GT/Protot 2025

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
248
Parikymmentä minsaa ajettua ja keltaiset liput kun hypercar -luokassa Buemi (Toyota) ja Hasburg (Alpine) kolaroivat..Cadillaciit kärjessä, Aston Martinit ja Peugeotit löytäneet jostain suora nopeutta Japaniin. Sörensen painoi Aston Martinilla keveästi oh Giovanazzin Ferrarin pääsuoralla..GT3:ssa Mclareneila kaksoisjohto. Pallaupaikalta Aston Martin (McIntosh ratssa) nukkui lahdossa ja ajaa nyt kymmenentenä. Pilvet alkaa tummumaan...ja ratasiivooilla on uudet Hiacet! Saisipa sellaisen Suomeenkin..:ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
248
Hypercar luokan BMW rajusti ulos radalta. Kuski OK. Kuskin vaihto Vanthoor-->Marciello, tankkaus ja uudet renkaat. Kylmät renkaat ja ensimmäisestä mutkasta suoraan ratavalliin. Virtuaali turva-auto radalle.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
248
Kaikki tehneet ensimmäiset kuskin vaihdot ja turva-auto on poistumassa radalta..Hypercar luokassa ykkösenä on ykstyisteami Proton tallin Porsche, toisena myös yllätys eli Peugeot ja kolmantena Gazoo Racingin Toyota. GT3 -luokassa kärjessä menee Mclaren, Iron Dames naistallin Porsche toisena (hurja nousu takaa), kolmantena WRT tallin BMW M4, jota kuskaa seuraavat tunnit muuan Valentino Rossi.
Tuomaristolla kiireitä virheiden takia stop and go -rangastuksia tulee,pahin oli Toyota tallin moka, josta pamahti 3min rangaistus Buemille.... Astonien vauhti hyytynyt pieniin kolarointiin yms.. Peugeotit ovat kisan yllättäjiä.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
248
Peugeot (Vergne) siirtyi johtoon. Seitsemän esimmäistä autoa 3 sek. sisällä. GT3:ssa Iron Damesin Porsche GT3 siirtyi johtoon.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10882
Sijainti
Helsinki
#35 Alpine Endurance Team (Milesi) otti voiton vain seitsemän sekunnin erolla #93 Peugeotiin (Jensen). Porsche Pensken #6 (L. Vanthoor) oli kolmas. Ranskalaisille siis kaksoisvoitto. Taisi olla Alpinen ensimmäinen Hypercar-aikakaudella. Peugeotille paras sijoitus paluun jälkeen. GT3:ssa voiton vei #81 TF Sport Corvette (Eastwood). Toiseksi tuli #21 Vista AF Corse (Rovera) ja kolmanneksi ajoi # 31 Team Bend WRT BMW (Farfus). Ikävä kyllä naisten Iron Dames-talli (Porsche #83) putosi sijalle 13. jääden kierroksen voittajasta.

Fujin kilpailu oli WEC:n modernin aikakauden 100:s. Kuljettajista eniten voittoja, mestaruuksia ja lähtöjä on Sebastien Buemilla. Neljä mestaruutta on Buemin lisäksi saavuttanut Brendon Hartley. Molemmat ovat Toro Rosson entisiä F1-kuljettajia.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
248
Fuji 6h ajettiin ilman sadetta, mutta tapahtumaa riitti. Sitä kuvannee, että turva-auto oli kolmeen kertaan radalla. Hypercar -luokkaan saatiin uusi merkki voittajaksi, kun Alpine A424 otti kauden ensimmäisen voittonsa. Voitto tulli hieman onnella ja tallin rohkealla päätöksellä, joka Fuji 6h kisassa kannatti. Alpinen nousu alkoi, kun auto meni kilpailun puolivälin jälkeen varikolle muutama sekunti ennen radan kattavaa keltaista. Alpine sai huomattavan edun muiden ajellessa 80km/h pitkin ratakierrostaan. Voiton varmisti viimeinen varikkopysähdys, jolloin muiden vaihtaessa kaikki neljä rengasta Alpine vaihtoi vain eniten kuluvan puolen eli vasemman puolen renkaat. Alpine pääsi ensimmäisenä radalle ja sai 8s. kaulan takana tulevaan kaksikkoon Peugeotiin (Resta, Jensen, Vergne) ja Penske Porscheen (Estre/Vanthoor). Peugeot oli nopeampi suorilla ja Penske Porsche radan mutkaosuudella. Näin kahden kuljettajan Jensenin ja Vanthoorin taistellessa sijoista 2-3, Alpine onnistui pitämään etumatkan maalin asti. Sinänsä Estren suoritus Penske Porschella oli ratkaisevaa sijoituksen kannalta. Estren ajolla noustiin takaa kärkitaistoon.

