Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
683
Sijainti
Västra Götaland
Kyllähän tuossa aikamoinen duuni Kallella on edessään. Rata on kuitenkin ihan eri juttu, eri laji kuin ralli. Ja pikku luokissa ajaa junnuja, jotka näin kärjistetysti sanottuna, ovat ajaneet rataa siitä lähtien kun ovat oppineet kävelemään. Ja aika monella, ainakin kärkijätkillä on varmaan jo jalka siellä ykkösten ovenraossa. Eli hirveästi ei aikaa mihinkään totutteluun tai harjoitteluun ole. Top-3 tasoa pitäisi olla aika lailla alusta lähtien.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2023
Sijainti
Vyborg
Tästä Kalle Rovanperän ilmoituksesta WRC- ralli-uran lopettamisesta ja siitä, että ajot vaihtuu tulevaisuudesta kaudesta 2026 lähtien ratapuolelle, tuli itselleni vahvat takaumat Kimi Räikkösen ilmoituksesta kauden 2009 loppupuolella, kun Kimi ilmoitti ajavansa jatkossa WRC-puolella F1:n sijaan.

Ajattelin, että mitähän tästä seuraa ja mahtaako Kimi menestyä rallipuolella.

Tulihan sieltä rallipuoleltakin Kimille menestystä, kuten kokonaiskilpailun viides sija Turkin MM-rallissa vuonna 2010, erikoiskoe-voitto, sekä 59 MM-pistettä.

Kimi saavutti muuten eniten MM-pisteitä niistä kuljettajista, jotka ovat ajaneet sekä Formula 1:ssä, että rallin MM-sarjassa. Kimi saavutti ralli-urallaan 59 MM-pistettä, kun vastaavasti muut sekä F1:ssä että rallin MM-sarjassa ajaneet kuljettajat saavuttivat pisteitä seuraavasti: Carlos Reutemann 24 pistettä, Robert Kubica 43 pistettä, Stephane Sarrazin 26 pistettä, sekä Heikki Kovalainen 1 piste.

Tietenkään Kimi Räikkönenkään ei rallissa yltänyt aivan terävimpään kärkeen, mikä ei yllätys ollut.

Alla Turkin MM-rallin kilpailu vuodelta 2010, jossa Kimi Räikkönen saavutti viidennen sijan:



Artikkeli kuljettajista, jotka ovat sekä rallin MM-sarjassa, että kilpailleet rata-autoilun huipulla:

https://www.wrc.com/en/news/race-or-rally-these-wrc-stars-have-done-both

Pian Kalle Rovanperä liittyy ylläolevan artikkelin kuljettajien joukkoon, mutta Kallella on jo nyt kokemusta F1-autosta.


Miten uskot Kalle Rovanperän pärjäävän rata-autoilu urallaan?



Aika hyvin Kimi pärjäsi rallissa 15 vuotta myöhemmin katsottuna kun ottaa huomioon että siirtyi suoraan formuloista ralliin 2009-2010. Mielestäni Kimille teki hyvää että pääsi kokeilemaan rallia siinä vaiheessa uraansa. Ehkä Rovanperällä on sama juttu menossa. Kalle selvästi haluaa uusia haasteita joten formulat voisi olla hyvä haaste hänelle tulevaisuudessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4976
Tällä päivämäärällä, 11.10.2013, menehtyi entinen Marussia-tiimin testikuljettaja Maria de Villota.

María de Villota Comba (13. tammikuuta 1980 Madrid11. lokakuuta 2013 Sevilla) oli espanjalainen autourheilija. Hänen isänsä on entinen Formula 1 -kuljettaja Emilio de Villota. Hän kilpaili muun muassa Espanjan F3-, WTCC-, Formula Palmer Audi- ja Superleague Formula -sarjoissa.

Vuonna 2011 hän testasi Renault'n R29-autoa Paul Ricardin radalla. Hän toimi Formula 1 -sarjassa Marussia-tallin testikuljettajana kaudella 2012. Samalla hän toi mukanaan tallille sponsoritukea.

Heinäkuussa 2012 de Villota joutui vakavaan onnettomuuteen koeajossa törmättyään päin kuorma-autoa ja menetti oikean silmänsä.

María de Villota löytyi kuolleena hotellihuoneestaan Sevillassa 11. lokakuuta 2013. Kuolinsyyn kerrotaan olleen sairaskohtaus, joka oli seurausta hänen onnettomuudestaan.

