Mää oon kerännyt kuvia vuosista 1967-1970, ja ne ajat kyllä kiinnostaa... sitä vanhemmat ei oikeen aukee mulle.Vastaavaan tapaan kuin tuo 70-luvun suurajoja käsittelevä otsikko, olisi mielenkiintoista saada keskustelua syntymään myös 50-60-luvun suurajoista.
jossain jutussa tuli esiin tämä metsäautotie nimeltä ruoke.olin joskus -60 luvulla sielläkin katsomassa,se kun sopi meidän sen aikaiseen kuvioon.lähdimme silloin aina katsomisreissuille kurusta lähtien.
viikon kysymys(ei liity suurajoihin)missä euroopan maassa oli viiden kuukauden rallikilpailukielto.
jos tuo oli vastaus kysymykseen niin en tästä tiedä,mutta kyseessä oli aika joka on otsikkoaikaväli.Kreikassa pari vuotta sitten. Taisi liittyä siihen, kun suomalainen kilpailija oli kolaroinut keskelle EK:ta jätetyn kaivurin kanssa jossain historic-kisassa...
kun ruotsi vaihtoi vasmmanpuoleisen liikenteen oikeanpuoleiseksi v.67viikon kysymys(ei liity suurajoihin)missä euroopan maassa oli viiden kuukauden rallikilpailukielto.
Niinpä olikin.kun ruotsi vaihtoi vasmmanpuoleisen liikenteen oikeanpuoleiseksi v.67
v.60 osallistui citroenilla jyväskylän kisaan rene trautman kartanlukijanaan ogier,lieneekö sukua nykyiselle ogierille.näin voisi kuvitella.
Jean-Claude Ogier ajoi Sitikan "Isolla kissalla" (= DS21) vuoden 1970 Monakon rallissa ryhmässä 2. Ei tosin päässyt maaliin asti. Kartturina oli ilmeisesi muijansa Lucette Pointet-Ogierv.60 osallistui citroenilla jyväskylän kisaan rene trautman kartanlukijanaan ogier,lieneekö sukua nykyiselle ogierille.näin voisi kuvitella.
rallin seuraaminen saa joskus mukavia piirteitä.v.-68 olin katsomassa leivonmäen pikataivalta kun sitten paikalle saapui paukkeen kera hillman imp jonka kuljettaja oli h.kyyrö ja kartanlukijana jorma pulkkinen.osuus oli sateen jälkeen lätäkköinen ja aina kun auto käväisi lätäkössä sen moottori kajautti vastalauseen kaasuttimiin menneestä vedestä.meidän kohdalle auto joa pysähtyi ja kartturi tuli autosta ulos,kuskin jäädessä käynnistelemään.ehdimme jutella pulkkisen kanssa hetken ennenkuin auto taas suostui käymään.harvoin pääsee kartanlukijaa jututtamaan kesken loppuun saatetun reikoiskokeen.impin moottorin asennosta johtuen kaasuttimien imuaukot ovat varsin alhaalla.
viikon kysymys:v.60 osallistui citroenilla jyväskylän kisaan rene trautman kartanlukijanaan ogier,lieneekö sukua nykyiselle ogierille.näin voisi kuvitella.
Lampinen -72?viikon kysymys:
kuka ja milloin on viimeksi voittanut kisat jyväskylässä normaaleissa suomenkilvissä olleella autolla.
Ei ollu Simo 1972, siinä autossa oli siirtokilvet. Tää mennee jonnekin 1964 paikkeille. Hannu voitti 1968-1970 ja fordit oli englannin rekkareissa. Mäkisen mini 1965-1967, veikkaan että nekin oli englannin...Joten Lampinen, ja vuosi 1964 on mun arvaus.Lampinen -72?
lampisella oli järjestään tehtaan punainen auto ruotsin kilvissä alkukirjain muistaakseni P.aikaisempi suomenkilpinen auto lampisella oli ATI 3.kyllä se oli v.62 ja pauli toivonen citroenilla rek. no.AU 973.Ei ollu Simo 1972, siinä autossa oli siirtokilvet. Tää mennee jonnekin 1964 paikkeille. Hannu voitti 1968-1970 ja fordit oli englannin rekkareissa. Mäkisen mini 1965-1967, veikkaan että nekin oli englannin...Joten Lampinen, ja vuosi 1964 on mun arvaus.
Kiitos tiedosta! Ajatelkaa, 47 vuotta siten viimeksi Suomen rekkareissa ollut auto voitti. Mistä se oikein kertoo? Siitäkö, että suomalaisia rallitalleja ei ole, vaiko mistä. No ainakin siitä,e ttä suomalaisia autoja ei ole. Autot tulee muualta ja huippukuskit täältä. Mutta kyllä tunturirallissa sentään 1970- luvullakin voitettiin suomalaisilla kilvillä, ja Hankirallikin vielä 1977 (AEC-501) kun Blomqvist voitti suomalaisten Saabilla.lampisella oli järjestään tehtaan punainen auto ruotsin kilvissä alkukirjain muistaakseni P.aikaisempi suomenkilpinen auto lampisella oli ATI 3.kyllä se oli v.62 ja pauli toivonen citroenilla rek. no.AU 973.
yritin tarinoida mutta tekniikka söi jutun.ei ainakaan v.-73 lähtien mm ralleissa paras(lähin)on markku alen volvo BUO 1 :llä vuonna73 toinen.Missä yleensäkin on voitettu viimeksi maailmanluokan (WRC) ralli suomalaisilla kilvillä?