Formula 1 - 2025 - 20 - Meksikon GP

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6904
Siitähän on kaikki sanoneet, että sillä ei pysty ajamaan ja nyt Checo sanoo suoraan, että "Siinä tarvitaan hyvin ainutlaatuinen ajotyyli. Sinun on jatkuvasti sopeuduttava Maxin tarpeisiin. Yksinkertaista"
https://www.independent.co.uk/f1/sergio-perez-lewis-hamilton-max-verstappen-red-bull-b2856054.html
Ei siinä mitään, se on selvästi toiminut, mutta faktahan se on ollut sieltä Albonin Kyvatin ajoista saakka, että sillä vehkeellä ei ole pystynyt ajamaan kukaan muu kuin Max, jonka luonnolliseen ajotyyliin se osuu täysin, eikä varmasti vahingossa. Myöskään autoa ei lehitetä toista kuskia varten vähääkään. Edes perussääntöjä ei etsitty moneen vuoteen tälle, joka nyt taidettiin tehdä ekan kerran tänä vuonna, mutta taisi sekin jo unohtua. Toinen kuski saa myös Maxilta jäävät vanhat osat ym, kun tämä saa uudet. Joku joskus nillitti Schunin paremmasta kohtelusta, mutta onhan tämä jo toiseen potenssiin siitä. Luulisi pärjäävän näillä avuilla, vielä kun talliin on yrittänyt parempiakin rattimiehiä tallikaveriksi, jotka kaikki torpattu samantien.

Mäkiltå oli kauden alussa Oiastri paremmassa iskussa, sitten jokun kuuden kisan jälkeen tuli uusi jousitus ja Lando pääsi keskisakista mukaan, jonka jälkeen taas Piastrilla ei enää osuunut vehkeet ihan niin hyvin, kunnes päästiin Mozaan, jonka jälkeen ei kummallakaan ole auto meinannut pysyä tiellä, ennen Mexikoa.
Jos olisi ollut vain "yhden kuskin " talli, niin varmaan olisi mestaruus aika hyvissä kantimissa, mutta siellä ei ole harrastettu samaa paapomista, vaan kumpikin on ajanut kilpaa.
Todellakin on hyvin uniikki ajotyyli. Toisin sanoen hanskassa pysyy vehkeet kuin vehkeet kun tallikaverit nostavat kädet ylös että mahdotonta. Normaalista jampasta se saattaa tuntua kurjalta jos auto menee lujaa ja on holtiton

“He can drive a car that’s not comfortable to drive, and I think he can hide a lot of problems, and he’s the one that can clearly drive it.”

— Alex Albono
 

P.Mustajärvi

Well-known member
Liittynyt
22.9.2025
Viestit
86
Todellakin on hyvin uniikki ajotyyli. Toisin sanoen hanskassa pysyy vehkeet kuin vehkeet kun tallikaverit nostavat kädet ylös että mahdotonta. Normaalista jampasta se saattaa tuntua kurjalta jos auto menee lujaa ja on holtiton
Old news. samaa sano Montoya kun oli Kimin tallikaverina ;D
 

P.Mustajärvi

Well-known member
Liittynyt
22.9.2025
Viestit
86
Todellakin on hyvin uniikki ajotyyli. Toisin sanoen hanskassa pysyy vehkeet kuin vehkeet kun tallikaverit nostavat kädet ylös että mahdotonta. Normaalista jampasta se saattaa tuntua kurjalta jos auto menee lujaa ja on holtiton
Pakko tarttua tähän uniikkiin ajotyyliin mitä ei nähty vuosiin ennen kuin J.Hallikaisen batman tuli fykkösiin. Radathan on tehty suoraan tommosille iracing striimeri -mulkuille, jos oot väärässä nii oikase mutka, ei siitä mitään saa. Vedä hamiltonia kylkeen, ajata ulos radalta, ota neljä kymppää tuplakeltasilla kiinni Leclerciä : valita vsc :D vitun pelle itkee vsc:stä ku vapaaehtoset virkailijat radalla. Kiitti hei. Jos tai Max Verstappen olis hidastanu tuplakeltasilla nii tuomaristo olis varmaa antanu skaban jatkua, mut ku ei.

