Kroatian EM-ralli 2025

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17172
Sijainti
Tampereen lenkki
Eipä taidettu paljoa seurata tätä, mutta Armstrong voitti taas hienosti ja Miko Marczyk otti ingrammaisesti mestaruuden ilman yhtään voittoa. Toki kaikki rallit puhtaasti maaliin, neljä kolmossijaa ja yksi kakkossija.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2316
Kausitilastoja kun katselee, niin tämä on tosiaan hyvin ingrammainen mestaruus. Tämä syö kyllä sarjan uskottavuutta. Hiukan ristiriitaista myös, sillä tykkään itse siitä, että on local heroes -kuskeja, jotka voivat käydä kotikisansa voittamassa, mutta sitten se, että se mahdollistaa mestaruuden valumisen sille, joka on vain tasainen ja aina paikalla, niin ei kerro hyvää. Marczyk ajoi, jos laskin oikein, yhdeksän pätkäpohjaa kauden aikana. Ja toisin kuin Ingram, Marczyk sentään on urallaan voittanut EM-rallin aiemmin.

Armstrongin loppukauden nousua on ollut ilo seurata. Toivottavasti hän löytäisi paketin jatkaa ajamista vielä tulevillakin kausilla. EM-sarja lienee hänelle juuri sopiva paikka.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
213
Sijainti
Joensuu
Hauskaa miten eri tavalla saman asian voi kokea. Marczykin ja Ingramin vertaaminen on minusta ihan älytöntä. Tosin en seurannut yhtä tarkasti EM-sarjaa Ingramin mestaruusvuonna.

Marczyk on fiksu, nöyrä, analyyttinen ja kaikki muuttujat huomioon ottava kuski. Siksi tällä hetkellä Euroopan rallimestari. Ingram taas... omasta mielestään maailman paras. Kroatian rallissa Marczykin tyyli oli hyvä. Useat paperilla (ja yksittäisten osakilpailujen tuloksissa) Mikoa nopeammat kuskit sortuivat virheisiin. Sarjan uskottavuutta ja kiinnostavuutta tämä mielestäni lisää, ei vähennä.

Marczyk on kuin Timo Salonen aikanaan, ymmärtää ottaa sen toisen tai kolmannenkin sijan ja keskittyy kokonaisuuteen. Vähän samaa näen myös Rovanperän Kallessa.

Sitten siellä oli myös Calle Carlberg, tuplamestari tälle vuodelle. Ajaa ensi vuonna Rally2:lla. Opelin tehdaskuski, ensi vuonna Lancialla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17172
Sijainti
Tampereen lenkki
Hauskaa miten eri tavalla saman asian voi kokea. Marczykin ja Ingramin vertaaminen on minusta ihan älytöntä. Tosin en seurannut yhtä tarkasti EM-sarjaa Ingramin mestaruusvuonna.
Marczyk on kuin Timo Salonen aikanaan, ymmärtää ottaa sen toisen tai kolmannenkin sijan ja keskittyy kokonaisuuteen.
Eikö se Ingramkin periaatteessa tehnyt saman? Lukyanuk oli kauden nopein kuski, mutta runki useasti johtoasemasta. Ingramilla oli silloin myös budjetti niin tiukalla, ettei ollut varaa runkia kertaakaan, kausi olisi jäänyt heti kesken.

"Ulkomusiikilliset" seikat on sitten tosiaan luku sinänsä näitä kuskeja vertaillessa.

Itse tallipäällikkönä kiinnittäisin enemmän huomiota siihen, pystyykö kuski ajamaan pohjia ja voittamaan ralleja, kuin pelkkään mestaruuteen. Ja toki niihin "ulkomusiikillisiin" seikkoihinkin.

Ja Salonenhan osasi olla ihan murhaavan nopea sille tullelle sattuessaan, vaikka osasi myös varmistella hyviä sijoituksia. Kankkunen oli samanlainen. Marczykin erikoisosaamisena sen sijaan on ollut lähinnä yleisöpätkillä pohjien ajaminen.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
213
Sijainti
Joensuu
Tästä on nyt turha vääntää sen enempää.... mutta jos olisin tallipäällikkö niin minua kiinnostaisi mestaruus, ei niinkään pätkäpohjat tai yksittäisen rallin voitto. Basso voitti Roomassa, Brynildsen Ruotsissa... so what. Mitä kummallakaan voitolla oli merkitystä vaikka auton valmistajatehtaalle tai rengasvalmistajalle?

Marczyk toimitti sen mestaruuden, muisti kehua autoa, renkaita, tiimiä, kilpailuja. Samaan tapaan kuin Calle Carlberg. Nämä molemmat jatkavat eteenpäin, koska tallipäällikköjä kiinnostaa positiivinen julkisuus... ja tietenkin ennen kaikkea se mestaruus.

Ennenkuin joku vetää hernettä, niin toivon kovasti että Roope Korhonen olisi ollut se Euroopan mestari ja Tuukka Kauppisen yritykset olisivat johtaneet positiivisempaan suuntaan. Mutta ihan ilman sinivalkoisia silmälaseja katsottuna, kumpi ajaa Euroopan mestaruudesta ensi vuonna, Calle vai Tuukka? Ja pääseekö Roope vielä yrittämään, Lancialla?

Jos olisin se paljon puhuttu tallipäällikkö niin antaisin Roopelle täyden kauden ensi vuonna WRC:ssä, koska Roope on (edelleen) enemmän sorarallien kuski.
 

Rush68

Well-known member
Liittynyt
11.1.2023
Viestit
105
Tästä on nyt turha vääntää sen enempää.... mutta jos olisin tallipäällikkö niin minua kiinnostaisi mestaruus, ei niinkään pätkäpohjat tai yksittäisen rallin voitto. Basso voitti Roomassa, Brynildsen Ruotsissa... so what. Mitä kummallakaan voitolla oli merkitystä vaikka auton valmistajatehtaalle tai rengasvalmistajalle?

Marczyk toimitti sen mestaruuden, muisti kehua autoa, renkaita, tiimiä, kilpailuja. Samaan tapaan kuin Calle Carlberg. Nämä molemmat jatkavat eteenpäin, koska tallipäällikköjä kiinnostaa positiivinen julkisuus... ja tietenkin ennen kaikkea se mestaruus.

Ennenkuin joku vetää hernettä, niin toivon kovasti että Roope Korhonen olisi ollut se Euroopan mestari ja Tuukka Kauppisen yritykset olisivat johtaneet positiivisempaan suuntaan. Mutta ihan ilman sinivalkoisia silmälaseja katsottuna, kumpi ajaa Euroopan mestaruudesta ensi vuonna, Calle vai Tuukka? Ja pääseekö Roope vielä yrittämään, Lancialla?

Jos olisin se paljon puhuttu tallipäällikkö niin antaisin Roopelle täyden kauden ensi vuonna WRC:ssä, koska Roope on (edelleen) enemmän sorarallien kuski.
Mestarit muistetaan, mutta noita yksittäisten erikoiskokeitten voittajia ei muista kukaan vuoden päästä. Annetaan Euroopan Mestarille ansaittu kunnia.
Oli muuten Vauhdin Maailmassa mielenkiintoinen uutinen, että Monte Carlossa Lanciaa ajaa Y.Rosselin lisäksi, myös joku suomalainen...
Korhonen, Lindholm, Suninen vai joku muu ?
 
Ylös