2009 Malesian Grand Prix - Aika-ajot

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ferrarin taktikointi ihmetytti:thumbfh: ja pelkäskö ne sadetta vai minkä takia Kimi piti työntää ekana ulos Q-kolmosessa. Saari oli tosi ulkona, spekuloi että vetääkö Kimi vielä yhden vedon ja vaihtaa renkaat vaikka aikaa taiso olla 40 sek. jäljellä.
No mun mielestä ferkut on Brawnin lähdön jälkeen käytännössä tehneet yleisemmin väärinpäin: autot tungettu myöhässä radalle. Aikaisin kun ne sinne laitetaan saadaan pari konkreettista etua itselle:

-tyhjemmällä radalla helpompi ajaa kovaa

-jos pienikin sateen riski olemassa, niin sillä voidaan voittaa ihan hirveen paljon

Että tossa mielessä olisin tehnyt ihan samoin: Ferrari vaan ei pysty superdiffuusori-tallien vauhtiin. Tai paremminkin KERSsittömien superdiffuusoritallien vauhtiin:D

Massan kohdalla kävi sitten tökerö taktiikkavirhe Q3:ssa.. En ymmärrä miten voi taso laskea tallilla noin paljon muutaman alansa kovan tekijän lähdön myötä (Todt&Brawn), italialainen sirkus pyörii. Ottaisivat sen lusikan kauniiseen käteen ja valaisivat Maranellossa vaikka valokuvan pohjalta toisen kerroksen sinne diffuusorihärpäkkeeseen.

Vieläkin koitan sisäistää tätä: Siis Button ja Trulli dominoivat heh. Alkaa vaan hymy hyytymään, täytyy tosiaan koittaa uskoa tohon JJ:n Kimin painavan tankin teoriaan.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Minne nyt Barichello putoaa. 8. vai 9. , kun Vettelkin saa rangaistuksen. Eikö se kaiken järjen mukaan ole 9.?
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Pirun jännää ja tasaista. Vanhat parrat kovia kun hyvät autot. Baarikello, Button, Trulli. Pidän kyllä Vettelistä ja Kimistä. Nöyriä kavereita. Ylimielisyys saa lyömään.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jos ja kun Kimin auto on niin raskas, kuin miltä aikojen perusteella näytti, niin en kyllä ihan tajua. Kohtuu kevyellä olis IMO kannattanu yrittää mahdollisimman korkealle ja siitä sitten KERS:n avustuksella yrittää lähdössä nousta vielä lisää. Mutta ei...

Vanhat parrat kovia kun hyvät autot.
Onko se jollekkin yllätys, että F1:ssä homma on enemmän autosta, kuin kuskista kiinni. Eli autojen välillä paljon suuremmat marginaalit, kuin kuskien.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Voi voi, ei Ferrari ole sitä, mitä se ennen oli - tai sitten Domenicali yrittää paluuta 90-luvun kultaisille alkuvuosille. Massa jätettiin käsittämättömästi Q2:sta, mikä tosin ei itseäni kauheasti harmita.

Barrichellon puolesta harmittaa, kun ei edes päässyt kokeilemaan vauhtiaan Buttonia vastaan. Todennäköisesti on erittäin paljon bensaa. Ja Lonsolla tietysti tuplasti vielä Rubensiin verrattuna.

Tärkeintä on kuitenkin se, että Button-Trulli-Vettel yhdistelmällä on hauskat kertoimet 516,49. ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Minne nyt Barichello putoaa. 8. vai 9. , kun Vettelkin saa rangaistuksen. Eikö se kaiken järjen mukaan ole 9.?
Eihän se 9 ole. Jos Vettel pudotetaan pois, on Rubens sen jälkeen 3, jolloin 5 sijaa tuo sijan 8. Kimi on tällä välin noussut sijalle 7.