E: pakkohan tuomariston oli laittaa VSC kun ei edes hallitseva maailmanmestari tajunnut hidastaa vauhtiaan tuplakeltasilla, turha itkeä päätöksestä minkä itse aiheuttaa
 

P.Mustajärvi

Well-known member
Liittynyt
22.9.2025
Viestit
86
Ja pakko vielä mainita että kuinka kusipää pitää olla että kyseenalaistaa VSC/Tuplakeltaset Bianchin jälkeen

E: ja ennen ku te alatte itkee niin turva-alueet on rata-aluetta, ja jos siellä on track marshal nii sillon se on VSC. Siis voidaan toki tehdä säännöt sillä Max argumentilla "we never go there". Sanoo kaveri joka ajattaa toiset ja itsensä turva-alueille, eikä nekään riitä pakko ottaa jo 3 mutkaa nurtsin kautta,
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6904
Pakko tarttua tähän uniikkiin ajotyyliin mitä ei nähty vuosiin ennen kuin J.Hallikaisen batman tuli fykkösiin. Radathan on tehty suoraan tommosille iracing striimeri -mulkuille, jos oot väärässä nii oikase mutka, ei siitä mitään saa.
Luulen että tällä radan oikaisulla ei selity vauhti ero tallikavereihin, koska ajathan olisivat hylätty aika-ajoissakin. Muutenkin vähän turha kiukutella että Batmanin kolleegat, Newey ja Wache puhuvat hänen ainutlaatuisesta kyvystä sietää epäbalanssia, joka luonnollisesti mahdollistaa suorituskyvyn lisäämisen.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5333
Checon kertoma tässä hieman tarkemmin vielä.
“Red Bull builds cars entirely around Max’s preferences. His driving style is extremely specific, and the setup is tailored completely to him.
“You constantly have to adapt to his needs that’s just how it is.”

Albon sanoi:
“There was so much nose on the thing,” Albon said of the cars in his time. “That if you blew on the wheel, the car would turn.

“If you play Call of Duty or a game like that, turn your sensitivity up to the highest it will go. That’s what it’s like to drive that car.

Ei ne silti vähennä yhtään voittoa, mestaruutta tai edes pisteitä Maxilta. Ihan on ansainnut jokaisen

https://www.total-motorsport.com/sergio-perez-red-bull-build-car-for-max-verstappen/
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3211
Checolla on toki kommenteissaan oma lehmä aika syvällä ojassa kun suoriutui niin huonosti että potkittiin pihalle.

Toki Albonillakin, mutta oli siinä haastattelussaan, josta nuokin kommentit on irrotettu kuitenkin huomattavasti neutraalimpi. Puhui enemmänkin siihen suuntaan että kauden alussa auto on mitä on. Max vaan suorittaa ja sitten toki autoa lähdetään viemään siihen suuntaan, jossa sillä tulosta tuo.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6904
Kukapa kakkoskuski sitä haluaisi myöntää suoraan että haluaisivat balanssia suorituskyvyn sijaan, mutta talli antaa vain suorituskykyä. Albon sen on epäsuorasti myöntänyt että mitä hankalammaksi auto hänestä tuntui, sitä kovemmin Verstappen alkoi menemään suhteessa häneen.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4454
Albon sen on epäsuorasti myöntänyt että mitä hankalammaksi auto hänestä tuntui, sitä kovemmin Verstappen alkoi menemään suhteessa häneen.
Albon on tosiaan yllättävän avoimesti asiasta puhunut.

