Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Alesi oli nuorena kuljettajana todella lahjakkaan kuljettajan maineessa.

Formula 3000-mestari, ja Tyrrellillä oli paikoitellen erittäin nopea saavuttaen podiuminkin tiimin riveissä.

Alesi uran käänteentekevä kohta oli se, että Alesi valitsi Ferrarin Williamsin sijasta.

Olisiko Williamsilla tullut maailmanmestaruus? Sitä on vaikea sanoa.

Auto Williamsilla oli ylivoimainen, mutta tiimikaverikin olisi pitänyt voittaa.

Omasta mielestäni Alesi ei Ferrarilla ja Benettonilla oikein erottunut Bergeristä. Kumpikin ajoi samalla tasolla.

Tilastojen mukaan Alesi voitti Bergerin aika-ajoissa 42-35, kun taas kisoissa Berger oli parempi luvuin 35-32. Yhtä hyviä siis suurinpiirtein olivat.

https://www.statsf1.com/en/gerhard-berger/coequipier-detail-jean-alesi.aspx

Kumpikaan Berger ja Alesi eivät varmaankaan olisi kyenneet maailmanmestaruuden voittamiseen muutoin kuin ylivoimaisella autolla, tyyliin Williams 1992, 1993 ja 1996.

Jos Alesi olisi valinnut Williamsin Ferrarin sijaan, hänestä olisi takuulla tullut moninkertainen GP-voittaja, mutta että maailmanmestari?

Kaudella 1992 Alesi olisi ajanut Mansellin parina, ja kaudella 1993 Prostin kanssa.

Alesi ei pysynyt Prostin vauhdissa Ferrarilla, eikä olisi varmastikaan pysynyt myöskään Williamsilla. Mutta entä Mansell? Ehkä myös Mansell olisi ollut liian kova pala purtavaksi.

Mutta kuvitellaan, että Williams ja Alesi olisi jatkaneet yhdessä myös vuosina 1994-1997. Silloin varmaankin olisi maailmanmestaruus irronnut. Uskon, että kyllä Alesi olisi voittanut Damon Hillin ja Jacques Villeneuven kuitenkin.

Alesin vauhti muuten alkoi uran loppupuolella vähän hiipumaan. Siitä esimerkkinä se, että Pedro Diniz keräsi enemmän pisteitä miesten ollessa Sauberilla tiimikavereina vuonna 1999.

Diniz keräsi kolme pistettä, Alesi kaksi pistettä tuolloin.
Parhaimmillaan Alesi olisi voinut olla hyvinkin moninkertainen tai oikeammin jopa monikymmenkertainen voittaja ja myös maailmanmestari, mutta huonoimmillaan:

Menestyneempi kyllä kuin oli, mutta olisiko riittänyt kiihkeänä ja mediakärkkäänä kuljettajana (Etenkin toteutuneesti.) maltti kaikkiaan siihen mitä Frank Williams ja Patrick Head edellyttivät huipputallin kuljettajalta siinä missä muun muassa Damon Hill ja Mika Häkkinen pystyivät sitä olemaan?

Kuten myös ihan alkuun se, että ne ihan ensimmäiset vuodet Williamsilla olisivat aina olleet huippukuskeille (Mansell ja Prost tai mene ja tiedä vaikka Patrese mikäli Mansell olisi lopettanut pitkän ja katkeran uransa tulematta Williamsille vuodeksi 1991 sitten kuitenkaan sen ajan näkymissä.) varattuja mestaruusvuosia ja vasta sitten Alesi olisi saanut omansa ehkä nk. Hopealautasella jos silloinkaan.

Se olisi ollut paha paikka. Etenkin kun Gilles Villeneuvellekin kerran kaiken jälkeen ihannetilanteessa La Famiglian riveissä kerran 1970-luvun päätteeksi ja 1980-luvun ihan aluksi lähti kerta kaikkiaan tapahtumat toiseen suuntaan kuin piti ja paineet nousivat lämpökattilassa kirjaimellisesti ehkä turhankin koviksi lopulta sinänsä. Etenkin kun sitten ei tullut sitä kuuluisaa sovittua nk. Hopealautasmestaruutta olemalla sitä mitä ensin kerran oli.

Lisäksi mahdollisesti vielä on paha sanoa, että olisiko jatkettu akselilla Prost-Alesi ajatuksella Williamsilla myös Prostin suurmenestyksen jatketta?

Paitsi tapauksessa, että viimein olisi Prost Renaultin ja Elfin suuntaan viestittänyt Alesinkin puoleen menestyksen varmistamista.

Ferrarillakin kaikkein parhaimmillaan Alesilla oli kyvyt vaikka mihin ja voittoja olisi tullut vaikka miten paljon, mutta tosiaan Alesi oli myös teknisen epäonnen uhrikin ajoittain runsaastikin.

