7. ForumGPL, Österreichring

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Niin tänään taas ajellaan. Ajattelin ehdottaa vaan pientä parannusta aika-ajoihin. Ainakin mulla tuo Vroc tuppaa välillä jumittamaan ja pahimmillaan sitten koneen boottailu vie sen verran aikaa että 30 min on kutistunut reiluun 20 minuuttiin. Eli siis hostaaja voisi odottaa siinä valintaruudussa että kaikki 15 (tai montako nyt on tulossa) on päässyt joinaamaan ilman ongelmia ja sitten vasta päräyttää sen 30 min aika-ajon käyntiin. Muutaman minuutin viivytys ehkä joillekin saattaa tulla, mutta onpahan ainakin tasaveroiset lähtökohdat.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
No nyt sitten typisty aika-ajot kymmeneen minuuttiin, joka nyt ei lopulta paljoa haitannut. Kisa lähti käyntiin kivasti kun ekalla kiekalla pääsin muutaman auton ohi niiden spinnailtua edestä. Joku siellä kävi koputtelemassa Lotuksen vaihdelaatikkoa, mutta pysyin kivasti asfaltin puolella. Pian Jape lyöttäytyi kantaan kiinni ja oli hieman nopeampi. Ohi hän pääsi kuitenkin vasta kun moottori alkoi savuttamaan => shift+r. No Japen kuittasin uudelleen muutaman kierroksen päästä. Ilmeisesti spinnaus tai jotain. Siinä sitten ajeltiin rauhassa kunnes Tane tuli taakse häiritsemään. Rinta rinnan mentiin alamäkeä eikä kumpikaan antanut tietä. Niinhän siinä kävi että molemmat lensi metsään. Tane pääsi siinä ohi ja loppu tuli vain varmistellen ja autoa säästellen. Pari jäännöspistettä keskinkertaisella ajelulla.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Jälleen kerran serveriongelmat viivästyttivät kisan alkua ja aiheuttivat aika-ajojen uusimisen. Onnekseni sain tällä kertaa toisissa aika-ajoissa yhtä hyvän tuloksen kuin ensimmäisissä ja sijoitus jopa parani yhdellä pykällä. Kisaan starttasin neljännestä ruudusta ja Ken Lien rinnalta. Tiesin, että minun pitäisi normaalilla lähdöllä päästä kevyesti raskaan BRM:n ohi kiihdytyksessä. Näin sitten kävikin ja ensimmäiseen mutkaan tulin kolmantena Nikon ja Henkan perässä. Ensimmäiset neljä kierrosta ajoin turvallisesti kolmantena ja Ken Lien BRM näkyi noin sekunnin päässä takana. Tiesin, että Ken Liellä on vauhtia reservissa ja koitin vain pitää pään ja renkaat kylmänä. Muutamassa jarrutuspaikassa mulla oli koko kisan ongelmia ja lukitsin renkaat lähes joka kerta niissä koko kisan ajan. Viidennellä kierroksella alkoi tapahtua: KenLie alkoi pikkuhiljaa lisäämään vauhtia ja pitkässä loivassa vasurissa huomasin että Niko oli vetänyt hieman pitkäksi mutkan ja pääsin nousemaan toiseksi. Muutama sata metriä eteenpäin ja Henkka oli spinnasi kärjessä ja meinasin päästä ohi. Jouduin vähän päästämään kaasua siinä tilanteessa ja Ken Lie pääsi aivan kantaan ja ajettiin 6. kierroksen ensimmäinen mutka rinnakkain ja siinä seuraavalla suorallakin. Ken Lie olisi luultavasti päässyt ohi jo seuraavaan mutkaan, mutta vahingossa blokkasin hieman häntä kun suoran kääntyessä loivasti oikealle jouduin tekemään äkillisen ohjausliikkeen, koska meinasin ajaa huolimattomuuttani suoraan pihalle (pahoittelut siitä). Ken Lie pääsi kuitenkin myöhemmin samalla kierroksella ohi, kun ajoin Bosch-Kurven pitkäksi ja kaidetta pitkin vähän matkaa. Meinasin päästä vielä kuittaamaan, kun BRM ajautui hieman leveäksi loivan vasurin loppuvaiheessa. Loppuosa kisasta meni kuumilla renkailla varovaisesti ajaen ja Henkka ja Niko ohittivat minut. Henkan pääsin tosin kuittaamaan Bosch-Kurvessa, kun Henkalla meni se hieman leveäksi ja meillä taisi olla pieni kosketus siinä tilanteessa. Maalissa olo oli helpottunut kun renkaat alkoi olemaan jo aika huonot viimeisillä kierroksilla. Kolmanteen sijaan olen erittäin tyytyväinen. Silverstoneen lähdetään luottavaisina katkaisemaan Ken Lien voittoputki. :)
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Jos joku tahtoo päästä videolle, niin kertoo millä kierroksella tapahtui ja mitä ja missä ja niin edelleen. Kärjessä oli jo aika paljon tapahtumia, joten jotkut pikkuspinnit ei välttämättä mahdu videoon, mutta jos oli esim. hienoja taisteluita tai jotain niin kertokaa
 