Kaksi viimeisintä F1-kuljettajan kuolemaa on sattunut siis Marussia-tiimin kuljettajille. Eli kyseessä tietenkin Maria de Villota ja Jules Bianchi. Sattumaako tämä?

Maria-De-Villota-composite.jpgmaria-de-villota-skull-damage-crop.jpg

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4976
Vuonna 2007, päivämäärällä 11.10, ajettiin Kiinan GP Shanghain radalla.

Etukäteen ajateltiin, että McLarenin Lewis Hamilton varmistaisi maailmanmestaruuden jo rookie-kaudellaan juuri Kiinan GP:ssä, sillä vahva pistesija riittäisi siihen.

Hamilton johtikin kilpailua pitkään, kunnes Kimi Räikkösen vauhti parani, ja hän alkoi tavoittamaan Hamiltonia.

Hamiltonin tullessa lopulta varikolle hän ajautui varikkokaistalle hiekoille. Dramatiikkaa siis riitti.

Kimi Räikkönen voitti kilpailun, ja maailmanmestaruus-taistelu siirtyi Interlagosin radalle Brasiliaan, jossa Kimi Räikkönen varmisti uransa ainoan maailmanmestaruuden.


Ferrari oli Kiinan GP:ssä 2007 myös viimeistä kertaa tupakka-värityksessä.



 
Viimeksi muokattu:

Bensa Lenkkari

Well-known member
Liittynyt
20.1.2022
Viestit
131
Vuonna 2007, päivämäärällä 11.10, ajettiin Kiinan GP Shanghain radalla.

Etukäteen ajateltiin, että McLarenin Lewis Hamilton varmistaisi maailmanmestaruuden jo rookie-kaudellaan juuri Kiinan GP:ssä, sillä vahva pistesija riittäisi siihen.

Hamilton johtikin kilpailua pitkään, kunnes Kimi Räikkösen vauhti parani, ja hän alkoi tavoittamaan Hamiltonia.

Hamiltonin tullessa lopulta varikolle hän ajautui varikkokaistalle hiekoille. Dramatiikkaa siis riitti.

Kimi Räikkönen voitti kilpailun, ja maailmanmestaruus-taistelu siirtyi Indianapolisin radalle Brasiliaan, jossa Kimi Räikkönen varmisti uransa ainoan maailmanmestaruuden.


Ferrari oli Kiinan GP:ssä 2007 myös viimeistä kertaa tupakka-värityksessä.



Indianapolisin radalle Brasiliaan?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4976

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15693
Vuonna 2007, päivämäärällä 11.10, ajettiin Kiinan GP Shanghain radalla.

Etukäteen ajateltiin, että McLarenin Lewis Hamilton varmistaisi maailmanmestaruuden jo rookie-kaudellaan juuri Kiinan GP:ssä, sillä vahva pistesija riittäisi siihen.

Hamilton johtikin kilpailua pitkään, kunnes Kimi Räikkösen vauhti parani, ja hän alkoi tavoittamaan Hamiltonia.

Hamiltonin tullessa lopulta varikolle hän ajautui varikkokaistalle hiekoille. Dramatiikkaa siis riitti.

Kimi Räikkönen voitti kilpailun, ja maailmanmestaruus-taistelu siirtyi Interlagosin radalle Brasiliaan, jossa Kimi Räikkönen varmisti uransa ainoan maailmanmestaruuden.


Ferrari oli Kiinan GP:ssä 2007 myös viimeistä kertaa tupakka-värityksessä.



Päivämääräkin on väärin ja tuo jäi Bensa Lenkkarilta sanomatta/huomaamatta.

Shanghaissa ajettiin 7.10.2007 ja ei 11.10.2007 keskellä viikkoa. 14.10.2007 olisi ollut sunnuntai eikä formuloita ajettu väliviikkona ja kauden päätös sunnuntaina suomalaisjuhliin päättyen Interlagosissa oli 21.10.2007.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4976
Päivämääräkin on väärin ja tuo jäi Bensa Lenkkarilta sanomatta/huomaamatta.

