F1-uutisia 2025

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
147
Porsche ostamassa Racing Ballsit?
Youtube-huhuilua. Horner ollut esteenä?
Veikkaan huhuilua. Porschen tulos romahti Q2/2025, voitto tipahti reilut 91%, liikevaihto laski 12,9%. Eikä USA:n tullit lupaa hyvää ns. halpis-Porschen (Macan ja 718) kaupalle jenkeissä. Porsche lähti sähköistämään liian vauhdilla (oma mielipide). Viime viikollahan tuli ilmoitus, että Macanista tulee myös uusi ICE -versio. Toinen mikä puhuu vastaan on, että samassa konsernissa on jo yksi brändi eli Audi F1:ssä. Ajat autoteollsuudessa ovat vain niin huonot, että Porschen tulo voisi olla mahdollista esim. Pensken kanssa, koska yhteistyö toimii WEC -sarjassa ja Penskellä on kassaa. Olkoonkn, että Porsche/Piëch -suvulla on enemmistö valta VW -konsernissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6177
Toinen mikä puhuu vastaan on, että samassa konsernissa on jo yksi brändi eli Audi F1:ssä.
Kyllähän konsernin johdosta kerrottiin jo vielä neuvotteluiden ollessa käynnissä, että Porschesta ja Audista vain toinen tulee F1-sarjaan juurikin budjettirajoitteiden vuoksi. Siihen aikaan talouskin kukoisti ja sähköromuja myytiin sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa solkenaan kun ekohipit kusettivat valtiot maksamaan leijonanosan laskusta erilaisten alennusten kautta.

Sähköautojen myynti loppui kuin seinään hinta-alennusten lakattua. Jos viisi vuotta sitten joka ikinen merkki vannoi lopettavansa polttomoottorien valmistamisen ja myynnin täysin vuoteen 203x mennessä, niin nykyisen tilanteen perusteella todennäköisesti sähköautojen myynti on loppunut kauan ennen sitä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
Stefano Domenicali haluaa tehdä spintti-viikonloppuihin muutoksia.

"F1-pomo sanoo, että sprintteihin voitaisiin ajatella kahdenlaisia muutoksia, joista pitää aloittaa keskustelut kuljettajien, tallien ja Kansainvälisen autoliiton FIAn kanssa. Toinen on sprinttikilpailuiden määrän lisääminen, toinen käänteisen lähtöjärjestyksen käyttäminen sprinteissä F2- ja F3-kisojen tapaan.

F2- ja F3-sarjoissa kisan aika-ajo määrittää sprintin lähtöjärjestyksen niin, että kymmenen parasta lähtee matkaan käännetyssä järesteyksess. Kymmenes paalulta, ykkönen kymmenentenä."

Lähde:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1-pomolta-mullistava-ehdotus/9202728
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10628
Sijainti
Helsinki
Stefano Domenicali haluaa tehdä spintti-viikonloppuihin muutoksia.

"F1-pomo sanoo, että sprintteihin voitaisiin ajatella kahdenlaisia muutoksia, joista pitää aloittaa keskustelut kuljettajien, tallien ja Kansainvälisen autoliiton FIAn kanssa. Toinen on sprinttikilpailuiden määrän lisääminen, toinen käänteisen lähtöjärjestyksen käyttäminen sprinteissä F2- ja F3-kisojen tapaan.

F2- ja F3-sarjoissa kisan aika-ajo määrittää sprintin lähtöjärjestyksen niin, että kymmenen parasta lähtee matkaan käännetyssä järesteyksess. Kymmenes paalulta, ykkönen kymmenentenä."

Lähde:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1-pomolta-mullistava-ehdotus/9202728
Domenicali kertoi ehdotuksiaan The Race-sivustolle, joka teki aiheesta videon. Ideoina mm. paluu V8-koneisiin, lisää standardoituja osia.

 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4117
Tämähän oli jo aiemminkin nähtävissä, mutta jossain vaiheessa tullaan lähes varmasti ajamaan joka vkl sprinttiviikonloput. Ei rahalle tuolla ole tupattu sanomaan ei.
 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4608
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Domenicali kertoi ehdotuksiaan The Race-sivustolle, joka teki aiheesta videon. Ideoina mm. paluu V8-koneisiin, lisää standardoituja osia.
Voisivat mennä takaisin turbottomiin persukoneisiin. Ehkä jotain kerssiä siihen ppäälle mutta ei sen ihmeempää. Sähköformuloita näistä ei tehdä ja hybridit on aikansa eläneet.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
Williamsin tiimipäällikkö James Vowles pelkää ensi kauden uusien autojen olevan liian vaikeita kuljettajille.

Alla uutinen.


"Williamsin F1-tallin tallipäällikkö James Vowles vaatii, että ensi kauden autoista tehdään ”helpompia” kuljettajille. Asiasta kertoo Motorsport.