Oli mielenkiintoinen podcast missä Albon kertoi Red Bull ajoistaan, ja myös että yllättyi siitä kuinka helppo Williams oli ajaa kun meni sinne - mutta samalla myös hidas. Sitten kun alkoivat Williamsilla repimään kotterosta enemmän suorituskykyä - yllätys yllätys, se muuttui vaikeammin ajettavaksi, mutta osasi suhtautua asiaan kypsemmin Red Bull-kokemustensa myötä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6904
Albon on tosiaan yllättävän avoimesti asiasta puhunut.

Oli mielenkiintoinen podcast missä Albon kertoi Red Bull ajoistaan, ja myös että yllättyi siitä kuinka helppo Williams oli ajaa kun meni sinne - mutta samalla myös hidas. Sitten kun alkoivat Williamsilla repimään kotterosta enemmän suorituskykyä - yllätys yllätys, se muuttui vaikeammin ajettavaksi, mutta osasi suhtautua asiaan kypsemmin Red Bull-kokemustensa myötä.
Tsunodakin tästä balanssista selittänyt että kello ei tykkää jos ajaa autoa mukavuusalueella. Kaikkihan nämä balanssiongelmat olisivat ratkaistavissa hölläämällä kaasua, mutta luonnollisesti kilpaurheilussa se ei ole vaihtoehto. Toki jos olisi osaavaa porukkaa suunnitteluosastolla niin tekisivät keulilla ja ison säätöikkunan omaavan auton, mutta helpommin sanottu kuin tehty kun Williamsillakin otettu aggressiivisempaa tulokulmaa saadakseen kärryyn vauhtia.

"The balance felt good, the lap time didn’t reflect it."

“So that needs to come from experience, and sometimes you just have to accept the difficulties of the car. Like, if it feels like a lot of understeer or oversteer, but lap time is good, probably stick to that direction. It’s a different approach. I’m learning as much as possible.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7326
Jossain oli juttua Kimin ja Paksu-Pablon vertailusta. Kun Kimille ohjaus oli aivan nappiin, Pablolla keskimutkassa yliohjasi. Kurviin sisääntuloon ja ulostuloon ohjaus oli hyvä, mutta jotain pientä erilaisuutta ajamisessa oli, koska auto käyttäytyi eri tavalla pienen hetken.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6501
Jossain oli juttua Kimin ja Paksu-Pablon vertailusta. Kun Kimille ohjaus oli aivan nappiin, Pablolla keskimutkassa yliohjasi. Kurviin sisääntuloon ja ulostuloon ohjaus oli hyvä, mutta jotain pientä erilaisuutta ajamisessa oli, koska auto käyttäytyi eri tavalla pienen hetken.
McLarenin joku insinööri muisteli aikoinaan vuotta 2005 ja kertoi tallin tehneen Kimille yhdeksän erilaista ohjaustehostinta kauden aikana. Olikohan auto rakennettu Kimille vai saiko Pablokin samat osat käyttöönsä?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7326
McLarenin joku insinööri muisteli aikoinaan vuotta 2005 ja kertoi tallin tehneen Kimille yhdeksän erilaista ohjaustehostinta kauden aikana. Olikohan auto rakennettu Kimille vai saiko Pablokin samat osat käyttöönsä?
Suurin osa kuskeista käyttää progressiivista ohjaustehostinta, Kimi lineaarista. Kaipa sitten vaatii aika tarkkaa toimintaa, että toimii koko mutkan läpi. Kriittistä näyttää olevan se hetki kun hidastuvuus muuttuu kiihtyvyydeksi. Siinäkö se kusi Pablolla ja nyt RB2-kuskeilla?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15914
Tähän kisaan en kirjoittanutkaan ajallaan omaa pidempää juttua joten kirjoitetaan jälkikäteen!

Mexico Cityssä tosiaan oli kyllä jotain niin...