walzu

Active member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
38
Niin,AA:t meni valitettavasti totuttuun tapaa ja häntäpään lähtöruutu 13.oli varattu meikäläiselle....
NYYH!Kisa ei vastannut ihan odotuksiani parin alkuhässäkkä ryssimisen jälkeen päätinkin ajella varmanpäälle,koska jostain syystä kyyti ei ollut kohdallaan.Edessäpäin ei liiemmin mokailtu ,joten yksin ajeluksi meni taas.Kisan loppupuolella Jape tunaroi ja hetken aikaa siinä ajeltiin peräkanaa.RWestin lamppu alkoi häämöttää ja koitin rääkätä Brabu parkaa vielä viimeiseen asti ja sainkin kurottua välimatkaa.RWest ilmesesti rankaisi ajokkiaan huomattuaan vihreän paholaisen peilistään ja rako pysyi paikallaan.Kaikkeni antaneena tössin vielä pelit kaiteeseen tokavikalla kiekalla ja kisa oli sinettiä vaille valmis.Maalissa 10. Kisaan olin hiukan pettynyt,koska 1-pistettä lähdin hakemaa.

HUOM!Olihan kisassa positiivistakin.Taisi olla ensimmäinen kisa jossa olin kärjenkanssa samalla kierroksella. Elikkä kehitystä on tapahtunut ;O)

Tämmönen kisa tälläkertaa frown
 

Hënkka

Guest
Pitkästä aikaa kosketin eilen rattia ja se tuntui sen verran hyvältä että päätin tulla taas mukaan kisaan. Reenata kerkesin tunnin verran ja auto tuntui varsin hyvältä ajettavalta. Autoksi sain valita Eaglen, joka oli kyllä melkoinen etu hitaampia rasseja vastaan tällä huippunopealla radalla.

10 minuutin aika-ajouusinnasta kakkosruutu, kun Niko latasi Ferrarillaan hurjan ajan 1.44,48. Startti oli puolihuono, säilytin kuitenkin sijani, sitten aloin vaan odottaa, että Nikolla alkaa ongelmat. Ainakin näin ymmärsin irkkipuheista, että kolme kierrosta pysytän tiellä ja sitten alkaa vaikeudet. Ja niinhän se suurinpiirtein meni. Oikelle kääntyvässä lenkissä Niko ajautui nurtsille ja pääsin sisäkautta hitaimmassa mutkassa ohi. Auton ajettavauus parani kierros kierrokselta ja Niko alkoi jäädä.

Ero kasvoi ja aloin varmistella johtoani. Keskittyminen herpaantui kuitenkin täysin ja välikaasumoka hitaimmassa mutkassa johti 90 asteen spinniin. Siitä pääsin nopeasti jatkamaan ja Nikon virheen(?) takia toiseksi noussut VJR ei päässyt ohitse. Taas pääsin karkaamaan, mutta sama virhe toistui samassa kohtaa muutama kierros myöhemmin. Nyt mentiin pahemmin ympäri ja putosin kolmanneksi aivan VJR:n perään. Ken lie siirtyi johtoon.

