantamista ois paljon vähemmän. Joo kyllä Brawn GP huomenna voittaa helposti, mutta entäs sitten kuukauden päästä? Ei oo silloin enään niin varmaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Joo, tosin Vettel paikkas 2* paremmin.
Totta. Tosin Webber taisi vähän mokata, olisi kai voinut olla suunnilleen tasoissa Vettelin kanssa. Meinaan siis että Webberin jääminen niin monta ruutua taaemmas saa Vettelin näyttämään ehkä paremmalta kuin onkaan, vaikka "helposti" olisi tilanne voinut olla sekin, että Red Bull miehittää 2. rivin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Totta. Tosin Webber taisi vähän mokata, olisi kai voinut olla suunnilleen tasoissa Vettelin kanssa. Meinaan siis että Webberin jääminen niin monta ruutua taaemmas saa Vettelin näyttämään ehkä paremmalta kuin onkaan, vaikka "helposti" olisi tilanne voinut olla sekin, että Red Bull miehittää 2. rivin.
Yllättävän suuri ero Red Bull-tallien välillä. Osaisiko joku kertoa miksi viime vuonna Toro Rosso oli nopeampi ja nyt päinvastoin selvällä erolla? Ei se Vettelkään nyt yksin moista selitä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Yllättävän suuri ero Red Bull-tallien välillä. Osaisiko joku kertoa miksi viime vuonna Toro Rosso oli nopeampi ja nyt päinvastoin selvällä erolla? Ei se Vettelkään nyt yksin moista selitä.
Renaultin moottori ainakin oli alitehoinen, mutta kyllä se oli Torollakin aika paljon ihan Vetteliä. Bourdais oli jatkuvasti kympin huonommalla puolella, kun Vettel puolestaan ajeli pisteille. Piste-erohan oli miesten välillä muistaakseni jotain 36-4.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Oöi Bourdaisilla ihan kiitettävästi kehnoa tuuriakin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Renaultin moottori ainakin oli alitehoinen, mutta kyllä se oli Torollakin aika paljon ihan Vetteliä. Bourdais oli jatkuvasti kympin huonommalla puolella, kun Vettel puolestaan ajeli pisteille. Piste-erohan oli miesten välillä muistaakseni jotain 36-4.
Alonso alisuoritti selvästi. Ei pärjää. Ehkä joku haluaa sen paikan?
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Tässä vielä kouvon laskemat bensalastit ekan stintin arvioiduksi pituudeksi muutettuna. Racecar-engineering.com:in mukaan Albert Parkissa bensaa kuluisi noin 2,49 kg per kierros, ja nämä kierrosmäärät on laskettu tällä kulutuksella.

4. Robert Kubica: 18 kierrosta (45kg)
6. Felipe Massa: 19 kierrosta (49kg)
18. Lewis Hamilton: 20 kierrosta (50kg)
3. Sebastien Vettel: 20 kierrosta (52kg)
5. Nico Rosberg: 20 kierrosta (52kg)
7. Kimi Raikkonen: 20 kierrosta (50.5kg)
8. Mark Webber: 22 kierrosta (57kg)
19. Jarno Trulli: 22 kierrosta (55kg)
17. Sebastien Bourdais: 23 kierrosta (57.5kg)
1. Jenson Button: 23 kierrosta (59.5kg)
2. Rubens Barrichello: 24 kierrosta (61.5kg)
20. Timo Glock: 26 kierrosta (65kg)
13. Sebastien Buemi: 28 kierrosta (70.5kg)
10. Fernando Alonso: 30 kierrosta (75.7kg)
11. Kazuki Nakajima: 30 kierrosta (75.5kg)
16. Adrian Sutil: 31 kierrosta (79.5kg)
15. Giancarlo Fisichella: 33 kierrosta (84kg)
9. Nick Heidfeld: 34 kierrosta (86,5kg)
12. Heikki Kovalainen: 34 kierrosta (85.6kg)
14. Nelson Piquet: 35 kierrosta (89.1kg)

Glockista ja Buemista vaikea sanoa ovatko yhdellä vai kahdella stopilla. Voi olla että kisan mennessä turva-autoiluksi ajavat yhdellä ja muuten kahdella. Muut lienevät aika selviä tapauksia, ellei pehmeä rengas ole niin kuluva että se ei kestäisi reilua pariakymmentä kierrosta yhden stopin miehillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yllättävän suuri ero Red Bull-tallien välillä. Osaisiko joku kertoa miksi viime vuonna Toro Rosso oli nopeampi ja nyt päinvastoin selvällä erolla? Ei se Vettelkään nyt yksin moista selitä.
Arvelisin että Toro Rossolla kestää tovi päästä vauhtiin, kunhan oppivat auton. Vaan kuskit eivät ole yhtä hyviä kuin Red bullilla niin ehkei ne kuitenkaan ihan samalle tasolle nouse, niinkuin viime vuonna. Tänään taisi Bourdaisilla jäädä toinen kierros tekemättä ja siksi jäi noin huono aika.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jonon hännilltäkin vedetään siis...