Piruunnuttavaa nähdä ja ikään kuin synkin mahdollinen Yuki Tsunodan kaudesta taas kerran:

Parhaimmillaan kisassa oltiin jopa neljäntenä ja yleisesti ottaen hyvillä pisteillä, mutta aivan liian ylipitkään pitäminen radalla, keskikovien renkaiden loppuminen, Red Bullin taktisen osaston surkea arpominen niin hänen tai Max Verstappenin pysähdystaktiikan takia selkeästi ilmoittamatta yhden tai kahden pysähdyksen kilpailua, ehkä muutenkin alkujaan väärillä renkailla lähdettynä kisaan, kaikkien muiden keskikastin kuskien vastaavien onnistuminen pysähdyksillään kuten onnella selviämiset kolareitta sekä Red Bull-ajan ylivoimaisesti hitain varikkopysähdys eli 12 perhanan sekuntia maksoi ne helvetin takuuvarmatkin jäännöspisteetkin saatana!

Lienee ollut parempi, että kiitos tuolloisen sähkökatkon en nähnyt koskaan ajallaan suorana tuota kierroksen 37 Red Bullin varikkomiehistön pellesirkusesitystä taantuen siis enemmänkin Racing Bull-ajan vastaaviin laiskiaisen vauhdin käsittelytyöskentelyyn! Tuollainen perkeleen kurjuuden kurjuus vituttaa osin vieläkin jälkikäteen katsoa tuollaista.

Tuostakin kisasta pisteet olisi olleet elintärkeät omalla tavallaan siinä vaiheessa japanilaiselle. Edes paremman jälkimaineen luomiseksi.

Kun tuostakin varmaan jälkipolvet kiinnostumattomana tai ehkä sitten ajan kanssa kunhan tarpeeksi aikaa kuluu niin kiinnostuneena saattavat silti kuitenkin syyttää Tsunodaa tai pitää jotenkin tuotakin kai hänen vikanaan.

Voi helvetti!

Miten nämä eräiden muiden keskikastien onnistumiset sitten eli mitä mieltä minä niistä olen?

Tällaista mieltä kai:

Olisi ollut opettavaista tuuripojalle tuossa kisassa eli läpi vuoden siihen asti surkeasti ajaneelle Oliver Bearmanille, Andrea Antonellille ja Isack Hadjarille kolaroida omassa pikku kisassaan, mutta siitä sitten selvisivät vähemmän yllättäen onnen hemmottelemina tältä vuodelta puhuen. Mitä nyt poikkeuksena Andrea Antonelli ei nk. Keskikastin Perintöprinssinä juuri onnea tarvinnut tämän vuoden kisoissa yhtenä harvoista sellaisista kuljettajista. Nämä kaksi muuta sen sijaan saivat sitä mutkien kautta tai suoraan puhuen liikaakin.

Entäpä Max Verstappen?

Verstappen selvisi varmaankin perin keinotekoisesti MM-kilvan kamppailua pidentäen muun muassa rangaistuksetta erään mutkan eli kolmosmutkan oikaisuista kuten myös alkuongelmistaan Lewis Hamiltonin kanssa saamatta samaa mitä Hamilton eli tuolloin jälleen oikeusmurhatason tuomaritoiminnan takia ei tullut 10 sekuntia Verstappenille siinä missä Hamiltonille tuli.

Kisan aikana tai jälkikäteen. Tuomariston mielestä kun Verstappenin rikkein olisi pitänyt tapahtua juurikin tuomariston erikseen viikonlopulle painottamassa 'rangaistavassa mutkassa' eli mutkassa 4.

Tuntuu kyllä olleen ihan arvanheittoa tänä vuonna, että mikä mutka on rangaistava ja mikä taas ei arvoltaan!

Hamiltonille tuli siis rangaistus ja oli saada ylimääräistä tuomiotakin Verstappenin estelystä niin olevinaan kunnes sekin hylättiin. Eli varmaan 5 tai 10 sekuntia tilanteen mukaan olisi ollut rangaistus. Hamiltonia varoitettiin muuten myös Tsunodaa kohtaan suorittamasta peippauksesta, mutta tuostakin rangaistusta ei tullut. Sen sijaan japanilaiselle tuli melko samanlaisissa oloissa tänä vuonna yhdessä toisessa kisassa kyllä 5 sekunnin aikarangaistus siitäkin!

