Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3122
Kaikille vaan pisteitä niin muuttuisi kisat huomattavasti fiksummaksi. Mitätöityisi yksittäisten tuurikisojen vaikutus ja muutenkin olisi jotain porkkanaa ajaa sijoituksista häntäpäässäkin. Nyt on ihan sama lyödä koneet säästöliekille tai yrittää jotain toivotaantoivotaan-taktiikkaa, jos ei ajamalla pisteille ole mahkuja.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6555
Joissakin asioissa halutaan väkisin pitää perinteistä kiinni kuten alkuperäisestä pistetaulukosta ja Monacosta vaikka aika on ajanut näiden ohi kun kukaan ei enää keskeytä juuri ollenkaan teknisiin ongelmiin eikä Monacossa voi ajaa laivoilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4978
Tulevana viikonloppuna ajetaan sitten Yhdysvaltain GP COTA:n radalla Austinissa Teksasissa.

Suomalaisittain radalta on hyviä muistoja, kun Kimi Räikkönen voitti siellä kaudella 2018 Ferrarilla, joka oli samalla Kimin uran viimeinen GP-voitto. Valtteri Bottas voitti COTA:ssa vuonna 2019 Mercedeksellä.

Ylipäätään suomalaiset ovat pärjänneet hyvin USA:ssa.

Keke Rosberg on voittanut Dallasin Grand Prix’n 1984 ja Detroitin Grand Prix’n 1985. Yhdysvaltain GP:n on voittanut Mika Häkkinen Indianapolisissa kaudella 2001, Kimi Räikkönen Austinissa siis kaudella 2018 ja Valtteri Bottas niin ikään Austinissa kaudella 2019. Räikkösen voitto oli samalla myös 50. suomalaisvoitto Formula 1 -sarjassa.

Seuraavassa joitain tapahtumia USA:n GP:stä vuosien varrella.

Las Vegasin GP kaudella 1982, jossa Keke varmisti maailmanmestaruuden:

Keke Rosberg varmistanut juuri maailmanmestaruuden Las Vegasissa 1982.

Keke Rosbergin hallittu piruetti kauden 1983 GP:ssä.

Keke Rosbergin Dallasin voitto:

Mika Häkkisen ensimmäinen GP Phoenixissa 1991:

Senna vs Alesi kaudella 1990.
https://youtu.be/4Oh1OVW56kE

Maailmanmestaruuden kannalta jopa ratkaiseva USA:n GP kaudella 2000:
https://youtu.be/cGxOxfRqdoc

Häkkisen viimeinen GP-voitto kaudella 2001:
https://youtu.be/bqN_uG_wbB4

Barrichellon niukin mahdollinen voitto kaudella 2002:
https://youtu.be/M3w3e4cAl7k

Ralf Schumacherin ulosajot kaudella 2004 ja 2005 samassa paikassa:
https://youtu.be/XoFBmzADxkQ
.
https://youtu.be/vdjM0GeGYcM

Alonso vs Hamilton kaudella 2007:
https://youtu.be/2wAsVO4YiFU

Kimi Räikkösen viimeinen voitto F1:ssä kaudella 2018:
https://youtu.be/PNwPpqaLE60

Valtteri Bottaksen voitto kaudella 2019.
https://youtu.be/QLx2WZWilBc



Mitäpä muistoja teillä on COTA:n radalta tai ylipäätään USA:ssa ajetuista kisoista?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15696
Detroit 1985 oli huikeutta. Keke pisti parastaan. Meinasi lämmöt hieman karata, mutta Honda kesti.

Phoenixistä McLaren - Hondalla voittoprosentti täysi 100.
Itse asiassa karkasi kaksikin kertaa ja toisella kerralla hyvinkin lähelle sitä räjähdyspistettä. Ensin meni muovipussi ja toisella kerralla paperinpala sinne minne se ei olisi autossa saanut mennä. Ainoa pohjoismainen Formula 1:sten kaksoisvoitto tietenkin järjestyksessä Suomi-Ruotsi ja Keke Rosberg-Stefan Johansson. Etäälle ei jäänyt vähän toisenlaisella onnella tuo järjestys toisin päin ja ikään kuin toteutuneesti se olisi ollut Johanssonin uran ainut F1-voitto siinä tapauksessa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10922
Sijainti
Helsinki
Mahtoiko 1989 kausi olla ennätys, kun 29 kuljettajaa ja 16 tallia saivat pisteitä kauden aikana?
Taitaapi olla, tälle en tosin löytänyt varmaa tietoa.

Vuosi 1989 on ainoa, jolloin sama moottorivalmistaja on voittanut maailmanmestaruudet sekä F1:ssä, että ratamoottoripyörien kuninkuusluokassa 500-kuutioisissa (nyk. Motogp)
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
684
Sijainti
Västra Götaland
Ilman muuta 10-6-4-3-2-1
Jo Keke sanoi aikoinaan, että ei niitä pisteitä lahjaksi, pelkästä mukana olosta pidä antaa ja olen hyvin pitkälti samaa mieltä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6555
Ei tarvitse mennä edes Keken ajoille asti kun kuskit sanoivat että HANS‐tuella ja Halolla voisi heittää vesilintua. Kehitys kehittyy ja ajat muuttuu. Jos tällä kaudella pisteitä olisi jaettu vanhalla kaavalla niin sijalta P9 hännille kaikki olisivat 6 pisteen sisällä, joka luonnollisesti tarkoittaisi jaettuja pistemääriä. Mikään ei ole tylsempää kuin sijojen jakaminen ja paremmuus ratkaistaisiin jollain turhalla tilastolla.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4368
Tykkäsin kovasti tuosta 10-6-4-3-2-1 pistemallista. Mutta siihen aikaan monesti maaliviivan näki puolet gridistä jos sitäkään.