Shanghaissa ajettiin 7.10.2007 ja ei 11.10.2007 keskellä viikkoa. 14.10.2007 olisi ollut sunnuntai eikä formuloita ajettu väliviikkona ja kauden päätös sunnuntaina suomalaisjuhliin päättyen Interlagosissa oli 21.10.2007.
Kiitos korjauksesta.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5162
Sijainti
Vantaa
Ehdottomasti vuosina 1991 - 2002 käytetty systeemi 10 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1. Silloin ei pisteitä jaettu liikaa. 100 pistettä kaudessa vaati erinomaista autoa ja kuskia. Eikä hirveän moni kuski tuolloin 100 pistettä rikkonutkaan. Eikä nykyäänkään kovin moni kuski pääse tuolla systeemillä yli sadan pisteen.
 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4900
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Mielestäni lähes kaikista sijoista pitäisi antaa pisteitä, mutta toki jämäsijoista vain murto-osa voittoihin verrattuna. 10-6-4-3-2-1 ei ole tätä päivää ja korostaa tuurikisojen merkitystä liikaa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4711
Sijainti
Kokkola
https://www.formula1points.com/season

Tuolla pääsee pyörittelemään kausien pisteet kaikilla vuosien mittaan käytössä olleilla pistelaskutavoilla. Mielenkiintoista on se, että 2014 systeemillä Häkä olisi ollut aika lähellä mestaruutta 1997 koska voitti päätöskisan ja 2014:hän päätöskisassa tuli tuplapisteet, plus jos olisi saanut voiton niissä muutamassa kisassa mitkä keskeytti ykköspaikalta ja jossei olisi tullut hylkyä Belgiassa.

Sportti.com laittoi tähän yllä olevaan asiaan liittyen melko säälittävän klikkiotsikon "Häkkiseltä toinen mestaruus pois?" Ainakin Googlen uutissyötteessä itsellä oli tällainen.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6548
Kaikille pisteitä paitsi viimeiselle. Helpottaisi forumistien työtä kun vertaillaan kuskeja eikä yhden tuurikisan pisteet nouse kohokohdaksi kuten esim viime vuonna Zhou vs Bottas. Ensi kaudella taas sama edessä Perez vs Bottas kun joutuu kaivamaan kaikkea muuta kuin pistetilastoa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5162
Sijainti
Vantaa
Kaudella 2023 Stroll sai enemmän pisteitä kuin Mansell kaudella 1991. Strollin saldo 0 voittoa, 0 podiumia. Mansellin saldo 5 voittoa ja 4 kakkostilaa. Nykyään pisteitä saa aivan liian paljon.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6548
Kaudella 2023 Stroll sai enemmän pisteitä kuin Mansell kaudella 1991. Strollin saldo 0 voittoa, 0 podiumia. Mansellin saldo 5 voittoa ja 4 kakkostilaa. Nykyään pisteitä saa aivan liian paljon.
Pistevertailu jo nyt mahdotonta, joten käsijarru pois ja lisää pisteitä likoon. Enää ei voi vertailla paaluja ja voittojakaan entisaikoihin, koska kisojen määrä on lisääntynyt niin radikaalisti. Mestaruudet, paalu– ja voittoprosentti ehkä ainoa hyvä mittari kärkikuskeissa.
 
Viimeksi muokattu:

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
169
Korostaa vaan taas sitä, miten hyvä Prost oli. Nykypistelaskulla 7 mestaruutta. Toki aina on ajettava voimassa olevien sääntöjen mukaan, joten sikäli turhaa ulinaa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2686
ainakin tällä kaudella pisteitä on tullut juuri sopivasti niille kuskeille, jotka ne on ansainneet. Olisi suorastaan huutava vääryys jos Colapinton sarakkeessa olisi mitään muuta kuin nolla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4976
Jotenkin tuo vanha systeemi 10-6-4-3-2-1 ei nykyautojen luotettavuudella oikein omasta mielestäni toimisi.

Jos luotettavuus niinkuin ysärillä, asia olisi ihan toinen. Silloin se toimisi.


Pisteitä tulisi jakaa mielestäni 12-parhaalle. Pienempien tiimien kuljettajien tulisi saada pisteitä.

Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko Mika Salo olisi pisteitä napannut urallaan nyky-systeemillä.

Koko uransa miltei keskikasti-tallien puikoissa. Silti pisteitä tuli ihan hyvin.

Kimi Räikkönen ajanut pisteitä muuten myös Nascarissa F1-sarjan ja rallin lisäksi. Mielestäni kova saavutus saavuttaa pisteitä kaikissa kolmessa huippu-sarjassa.
 
Ylös