PS. 300 osiota tällä aihealueella sitten täynnä. Hienoja juttuja on ollut kyllä ja itsekin on ollut mukavaa omia muistoja kirjoitella milloin vain aikaa on ollut tehdä niin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4768
Parhaimmillaan Alesi olisi voinut olla hyvinkin moninkertainen tai oikeammin jopa monikymmenkertainen voittaja ja myös maailmanmestari, mutta huonoimmillaan:

Menestyneempi kyllä kuin oli, mutta olisiko riittänyt kiihkeänä ja mediakärkkäänä kuljettajana (Etenkin toteutuneesti.) maltti kaikkiaan siihen mitä Frank Williams ja Patrick Head edellyttivät huipputallin kuljettajalta siinä missä muun muassa Damon Hill ja Mika Häkkinen pystyivät sitä olemaan?

Kuten myös ihan alkuun se, että ne ihan ensimmäiset vuodet Williamsilla olisivat aina olleet huippukuskeille (Mansell ja Prost tai mene ja tiedä vaikka Patrese mikäli Mansell olisi lopettanut pitkän ja katkeran uransa tulematta Williamsille vuodeksi 1991 sitten kuitenkaan sen ajan näkymissä.) varattuja mestaruusvuosia ja vasta sitten Alesi olisi saanut omansa ehkä nk. Hopealautasella jos silloinkaan.

Se olisi ollut paha paikka. Etenkin kun Gilles Villeneuvellekin kerran kaiken jälkeen ihannetilanteessa La Famiglian riveissä kerran 1970-luvun päätteeksi ja 1980-luvun ihan aluksi lähti kerta kaikkiaan tapahtumat toiseen suuntaan kuin piti ja paineet nousivat lämpökattilassa kirjaimellisesti ehkä turhankin koviksi lopulta sinänsä. Etenkin kun sitten ei tullut sitä kuuluisaa sovittua nk. Hopealautasmestaruutta olemalla sitä mitä ensin kerran oli.

Lisäksi mahdollisesti vielä on paha sanoa, että olisiko jatkettu akselilla Prost-Alesi ajatuksella Williamsilla myös Prostin suurmenestyksen jatketta?

Paitsi tapauksessa, että viimein olisi Prost Renaultin ja Elfin suuntaan viestittänyt Alesinkin puoleen menestyksen varmistamista.

Ferrarillakin kaikkein parhaimmillaan Alesilla oli kyvyt vaikka mihin ja voittoja olisi tullut vaikka miten paljon, mutta tosiaan Alesi oli myös teknisen epäonnen uhrikin ajoittain runsaastikin.

PS. 300 osiota tällä aihealueella sitten täynnä. Hienoja juttuja on ollut kyllä ja itsekin on ollut mukavaa omia muistoja kirjoitella milloin vain aikaa on ollut tehdä niin.
Kiitos jälleen aivan erinomaisista muisteluistasi, joita olet tänne aikojen saatossa laittanut.

Sinulla on kyllä syvällistä tietoa ja tuntemusta lajista. Ja muistikin todella terävä.

Jatka edelleen vaan samaan tapaan. 👍
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
613
Sijainti
pk.seutu
Aiemmin tässä aihealueessa olen Hilliä muistellut tilanteesta muun muassa näin:

''Hillin täysin vaipumista unohduksiin en allekirjoita.

Etenkin kun hänellä oli lahjoja niin paljon kuin oli, oli testannut Williamsillakin enemmän kuin parisen vuotta eli tuolloin kolmas oli ennen sopimusta vielä alkamassa ja ennen kaikkea kuin ottajia vielä olisi ollut.

Ei toki Hillille välttämättä enää sopiviin talleihin, mutta kuitenkin.

Elintärkeää toki Hillin uran jatkon kannalta olisi ollut se mitä hänelle soviteltiin ennen sopimusta täysin kisoihin kaudelle eli kiitos Renault-yhteistyön Ligier-paikkaa vuoden-kahden näytöillä sitten siitä päästen Williamsille vuodeksi 1994 tai 1995.

Se polku ei olisi ollut paha silloisin näkymin Mika Häkkiselle.

Sitä soviteltiin, oli käytännössä sovittukin ennen kuin sitten erinäisten pykälämuutosyritysten takia viime hetkellä Keke ei sitä hyväksynyt ja se tie päättyi siihen.

