2004 kauden potentiaaliset rookiet ja re-entryt

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Laitetaanpa tänne f1-puolelle spekulointiotsikko siitä, ketä mahdollisia uusia kuskeja olisi tulossa ykkösiin ensi vuonna. Voisihan tästä kirjoittaa tuonne "muu moottoriurheilu" puolelle, mutta eipä taitaisi saada siellä kovin huomiota. Sehän on jokavuotinen ihmettelyn aihe, ettei tunneta uusia rookiekuljettajia kovin hyvin.

Flavion suojatit, Franck Montagny ja Heikki Kovalainen on mainittu jo suomalaisissa medioissa tulevina ykköskuskeina. Franckin vauhti on ollut kohdillaan ja hän on yksi suosikkeja raivaamaan paikan ykkösistä. Paikka Rellulta on jo liki varma, onko kyseessä sitten kisakuskin paikka vai vain testikuskin toimi, on toinen juttu. Trulli on ollut nopea, mutta epäonninen. McNish on varmaan takuuvarma testaaja, mutta kisakuskin paikasta herra ei kilpaile. Nopea ja tarpeeksi kunnianhimoinen testikuljettaja motivoi koko tiimiä parempiin suorituksiin. Kisakuskitkaan ei voi jäädä lepäilemään laakereille, kun takaa voi tulla joku nopeampi.

Skenaario Rellulla 2004: Alonso ykköskuskina, Montagny kakkosena ja Heikki testikuskina?

CART:n puolella Sebastian Bourdais on esittänyt kovia otteita. Viime vuoden f3000 mestari on voittanut jo useamman osakisan Newman-Haasin tallin autolla. Vauhti on ollut alusta saakka kohdallaan, nyt on löytynyt myös varmuus. Bourdaisin tekemä työ on täysin verrattavissa Juan-Pablo Montoyan saavutuksiin. Frank Williams ja Patrick Head ovat aikaisemminkin tarjonneet CART:ssa loistaneille ykköspaikkaa. Olisko jopa saumaa testikuskiksi Williamsille. Voittavan kuskin ei kannata lähteä ajelemaan Minardilla, joten vain hyvätasoinen tiimi tulee kyseeseen.

F3000:ssa parasta vauhtia on osoittanut Ruotsin Björn Wirdheim. Hurri voi nousta myös ykkösiin, mutta perinteisesti f3000 mestaria ei palkita parhailla paikoilla. Todennäköisemmin paikka löytyy Minardilta tai Jordanilta, mikäli tiimit ovat ensikaudella hengissä.

Euro f3000:sta on tulossa myös kovia, mutta hiukan nimettömämpiä kuskeja. Felippe Massa tuli tästä sarjasta ykkösiin. Farfus näyttää olevan sarjassa tällä hetkellä piikkipaikalla.

F3-sarjoista ei ehkä ole tulossa varteenotettavia tulokkaita. Eurosarjaa johtanee Australialainen Toyota-suojatti Tony Briscoe ja Englannissa Etelä-Afrikan va der Merve on piikkipaikalla.

Tällä hetkellä vahvimpia tulokaskuskeja siis mielestäni Montagny, Bourdais ja Wirdheim.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Tällä hetkellä vahvimpia tulokaskuskeja siis mielestäni Montagny, Bourdais ja Wirdheim.

Siinä potentiaalisimmat ehdokkaat ovat, tosin lähes joka vuosi joku latino suuren rahatukun voimalla pääsee kokeilemaan formulahuumaa.....
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Eikös tää tojotasuojatti oo Ryan-etunimellä kulkenut näin yleisesti?

Mutta joo, Montagny nyt lienee se vahvin ehdokas ensi kaudelle, ja kaippa sieltä joku uus Sato/Firman taas löydy jostain päin muailmaa Jordanilla pörräämään.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
pmv:
CART:n puolella Sebastian Bourdais on esittänyt kovia otteita. Viime vuoden f3000 mestari on voittanut jo useamman osakisan Newman-Haasin tallin autolla. Vauhti on ollut alusta saakka kohdallaan, nyt on löytynyt myös varmuus. Bourdaisin tekemä työ on täysin verrattavissa Juan-Pablo Montoyan saavutuksiin. Frank Williams ja Patrick Head ovat aikaisemminkin tarjonneet CART:ssa loistaneille ykköspaikkaa. Olisko jopa saumaa testikuskiksi Williamsille. Voittavan kuskin ei kannata lähteä ajelemaan Minardilla, joten vain hyvätasoinen tiimi tulee kyseeseen.
Bourdais on tosiaankin parantanut otteitaan alkukauden jälkeen. Vauhdissahan ei silloinkaan ollut mitään vikaa, mutta hieman oli kokemattomuutta vielä mukana. Kokeneempi tallikaveri on jäänyt melkeinpä jatkuvasti toiseksi, vaikka onkin pistetaulukossa tasaisella ajolla korkeammalla. Mieluummin näkisin Bourdaisin ajamassa kilpaa kuin testaamassa formulaa.