VJR:stä pääsin ohi kakkosmutkassa, kun Brabhami ajautui hieman pitkäksi. Kuitenkin seuraavassa mutkassa oma jarrutukseni ajautui niukasti kaiteeseen ja VJR ohittaessaan osui kylkeen. Siitä ympäri ja jatkamaan. Jälleen tultiin hitaimpaan kohtaan ja kolmatta kertaa spinni samassa paikassa. Nyt menee jo hermot ja kaasutan hana pohjassa autoa ympäri. Eihän se tietenkään käänny ku on toinen takapyörä hiekalla. Aikaa hukkantui pirusti ja Nikokin pääsi ohitse karaten yli 10 sekunnin päähän.

Siitä aloitin raivoisan takaa-ajon, jonka aikana ajoin lähes 2 sekuntia kovempaa kuin kisan alussa, mutta kummasti ilman virheitä. Liian revittämisen takia kone sanoi kuitenkin morjens 2 kiekkaa ennen maalia, kun olin 4-5 sekan päässä Nikosta. Sitten valuttelin loppukiekat maaliin ja tuloksena aika heikko esitys, neljäs sija.

Saa nähdä jaksaako Silverstoneen skarpata. frown

<small>[ 28-03-2002, 03:54: Message edited by: Henkka ]</small>
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Ensimmäisten aika-ajojen kuudes lähtöruutu vaihtui toisissa aika-ajoissa kahdeksanteen lähtöruutuun kun spinni korjasi aina nopealla kierroksella. Ajofiilikset eivät olleet aivan katossa ja koko ajaminen meni aikamoiseksi lussutteluksi/mokailuksi. Kunnon taisteluihin en päässyt osalliseksi. Kerran tai pari takaa tuli nopeampi kuski ohi, mutta suurempaa draamaa ei ollut mukana. Mitä nyt spinnasin toiseksi viimeisessä mutkassa kun NS väijyi takana.

Kokonaisuudessaan spinnejä sattui matkanvarrelle varmaankin yli 5, eli aikamoista säheltämistä kaiken kaikkiaan. Viides sija VJR:n ollessa kolmas ei tyydytä. Piste-ero kasvaa. frown
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Karsinnoista pääsi juuri ja juuri aika-ajoihin, joiden loppuhetkillä havaitsin ajaneeni siihen saakka kisasäädöillä.....kun kisa meni sähellykseski ja seinänaapurit rupesi valittamaan äänistä, päätin lopettaa - Portugali matsikin painoi päälle.....
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Odotukset Österreichringille eivät olleet kummosia, en ole vaan koskaan löytänyt radalle oikeaa vauhtia ja vaikka shakedownissa tulikin om pb 1.47.16 tiesin että sillä ei voi olla korkealla aika-ajossa. No armottoman tahkoamisen seurauksena tuli 12. lähtöruutu, kisan alkuvaiheessa mahdollisuuksia olisi ollut nousta kun keskijoukko hidasteli aivan älyttömästi varoessaan toisia mutta ajattelin välttää suurempia riskejä, ja muitten kisan pilaamista. Satunnaisten sähläyksien ja shift-r jälkeen huomasin ajavani kilpaa arcaniumin kanssa ja ihan kivaa oli muutaman kierroksen ajan mutta sitten tuli shift-r kiintiö täyteen ja oli aika keskeyttää ja siirtyä katsomon puolelle katsomaan kisaa....

Ihan yees, katsotaan mitä autolle keretään tehdä ensikisaa mennessä... :D :D :D
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
VJR:
Jos joku tahtoo päästä videolle, niin kertoo millä kierroksella tapahtui ja mitä ja missä ja niin edelleen. Kärjessä oli jo aika paljon tapahtumia, joten jotkut pikkuspinnit ei välttämättä mahdu videoon, mutta jos oli esim. hienoja taisteluita tai jotain niin kertokaa
aika yksinajeluksi meni. Ainoastaan alussa (1-4 kierrokset ehkä) oli kunnollista vääntöä Japen kanssa. Jape pääsi ohi vasta kun moottori hajosi ja piti stopata shift+r:lle.
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
VJR:
Jos joku tahtoo päästä videolle, niin kertoo millä kierroksella tapahtui ja mitä ja missä ja niin edelleen. Kärjessä oli jo aika paljon tapahtumia, joten jotkut pikkuspinnit ei välttämättä mahdu videoon, mutta jos oli esim. hienoja taisteluita tai jotain niin kertokaa
Jos vaikkapa lähdön noteeraisit noin yleisestä kuvakulmasta. Minua ei muualla sitten tarvitsekaan noteerata. Spinnejä tulikin sitten olan takaa, mutta ei niistä muille tarvitse kertoa.
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Joo, Itävallassa säädettiin taas urakalla. Kun nyt viimein oltiin päästy ekan yrityksen tekohengityksestä oli normaali kisa-aika jo kulunut... Uudessa, vartin aika-ajossa tulikin taas kireessä tunnelmassa vedettyä vihalla ja karkeella viilalla pb:stä pois ja paalu tuli. Säälin tavallaan Henkkaa, joka menetti ekan yrityksen edun, mutta se unohtu kisassa hyvin nopeesti... Aika hyvä lähtö ja johdin melkeen kaks kiekkaa Henkan hääriessä joka puolella. Loppupään vasureissa ajauduin nurmelle ja Henkka meni sisälle. Pienen epätietosuuden vallitessa roikottelin ulkoreunassa ja Henkka ohitti helposti. Meinas tulla tilaisuus iskeä takasin, mutta siitä paikasta ois tullu vaan harmeja. Sitte Henkka tuntu saavan vauhdin päälle ja ite tein pikkuvirheitä ja kaula kärkeen alko kasvaa. Ajattelin, että jaahas, taas Rouen. Mutta ei. Yritin kiristää vauhtia, mutta virheitä tuli lisää ja alko spinnailu. Kierroksella 5 pyörähti auto samaisissa vasureissa tyylillä amatööri ja VJR ja Ken pääsivät ohi. Samalla Henkka spinnas keulilla, mutta piti paikkansa. Tuli hyvä neljän setti radalle ja pääsin kattomaan aitiopaikalta Kenin ja VJR:n vääntöä. Mm. T1 vedettiin näyttävästi kaks rinnan. Oi jospa oisin saanut olla mukana... Pääsin Kenin kantaan aika nopeesti ja kädet syyhys kovaa päänahkaa. Pitkässä ylämäkioikeessa vasen takanen pääs huomaamatta nurmelle ja hyvän ulostulon yritys päätty keula edellä kaiteeseen. Nyt meni Jape ohi. Sitte rytmin ollessa muutenkin sekasin, spinnas Jape kiekalla 7 ja tuli mielenkiintonen paniikkijarrutuskaideohitus vaikeessa nyppyjarrutuksen jälkeisessä oikeessa. Samalla kiekalla tein vielä semispinnin lopussa ja Peki kiitti ja kuittasi. Seuraavalla kierroksella sain vähän hiillostettua ja pääsin takasin ohi Pekin pienen virheen myötä. Oli pakko rauhottaa ajo, hakea kunnon rytmi ilman riskejä ja tulosta alko vihdoin syntyä. Auto tuntu hyvältä, välttelin (turhia) sladeja ja kattelin vaan gäppejä eteen. Kun Henkka tuli kiekalla 10 vastaan keula edellä manasin mielessäni hyvän voittotsargan hassaamista omiin mokiin. Ero eteen pieneni ja kun VJR tuli näkyviin, alko taas tulla kiva kutina. Kun eroa oli maalin kohalla kaks sekkaa tajusin, etten oo yhtään seurannu montako kierrosta kisaa on vielä jäljellä. Ohituspaikka tuli aika yllättäen ja se oli siis käytettävä. Matkaa olikin vielä kaks kiekkaa ja Ken oli liian kaukana, joten sinnittelin vaan radan puolella maaliin. Toinen sija oli todella mieleen tapahtumarikkaasta kisasta. Harmi vaan, että Kenin putki komistu, ku ois kerranki ollu mahikset muuttaa tuo asia (ja toteuttaa uhoamani vääjäämätön ykköstila wink ). Voittajalle kuitenkin onnittelut! Se pärjää joka kämmää vähiten.