Niin pitkällä se jo oli, että esimerkiksi Ron Dennis oli kieltäytyä sopimasta sopimusta Lotuksen riehumisen kaltaisten turhan julkisten oikeusjuttujen pelossa tai pitää Häkkisen sopimusta unohdettuna juuri siksikin, että hän luuli Mikan jo olleen Ligier-kuski vuodelle 1993 tai yleinen Williams-suojatti testikuskina vuodelle 1993 ja siitä kisakuski vuosille 1994 tai 1995 riippuen myös Ligier-suorituksen onnistumisesta tai Ligierin päästöhaluista.

Häkkiselle se jälkikäteen olisi ollut hyvin haastava vuoden 1994 tilannetta varten.

Kaiken kun olisi pitänyt mennä nappiin vuodeksi 1993 auton tilaan nähden ja aika sama juttu tietysti oli myös Hillille.''

Tämä siis kun vertailtiin tuolloin niin Hilliä kuin Häkkistä.
Hill oli, parhaimmillaan hyvä kuljettaja omana Prime time aikanaan. Ei varmasti Schumacherin tai Häkkisen tasoa, mutta sarjan top 5 kuski parhaimpina vuosinaan. Kun Damonilla oli sataprosenttinen luotto autoonsa ja itseensä, eli kun se tietynlainen flow tila oli päällä, Britti oli pitelemätön.
Toisaalta Hillin ongelmana ja kilpakumppanien onnena oli se, että se huono päivä oli sitten oikeasti huono ja mies ajeli tuskastuneena jossain ynnä muut sijoilla tai löysi itsensä hiekalta ulosajon jälkeen. Lisäksi Damonin kohdalla näkyi, varsinkin kaudella 95, että epäonnistumiset jäivät kummittelemaan takaraivoon, itseluottamus rapistui mikä taas johti uusiin kolareihin ja spinnauksiin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4067
Keskustelusta tulisi paljon mielekkäämpää, jos tulisi enemmän FYI-tyylisiä viestejä, jossa kerrotaan f1-aiheisia knoppitetoja historiasta. On puuduttavaa lukea samoja asioita, varsinkin, kun suuren osan olen niistä katsonut livenä tai katsonut Dailymotionista (Youtube kaltainen videosivusto löysemmällä copyright-rajoituksilla) jälkikäteen. Etenkin, kun F1TV:n kaltainen palvelu on laillisesti saatavilla, niin sieltä voi katsoa klassikkokisoja.
Mutta olisiko se sitten keskustelua vai pelkkää knoppitietojen listausta?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4768
Hill oli, parhaimmillaan hyvä kuljettaja omana Prime time aikanaan. Ei varmasti Schumacherin tai Häkkisen tasoa, mutta sarjan top 5 kuski parhaimpina vuosinaan. Kun Damonilla oli sataprosenttinen luotto autoonsa ja itseensä, eli kun se tietynlainen flow tila oli päällä, Britti oli pitelemätön.
Toisaalta Hillin ongelmana ja kilpakumppanien onnena oli se, että se huono päivä oli sitten oikeasti huono ja mies ajeli tuskastuneena jossain ynnä muut sijoilla tai löysi itsensä hiekalta ulosajon jälkeen. Lisäksi Damonin kohdalla näkyi, varsinkin kaudella 95, että epäonnistumiset jäivät kummittelemaan takaraivoon, itseluottamus rapistui mikä taas johti uusiin kolareihin ja spinnauksiin.
Itse muistan ysäriltä Hillin nimenomaan nopeana, mutta virheherkkänä kuljettajana.

Kaudella 1995, jolloin maailmanmestaruus olisi ollut otettavissa, niin Hillihän spinnaili niin Nurburgringillä, että Hockenheimissakin.

Mutta nopeuden puolesta kyllä pesi Coulthardinkin, ja skottihan voitti kuitenkin 13 GP:tä urallaan.

Damon Hill voitti myös nuoremman Schumacherin veljeksistä, Ralfin, pisteissä kaudella 1998.

Hill ei varmasti ollut lahjakkuudeltaan Häkkisen ja Schumacherin veroinen, mutta silti varsin hyvä kuljettaja.

Grahamin geenit taustalla tottakai.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
956
nopeuden puolesta kyllä pesi Coulthardinkin
Coulthard alkoi olemaan Hillin niskan päällä nopeuden puolesta 1995 loppukaudesta, neljä paalua putkeen ja etenkin Monzan jäätävän kova aika-ajo suoritus jäänyt mieleen.

Mutta joo, eipä se nopeus Coulthardiakaan kovin paljon lohduttanut silloin loppukaudella. Estorilissa toki hyvä suoritus mutta muuten nähtiin lähinnä amatöörimäisiä virheitä, lämppärillä spinnailuja ja varikkotiellä seinäänajoja. Suzukan tapauskin menee vähän samaan sarjaan, kun mies ei tajunnut ottaa huomioon että renkaat täynnä hiekkaa ei välttämättä kannata ajaa täysillä 130R:ään. Lisäksi täytyy vielä antaa miinuspisteitä siitäkin, että Coulthard yritti selitellä Adelaiden varikkotiekämmiä jollain moottorin asetuksilla, eikä ottanut rehdisti syytä niskoilleen.

