Kuskispekulaatiot 2026: Tuolit täynnä

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6092
Muikea ja muikea. Red Bull konttaa pahasti ensi kaudella ja Aston Martin on suuri mysteeri. Mersulla olisi kyllä pullat hyvin uunissa. Todennäköisesti siellä olisi mukana mestaruustaistossa tai ainakin voittaisi osakilpailuita.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6092
Oma veikkaus on että jos / kun Max tuolta lähtee, niin Red Bull painuu keskikastiin ja ratissa pyörii muutaman vuoden omia junnuja, kunnes tallia myydään eteenpäin.
Meneeköhän Hornerkin siinä kohti vaihtoon. Marko ainakin juoksee karkuun. Tallia on koko sen 20-vuotisen historian aikana johtanut yksi ja sama poppoo ja voimat keskitetty yhden tähtikuljettajan taakse. Onkohan koskaan aiemmin nähty sellaista täydellistä resettiä, että käytännössä yhdellä oven avauksella lähtee sekä tähtikuljettaja, tallipäällikkö että tekninen johtajakin (Newey). Markon rooli ei ole ollut operatiivisessa mielessä merkittävä, mutta jonkinlaisen valtatyhjiön hänenkin lähtönsä jättänee.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4956
Jotain omia kuskejaan? Aika rajulta kuulostaisi että Red Bull lähtisi uuden sääntöjen aikakauteen Tsunoda–Hadjar parivaljakolla josta jälkimmäinen vieläpä sanonut olevansa keskeneräinen emotallin puikkoihin. Ensi töikseen auton filosofia pitäisi räjäyttää ja lähteä nollapisteestä että sillä autolla pysyy normijamppa edes ladulla. Kyllä sinne meritoitunut kuski tarvitaan ottamaan homma haltuun ja se olisi Görgi.
Näillä ei ole mitään syytä jatkaa tuolla filosofialla yhtään sen pidempään kun Max ei ole tallissa ja ei pitäisi olla minkään sortin ongelma muuttaa auton filosofiaa. Kyllä se suunnittelija osaa katsoa virtaukset myös tasapainoisella autolla. Se varmasti on aivan erilainen, jos Max lähtee tallista ja tuskin vaikuttaa suorituskykyyn radikaalisti. Toki voi tulla mutkiakin matkaan esim jousituksen suhteen.
Mielestäni se on ihan mahdollista, että esim Hajdar nostettaisiin siinä kohtaa emotalliin ja Arvid tulisi Taurille tämän tilalle. Mutta katsotaan nyt ensin, että tapahtuisiko se ihme, että siirto tapahtuu. Se on varma, että mitään purkumaksuja ei kukaan maksa, koska ne on varmasti tähtitieteelliset, vaan kaikki on niistä purkupykälistä ja Maxista kiinni.

En tiedä, että minkä verran kuskien suoritus vaikuttaa Mesellä, mutta usein esim. kun Antonelli pärjää hyvin, niin jostain syystä Russellin suoritus laskee. Onko ratakohtaista vai kuskeista ja miten se vaikuttaa esim tallin, tai RBn johdon, mielipiteeseen ja näiden olettamaan auton suoritustasoon, niin sitähän ei tiedetä millään tasolla .

Saas nähdä, itse en oikein usko koko Maxin siirron tapahtumiseen, mutta on se mahdollista ja varmasti Toto tekee sen eteen koko ajan paljon töitä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6106
Näillä ei ole mitään syytä jatkaa tuolla filosofialla yhtään sen pidempään kun Max ei ole tallissa ja ei pitäisi olla minkään sortin ongelma muuttaa auton filosofiaa. Kyllä se suunnittelija osaa katsoa virtaukset myös tasapainoisella autolla. Se varmasti on aivan erilainen, jos Max lähtee tallista ja tuskin vaikuttaa suorituskykyyn radikaalisti. Toki voi tulla mutkiakin matkaan esim jousituksen suhteen.
Ei ongelmaa muuttaa autoa? Tosissaanko joku vielä uskoo että Red Bull tarkoituksella tekee hankalia autoja? Kai sitä auton filosofiaa olisi muutettu jo aika päiviä sitten jos olisi niin yksinkertaista eikä vaikuttaisi vauhtiin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6601
Jotain omia kuskejaan? Aika rajulta kuulostaisi että Red Bull lähtisi uuden sääntöjen aikakauteen Tsunoda–Hadjar parivaljakolla josta jälkimmäinen vieläpä sanonut olevansa keskeneräinen emotallin puikkoihin. Ensi töikseen auton filosofia pitäisi räjäyttää ja lähteä nollapisteestä että sillä autolla pysyy normijamppa edes ladulla. Kyllä sinne meritoitunut kuski tarvitaan ottamaan homma haltuun ja se olisi Görgi.
Kyllähän se auton luonne muuttuu todella paljon, kun MGU-H tippuu pois. Onkin mielenkiintoista nähdä miten moottorivalmistajat selättävät kaasuun vastaamisen? Voi pikkasen pyöristyä tehon ulostulo.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1630
Näillä ei ole mitään syytä jatkaa tuolla filosofialla yhtään sen pidempään kun Max ei ole tallissa ja ei pitäisi olla minkään sortin ongelma muuttaa auton filosofiaa. Kyllä se suunnittelija osaa katsoa virtaukset myös tasapainoisella autolla. Se varmasti on aivan erilainen, jos Max lähtee tallista ja tuskin vaikuttaa suorituskykyyn radikaalisti.
🤪

En tiedä, että minkä verran kuskien suoritus vaikuttaa Mesellä, mutta usein esim. kun Antonelli pärjää hyvin, niin jostain syystä Russellin suoritus laskee. Onko ratakohtaista vai kuskeista ja miten se vaikuttaa esim tallin, tai RBn johdon, mielipiteeseen ja näiden olettamaan auton suoritustasoon, niin sitähän ei tiedetä millään tasolla .
Ja tälläistä on nähty milloin ja missä? Tosiasiassa Russell on kerännyt enemmän pisteitä jok’ikisessä gp-viikonlopussa. Vai saadaanko tässä taas todisteeksi jotain epärelevanttia ihmestatistiikkaa a’la comm?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4269
Meneeköhän Hornerkin siinä kohti vaihtoon. Marko ainakin juoksee karkuun. Tallia on koko sen 20-vuotisen historian aikana johtanut yksi ja sama poppoo ja voimat keskitetty yhden tähtikuljettajan taakse. Onkohan koskaan aiemmin nähty sellaista täydellistä resettiä, että käytännössä yhdellä oven avauksella lähtee sekä tähtikuljettaja, tallipäällikkö että tekninen johtajakin (Newey). Markon rooli ei ole ollut operatiivisessa mielessä merkittävä, mutta jonkinlaisen valtatyhjiön hänenkin lähtönsä jättänee.
No tallipäällikkö ei mennyt vaihtoon 96 kun Schumi vaihtoi Benettonilta Ferrarille, mutta muutenhan siinä marssi tärkeää henkilökuntaa mukana. Muistaakseni Brawn, ja oliko Byrne?

Sen jälkeen Benettonilla ajettiin yksi voitto ja tarina loppui keskikastiin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6601
Keskikastissa voi kruisasilla ihan erilaisin kriteerein kuin yhdessä MM-sarjan kärkitalleista. On ihan reilua sanoa Tsunodan flopanneen Red Bull Racingillä.
Odottiko joku (varmaan sitten odotti, henk.koht en) Tsukilta jotain kelvollisia suorituksia Red Bullilla. Kaveri kävi karsimassa tallipaikasta etukäteen, eikä tullut valittua.
Kun taustalla kuitenkin 4 kautta suhailua Torolla, josta muistikuvana tiimiradio raivarit, syöksypommit muita päin (mukaan lukien tallikaverit) ja vaikeudet pysyä valkoisten viivojen sisäpuolella, niin aika T-U pitää olla, jos ajatteli Edenin porttien avautuvan RB-paikan myötä.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
931
Odottiko joku (varmaan sitten odotti, henk.koht en) Tsukilta jotain kelvollisia suorituksia Red Bullilla. Kaveri kävi karsimassa tallipaikasta etukäteen, eikä tullut valittua.
Kun taustalla kuitenkin 4 kautta suhailua Torolla, josta muistikuvana tiimiradio raivarit, syöksypommit muita päin (mukaan lukien tallikaverit) ja vaikeudet pysyä valkoisten viivojen sisäpuolella, niin aika T-U pitää olla, jos ajatteli Edenin porttien avautuvan RB-paikan myötä.
Tsukilla on vuosien kokemus eikä ole viime kausina mikään heittopussi enää ollut, niin kyllä minä ainakin odotin vähän parempia otteita. Jos nyt ei mitään Verstappenin tasolle pääsyä, niin säännöllisiä Q3- ja pistesijoja kuitenkin.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6106
Odottiko joku (varmaan sitten odotti, henk.koht en) Tsukilta jotain kelvollisia suorituksia Red Bullilla. Kaveri kävi karsimassa tallipaikasta etukäteen, eikä tullut valittua.
Kun taustalla kuitenkin 4 kautta suhailua Torolla, josta muistikuvana tiimiradio raivarit, syöksypommit muita päin (mukaan lukien tallikaverit) ja vaikeudet pysyä valkoisten viivojen sisäpuolella, niin aika T-U pitää olla, jos ajatteli Edenin porttien avautuvan RB-paikan myötä.
Japanin Jukka lähetti de Vriesin ja Ricciardon eläkkeelle sekä löi Lawsonille luun kurkkuun. Kun Lawson julistettiin Perezin tuolille niin kyllä sitä yleisesti pidettiin vääryytenä, koska Lawson ei ollut esittänyt yhtään mitään. Eipä siinä tainnut näytöt radalla painaa kun Lawson nostettiin emotalliin ohi Tsunodan, koska puutarhatonttu on Hondan miehiä ja hankala persoona.

Mutta eipä tämä ole kuitenkaan yllättänyt että se joka tulee Red Bullille niin aloittaa suht ok, mutta homma lähtee syöksykierteeseen. Ehkä vähän huvittavaa että Tsunoda itse totesi että muutama kisa alle niin voi laittaa Maxin ahtaalle. Ja Lawson uhosi myös jotain. Tarvitsisi hattu kourassa mennä sorville eikä henkselit paukkuen
 
  • Like
Reaktiot: SJ

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6601
Tsukilla on vuosien kokemus eikä ole viime kausina mikään heittopussi enää ollut, niin kyllä minä ainakin odotin vähän parempia otteita. Jos nyt ei mitään Verstappenin tasolle pääsyä, niin säännöllisiä Q3- ja pistesijoja kuitenkin.
Niin siis kokemuksen perusteellako? Kokemuksen myötä pitäisi noi höttyilyt jäädä, mutta tasaisen varmasti se teilaa jonkun kylkeen jo viidettä vuotta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6601
Japanin Jukka lähetti de Vriesin ja Ricciardon eläkkeelle sekä löi Lawsonille luun kurkkuun. Kun Lawson julistettiin Perezin tuolille niin kyllä sitä yleisesti pidettiin vääryytenä, koska Lawson ei ollut esittänyt yhtään mitään. Eipä siinä tainnut näytöt radalla painaa kun Lawson nostettiin emotalliin ohi Tsunodan, koska puutarhatonttu on Hondan miehiä ja hankala persoona.

Mutta eipä tämä ole kuitenkaan yllättänyt että se joka tulee Red Bullille niin aloittaa suht ok, mutta homma lähtee syöksykierteeseen. Ehkä vähän huvittavaa että Tsunoda itse totesi että muutama kisa alle niin voi laittaa Maxin ahtaalle. Ja Lawson uhosi myös jotain. Tarvitsisi hattu kourassa mennä sorville eikä henkselit paukkuen
Siinä mielessä Hadjarin ulostulot, ettei ole valmis vielä tuonne, on merkki terveestä järjestä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15399
Tsukilla on vuosien kokemus eikä ole viime kausina mikään heittopussi enää ollut, niin kyllä minä ainakin odotin vähän parempia otteita. Jos nyt ei mitään Verstappenin tasolle pääsyä, niin säännöllisiä Q3- ja pistesijoja kuitenkin.
Kyllähän niitä pistesijoja yhdellä välin tulikin jo useampikin kappale tuolloinkin huonoista lähtöruuduista huolimatta ja Miamissa tuli pienoiskisan pisteitäkin eikä vain yhden nimimerkin mielestäni huuteleman muka vain yhden kerran verran koko vuoteen, mutta epäonnea tosiaan on ollut välillä huomattaviakin määriä ja milloin ei ole niin kyllä siellä on kilpailutaktiset päätökset mokattu moneen kertaan niin Red Bullilla kuin sitä ennen Racing Bullillakin.

Jeddah-Cornichessa oli hyvä aika-ajokin, mutta se kisa päättyi Pierre Gaslyn järjestämään kolariin. Monacossa Gasly kolaroi taas Tsunodan kanssa tuottaen autovaurion minkä jälkeen auto ei ollut mitenkään entisensä toisin kuin ennen kolaria ja vielä epäsuorasti tavallaan Gasly järjesti tämän uusimman Red Bull Ringin kisaviikonlopun pilaantumisen kun ranskalainen meni hiekoille tuottaen keltaiset liput, aikojen pakkohidastumisen ja jatkosta putoamisen aika-ajossa.

Ilman Gaslyn sekoiluja (Ranskalainen oli ajaa jokunen kisa sitten kolarin niin Verstappenin kanssa kuin Alonson kanssa muun muassa harjoituksissa ja vain tuurilla välttyi siltäkin.) on ollut melkoisen rankkaa vaihetta meneillään. Parhaimmillaan melkein jokaisesta paitsi tuota Jeddah-Cornichea huomioimatta kisana niin voisi olla pisteitä Tsunodalta koossa.

Tosin ihan kauden alun hölmöilyt menevät tosiaan vielä myös Racing Bullin piikkiin. Siellä oli päälle kisataktiikoiden surkeuden lisäksi myös painajaismaisen hitaat varikkopysähdykset joita ei Red Bullilla enää ole ollut.

Red Bullilla on kyllä nopeat pysähdykset, mutta tosiaan etenkin Tsunodalle ja joskus äärimmäisen harvoin myös Verstappenille aivan päin mäntyä suunniteltuja kilpailutaktiikkoja. Kokoaikainen paniikki ja lentely vain muiden tallien vastaavan vuoksi kun pitäisi keskittyä enemmän siihen omaan tekemiseen tai edes parempaan tilannetajun lukemiseen.

Etenkin mennä juuri sitten aina joko ennen turva-autoja tai niidenkin jälkeen vaihtamaan renkaita silloin kun koko peli on jo menetetty!

Ei sellaista urpoilua muissa huipputalleissa näe muuta kuin Ferrarilla. Tsunodaa epäonnisempi kuski näinä viime vuosina näissä varikkotaktisen typeryyksien takia pisteitä menettäneiden kuskien joukossa ainoastaan on lähinnä vain Carlos Sainz Junior näinä viime vuosina ajatellen ja vaihtoehtoisesti, mutta myös tästä asiasta usein liioitteleva Fernando Alonso!

Näitä murhenäytelmiä mahtui Tsunodalle myös jo Racing Bull-aikana edeltäjineen, mutta viime vuonna välillä oli jo paljon pidempään säännöllisempiä pisteitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15399
Niin siis kokemuksen perusteellako? Kokemuksen myötä pitäisi noi höttyilyt jäädä, mutta tasaisen varmasti se teilaa jonkun kylkeen jo viidettä vuotta.
Tasaisen varmasti? Ei ole kyllä lähellekään kolaroinut niin usein kuin miten pidetään asiaa yllä. Tuokin on lähinnä tiettyjen medioiden luoma harhakuva. Nämä 'tasaisen varmat' sattuivat lähinnä Tsunodan uran avauskaudella jos silloinkaan ja silloin ihan oikeasti ainoaa nykytilannetta huonommassa ajassa muutoin puhuen kolme vuotta sitten tuolloinkin lopulta aika vähän aikaa kaikkiaan. Kun on siellä välillä Tsunodaa kolaroineet ulos muutkin radalta. Ei tosin aivan niin ilmiselvästi toisin kuin miten Brendon Hartleyta kolaroitiin hänen uransa ainoaksi jääneellä F1-kaudella, mutta riittävästi kuitenkin tähän mennessä!
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1194
Siinä mielessä Hadjarin ulostulot, ettei ole valmis vielä tuonne, on merkki terveestä järjestä.
Kyllä ja varmasti nähnyt mitä muille kokelaille on tapahtunut. Outoa sinänsä, mutta tällä kertaa ei kannata hoppuilla sinne kärki auton rattiin. Varsinkin kun kakkostallissa pystyy ajamaan hyviä pistesijoja ja sitä kautta erottua edukseen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6092
Kyllä ja varmasti nähnyt mitä muille kokelaille on tapahtunut. Outoa sinänsä, mutta tällä kertaa ei kannata hoppuilla sinne kärki auton rattiin. Varsinkin kun kakkostallissa pystyy ajamaan hyviä pistesijoja ja sitä kautta erottua edukseen.
Jos tarjotusta istuimesta kieltäytyy, niin se menee sitten jolle kulle toiselle. Jos tuo joku toinen ajaa autolla vahvasti, niin sen jälkeen Hadjar jää rannalle ruikuttamaan. Kyllä sinne ykköstalliin lähdetään heti kun kutsu tulee.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4956
Vale on sen verran hyvä linkki Mesen moottoreiden ja inssien tuntemukseen, että olisi melkein munaus jättää Alpinelta mahdollisuus väliin. Olisi Valellekin kilpailullisesti järjettömän paljon parempi vaihtoehto, kuin Cadillac
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6106
Vale on sen verran hyvä linkki Mesen moottoreiden ja inssien tuntemukseen, että olisi melkein munaus jättää Alpinelta mahdollisuus väliin. Olisi Valellekin kilpailullisesti järjettömän paljon parempi vaihtoehto, kuin Cadillac
Mutta aidan toisella puolella on kielletty hedelmä; monivuotinen tulevaisuus jenkkien Catherham-projektin kanssa pommin varmasti hännillä, josta ehkä saisi takuuvarmaa vuosiliksaa vuoden kauemmin.
 
Ylös