2017 Monacon voitto, mitenkäs se menikään? -polli

miten meni

  • Ferrari nosti tarkoituksellisesti Vettelin voittoon, asia oli ehkä jopa suunniteltu etukäteen.

    Äänet: 23 48,9%
  • Ferrari reagoi ottamalla Kimin sisään Bottaksen takia, Vettelin voitto oli "sivutuote".

    Äänet: 17 36,2%
  • Kisan voitto ratkaistiin puhtaasti ajamalla.

    Äänet: 5 10,6%
  • Joku muu, mikä?

    Äänet: 2 4,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    47

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Pollataanpas nyt vaikka tällaisilla vaihtoehdoilla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4022
Sekä että. Kimillä oli mahdollisuus repiä tyhjällä baanalla ero ennen pitstoppia, mutta Vettel tässä onnistui paljon paremmin. Toisaalta Kimi otettiin taas outoon aikaan pitstopille.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kakkosvaihtis. Virhe kuitenkin tallilta. Hetkiä kun haluaisi olla kärppänä katossa kuulemassa kun jälkipalaverissa Greenwood ja Räikkönen kertoo miten voitto meni taas kerran käsistä tallin strategikkojen takia.

Uskon että Kimille on maksettu voittobonarit tuosta kisasta.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Propsit Kimille ettei yritäkään juhlia kun ei napostele. Ferrari on kyllä selkärangaton tiimi
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toisaalta ilmeisesti sitten Kimi kertonut halustaan ajaa myös ensi kaudella, kun skenaariohan monien tahojen mielestä
tässä oli että antamalla voiton Vettelille, Kimi sai lupauksen ensi vuoden sopimuksesta.

Tietysti tuo voi sitten turhauttaa jos samalla kerrottu että Vettelin voittoja ei saa estellä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos hyö laskeskelivat muissakin tiimeissä, että kannattaa tulla niitä main varikolle kuin Kimi tuli, niin kaipa sitä nyt kannatti. Renkaiden odottamaton käyttäytyminen (jos olisivat tietäneet, että niillä kannattaakin ajaa pitkään, niin miksi pilasivat Verstappenin ja Bottaksen kisat myös?) ja ruuhkat siihen päälle pilaamaan loputkin.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
1) Kimi ei pystynyt ajamaan karkuun Vetteliltä ennen omaa varikkopysähdystään (olisi pitänyt pystyä tekemään selvästi suurempi ero)

2) Vettel pystyi parantamaan huomattavasti vauhtiaan kun Kimi meni varikolle ja samalla pois edestä (Vettelillä oli siis vauhtia reservissä)

3) Vettelin varikkopysähdyksen ajankohta oli parempi, koska se oli myöhäisempi (vaikea sanoa oliko tämä jo ennen kisaa kunnolla tallien tiedossa, eli että undercutia ei tällä kertaa ollut mahdollista tehdä)

4) Vettel ajoi selvästi kovempaa varikkopysähdysten jälkeen eikä Kimi pystynyt enää haastamaan (sijoitukset olivat toki tuolloin jo ratkenneet)

Sanoisin että näiden tekijöiden summana Vettel voitti. En tiedä kuinka laskelmoitua tuo oli ennakkoon, mutta lopputulos oli täydellinen Ferrarille tallina.

Ylipäänsä voidaan kyseenalaistaa kaikki aikaiset (alle 30 kierrosta) varikkopysähdykset jos kerran kuluneilla ultrasofteilla pääsi kovempaa kuin uusilla supersofteilla. Tämän tiedon saamiseksi ajetaan harjoituksia joihin kaikilla oli mahdollisuus.

https://www.formula1.com/en/results.html/2017/races/964/monaco/pit-stop-summary.html
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Kimiä ei tainnut enää kiinnostaa ajaa stopin jälkeen tosissaan koska tiesi sen olevan turhaa
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
1) Kimi ei pystynyt ajamaan karkuun Vetteliltä ennen omaa varikkopysähdystään (olisi pitänyt pystyä tekemään selvästi suurempi ero)

2) Vettel pystyi parantamaan huomattavasti vauhtiaan kun Kimi meni varikolle ja samalla pois edestä (Vettelillä oli siis vauhtia reservissä)

3) Vettelin varikkopysähdyksen ajankohta oli parempi, koska se oli myöhäisempi (vaikea sanoa oliko tämä jo ennen kisaa kunnolla tallien tiedossa, eli että undercutia ei tällä kertaa ollut mahdollista tehdä)

4) Vettel ajoi selvästi kovempaa varikkopysähdysten jälkeen eikä Kimi pystynyt enää haastamaan (sijoitukset olivat toki tuolloin jo ratkenneet)

Sanoisin että näiden tekijöiden summana Vettel voitti. En tiedä kuinka laskelmoitua tuo oli ennakkoon, mutta lopputulos oli täydellinen Ferrarille tallina.

Ylipäänsä voidaan kyseenalaistaa kaikki aikaiset (alle 30 kierrosta) varikkopysähdykset jos kerran kuluneilla ultrasofteilla pääsi kovempaa kuin uusilla supersofteilla. Tämän tiedon saamiseksi ajetaan harjoituksia joihin kaikilla oli mahdollisuus.

https://www.formula1.com/en/results.html/2017/races/964/monaco/pit-stop-summary.html
Mutta. Käskettiinkö Kimin hiljentää tallin päätöksellä, kun ensin oli muutamalla kierroksella repinyt sen melkein kolme sekuniin kaulan? Tuliko sieltä siis Maurilta joku, "Hiljennä ja säästä autoa... Voitto on varma" puhelu kabiiniin, jotta Kimi ei saanutkaan vedettyä Vetteliin enempää rakoa. Tai annettiis siis ymmärtää, että enempää ei tarvii repiä eroa. Sitten totuus ilmenikin vasta varikkokäynniin jälkeen, että kieroaan peliä siellä nyt isot taktikot pelaavat, kun tollaisessa raossa ottavat sisään ja käskivät vielä himmailemaan ennen sitä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mutta. Käskettiinkö Kimin hiljentää tallin päätöksellä, kun ensin oli muutamalla kierroksella repinyt sen melkein kolme sekuniin kaulan? Tuliko sieltä siis Maurilta joku, "Hiljennä ja säästä autoa... Voitto on varma" puhelu kabiiniin, jotta Kimi ei saanutkaan vedettyä Vetteliin enempää rakoa. Tai annettiis siis ymmärtää, että enempää ei tarvii repiä eroa. Sitten totuus ilmenikin vasta varikkokäynniin jälkeen, että kieroaan peliä siellä nyt isot taktikot pelaavat, kun tollaisessa raossa ottavat sisään ja käskivät vielä himmailemaan ennen sitä.
Enpä tiedä mitä siellä on puhuttu, mutta eipä Kimin vauhti muihin verrattuna alussa mitenkään erityisen kovaa ollut. Vettel oli aluksi hieman perässä, mutta ajoi eroa sitten kiinni varmaankin tulevia varikkopysähdyksiä ajatellen.

Verstappen meni ensimmäisenä varikolle, tähän reagoi Bottas ja sen jälkeen Räikkönen. Ajamalla kovempaa kärjessä ei olisi ollut niin väliä miten muut pysähtyvät takana eikä olisi tarvinnut välittömästi reagoida. Mielenkiintoista olisi tietää mikä oli Vettelin suunniteltu pysähtymisajankohta, oliko se kierros jolla pysähtyi vai aivan jotain muuta. Veikkaan että olisi ollut heti Kimin jälkeen, mutta ei halunnut tulla sisään koska pystyi ajamaan kovempaa kuin Kimi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8430
Sijainti
Vantaa
Sattumaa. RB ja Ferrari reagoi Valtterin pysähdykseen. Hävisihän Verstappenkin Ricciardolle eikä kukaan sitä ihmettele?
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Sattumaa. RB ja Ferrari reagoi Valtterin pysähdykseen. Hävisihän Verstappenkin Ricciardolle eikä kukaan sitä ihmettele?
Vahvasti tämä.

Veikkaisin, että Ferrarin ensisijainen tavoite oli voittaa, sillä kumpi voittaa ei ollut niin väliä. Jakamalla taktiikat varmistettiin se, että ainakin toinen Ferrari on kärjessä pysähdysten jälkeen. Tällä kertaa kävi näin, viime vuonna Barcelonassa taas Kimi sai tallikaveriinsa verrattuna edun tallin jaettua kuskeille erilaiset varikkotaktiikat, joskaan se ei aivan voittoon asti sillä kertaa riittänyt.
 
Ylös