Eikä oo sitte väliä kumpi saa "ensin" rangaistuksen, Vettel vai Rubens...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Että tossa mielessä olisin tehnyt ihan samoin: Ferrari vaan ei pysty superdiffuusori-tallien vauhtiin. Tai paremminkin KERSsittömien superdiffuusoritallien vauhtiin:D
Eikä tällä hetkellä riitä myöskään Red Bullin vauhtiin. Itsellä on sellainen kutina, että McLaren ja Ferrari rakentaa parhaillaan uutta autoa. Siis tekevät radikaalin uudistetun version tuosta. McLaren kyntää noin alhaalla ja testeissäkin olleet tuossa vauhdissa, niin mitä järkeä enää tehdä pientä muutosta. Auton ulkonäkö ei ole juuri muuttunut sitten maaliskuun, joten itellä herää epäilys, että autosta muokataan peräpää uusiksi kerralla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eiköhän kohta Italian media unohda Ferrarin ja kaikki jutut täynnä Trullia.
Höpöhöpö, Ferrari on italialaisille se juttu ja kuski sen mukana. Trulli ei aja Ferrarilla, niin ei se sinänsä ole mitään muuta kuin kuski muiden joukossa joka haastaa heidän Ferrarin. Saattaa saada pari riviä lehdissä hyvin tehdystä työstä mut ei muuta.

Mikä ihmeen Glock rangaistus odotettavissa?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos ja kun Kimin auto on niin raskas, kuin miltä aikojen perusteella näytti, niin en kyllä ihan tajua. Kohtuu kevyellä olis IMO kannattanu yrittää mahdollisimman korkealle ja siitä sitten KERS:n avustuksella yrittää lähdössä nousta vielä lisää. Mutta ei...
Entäs jos startissa/kisassa sataa? Kaikki saderenkailla ja Kimi 6 kiekan jälkeen varikolle? Oisko siinäkään ollu järkee? IMOIMOIMO
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Eihän se 9 ole. Jos Vettel pudotetaan pois, on Rubens sen jälkeen 3, jolloin 5 sijaa tuo sijan 8. Kimi on tällä välin noussut sijalle 7.

Eikä oo sitte väliä kumpi saa "ensin" rangaistuksen, Vettel vai Rubens...

Itse taas mietin niin että molemmat tiputetaan samaan aikaan alas, i.e.
Vettel 3-13
Barrichello 4-9

Okei, mut jos se noin on niin senkin ymmärrän.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Jahas, jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin Glockille lätkäistään lähtöruuturaingaistus.:thumbfh:
Sinänsä hyvä juttu jos lätkäistään Glockille rangaistus, sillä Kimpsu nousisi taas yhden pykälän, mutta sen verran hienosti ja hyvää vauhtia Toyotat ovat pitäneet, että ei heille rangaistuksia soisi etenkin sen jälkeen miten Toyotaa Australiassa pompteltiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tuosta Massa-jutusta että vaikka lopputulos oli mikä oli, niin kyllä sen tallin ratkaisun tavallaan ymmärtää. Taisivat sekä Kimi että Felipe olla pari minuuttia ennen Q1:n loppua kympin sakissa, yli puolen sekunnin erolla karsiutumisrajaan. Mä ainakin yllätyin siitä kuinka paljon peräpään kuskit pystyivät vielä parantamaan viimeisellä kierroksella. Järjestään yli puoli sekkaa paransivat vaikka olisi luullut että täysillä oli menty jo aikaisemminkin. No kiva jos huomenna saadaan pikku Hamilton vs. Massa välienselvittely
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse taas mietin niin että molemmat tiputetaan samaan aikaan alas, i.e.
Vettel 3-13
Barrichello 4-9

Okei, mut jos se noin on niin senkin ymmärrän.
Tavallaa näin ei voi tehdä. Mutta eiköhän se lähtölista ilmesty kohta maikkarillekin.. (en sitte tiiä voiko siihenkään luottaa)
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Jos Brawn tekee protestin ja saa sen läpi, on Glockille luultavasti tiedossa 5 lähtöruudun pudotus, kuten aiemmin vastaavissa tilanteissa. Sen verran tuntui olevan haittaa Barrichellolle, että eiköhän mahdollinen protesti mene läpi..
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Mä ainakin yllätyin siitä kuinka paljon peräpään kuskit pystyivät vielä parantamaan viimeisellä kierroksella. Järjestään yli puoli sekkaa paransivat vaikka olisi luullut että täysillä oli menty jo aikaisemminkin.
Olihan tämän päiväinen yllätys viime kauden jälkeen, mutta jos verrataan vaikka Australian aika-ajoihin, niin tälläistähän se on nykyään. Brawnia lukuun ottamatta ei oikein pysty jäähdyttelemään, sen verran tasaista meno on.
 
Ylös