Nykyään IRL-sarjassa ovaaleja ajava Scott Dixon olisi mukava nähdä joskus formuloissa. Nuoresta iästä huolimatta takana on kaksi kautta CART-sarjassa ja nyt siis ensimmäinen vuosi IRL:ää. Tällä kaudella on tainnut kolme voittoa jo tuolta tulla. Mutta mutta... Ei tämä meni jo vähän ohi aiheesta, kun kyseessä oli potentiaaliset ehdokkaat ensi kaudelle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Tällä hetkellä näyttää hieman heikommilta latinokuskien suhteen. Viime vuosinahan on lähes joka vuosi tullut ainakin brasseja mukaan:

1999: Zonta
2000: Burti
2001: Bernoldi
2002: Massa
2003: Pizzonia&da Matta

Laatu ei tosin kovin korkealla ole ollut.

Wirdheimin, Montagnyn ja Bourdaisin mahdollisuuksia pitäisin parhaimpina.

Re-entryistä Massa ja Sato lienevät vahvimmilla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Brasilia tuottaa todella paljon lahjakkuuksia kilpa-autoilussa. On vähän kummallista, että sieltä ei ole tullut pysyvämpää kuskia. Mielestäni Burtissa ja Zontassa ei ole mitään vikaa, päteviä kuskeja joka suhteessa. Zonta menetti maineensa väärässä tiimissä, vaikka aika-ajoin laittoi Villeneuven ahtaalle 99&00. Kuitesekin Zonta on ollut monessa suhteessa mm. Webberiä parempi. Olisko Zontasta palaajaksi ykkösiin? Saton B.A.R. sopimus on melko varma, vaikka taitojensa puolesta Satolla ei ykkösiin ole asiaa.

Massan tilanne on jännempi. Kaveri voi vauhdin puolesta lyödä kenet tahansa. Olisiko Ferrari-testaus tasoittanut pääkoppaa sen verran, että Massasta voisi tulla hyvä, ellei erinomainen kilpa-ajaja. Massan autonkäsittelytaito on mahtava.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Bleu:
Re-entryistä Massa ja Sato lienevät vahvimmilla.
Mites nuo BAR-tallin sopimuskuviot menikään. Buttonilla taitaa olla pitempiaikainen pahvi ja Villeneuvella loppuu tähän kauteen. Muistaakseni Satolla piti omien sanojensa mukaan olla varma paikka (vähän niin kuin Salolla Cartiin wink ) kisakuskiksi yhden testivuoden jälkeen. Ilmeisesti on kuitenkin kiinni siitä mitä Villeneuve tekee/mitä talli tekee Villeneuven suhteen.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
pmv
.... Todennäköisemmin paikka löytyy Minardilta tai Jordanilta, mikäli tiimit ovat ensikaudella hengissä....

Tällä hetkellä vahvimpia tulokaskuskeja siis mielestäni Montagny, Bourdais ja Wirdheim.[/QB]
Entäs jos Minardi ja Jordan joutuvat lopettamaan? Jonkin huhun mukaan loput 8 tallia (jokainen ?) ajattaisivat 3 autoa eli yhteensä 24 autoa/kuskia. Ymmärtääkseni vain kaksi autoa/talli saisi pisteitä? Ykkös- ja kakkosautoon tallin parhaat kuskit ja kolmosautoon "testikuskit" + tulokkaat opettelemaan ja seassa pyörimään? Voisiko esim. kakkos- ja kolmosautoa/kuskia vaihtaa kauden kestäessä? Vaikuttaisiko miten moinen spekulaatio kuljettajavalintoihin?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Toi Veskun esittämä juttu voi aivan hyvin toteutua. Se olisi helkkarin hyvä homma, sillä kilpailukykyisten autojen määrä lisääntyisi merkittävästi. Vielä kun kolmosautoon saataisiin vähän vaihtelevuutta ja nuoruutta, niin uusien kuskien läpilyönti olisi paljon helpompaa. Itseä ei oikein Minardilla takajoukoissa pyöriminen pahemmin sykähdytä.

Kolme autoa ei olisi isoille tiimeille mikään mahdottomuus, mutta Sauberille ja jopa B.A.R:lle se saattaisi tuottaa vaikeuksia. Toisaalta jos kuluja saataisiin karsittua muualla, niin f1:stä voisi tulla talleille parempaa bisnestä.

Kolmosautojen mukaantulo tietty muuttaa näitä asetuksia, enkä usko että testikuskit pääsisivät suoraan kolmosautoon aivan automaattisesti. Esim. McNish ei pääsisi Rellun rattiin eikä ehkä Marc Gene Williamsin puikkoihin kisatilanteessa. Tätä sietää seurata. Itse kyllä uskon Minardin ja Stoddartin kaatumiseen viimeistään kauden jälkeen. Jordanilla on myös tiukkaa ja nykykunnolla sekin tiimi voi kaatua.
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Jos aletaan ajatella, että ketkä kuskit lähtevät tämän kauden jälkeen niin mieleen tulee lähinnä Pizzonia,R.Firman ja ehkäpä Sauberilta mahdollisesti lähtevä HHF. Jaguarilta paikan voisi viedä tuo Cart-äijjä ja Sauberille suurella todennäköisyydellä Massa. Jordanin paikka on kyllä pitkälti siitä kiinni kuka tarjoaa eniten. Ehkäpä sitten Firman saa jäädä talliin jos vain tuo tarpeeksi rahaa.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Wirdheimin nousu ykkösiin olis aika ihme, täytyis löytyä enemmän tukea takaa, Itävallan Jani saattaa Sauberia testailla, ehkä vähän enemmänkin, Kovalainen jatkanee Espanjassa vielä toisenkin kauden, juniori Piquet testannee Williamsia, muttei vielä virallisena testikuskina
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kovalaiselle ideaali tilanne olisi toinen kausi Espanjassa jonkun F1-tallin testikuskina samalla toimien.Genehän tekee samoin tällä hetkellä, NWS:n kilpailukalenteri ei ole kovinkaan kiireinen.

Tuosta kolmen auton jutusta olen kyllä pmv:n kanssa täysin päinvastaista mieltä johtuen siitä, että mielestäni myös pienemmät yrittäjät kuuluvat ykkösiin. Kolmen auton ajattaminen niin, että yksi ei saa lainkaan pisteitä, on mielestäni myös jotensakin hölmöä. F1-tallipäälliköt ovat muuten kanssani tästä jokseenkin samaa mieltä, kukaan ei tunnu olevan halukas kolmen auton ajattamiseen. Tämä no myös yksi syy siihen, että Dennis fighting fundin ylipäätään ideoi.

<small>[ 07-07-2003, 22:48: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rami:
Wirdheimin nousu ykkösiin olis aika ihme, täytyis löytyä enemmän tukea takaa, Itävallan Jani saattaa Sauberia testailla, ehkä vähän enemmänkin, Kovalainen jatkanee Espanjassa vielä toisenkin kauden, juniori Piquet testannee Williamsia, muttei vielä virallisena testikuskina
Jani on kyllä käsittääkseni sveitsiläinen. No, samapa tuo, pohjoismaa joka tapauksessa.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Kun nyt tuli höpöteltyä tuosta Dixonista, niin jatketaan vielä vähän. Uusimmassa Autosportissa oli jotain juttua nimittäin. Oikeastaan lyhyen uutisen yksi kappale. No kuitenkin Uusi-Seelantilaisen manageroinnista vastaavat tahot haeskelevat Dixonille testimahdollisuutta ykkösistä vielä tänä vuonna. Ehkäpä miekkonen nähdään piankin f1:n ratissa...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Tällaisen kaivoin sitten esiin, ja täytyy sanoa että ei kovin hyvin osunut kohdalleen.

Baumgartner ei ollut ajanut ykkösissä perustamisen aikaan, ja ainakin itse uskoin miehen uran jäävän kotikisaan. Siis välittömästi kisan päätyttyä. Firman oli kuitenkin sivussa myös Monzasta, ja raha puhuu sen verran, että hän ajaa myös Melbournessa 2004.

Brunin mahdollisuuksiin uskoin jo viime kauden päättyessä. Hän haastoi kuitenkin hyvin kisakuskit perjantaitesteissä, ja oliko se Indianapolisin kisa, missä hän oli Minardi-kolmikon nopein?

Pantanosta taas kyvyt olivat tiedossa, mutta en uskonut hänen saavan sponsoritukea niin hyvin, että hänelle paikkaa olisi.

Klien tuli taas kaikista suurimpana yllätyksenä. Olin toki kuullut hänestä, mutta vaikka hänet Jaguarin testiin otettiin, en ihan suoraan sopimukseen uskonut.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Loppujen lopuksi noiden pikkutallien tulevien kuskien veikkaaminen on aika turhaa koska paikan vie käytännössä aina se, joka saa kokoon suurimman potin rahaa. Uusista kuskeista tosin ainoastaan Baumgartner on sellainen jolla ei olisi mitään mahdollisuuksia ykkösiin ilman sponsoreiden avokätistä tukea.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
pmv sanoi:
Tällä hetkellä vahvimpia tulokaskuskeja siis mielestäni Montagny, Bourdais ja Wirdheim.
Ei mennyt skenaario ihan nappiin, vaikkakin kaksi on kyllä testikuskeina ;)
Ett silleen!!!!!!!1
 
Ylös