Vaikka Coulthard alkoikin laittamaan nopeudessa kampoihin, sanoisin että olisi 95% todennäköisyydellä hävinnyt 1996 mestaruuden Hillille, vaikka olisi jäänytkin Williamsille. Hill sai laitettua Balilla pääkoppansa kuntoon jo ennen 1995 Adelaidea ja olikin kyllä sitten todella kovassa fyysisessä ja henkisessä kunnossa 1996 kaudella. Siinä mielessä tulee jotenkin vähän Nico Rosbergin 2016 kausi mieleen, Hill ehkä alitajuisesti aavisti että se kausi tulisi todennäköisesti olemaan viimeinen tilaisuus voittaa mestaruus, ja mies laittoi kaiken likoon mestaruuden eteen.

olisiko riittänyt kiihkeänä ja mediakärkkäänä kuljettajana (Etenkin toteutuneesti.) maltti kaikkiaan siihen mitä Frank Williams ja Patrick Head edellyttivät huipputallin kuljettajalta
Näkisin että puhtaasti kuljettajaprofiililtaan Alesi olisi sopinut hyvin Williamsille. Käsittääkseni Frank tykkäsi erityisesti Keken, Mansellin ja Montoyan kaltaisista kuljettajista joilta nähtiin rajua yrittämistä ja huikeita ohituksia, eikä niinkään taktikoivaa ajamista harrastavista kuljettajista. Ainakin siihen muottiin Alesi olisi sopinut todella hyvin, mutta toisaalta Williamsin kylmä ilmapiiri ei olisi välttämättä sopinut Alesille muuten. Ehkä siinä mielessä Ferrari oli oikeampi paikka Alesille.

Menestyksen suhteen onkin sitten vaikeampi sanoa mitään, jos Alesi Williamsille olisi mennyt. Autonkäsittelytaidoiltaanhan mies oli varmasti yksi lahjakkaimmista formulakuskeista mitä on nähty, ikään kuin 90-luvun versio Gilles Villeneuvesta. Mutta toisaalta Alesin lähestymistapa ajamiseen oli se, että niitä uskomattomia lahjoja täytyi aivan jatkuvalla syötöllä käyttää milloin minkäkin tilanteen pelastamiseksi, joka ei menestymisen kannalta ole se ihan parhain lähestymistapa.

Jotenkin todella vaikea kyllä nähdä Alesia voittajaksi tiukassa mestaruustaistossa jossa pitää viikonlopusta toiseen pystyä suorittamaan kovalla varmuudella. Todennäköisesti ratkaisevissa kisoissa olisi tullut pari ylimääräistä virhettä, sekoilua kierroksellaohitettavien kanssa/muuta vastaavaa ongelmaa, ja mestaruus olisi jäänyt haaveksi. Ehkä jos olisi päässyt ajamaan 1992 Williamsia Patresen kanssa niin olisi voinut olla mahdollisuuksia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10446
Sijainti
Helsinki
Ensi viikolla ajettavasta Silverstonen kisasta ja sen historiasta on jo kaikki kerrottu. Toikkia selailemalla löytää aiheen perustajan viestejä rataan liittyen. Britannian gp on ajettu Aintreen laukkaradalla viidesti (1955, 1957, 1959, 1961 sekä 1962). Näistä kilpailuista Stirling Moss voitti kaksi, joista jälkimmäisensä jakoi Tony Brooksin kanssa. He ajoivat Vanwall-tallin autolla. MM-sarjan alkuvuosina kuljettajavaihdot olivat sallittuja.

Vuodesta 1964 alkaen Brands Hatch ja Silverstone vuorottelivat kilpailun järjestäjänä siten, että Silverstonessa ajettiin parittomina vuosina. Branda Hatchissa ajettiin viimeisen kerran 1986. Tuon kilpailun voitti Nigel Mansell. Williamsin tallipäällikkö Frank Williams teki paluun varikolle ensi kerran halvaantumisensa jälkeen ja valmistajien pystin otti vastaan hänen vaimonsa Virginia.
Kilpailu aiottiin alun perin lähettää Suomessa tunnin mittaisena koosteena TV1:ssä, mutta lopulta kilpailua alettiin seurata suorana lähetyksenä viidenneltä kierrokselta eteenpäin. Kilpailu vuorotteli TV1:llä ja TV2:lla kilpailun kestäessä. Kilpailun päätyttyä kilpailun startti ja neljä ensimmäistä kierrosta näytettiin nauhalta jälkikäteen. Kilpailun selosti Juha Jokinen.

Mainittujen ratojen historiaa: https://www.racingcircuits.info/europe/united-kingdom/aintree.html

https://www.racingcircuits.info/europe/united-kingdom/brands-hatch.html
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Ensi viikolla ajettavasta Silverstonen kisasta ja sen historiasta on jo kaikki kerrottu. Toikkia selailemalla löytää aiheen perustajan viestejä rataan liittyen. Britannian gp on ajettu Aintreen laukkaradalla viidesti (1955, 1957, 1959, 1961 sekä 1962). Näistä kilpailuista Stirling Moss voitti kaksi, joista jälkimmäisensä jakoi Tony Brooksin kanssa. He ajoivat Vanwall-tallin autolla. MM-sarjan alkuvuosina kuljettajavaihdot olivat sallittuja.

Vuodesta 1964 alkaen Brands Hatch ja Silverstone vuorottelivat kilpailun järjestäjänä siten, että Silverstonessa ajettiin parittomina vuosina. Branda Hatchissa ajettiin viimeisen kerran 1986. Tuon kilpailun voitti Nigel Mansell. Williamsin tallipäällikkö Frank Williams teki paluun varikolle ensi kerran halvaantumisensa jälkeen ja valmistajien pystin otti vastaan hänen vaimonsa Virginia.
Kilpailu aiottiin alun perin lähettää Suomessa tunnin mittaisena koosteena TV1:ssä, mutta lopulta kilpailua alettiin seurata suorana lähetyksenä viidenneltä kierrokselta eteenpäin. Kilpailu vuorotteli TV1:llä ja TV2:lla kilpailun kestäessä. Kilpailun päätyttyä kilpailun startti ja neljä ensimmäistä kierrosta näytettiin nauhalta jälkikäteen. Kilpailun selosti Juha Jokinen.

Mainittujen ratojen historiaa: https://www.racingcircuits.info/europe/united-kingdom/aintree.html

https://www.racingcircuits.info/europe/united-kingdom/brands-hatch.html
Noinkin tehtiin kerran. Sittemmin näytettiin ihan ilmoitetun kunnollisen suoranakin Silverstonen kisoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4768
Juuri kun Itävallan GP on ajettu, niin jo tällä viikolla ajetaan Iso-Britannian GP legendaarisella Silverstonen radalla.

Iso-Britanniaa voisi kutsua Formula 1:sten äidiksi, onhan lajin syntysija täällä.

Suomalaisista F1-kilpailun Silverstonessa ovat voittaneet Keke Rosberg (kaudella 1978, tämä ei ollut MM-sarjaan kuuluva kilpailu, vaikkakin lähes kaikki F1-kuskit mukana), Mika Häkkinen (kaudella 2001), sekä Kimi Räikkönen (kaudella 2007).

Mitä muistoja sinulla on Silverstonen kilpailuihin, tai ylipäätään Iso-Britannian kilpailuihin liittyen?

Kauden 2013 GP oli merkittävä, sillä tuossa kilpailussa sattuneiden lukuisien rengasrikkojen jälkeen Pirelli muutti renkaitaan.

Mitäpä luulet, oliko tällä jopa ratkaiseva rooli tuon kauden voimasuhteissa? Alkukaudesta Ferrari, sekä Lotus olivat hyvin mukana Red Bullin vauhdissa. Muutosten jälkeen Red Bull tuntui olevan ylivoimainen.

Tämä oli itsestäni suuri sääli, olisi ollut jännä nähdä kausi loppuun samoilla rengas-säännöillä, millä kausi alkoikin.



 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
613
Sijainti
pk.seutu
Juuri kun Itävallan GP on ajettu, niin jo tällä viikolla ajetaan Iso-Britannian GP legendaarisella Silverstonen radalla.

Iso-Britanniaa voisi kutsua Formula 1:sten äidiksi, onhan lajin syntysija täällä.

Suomalaisista F1-kilpailun Silverstonessa ovat voittaneet Keke Rosberg (kaudella 1978, tämä ei ollut MM-sarjaan kuuluva kilpailu, vaikkakin lähes kaikki F1-kuskit mukana), Mika Häkkinen (kaudella 2001), sekä Kimi Räikkönen (kaudella 2007).

Mitä muistoja sinulla on Silverstonen kilpailuihin, tai ylipäätään Iso-Britannian kilpailuihin liittyen?

Kauden 2013 GP oli merkittävä, sillä tuossa kilpailussa sattuneiden lukuisien rengasrikkojen jälkeen Pirelli muutti renkaitaan.

