CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15417
Parhaimmillaan Alesi olisi voinut olla hyvinkin moninkertainen tai oikeammin jopa monikymmenkertainen voittaja ja myös maailmanmestari, mutta huonoimmillaan:Alesi oli nuorena kuljettajana todella lahjakkaan kuljettajan maineessa.
Formula 3000-mestari, ja Tyrrellillä oli paikoitellen erittäin nopea saavuttaen podiuminkin tiimin riveissä.
Alesi uran käänteentekevä kohta oli se, että Alesi valitsi Ferrarin Williamsin sijasta.
Olisiko Williamsilla tullut maailmanmestaruus? Sitä on vaikea sanoa.
Auto Williamsilla oli ylivoimainen, mutta tiimikaverikin olisi pitänyt voittaa.
Omasta mielestäni Alesi ei Ferrarilla ja Benettonilla oikein erottunut Bergeristä. Kumpikin ajoi samalla tasolla.
Tilastojen mukaan Alesi voitti Bergerin aika-ajoissa 42-35, kun taas kisoissa Berger oli parempi luvuin 35-32. Yhtä hyviä siis suurinpiirtein olivat.
https://www.statsf1.com/en/gerhard-berger/coequipier-detail-jean-alesi.aspx
Kumpikaan Berger ja Alesi eivät varmaankaan olisi kyenneet maailmanmestaruuden voittamiseen muutoin kuin ylivoimaisella autolla, tyyliin Williams 1992, 1993 ja 1996.
Jos Alesi olisi valinnut Williamsin Ferrarin sijaan, hänestä olisi takuulla tullut moninkertainen GP-voittaja, mutta että maailmanmestari?
Kaudella 1992 Alesi olisi ajanut Mansellin parina, ja kaudella 1993 Prostin kanssa.
Alesi ei pysynyt Prostin vauhdissa Ferrarilla, eikä olisi varmastikaan pysynyt myöskään Williamsilla. Mutta entä Mansell? Ehkä myös Mansell olisi ollut liian kova pala purtavaksi.
Mutta kuvitellaan, että Williams ja Alesi olisi jatkaneet yhdessä myös vuosina 1994-1997. Silloin varmaankin olisi maailmanmestaruus irronnut. Uskon, että kyllä Alesi olisi voittanut Damon Hillin ja Jacques Villeneuven kuitenkin.
Alesin vauhti muuten alkoi uran loppupuolella vähän hiipumaan. Siitä esimerkkinä se, että Pedro Diniz keräsi enemmän pisteitä miesten ollessa Sauberilla tiimikavereina vuonna 1999.
Diniz keräsi kolme pistettä, Alesi kaksi pistettä tuolloin.
Menestyneempi kyllä kuin oli, mutta olisiko riittänyt kiihkeänä ja mediakärkkäänä kuljettajana (Etenkin toteutuneesti.) maltti kaikkiaan siihen mitä Frank Williams ja Patrick Head edellyttivät huipputallin kuljettajalta siinä missä muun muassa Damon Hill ja Mika Häkkinen pystyivät sitä olemaan?
Kuten myös ihan alkuun se, että ne ihan ensimmäiset vuodet Williamsilla olisivat aina olleet huippukuskeille (Mansell ja Prost tai mene ja tiedä vaikka Patrese mikäli Mansell olisi lopettanut pitkän ja katkeran uransa tulematta Williamsille vuodeksi 1991 sitten kuitenkaan sen ajan näkymissä.) varattuja mestaruusvuosia ja vasta sitten Alesi olisi saanut omansa ehkä nk. Hopealautasella jos silloinkaan.
Se olisi ollut paha paikka. Etenkin kun Gilles Villeneuvellekin kerran kaiken jälkeen ihannetilanteessa La Famiglian riveissä kerran 1970-luvun päätteeksi ja 1980-luvun ihan aluksi lähti kerta kaikkiaan tapahtumat toiseen suuntaan kuin piti ja paineet nousivat lämpökattilassa kirjaimellisesti ehkä turhankin koviksi lopulta sinänsä. Etenkin kun sitten ei tullut sitä kuuluisaa sovittua nk. Hopealautasmestaruutta olemalla sitä mitä ensin kerran oli.
Lisäksi mahdollisesti vielä on paha sanoa, että olisiko jatkettu akselilla Prost-Alesi ajatuksella Williamsilla myös Prostin suurmenestyksen jatketta?
Paitsi tapauksessa, että viimein olisi Prost Renaultin ja Elfin suuntaan viestittänyt Alesinkin puoleen menestyksen varmistamista.
Ferrarillakin kaikkein parhaimmillaan Alesilla oli kyvyt vaikka mihin ja voittoja olisi tullut vaikka miten paljon, mutta tosiaan Alesi oli myös teknisen epäonnen uhrikin ajoittain runsaastikin.
PS. 300 osiota tällä aihealueella sitten täynnä. Hienoja juttuja on ollut kyllä ja itsekin on ollut mukavaa omia muistoja kirjoitella milloin vain aikaa on ollut tehdä niin.