Voitto oli Alpine Endurance Teamille kauden ensimmäinen. Ja kyllä voittoon ajaneen Alpinen (Habsburg, Chatin, Milesi) alku oli törmäilyineen sen näköistä, että mitähän tästäkin kisasta tulee. Habsburg rysäytti Aston Martinin? perään ja Alpineen vaihdettiin jo alkukierroksilla etupään kaikki hiilikuitupaneelit. Ovat sinänsä muuten näpsäkästi kahdessa osassa.

GT3 -luokassa maaliviivan ylitti ensimmäisenä Ferrari AF Corse (Herlau, Mann, Rovera), mutta kärjessä ajanut Rovera nappasi viimeisellä pikatankkaus pysähdyksellä 5s. aikasakon varikon valkoisen linjan ylityksestä niin voittoon nousi TF Sportin Corvette (Rompuy, Andrade, Eastwood) . Aikasakon rasittama Ferrari oli toinen ja lopussa hyvin kirineet BMW:t veivät sijat 3-4.

Hypercar -luokassa päivä oli pettymys Ferrarille, sillä maailmanmestaruus tavoittelu siirtyy kauden viimeiseen kisaan Bahrainiin. Kubican tähdittämän AF Corse Teaminkin kisa meni törmäilyyn GT3 -luokan auton kanssa. Ja suorilla havaitsi, että Ferrarit eivät ole nopeimpia. Aston Martinit ja Peugeotit menivät heittämällä suorilla ohi jo kisan alussa.

Myöskin Toyota ehkä odotti enemmän kotikisastaan vaikka auto jää suoritustasoltaan kärkitalleille. Toyotan nykymallin suoranopeus ei yksinkertaisesti riitä kamppailemaan kärkisijoista ja kun talli vielä hankki toiminnallaan 3 minuutin aikasakon Toyotan toiselle autolle (Buemi, Hartley, Hirakawa) niin sanat eivät aina riitä. Aston Martinille päivä oli huono, johtuen lähinnä omista hölmöilystään. Törmäily GT3 -luokan Aston Martinin kanssa oli piste i:n päälle. Auto on nopea, mutta se ei yksin riitä. Silti Valkyriellä ajaneet Sörensen/Riberas ajoivat kuudenneksi. Mukaan mahtui varikon läpiajo rangaistuksia ja lopuksi Kobayashi vielä törmäili Toyotalla perään, mutta maaliin tultiin. Kuudes sija on Aston Martinin paras saavutus. Cadillaceille kisa meni alakanttiin lähinnä huonon taktiikan ja tekniikan kanssa. Paalupaikalta lähteneet (Stevens, Nato, Lynn) olivat kaiken jälkeen seitsemännellä sijalla.

Penske Porschelle päivä oli hieno ja sijoitukset mitä saatiin, pitivät Porschen mahdollisuuden saavuttaa maailmanmestaruus elossa. Peugeotille päivä oli myös lähes täydellinen. Jostain on kaivettu lisää vauhtia ja paljon, kun auto on myös radan teknillisellä osuudella riittävän nopea, jotain on tehty oikein.

GT3 -luokassa molemmat Mclarenit hyytyivät kisan edetessä. Ferrarille päivä oli aikasakkojenkin kera hyvä. Porschelle ei niinkään, ainoastaan Manthey Porsche ajoi 10 -sakkiin. Samoin kotikisa Lexus -teamille oli karmaiseva. Jo aika-ajot menivät penkin alle eikä vauhtia löytynyt kisassakaan.