Mitäpä luulet, oliko tällä jopa ratkaiseva rooli tuon kauden voimasuhteissa? Alkukaudesta Ferrari, sekä Lotus olivat hyvin mukana Red Bullin vauhdissa. Muutosten jälkeen Red Bull tuntui olevan ylivoimainen.

Tämä oli itsestäni suuri sääli, olisi ollut jännä nähdä kausi loppuun samoilla rengas-säännöillä, millä kausi alkoikin.



1985 Silverstonessa Keke Rosberg teki aika-ajoissa silloisen keskinopeus ennätyksen Williams -Hondalla 160 mph / 259 km/h. Se säilyi aina vuoteen 2002 asti kunnes JP Montoya rikkoi sen Williams - BMW:llä Monzassa.
1986-1987 Wiliams-Honda kuskien Nigel Mansellin ja Nelson Piquetin "royal battlet" kilpailun voitosta. Britti yleisön riemuksi Mansellin onnistui kukistamaan tallikaverinsa molemmilla kerroilla. Kauden 1986 kisassa Mansellin auto itseasiassa hajosi startissa, mutta kun kilpailu keskeytettiin lähtökolarin takia, hän pystyi vaihtamaan vara-autoon.
1991-1992 ääripisteensä saavuttanut "Mansel - mania" kun yleisö ryntäsi radalle Nigelin voittojen jälkeen.
1994 Schumacher ohitti lämmittely kierroksella paalupaikkamies Damon Hillin. Tästä tempusta saksalaiselle annettiin 5 sekunnin stop and go penalty. Kun Schumacher ei suostunut menemään jäähylle, tuomaristo kyllästyi saksalaisen temppuiluun ja niskurointiin ja näytti tälle mustaa lippua eli suoraa hylkäystä, formuloiden punaista korttia. No Schumihan ei piitannut tästäkään vaan ajoi pokkana maaliin toisena. Hänet hylättiin lopulta ja hän menetti 6 mm pistettä.
2001 Mika Häkkisen voitto Silverstonessa. Mikä oli merkittävä ja tärkeä kaiken mahdollisen mentyä sitä ennen tuona kautena Mikalla päin seiniä / reisille / vihkoon.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4768
1985 Silverstonessa Keke Rosberg teki aika-ajoissa silloisen keskinopeus ennätyksen Williams -Hondalla 160 mph / 259 km/h. Se säilyi aina vuoteen 2002 asti kunnes JP Montoya rikkoi sen Williams - BMW:llä Monzassa.
1986-1987 Wiliams-Honda kuskien Nigel Mansellin ja Nelson Piquetin "royal battlet" kilpailun voitosta. Britti yleisön riemuksi Mansellin onnistui kukistamaan tallikaverinsa molemmilla kerroilla. Kauden 1986 kisassa Mansellin auto itseasiassa hajosi startissa, mutta kun kilpailu keskeytettiin lähtökolarin takia, hän pystyi vaihtamaan vara-autoon.
1991-1992 ääripisteensä saavuttanut "Mansel - mania" kun yleisö ryntäsi radalle Nigelin voittojen jälkeen.
1994 Schumacher ohitti lämmittely kierroksella paalupaikkamies Damon Hillin. Tästä tempusta saksalaiselle annettiin 5 sekunnin stop and go penalty. Kun Schumacher ei suostunut menemään jäähylle, tuomaristo kyllästyi saksalaisen temppuiluun ja niskurointiin ja näytti tälle mustaa lippua eli suoraa hylkäystä, formuloiden punaista korttia. No Schumihan ei piitannut tästäkään vaan ajoi pokkana maaliin toisena. Hänet hylättiin lopulta ja hän menetti 6 mm pistettä.
2001 Mika Häkkisen voitto Silverstonessa. Mikä oli merkittävä ja tärkeä kaiken mahdollisen mentyä sitä ennen tuona kautena Mikalla päin seiniä / reisille / vihkoon.
Olihan Mansell ja Piquet- taisteluissa aina sitä jotain. Pidän lähes yhtä legendaarisena parivaljakkona heitä Williamsilla, mitä Senna ja Prost olivat McLarenilla.

Tässä Mansellin ohitus Piquetista Silverstonessa 1987.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4768
Ketäs brittiläistä kuljettajaa olette aikojen saatossa pitäneet suosikkeinanne?

Itse muistan, kun ysärin loppupuolella aloin seuraamaan lajia todenteolla, niin tuolloinen Sauberin-kuljettaja Johnny Herbert kiinnitti huomion iloisella olemuksellaan.

'Johnny-Boyksi' tuolloin kutsuttua Herbertiä pidin myös hyvänä kuljettajana.

Myöhemmin sitten kuulin Herbertin vakavasta loukkaantumisesta F3000-luokassa, ja arvostin Herbertin uraa vielä enemmän.

Ysärin F1-tähdet-kirjasta luin Herbertin loukkaantumisesta ensimmäistä kertaa. Mainio kirja tuohon aikaan.

Loukkaantumisesta huolimatta Herbertistä tuli moninkertainen GP-voittaja, ja varsinkin voitto Stewartilla Nurburgringillä on kyllä jäänyt mieleen.

Eikös Herbert ollut Sauberilla varsin tasaväkinen Frentzenin ja Alesin parina, sekä Stewartilla/Jaguarilla Barrichellon ja Irvinen parina? Siihen nähden Herbert on vähän aliarvostettu.

Alla kuva Herbertin onnettomuudesta.
herbert-crash.png
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10446
Sijainti
Helsinki
Herbert vakuutti jo debyytissään ajamalla neljänneksi Riossa 1989. Hän kuitenkin karsiutui kesällä Kanadan GP:stä, mikä riitti tallille. Myöhemmin hän ajoi Tyrrelillä kaksi kilpailua. Seuraavalla kaudella eli 1990 hän korvasi loukkaantuneen Martin Donnellyn Japanin ja Australian kilpailussa ja vuonna 1991 hän ajoi Häkkisen tallitoverina Lotuksella kahdeksassa kilpailussa. Samana vuonna hän voitti Le Mansin 24h ajan legendaarisella Mazda 787B-autolla. Herbet ajoi täyden kauden 1992 keräten kaksi pistettä. Vuonna 1993 hän voitti pisteissä sekä Alex Zanardin, että nollakerholaisen Pedro Lamyn.
Surullisen kuuluisalla kaudella 1994 Herbert ajoi kolmen tallin autolla. Alkukausi Lotuksella, sitten Jerezin kilpailu Ligierillä ja kauden kaksi viimeistä Benettonilla, jossa seuraava kausi oli uran paras. Voitot Silverstonessa ja Monzassa (Molemmissa Schumi ja Hill kolaroivat) ja MM-taulukossa neljäs tila.
Vuodet 1996-98 Sauberilla ja Stewartilla uran viimeinen voitto Nyrrellä 1999. Vuosiuhannen ensimmäinen vuosi oli sitten uran viimeinen ja Sepangin kilpailu päättyi ulosajoon, kun Jaguarista hajosi jousitus.

F1-uran jälkeen Herbert on ajanut kestävyyskisoja. Hän voitti uudelleen Le Mansin Audi R8:lla 2002 ja voitti kahdesti JJ Lehdon kanssa American Le Mans-sarjan kilpailun 2003. Hän toimi myös Sky Sports-kanavan asiantuntijana 2012-22.

Uran tilastot: https://www.statsf1.com/en/johnny-herbert.aspx
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5107
Sijainti
Vantaa
Minun suosikkini brittikuskeista oli, on ja on aina oleva Jenson Button. Aloin kannattaa häntä jo yli kaksikymmentä vuotta sitten, kun ajeli BAR-tallissa. Jo kaudella 2004 oli selvää, että miehessä on ainesta menestyä. Ajoi hyvin ja sai monta palkintokorokesijoitusta. Ihan ei kuitenkaan voittoon asti riittänyt, kun Ferrari oli aina nopeampi. Kausilla 2005 ja 2006 muutamia hyviä tuloksia.

Jättipotti koitti sitten kaudella 2009, kun Honda oli loihtinut parhaan auton, johon tuli vielä tehokkain Mersun moottori. Suvereeni alkukausi ja se riitti mestaruuteen. Lukuisia hyviä otteita ja tuloksia McLarenilla. Pystyi ihan tasoihin Hamiltonin tallikaverina. Pidetty kuski, mutta ainakin uransa alkuaikoina hyvinkin aliarvostettu kuski.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
956
uransa alkuaikoina hyvinkin aliarvostettu kuski.
Karmea 2001 kausi varmaankin vaikutti myös mielikuviin silloin uran alkuaikoina, Fisicohan pieksi Jensonin ihan 100-0. Onneksi sai kuitenkin vielä tilaisuuden jatkaa sen jälkeen, jollain toisella kuskilla olisi saattanut koko F1-ura tyssätä siihen kauteen.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5107
Sijainti
Vantaa
Ja kun ajatellaan, että Fisico sai näytönpaikan kausilla 2005 ja 2006, niin putosi mestaruustaistosta kuin eno veneestä jo kauden puoliväliin tultaessa. Soft compound, kuten Oskari Saari sanoi. Button sai yhden sauman mestaruuteen ja käytti sen hyväkseen.

Jostain olen lukenut, että Button kertoi saaneensa F1-paikan liian nuorena. Kertoi myös, että jos Frank Williams soittaa ja kysyy ajamaan heidän formulaansa, niin aika harva silloin kieltäytyy. Jos hän olisi kieltäytynyt, niin uusi sauma olisi ehkä tullut joskus. Vahva ehkä.

Button oli David ja Steve Robertsonin manageroinnin alaisuudessa, mutta heidän mielenkiinto laantui hyvin nopeasti, kun Räkä Räikkönen tuli heidän talliinsa.

Tuskin Frank Williamsilla oli mitään vaikeuksia ilmoittaa Buttonille, että ajot on ajettu yhden kauden jälkeen, kun oli vähän kovemman profiilin kuski tulossa. Montoya oli huomattavasti menestyneempi kuin Button, joten valinta oli ihan looginen. Button kuitenkin ajoi sellaiset 10 kautta pidempään kuin Montoya.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4768
Kova saldo Robertsonin perheen manageroimilta kuljettajilta. Toivat lajiin kaksi kuljettajaa, joista kummastakin tuli maailmanmestari. Eli Button ja Räikkönen.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
613
Sijainti
pk.seutu
Ketäs brittiläistä kuljettajaa olette aikojen saatossa pitäneet suosikkeinanne?
Hill ja Button. Ihan ehdottomasti. Nopeita ja sympaattisen oloisia kavereita.
Hill-Schumi taisteluissa olin kyllä ihan sataprosenttisesti Damonin puolella. Ja samoin kun Button tuli sarjaan myöhemmin, toivoin hänelle aina hyvää menestystä. Toivoin että se olisi ollut Ralf S. jonka olisi täytynyt tehdä tilaa Montoyalle Williamsilla 2001.
Onneksi kumpikin heistä pystyi sen mm:n voittamaan.
Mitä Manselliin tulee, niin Mansell-Piquet duo oli aina meikäläiselle neutraali. Kumpikaan ei ollut suosikki. Prost-Mansell kaksikossa sympatiat Nigelin puolella ja Senna -Mansell taisteluissa taas brasilialaisen.
Palaan vielä kauteen 2001. Jos Williamsilla olisivat ajaneet Montoya ja Button, suosikki olisi varmasti kuitenkin ollut näistä kahdesta kolumbialainen. Kuten todettua pidin Buttonista mutta JP:stä vielä enemmän.
Se lämmitti syvästi, että McLarenilla Jenson kykeni olemaan ihan tasavahva pari Hamiltonin kanssa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4768
Jenson Button oli kyllä itsellekin yksi suosikeista oikeastaan koko uransa ajan.

Hänhän sai paikan Williamsilla Zanardin epäonnistuttua totaalisesti kaudella 1999.

Heti kaudella 2000 antoi jo lupaavia näyttöjä, kuten Span aika-ajot esimerkiksi. Buttonhan oli aika-ajoissa siellä kolmas ja kilpailussakin viides.

Kausi 2001 meni heikosti Benettonilla, mutta kaudella 2002 voitti pisteissä tiimikaverina olleen Jarno Trullin.

Siitä sitten BAR-Hondalle päihittämään maailmanmestari Jacques Villeneuve kaudella 2003.

Kausi 2004 oli mahtava. Useita podiumeja, mutta voittoa ei vielä tullut. Silti mahtava kausi.

BAR ei enää kaudella 2005 sitten enää pärjännytkään, ja Buttonhan teki sopimuksen Williamsille paluusta kaudeksi 2006. En nyt muista, että oliko Buttonilla peräti sopimukset sekä BAR:in että Williamsin kanssa.

Voisi kuitenkin sanoa, että onnekseen Button jäi Hondalle, joksi BAR muuttui Hondan ostettua tiimin.

Kausi 2009 oli sitten jätti-menestys yllättävän maailmanmestaruuden muodossa. Ei tainnut kukaan ennen kautta arvata, että konkurssin partaalla ollut tiimi olisikin maailmanmestari. Ross Brawnhan osti tiimin nimellisellä hinnalla (oliko se peräti yksi dollari).

McLarenilla Button oli tosiaan Hamiltonin veroinen, ja kaudella 2011 voittikin Hamiltonin pisteissä. Itse voisin sanoa, että kausi 2011 taisi olla Buttonin uran paras ohi jopa maailmanmestaruus-kauden. Hopeaa heti Vettelin jälkeen tuloksena.

Button on varmaan vähän aliarvostettu maailmanmestari. Kuitenkin kykeni urallaan voittamaan sellaiset maailmanmestarit tiimikaverina, kuin Villeneuven, Hamiltonin, ja Alonson.
 
Ylös