Nykyaikana kun nähdään kisoja missä kaikki tulevat maaliin (tai max. pari keskeytystä), niin olisi perusteltua jakaa pisteitä mielestäni useammallekin, kuin vain top 10.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1684
Tykkäsin kovasti tuosta 10-6-4-3-2-1 pistemallista. Mutta siihen aikaan monesti maaliviivan näki puolet gridistä jos sitäkään.

Nykyaikana kun nähdään kisoja missä kaikki tulevat maaliin (tai max. pari keskeytystä), niin olisi perusteltua jakaa pisteitä mielestäni useammallekin, kuin vain top 10.
Mielestäni pisteitä voisi hyvin jakaa 15:lle parhaalle. Lisäisi mielenkiintoa myös alemman keskikastin taistoon.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4712
Sijainti
Kokkola
Formuloiden ehkä yksi "tunnetuimpia", tai ainakin itsellä youtubessa eräs trendaavimmista formuloiden käsimerkeistä on H-H Frentzenin keskisormi Mark Blundellille Adelaidessa 1995. Tuli nyt vain tarve muistella, onko kellään tietoa miksi Blundell ei saanut siitä stop and go:ta? Ysärillä oli kierroksella ohittavan estely varsin usein vanhan kunnon 10 s stop and gon arvoinen. Ja Blundell pidätteli Frentzeniä kierroksella jääneenä aika monen kierroksen ajan. Frentzen teki useilla kierroksilla vihaisia koukkauksia varikkomuurille päin pääsuoralla, olisiko sitten ollut radio-ongelmia? Sitten kun pääsi vihdoinkin Blundellin ohi, vilahti keskari:


Murray Walkerin reaktio oli ikoninen. Ei ollut kohtelias ele ei, mutta eipä kovin asiallinen se Blundellinkaan toiminta. Siitä erikoinen kisa, että keskeytyksiä harvinaisen paljon päätöskisaksi. Sijoituksen sai vain 8 miestä. Tosin läheskään joka kerralla ei ollut auton leviäminen, vaan paljon myös ulosajoja.

EDIT: Ja tietyistä syistä oli vähän kolkkoa katsoa tätä kisaa, kun gridillä oli vain yksi McLaren, eli Blundellin.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4978
Mikäs kisa se oli, jossa David Coulthard näytti keskisormea Michael Schumacherille kesken kiivaan taistelun kilpailun ykköspaikasta? Tämä tilanne tuli mieleen ylläolevasta postauksesta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4978
Olisikohan ollut Ranskan GP ja vuosi 2000?
Tämähän se oli. Kiitos.👍

Oli kyllä Coulthard parhaimmillaan todella hyvä, kun pystyi voittamaan parhaimpina päivinään Schumacherin ja Häkkisen, kuten tuo Ranskan GP 2000 osoitti. Liian paljon vaan suorituskyky ailahteli kauden aikana, ettei mestariksi ollut. Silti hyvä kuljettaja. 13 GP-voittoa urallaan kuitenkin skotti saavutti.

Alla tuo Schumacherin ja Coulthardin tilanne Ranskassa 2000.

 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4905
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Onko minulla vain sellainen käsitys, vai kävivätkö ennen kuskit kuumempina? Tänäpäivänä kaikki rentoja, viilipyttyjä tai itkupillejä. Tai ehkä vika on katsojassa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6555
Onko minulla vain sellainen käsitys, vai kävivätkö ennen kuskit kuumempina? Tänäpäivänä kaikki rentoja, viilipyttyjä tai itkupillejä. Tai ehkä vika on katsojassa.
Minusta taas tuntuu että nykyään käydään kuumempana ja keskaria lentää sinne tänne milloin missäkin. Kun seuraa esimerkiksi Tsunodan, Hadjar ja Verstappenin työskentelyä ohjaamossa niin välillä yhtä melskaamista, varsinkin Hadjar joka hakkaa rattia ja kypärää sen minkä kerkiää.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9508
Ennen kun radiot eivät kuuluneet lähetyksissä niin käsimerkit olivat parempi viesti siitä, että kuljettaja ei ole tyytyväinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15696
Onko minulla vain sellainen käsitys, vai kävivätkö ennen kuskit kuumempina? Tänäpäivänä kaikki rentoja, viilipyttyjä tai itkupillejä. Tai ehkä vika on katsojassa.
Kyllä vain kävivät ja tietysti olihan meno kyllä kovaakin kerran. Tietyin ehdoin riippumatta siitä, että olitko kärjessä, keskikastissa tai jopa häntäpäässäkin välillä oli melkoista kuumakallea ja persoonaa liikkeellä!

Niin oli kyllä kuskien pomot tallipäällikköinä tai heitä korkeampanakin riippuen tallista.
 
Ylös