Tasan ei kyllä käy onnenlahjat.

Toinen mikä saattoi menettää kaikkeen jotakin kuten esimerkiksi oli Tsunodan lisäksi Oscar Piastri. Piastrin oma varikkokäynti maksoi myös hänen paremmat pisteensä ja maailmanmestaruuden vuoden lopussa 3,6 tai pisimmillään ehkä ajallaan epäselvän videokuvan perusteella 3,9 sekunnin mittaisena kun tuli omat ongelmat ja ruuhkaa eteen pysähdyksen jälkeen siinä missä Bearman selvisi tuuripojalle ihmeellisen ajoituksen ja 2,7 sekunnin pysähdyksen turvin niin hyvin ajamaan, että pikkuhetki ysipaikalla tai huonompana ei sitten tuntunut missään.

Ai niin ja kehtaanko muistuttaa, että Bearman Onnettaren Suosikkipoikana tuohon kisaan sai vielä tuotakin paremman lopulta sittenkin tehdyn kilpailun loppuvaiheen pysähdyksen vain 2,3 sekunnin mittaisena vertailuna vaikkapa George Russellin 3,6 sekuntiin mennyt pysähdys?

Hävyttömän paljon enemmän kuin tarpeeksi tuli kyllä hänelle hymyilyä onnelta tuolloin. Toisaalta tuosta kiitti myös Verstappen pysyen sitten keinotekoisesti mukana myös onnen kautta MM-kilvassa tuolloin vielä mukana.

Pääsikö sitten joku muu Tsunodan vastaavalle epäonnen tasolle Meksikossa kisapäivänä esimerkiksi pysähdyskestossa?

Ainoa ehkä varauksella Tsunodan varikkopysähdystä aikamenetyksenä pääsee lähelle tuon kisan loppuvaiheen Carlos Sainz Juniorin oma vastaava kierroksen 48 pieleen mennyt pysähdys, mutta Tsunodan kaikkein pahimpaan varikkoajan menetykseenkin nähden sekin oli edes välttävän näköistä toimintaa siinä missä Tsunodalla oli vielä tuotakin rumempi menetys.

Suorastaan painokelvottoman, hirvittävän ruma.

Tiedä sitten, että eikö vain koko pellesirkusta edeltäneessä ajassa varikkomiehistö ollut valmiina vai valitsiko yksinkertaisesti sitten juuri sen hetken suorittaa lopulta vuoden surkeimmaksi jääneen varikkopysähdyksen?!

Ai niin. Unohdinkin mainita, että ihme kyllä kun Max Verstappen meni varikolle lopulta ilmoitettua aikaisemmin niin kierroksen 38 pysähdys sujuikin sitten pienestä Verstappenille poikkeuksellisesta varikkovauhkoamisesta (Verstappen siis ei vauhkonut, mutta varikkomiehistö oli kuin pantterin karjaisun säikäyttämä paviaaniparvi ollen hetken tuhota Verstappenin kisan ja mestaruuden jo aikaisemmin tänä vuonna!) huolimatta paremmin. Niin helkkaristi paremmin kuin Tsunodalle.

Toisaalta sama Maxille kuin miten Tsunodalle kävi vastaavalla perseilyllä niin siinäpä olisi saanut ehkä koko varikkomiehistö kenkää tai vähintään satakertaisen lisäylityösuorituksen tehtäväksi harjoituksena siitä, että miten niitä varikkopysähdyksiä oikein hoidetaan jatkossa!

Miten Tsunoda sitten tuon kaiken olisi välttänyt?

Ei järin oikein mitenkään ennen pitkää. Aikaisempi mahdollinen pysähdys noin Bearmanin pysähdyksen paikkeilla, muuten pysähdys Hadjarin pysähdyksen paikkeilla tai kaiken, kaiken jo mentyä pieleen radalla olisi ollut vain pysyä joka tapauksessa pidempään radalla kuin Verstappen ja toivoa turva-autoja missä muodossa tahansa pisteiden saamiseksi.

Kun sitten pysähdyttiin ja kaikki mokattiin taas kerran tallin toimesta (Tosin yleensä ne Tsunodan pysähdykset kaudella olivat nopeita ja huippuhyviä, mutta umpisurkealla ajoittamisella ja Meksikossa alkoi tietysti olla tallin jahkailun kuten myös päättämättömyyden takia aika hyvin vähissä tehdä se pysähdys jotain saavuttaen.) niin siinä lahjoitettiin taas sijojen 6-10 ellei paremmankin sijan pisteet pois kilpailijoille.

Ja tästäkin varmaan tulee syyt japanilaisen niskoille ennen sitten ajan suomaa armahdusta tai parempaa ymmärrystä 'sitten joskus'.

Jäikö vielä jotain kertomatta:

Se varmaan, että Antonelli ei saanut 10 sekunnin tai edes 5 sekunnin rangaistusta omasta Piastriin kesken tuon kisan olleesta törkeästä puolustuslinjanvaihdosta.

Ja jos vaihto ei ollut törkeä Antonellilta niin Antonelli rikkoi sääntöä kuitenkin siitä linjanvaihtojen sääntömäärästä.

Valitettavasti tämän lajin tuomaristo tuntui läpi vuoden olevan sokea kuin lepakko päätöksissään.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15914
Tuosta pitkästä viestistä Mexico Cityn kilpailua koskien unohtui vielä mainita se seikka tosiaan, että Tsunodan äärimmäisen huonossa pysähdyksessä tosiaan tuon olisi mahdollisesti ymmärtänyt vain kahdessa tapauksessa 12 sekunnin pysähdyksen yhteydessä:

Vain mikäli olisi tullut hyvin paha rengasrikko (Las Vegasissa Tsunodalle sattui kaksikin rengasrikkoa, mutta varikkokäynti saatiin suoritettua niissäkin yhteyksissä aina nopeammin kuin miten ikinä tässä Mexico Cityn kilpailussa.) eikä sitä rikkoutunutta rengasta olisi vain kaikesta huolimatta saanut vaihdettua tai sitten tietysti jos olisi ollut etusiipi mennyt rikki.

Etusiiven vaihdoksihan joku 12 sekuntia tai jopa alle 10 sekunnin mennen olisi ollut ihan merkittävän hieno pysähdys.

Ei enää vuoden 1993 maailmanennätystasoa tai sitä lähelle ollut etusiivenvaihtonopeus nyt sentään, mutta nykyäänkin edes kehutun oloinen.

Valitettavasti noista kummastakaan ei ollut kyse vaan Red Bullin varikkomiehistön taantumisesta Meksikossa Tsunodan Racing Bull-vuosien laiskiaistason pysähdysten ajalle.

Ja kun laskee vielä Interlagosin huonot pysähdykset päälle heti perään ihan ilman sen kisan ylimitoitettuja rangaistuksia ja varikkomiehistön perseilyjen jatkuessa nyt Tsunodan auton koskemiseen keskellä aikarangaistusta niin tarvitseeko edes mainita peräti siis muuten varikkopysähdyksellisesti hienon, mutta ajoituksiltaan pieleen menneen vuoden osalta sitten peräjälkeen kahteen eri kilpailuun kolme huonoa pysähdystä putkeen vallan saakelin toistuvasti pisteitä menettäen?!

Tämän enempää sanottavaa minulla ei ole Meksikosta. Tai muutenkaan ennen sitten mahdollisesti ennen pitkää tehtävää jotakin hyvin, hyvin seikkaperäistä Tsunodan kauteen ja epäonnen hirvittävään määrään liittyvää tutkintaa ja siitä olevaa kerrontaa.

Sen näkee sitten joskus ja ehkä silloin kun ei ärsytä itseäni liikaa ajatella tätäkin kaikkea sattunutta!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös