Mutta. Käskettiinkö Kimin hiljentää tallin päätöksellä, kun ensin oli muutamalla kierroksella repinyt sen melkein kolme sekuniin kaulan? Tuliko sieltä siis Maurilta joku, "Hiljennä ja säästä autoa... Voitto on varma" puhelu kabiiniin, jotta Kimi ei saanutkaan vedettyä Vetteliin enempää rakoa. Tai annettiis siis ymmärtää, että enempää ei tarvii repiä eroa. Sitten totuus ilmenikin vasta varikkokäynniin jälkeen, että kieroaan peliä siellä nyt isot taktikot pelaavat, kun tollaisessa raossa ottavat sisään ja käskivät vielä himmailemaan ennen sitä.1) Kimi ei pystynyt ajamaan karkuun Vetteliltä ennen omaa varikkopysähdystään (olisi pitänyt pystyä tekemään selvästi suurempi ero)
2) Vettel pystyi parantamaan huomattavasti vauhtiaan kun Kimi meni varikolle ja samalla pois edestä (Vettelillä oli siis vauhtia reservissä)
3) Vettelin varikkopysähdyksen ajankohta oli parempi, koska se oli myöhäisempi (vaikea sanoa oliko tämä jo ennen kisaa kunnolla tallien tiedossa, eli että undercutia ei tällä kertaa ollut mahdollista tehdä)
4) Vettel ajoi selvästi kovempaa varikkopysähdysten jälkeen eikä Kimi pystynyt enää haastamaan (sijoitukset olivat toki tuolloin jo ratkenneet)
Sanoisin että näiden tekijöiden summana Vettel voitti. En tiedä kuinka laskelmoitua tuo oli ennakkoon, mutta lopputulos oli täydellinen Ferrarille tallina.
Ylipäänsä voidaan kyseenalaistaa kaikki aikaiset (alle 30 kierrosta) varikkopysähdykset jos kerran kuluneilla ultrasofteilla pääsi kovempaa kuin uusilla supersofteilla. Tämän tiedon saamiseksi ajetaan harjoituksia joihin kaikilla oli mahdollisuus.
https://www.formula1.com/en/results.html/2017/races/964/monaco/pit-stop-summary.html
Enpä tiedä mitä siellä on puhuttu, mutta eipä Kimin vauhti muihin verrattuna alussa mitenkään erityisen kovaa ollut. Vettel oli aluksi hieman perässä, mutta ajoi eroa sitten kiinni varmaankin tulevia varikkopysähdyksiä ajatellen.Mutta. Käskettiinkö Kimin hiljentää tallin päätöksellä, kun ensin oli muutamalla kierroksella repinyt sen melkein kolme sekuniin kaulan? Tuliko sieltä siis Maurilta joku, "Hiljennä ja säästä autoa... Voitto on varma" puhelu kabiiniin, jotta Kimi ei saanutkaan vedettyä Vetteliin enempää rakoa. Tai annettiis siis ymmärtää, että enempää ei tarvii repiä eroa. Sitten totuus ilmenikin vasta varikkokäynniin jälkeen, että kieroaan peliä siellä nyt isot taktikot pelaavat, kun tollaisessa raossa ottavat sisään ja käskivät vielä himmailemaan ennen sitä.
Vahvasti tämä.Sattumaa. RB ja Ferrari reagoi Valtterin pysähdykseen. Hävisihän Verstappenkin Ricciardolle eikä kukaan sitä ihmettele?