F1-sarjassa nähdään ensi kaudella yksi historian suurimpana pidetyistä muutoksista, kun autoissa muuttuvat sekä voimayksikkö että auton runko.


Entistä suurempi osa auton energiasta tulee sähköstä, mikä tarkoittaa kuljettajille kasvavaa aivotyötä.


Energian sääntely nousee isompaan rooliin, mitä kuljettajat eivät ole tervehtineet suurella riemulla.


Vowles sanoo, ettei kuljettajien kannata hätääntyä ensimmäisistä simulaattoriajoistaan ensi kauden autolla. Hän totesi kuitenkin myös, että kuljettajien työmäärää on pystyttävä keventämään.


”Ensimmäinen simulaattoriajo vuoden 2026 säännöillä oli vaikea, koska tietyt muutokset ovat isoja. Toinen kerta on jo normaalimpi, mutta valituksia tulee yhä. Neljännen kerran jälkeen ajamisesta oli jo tullut uusi normi”, Vowles sanoi Motorsportille.


Tämä ei tarkoita, että muutos olisi helppo tai kaikki valmista.


”Meidän pitää tehdä autosta helpompi kuljettajille. Työmäärä on todella, todella vaikea kuljettajalle tällä hetkellä. Mutta meillä on vielä puoli vuotta aikaa, joten uskon pystyvämme korjaamaan tämän.”

Vowles näkee, että muun muassa etu- ja takasiipeen tehtävät muutokset voivat lisätä ohituksia. Vastakkaisiakin huolia on esitetty.


”Uskon, että tietyillä suorilla saadaan huomattavasti nykyistä isompia vauhtieroja energian sääntelyn ja eri ajotilojen ansiosta.”

”Jos kuljettajalla on nopeampi auto, hänellä tulee olemaan enemmän työkaluja käytössä (ohittamiseen) kuin tänä vuonna.”"






Lähde:

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011421691.html?utm_term=Autofeed&utm_campaign=hs_echo&utm_medium=Toimitus&utm_source=Facebook&fbclid=IwQ0xDSwMIHgRleHRuA2FlbQIxMQABHl7VsEFYsUUxDwIdzIXmsz_kc8nOmpnBQ4ww67GhQDLtgqIRDTI9Fpaj-VxJ_aem_AbyGQXnQkqC7OzQSJc2Y1g#Echobox=1754991895
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6177
Kuinka paljon kuljettajat edes saavat päättää sähköenergian käytöstä? Tällä hetkellähän suurin osa aivotyöstä on tietokoneen vastuulla. Kuljettajilla on käytössään vain "ohitusnappi", jolla saa käyttöönsä jonkin verran hönkää pariston hyökkäystasosta riippuen. Eiköhän se ensi kaudellakin ole enimmäkseen tietokoneohjattua.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6731
Kuinka paljon kuljettajat edes saavat päättää sähköenergian käytöstä? Tällä hetkellähän suurin osa aivotyöstä on tietokoneen vastuulla. Kuljettajilla on käytössään vain "ohitusnappi", jolla saa käyttöönsä jonkin verran hönkää pariston hyökkäystasosta riippuen. Eiköhän se ensi kaudellakin ole enimmäkseen tietokoneohjattua.
Itse asiassa aika paljonkin. Hyvin näkyy nytkin, miten eri talleissa kuskit "lataa pattereita" eri kohdalla rataa. ERS:iä käytetään enimmäkseen mutkista ulos kiihdytykseen. Tilanteen mukaan esim. puolustautuessa ohitukselta sitten suurin osa patterista käytetään DRS-suorilla. MGU-K:n käyttö on rajoitettu 33 sekuntiin per kierros, mutta MGU-H:ta saa käyttää vapaasti. ERS:in käyttö on muuten vapaata, mutta startissa ERS:iä saa käyttää vasta auton nopeuden ollessa 100 kmh.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6177
Itse asiassa aika paljonkin. Hyvin näkyy nytkin, miten eri talleissa kuskit "lataa pattereita" eri kohdalla rataa.
Lataaminen tarkoittaa tässä tapauksessa vain sitä, että kuljettaja jättää painamasta sitä boostinappia. Akut latautuvat täysin itsenäisesti jarruttaessa ja myös mutkista ulos tullessa sähköenergiaa käytetään tietokoneohjatusti ja täysin automaattisesti. Ainoa kuljettajan hallittavissa oleva parametri on moottorijarrutuksen hyödyntäminen latauksen tehostamiseksi, mutta sitä on käytetty iät ja ajat myös bensan ja renkaiden säästämiseksi eikä siinä ole mitään uutta.

Historiallisesti kuljettajilla on ollut käytössään myös erilaisia moottorikarttoja, joista on voinut valita vaikka radan eri osuuksien tai bensataktiikan mukaan. Näiden käyttö kuitenkin kiellettiin joskus vuosikymmenen vaihteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös