Formula 1 - 2025 - 20 - Meksikon GP

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6733
Siitähän on kaikki sanoneet, että sillä ei pysty ajamaan ja nyt Checo sanoo suoraan, että "Siinä tarvitaan hyvin ainutlaatuinen ajotyyli. Sinun on jatkuvasti sopeuduttava Maxin tarpeisiin. Yksinkertaista"
https://www.independent.co.uk/f1/sergio-perez-lewis-hamilton-max-verstappen-red-bull-b2856054.html
Ei siinä mitään, se on selvästi toiminut, mutta faktahan se on ollut sieltä Albonin Kyvatin ajoista saakka, että sillä vehkeellä ei ole pystynyt ajamaan kukaan muu kuin Max, jonka luonnolliseen ajotyyliin se osuu täysin, eikä varmasti vahingossa. Myöskään autoa ei lehitetä toista kuskia varten vähääkään. Edes perussääntöjä ei etsitty moneen vuoteen tälle, joka nyt taidettiin tehdä ekan kerran tänä vuonna, mutta taisi sekin jo unohtua. Toinen kuski saa myös Maxilta jäävät vanhat osat ym, kun tämä saa uudet. Joku joskus nillitti Schunin paremmasta kohtelusta, mutta onhan tämä jo toiseen potenssiin siitä. Luulisi pärjäävän näillä avuilla, vielä kun talliin on yrittänyt parempiakin rattimiehiä tallikaveriksi, jotka kaikki torpattu samantien.

Mäkiltå oli kauden alussa Oiastri paremmassa iskussa, sitten jokun kuuden kisan jälkeen tuli uusi jousitus ja Lando pääsi keskisakista mukaan, jonka jälkeen taas Piastrilla ei enää osuunut vehkeet ihan niin hyvin, kunnes päästiin Mozaan, jonka jälkeen ei kummallakaan ole auto meinannut pysyä tiellä, ennen Mexikoa.
Jos olisi ollut vain "yhden kuskin " talli, niin varmaan olisi mestaruus aika hyvissä kantimissa, mutta siellä ei ole harrastettu samaa paapomista, vaan kumpikin on ajanut kilpaa.
Todellakin on hyvin uniikki ajotyyli. Toisin sanoen hanskassa pysyy vehkeet kuin vehkeet kun tallikaverit nostavat kädet ylös että mahdotonta. Normaalista jampasta se saattaa tuntua kurjalta jos auto menee lujaa ja on holtiton

“He can drive a car that’s not comfortable to drive, and I think he can hide a lot of problems, and he’s the one that can clearly drive it.”

— Alex Albono
 

P.Mustajärvi

Well-known member
Liittynyt
22.9.2025
Viestit
84
Todellakin on hyvin uniikki ajotyyli. Toisin sanoen hanskassa pysyy vehkeet kuin vehkeet kun tallikaverit nostavat kädet ylös että mahdotonta. Normaalista jampasta se saattaa tuntua kurjalta jos auto menee lujaa ja on holtiton
Old news. samaa sano Montoya kun oli Kimin tallikaverina ;D
 

P.Mustajärvi

Well-known member
Liittynyt
22.9.2025
Viestit
84
Todellakin on hyvin uniikki ajotyyli. Toisin sanoen hanskassa pysyy vehkeet kuin vehkeet kun tallikaverit nostavat kädet ylös että mahdotonta. Normaalista jampasta se saattaa tuntua kurjalta jos auto menee lujaa ja on holtiton
Pakko tarttua tähän uniikkiin ajotyyliin mitä ei nähty vuosiin ennen kuin J.Hallikaisen batman tuli fykkösiin. Radathan on tehty suoraan tommosille iracing striimeri -mulkuille, jos oot väärässä nii oikase mutka, ei siitä mitään saa. Vedä hamiltonia kylkeen, ajata ulos radalta, ota neljä kymppää tuplakeltasilla kiinni Leclerciä : valita vsc :D vitun pelle itkee vsc:stä ku vapaaehtoset virkailijat radalla. Kiitti hei. Jos tai Max Verstappen olis hidastanu tuplakeltasilla nii tuomaristo olis varmaa antanu skaban jatkua, mut ku ei.

E: pakkohan tuomariston oli laittaa VSC kun ei edes hallitseva maailmanmestari tajunnut hidastaa vauhtiaan tuplakeltasilla, turha itkeä päätöksestä minkä itse aiheuttaa
 

P.Mustajärvi

Well-known member
Liittynyt
22.9.2025
Viestit
84
Ja pakko vielä mainita että kuinka kusipää pitää olla että kyseenalaistaa VSC/Tuplakeltaset Bianchin jälkeen

E: ja ennen ku te alatte itkee niin turva-alueet on rata-aluetta, ja jos siellä on track marshal nii sillon se on VSC. Siis voidaan toki tehdä säännöt sillä Max argumentilla "we never go there". Sanoo kaveri joka ajattaa toiset ja itsensä turva-alueille, eikä nekään riitä pakko ottaa jo 3 mutkaa nurtsin kautta,
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6733
Pakko tarttua tähän uniikkiin ajotyyliin mitä ei nähty vuosiin ennen kuin J.Hallikaisen batman tuli fykkösiin. Radathan on tehty suoraan tommosille iracing striimeri -mulkuille, jos oot väärässä nii oikase mutka, ei siitä mitään saa.
Luulen että tällä radan oikaisulla ei selity vauhti ero tallikavereihin, koska ajathan olisivat hylätty aika-ajoissakin. Muutenkin vähän turha kiukutella että Batmanin kolleegat, Newey ja Wache puhuvat hänen ainutlaatuisesta kyvystä sietää epäbalanssia, joka luonnollisesti mahdollistaa suorituskyvyn lisäämisen.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5270
Checon kertoma tässä hieman tarkemmin vielä.
“Red Bull builds cars entirely around Max’s preferences. His driving style is extremely specific, and the setup is tailored completely to him.
“You constantly have to adapt to his needs that’s just how it is.”

Albon sanoi:
“There was so much nose on the thing,” Albon said of the cars in his time. “That if you blew on the wheel, the car would turn.

“If you play Call of Duty or a game like that, turn your sensitivity up to the highest it will go. That’s what it’s like to drive that car.

Ei ne silti vähennä yhtään voittoa, mestaruutta tai edes pisteitä Maxilta. Ihan on ansainnut jokaisen

https://www.total-motorsport.com/sergio-perez-red-bull-build-car-for-max-verstappen/
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3166
Checolla on toki kommenteissaan oma lehmä aika syvällä ojassa kun suoriutui niin huonosti että potkittiin pihalle.

Toki Albonillakin, mutta oli siinä haastattelussaan, josta nuokin kommentit on irrotettu kuitenkin huomattavasti neutraalimpi. Puhui enemmänkin siihen suuntaan että kauden alussa auto on mitä on. Max vaan suorittaa ja sitten toki autoa lähdetään viemään siihen suuntaan, jossa sillä tulosta tuo.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6733
Kukapa kakkoskuski sitä haluaisi myöntää suoraan että haluaisivat balanssia suorituskyvyn sijaan, mutta talli antaa vain suorituskykyä. Albon sen on epäsuorasti myöntänyt että mitä hankalammaksi auto hänestä tuntui, sitä kovemmin Verstappen alkoi menemään suhteessa häneen.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4421
Albon sen on epäsuorasti myöntänyt että mitä hankalammaksi auto hänestä tuntui, sitä kovemmin Verstappen alkoi menemään suhteessa häneen.
Albon on tosiaan yllättävän avoimesti asiasta puhunut.

Oli mielenkiintoinen podcast missä Albon kertoi Red Bull ajoistaan, ja myös että yllättyi siitä kuinka helppo Williams oli ajaa kun meni sinne - mutta samalla myös hidas. Sitten kun alkoivat Williamsilla repimään kotterosta enemmän suorituskykyä - yllätys yllätys, se muuttui vaikeammin ajettavaksi, mutta osasi suhtautua asiaan kypsemmin Red Bull-kokemustensa myötä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6733
Albon on tosiaan yllättävän avoimesti asiasta puhunut.

Oli mielenkiintoinen podcast missä Albon kertoi Red Bull ajoistaan, ja myös että yllättyi siitä kuinka helppo Williams oli ajaa kun meni sinne - mutta samalla myös hidas. Sitten kun alkoivat Williamsilla repimään kotterosta enemmän suorituskykyä - yllätys yllätys, se muuttui vaikeammin ajettavaksi, mutta osasi suhtautua asiaan kypsemmin Red Bull-kokemustensa myötä.
Tsunodakin tästä balanssista selittänyt että kello ei tykkää jos ajaa autoa mukavuusalueella. Kaikkihan nämä balanssiongelmat olisivat ratkaistavissa hölläämällä kaasua, mutta luonnollisesti kilpaurheilussa se ei ole vaihtoehto. Toki jos olisi osaavaa porukkaa suunnitteluosastolla niin tekisivät keulilla ja ison säätöikkunan omaavan auton, mutta helpommin sanottu kuin tehty kun Williamsillakin otettu aggressiivisempaa tulokulmaa saadakseen kärryyn vauhtia.

"The balance felt good, the lap time didn’t reflect it."

“So that needs to come from experience, and sometimes you just have to accept the difficulties of the car. Like, if it feels like a lot of understeer or oversteer, but lap time is good, probably stick to that direction. It’s a different approach. I’m learning as much as possible.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7191
Jossain oli juttua Kimin ja Paksu-Pablon vertailusta. Kun Kimille ohjaus oli aivan nappiin, Pablolla keskimutkassa yliohjasi. Kurviin sisääntuloon ja ulostuloon ohjaus oli hyvä, mutta jotain pientä erilaisuutta ajamisessa oli, koska auto käyttäytyi eri tavalla pienen hetken.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6385
Jossain oli juttua Kimin ja Paksu-Pablon vertailusta. Kun Kimille ohjaus oli aivan nappiin, Pablolla keskimutkassa yliohjasi. Kurviin sisääntuloon ja ulostuloon ohjaus oli hyvä, mutta jotain pientä erilaisuutta ajamisessa oli, koska auto käyttäytyi eri tavalla pienen hetken.
McLarenin joku insinööri muisteli aikoinaan vuotta 2005 ja kertoi tallin tehneen Kimille yhdeksän erilaista ohjaustehostinta kauden aikana. Olikohan auto rakennettu Kimille vai saiko Pablokin samat osat käyttöönsä?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7191
McLarenin joku insinööri muisteli aikoinaan vuotta 2005 ja kertoi tallin tehneen Kimille yhdeksän erilaista ohjaustehostinta kauden aikana. Olikohan auto rakennettu Kimille vai saiko Pablokin samat osat käyttöönsä?
Suurin osa kuskeista käyttää progressiivista ohjaustehostinta, Kimi lineaarista. Kaipa sitten vaatii aika tarkkaa toimintaa, että toimii koko mutkan läpi. Kriittistä näyttää olevan se hetki kun hidastuvuus muuttuu kiihtyvyydeksi. Siinäkö se kusi Pablolla ja nyt RB2-kuskeilla?
 
Ylös