Fuji 6h oli värikäs kisa. Tuomaristolla riitti pohdittavaa oli törmäilyjä, valkoisen viivan ylityksiä varikolla, rata ylityksiä jne. Turva-auto kävi kolme kertaa kasaamassa porukan ja viisi kertaa annettiin koko radan kattava keltainen. Voittajat taas vaihtuivat ja mestaruuksien suhteen kaikki ratkaistaan Bahrainissa 8.11.2025. Pääsponsorin mukaan kisa on nimeltään Bapco Energies 8 Hours of Bahrain.

Hypercar ja GT3 -luokan kuusi parasta.
fuji 2025 Hypercar.jpg

Fuji 2025 GT3.jpg
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10882
Sijainti
Helsinki
Mukava kisa tosiaan oli ja viimeisellä tunnillakin riitti jännitettävää. Vista AF Corsen pitäisi saada palaset kohdalleen. Jo toisen kerran voitto lipesi aikasakkoon.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
248
Mukava kisa tosiaan oli ja viimeisellä tunnillakin riitti jännitettävää. Vista AF Corsen pitäisi saada palaset kohdalleen. Jo toisen kerran voitto lipesi aikasakkoon.
Onneksi Bahrainin kisa tulee järkevään aikaan...ettei tarvitse keskeyttää :sleep:....
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10882
Sijainti
Helsinki
Honda on niin pettynyt legendaarisen NSX:n korvanneeseen Civiciin, että vaihtaa sen Super GT-sarjassa jo kahden kauden jälkeen. Ensi vuonna Hondan tallit ajavat Preluden Sports Coupe-malliin pohjautuvalla GT500-versiolla. Vaihdon taustalla on myös ensi kaudella voimaan tuleva aero-osien kehityskielto, joka on on voimassa neljän kauden ajan.

https://www.dailysportscar.com/2025/09/30/honda-reveals-2026-prelude-gt.html

Honda Racing Corporation (HRC) has announced the reveal of its newest Autobacs SUPER GT Series GT500 challenger, the Prelude-GT.

The Prelude-GT will make its on-track testing debut tomorrow in a shakedown at Sportsland Sugo, and will begin racing in SUPER GT in 2026, replacing the Civic Type R-GT.
Toyota tuo ensi vuonna WEC-sarjaan päivitetyn version GR010 Hybrid-autostaan. Painopiste on TGR Europen varapuheenjohtaja Kazuki Nakajiman mukaan aerodynamiikassa.

https://www.motorsport.com/wec/news/toyota-to-introduce-updated-le-mans-hypercar-for-wec-2026/10763668
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10882
Sijainti
Helsinki
DTM-kausi paketoitiin Hockenheimissa. Lauantain kilpailun voitti Thomas Preining ja sunnuntain lähdön vei Ayhancan Güven. Molemmat edustavat Manthey EMA-tallia, joka ajattaa Porsche 911 GT3-autoja.

Güven voitti mestaruuden neljän pisteen erolla Lucas Aueriin.

kuva_2025-10-05_181336903.png
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
178
DTM-kausi paketoitiin Hockenheimissa. Lauantain kilpailun voitti Thomas Preining ja sunnuntain lähdön vei Ayhancan Güven. Molemmat edustavat Manthey EMA-tallia, joka ajattaa Porsche 911 GT3-autoja.

Güven voitti mestaruuden neljän pisteen erolla Lucas Aueriin.