18. Lewis Hamilton: 20 kierrosta (50kg)
19. Jarno Trulli: 22 kierrosta (55kg)
20. Timo Glock: 26 kierrosta (65kg)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jonon hännilltäkin vedetään siis...


18. Lewis Hamilton: 20 kierrosta (50kg)
19. Jarno Trulli: 22 kierrosta (55kg)
20. Timo Glock: 26 kierrosta (65kg)
Miks muuten Glockin Timppa lähtee viimesestä ruudusta, vaikka oli Jarnoa nopeampi?
 

luca1100

Active member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
29
Ensimmäiset aika-ajot ajettu ja täällä jo tiedetään että Brawn dominoi :alppu:
Todellakin hieno asia että uusi talli on tuollaisessa vauhdissa, asia olisi eri jos kyseessä olisi Ferrari tai McLaren.
No jos oot yhtää seurannu brawn gp:n vauhtia verrattuna muihin niin voidaa kyllä puhua jo dominoinnista. Se on eri asia kuinka pitkälle vauhti kantaa?
Itse veikkaisin, että pitkälle mennään;)
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Alonso alisuoritti selvästi. Ei pärjää. Ehkä joku haluaa sen paikan?
Se on kuullu huhua, että sillä on ens vuodeks sopimus Ferrarin kanssa ja Honda/Brawn diili tuli hylätty vähemmästäkin masentuu sen verran, ettei eka kisat kiinnosta.:jaska:
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Juu nyt vasta tulikin mieleen että miten Lonsoa vituttaa ettei siirtyny Hondalle/Brawnille. Tosin ois se varmaan rellulla ajellut tuon pitkän kaupusteluajan seurauksena, mutta silti. :alppu:

Heikille taas mätetty kelpo annos benssiiniä, ihan hyvä juttu tällä kertaa vaan:
Heikki Kovalainen 690,6 kg
Lewis Hamilton 655 kg
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
eikös joku forumilainen luvannyt syödä kilon paskaa jos BGP dominoi ekakisassa? (tai jotain tänne päin)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Juu nyt vasta tulikin mieleen että miten Lonsoa vituttaa ettei siirtyny Hondalle/Brawnille. Tosin ois se varmaan rellulla ajellut tuon pitkän kaupusteluajan seurauksena, mutta silti. :alppu:
Veli sanoi aika-ajojen aikaan samaa :D Silloin oltaisiin saatu tähänkin autoon se maaginen Alonson kehittelytaitojen vaikutus!
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
No jos Alonso nyt menisi neuvottelemaan Brawnin kanssa ensi vuoden sopimuksesta niin aika varmasti Brawn laittaisi hänet Ruubensiinin paikalle. Toki tämä kausi pitää vielä körötellä Rellulla, mutta eihän sitä tiedä minkälaisen yllätyksen Lonso heittää vielä kuten viime kaudella.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
No jos Alonso nyt menisi neuvottelemaan Brawnin kanssa ensi vuoden sopimuksesta niin aika varmasti Brawn laittaisi hänet Ruubensiinin paikalle. Toki tämä kausi pitää vielä körötellä Rellulla, mutta eihän sitä tiedä minkälaisen yllätyksen Lonso heittää vielä kuten viime kaudella.
Tokkopa se olisi kamalan hyvä veto. Brawn GP:n hyvä kyyti loppuu joko alkukesästä kun isot tallit ottavat eron kehityksessä kiinni tai viimeistään ensi kauden alussa, jos Brawn GP pysyy mestaruustaistelussa mukana loppuun asti ja keskittyy autonkehityksessä tämän kauden laitteeseen loppuun asti. Ensi kausi tuskin alkaa samanlaisella erolla seuraavaksi nopeimpaan. :doubtful:
 
Ylös