Näytä liitetiedosto 6593
Pelkkä tuloslista ei tee oikeutta tämän sarjan loppuratkaisuille. Viimeiseen kilpailuun lähdettäessä seitsemällä (!) kuljettajalla oli realistiset mahdollisuudet mestaruuteen. Vaikka en ole DTM:ää moneen vuoteen seurannut enkä tältäkään kaudelta ole montaa kilpailua nähnyt, niin sunnuntain kilpailu oli yksi jännittävimmistä mitä pitkään aikaan tai kenties koskaan on tullut todistettua. Güvenin voitto toi hänelle mestaruuden, mutta toinen sija ei olisi sitä tehnyt. Kisan viimeinen kierros kannattaa katsoa vielä ihan erikseen jos sitä ei ole nähnyt.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10882
Sijainti
Helsinki
Pelkkä tuloslista ei tee oikeutta tämän sarjan loppuratkaisuille. Viimeiseen kilpailuun lähdettäessä seitsemällä (!) kuljettajalla oli realistiset mahdollisuudet mestaruuteen. Vaikka en ole DTM:ää moneen vuoteen seurannut enkä tältäkään kaudelta ole montaa kilpailua nähnyt, niin sunnuntain kilpailu oli yksi jännittävimmistä mitä pitkään aikaan tai kenties koskaan on tullut todistettua. Güvenin voitto toi hänelle mestaruuden, mutta toinen sija ei olisi sitä tehnyt. Kisan viimeinen kierros kannattaa katsoa vielä ihan erikseen jos sitä ei ole nähnyt.
Kiitos vinkistä. Katson vaikka koko kisan jotain kautta, kun Youtube-lähetykset geoblokataan.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10882
Sijainti
Helsinki
Pelkkä tuloslista ei tee oikeutta tämän sarjan loppuratkaisuille. Viimeiseen kilpailuun lähdettäessä seitsemällä (!) kuljettajalla oli realistiset mahdollisuudet mestaruuteen. Vaikka en ole DTM:ää moneen vuoteen seurannut enkä tältäkään kaudelta ole montaa kilpailua nähnyt, niin sunnuntain kilpailu oli yksi jännittävimmistä mitä pitkään aikaan tai kenties koskaan on tullut todistettua. Güvenin voitto toi hänelle mestaruuden, mutta toinen sija ei olisi sitä tehnyt. Kisan viimeinen kierros kannattaa katsoa vielä ihan erikseen jos sitä ei ole nähnyt.
Gûven joutui tosissaan puolustaman johtoaan Marco Wittmania vastaan, kisaa pidennettiin alkuperäisestä mitasta kolmella kierroksella SC-jakson vuoksi. Jack Aitken ja Jordan Pepper hylättiin, kun he ohittelivat paikallisen keltaisen aikana. He saivat näistä sakkolenkin, joita eivät käyneet suorittamassa. Ilman näitä Lucas Auer olisi ollut seitsemäs. Wittamanin voittaessa turkkilaisen mestaruushaaveet olisi menneet ja näin oli käydä, kun kaksinkertainen mestari meni ohitse stadionalueelle tultaessa. Güven puski Porschensa Wittmanin edelle Sachs-mutkassa. Ko. ohitus olisi F1:ssä johtanut aikasakkoon. Viihdyttävä kilpailu GT3-autojen sprintiksi.

Nostalgikkona harmittaa, kun DTM:n oli pakon edestä siirryttävä kustannusten alentamisen vuoksi Class 1-autoista GT3:siin. GT3-luokkia on jo Euroopassa tarpeeksi.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
178
Nostalgikkona harmittaa, kun DTM:n oli pakon edestä siirryttävä kustannusten alentamisen vuoksi Class 1-autoista GT3:siin. GT3-luokkia on jo Euroopassa tarpeeksi.
Vähän samat mietteet, mutta eipä siinä tainnut tosiaan DTM:llä vaihtoehtoja olla. Sarja on kyllä nykyisellään (ainakin parin viime kisaviikonlopun otannalla) kilvanajoltaan erittäin viihdyttävä, mitä toki usein "vanha" (tai keskimmäinen) DTM:kin oli. Ajattelisin sen niin, että jos GT3-autoilla ajamisen ja laajemman gridin seurauksena saadaan tällaisia mestaruustaisteluja, niin sarjaa tekee mieli seurata jatkossakin.

Se on kyllä ainakin näin ulkopuolelta tarkkailtuna vähän hassun näköistä, että GT3-DTM-sarjan oheisluokkana ajetaan monena viikonloppuna välittömästi DTM-lähdön jälkeen ADAC GT Mastersin tunnin mittainen kisa, niin ikään GT3-autoilla. Missähän muussa tämän kokoluokan sarjassa oheisluokkana ajetaan pääluokan kanssa identtisten autojen kilpailu?
 
Ylös