Kaiken kaikkiaan itselle jäi hyvät fiilikset. Maanantaina pb parani puolentoista vuoden takasesta 1.49.10:stä 1.46.96:een 15 kiekan säätöjenhaulla. Kisapäivänä shakedown tuotti kisasäätöjä ettiessä 1.45.70:n. Sitte ekassa a-a:ssa 1.44.98 ja tokassa 1.44.48. Eka paalu, kisassa monta 45:sta, ekat johdetut kierrokset, ekat kunnon ohitukset. 2. sija semitutulla radalla, ei voi valittaa. (Tai yhtä puuttuu, mutta ei jaksa nyt.. :D )

<small>[ 28-03-2002, 20:12: Message edited by: NS ]</small>
 

Ken Lie

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
183
Sijainti
Lahti
joo, onneksi tuli taas uusintaquali, vaikka practicea oli vain n.10 minsaa niin paineen alla aika oli parempi kuin edellisen 30 minuutin harjoituksen. Nopeuttahan ei paljoa tuntunut olevan ja toisesta rivistä lähdettiin juuri niinkuin ennakoin. VJR paineli samantien ohi ja sija oli 4 ekan mutkan jälkeen. No vanhan rataketun kokemuksella ei ollut mitään paineita ja ajelin ekat 4 kiekkaa ottaen tuntumaa rataan ja pitäen eron VJR:ään noin sekuntina. kierroksella 5 alkoi tuntumaan siltä että rytmi oli hallussa ja aika lisätä vauhtia, joten aloin nostaa painettaa Rahjan niskoille. Kärkiporukoitten avustuksella se onnistuikin helpommin kuin luulin pääsi oikein nauttimaan kisaamisesta rintarinna menne kurvia ja suoraa. Sainpa ainakin VJR:n rytmin jotenkin sekaisin ja ohitus tapahtui helpohkosti hänen ajovirheestään ja koska kärki oli spinnaillut niin olinkin näköjään ykkösenä. Sitten pieni vauhdin lisäys muutaman kierroksen ajaksi, jotta VJR saataisi pois lähietäisyydeltä ja koska ero oli jotain 8 sekuntia pari kiekkaa ennen maalia, löysäsin jo viimeisellä kierroksella kokonaista pari sekuntia kierrosaikaa. Voitto oli enempi kun odotin, koska vauhti tuntuu olevan hiukan hukassa, mutta kypärätemppu oli ihan kiva yllätys wink . Ensimmäisten Silverstone kokeilujen jälkeen täytyy sanoa että siellä on turha kuvitella voitosta. pisteille jos pääsee niin siihenkin pitää olla tyytyväinen, palkintopalli olisi jo jonkinmoinen saavutus. :rolleyes:
 

Blaze

Well-known member
Liittynyt
1.11.1999
Viestit
840
Sijainti
Espoo
Hmm. Ajoin todella huonosti. Niin. Siis joo, toisen aika-ajon aikani oli kuusi kymmenystä parempi kuin ensimmäisen. Huono aika joka tapauksessa. Kaksi ensimmäistä mutkaa kisasta meni hyvin, sitten se alkoi. Joku pyörähti kolmosmutkassa edessäni ja ajoin itsekin liian kovaa tohon mutkaan, joten ajauduin ajolinjalta leveäksi ja osuin tän pyörähtäneen auton kylkeen. Tältä kuskilta irtosi vielä rengas siinä. Anteeksi. Sitten jatkoin vähän aikaa, pian törmäsin ykkösmutkassa jonkun edessä pyörähtäneen auton kylkeen ja menin pitkin seiniä. Ajelin taas vähän aikaa ja pian pyörähdin kolmosmutkassa kunnolla. Tässä välissä aloin turhautua kisassa ja aika-ajoissa olleeseen jatkuvaan kolarointiini niin täydellisesti, että päätin poistua kisasta, ennen kuin pilaisin jonkun kärjessä ajavan kuskin kisan. Ajoni kun oli lähinnä vaaraksi muille. Onneksi kukaan ei ehtinyt joutua ohittamaan mua kierroksella. Äh, toivottavasti seuraava kisa menee paremmin.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Pistetilini avautui viimein. Tosin se ois tod.näköisesti avautunu jo eka kisassa ilman tyhmiä löpösotkuja. Lähdin kisaan vähäisellä kokemuksella radasta, olinhan vain säätöjä etsinyt samana päivänä. Silti olin yllättävän kilpailukykyinen ja kisa olikin ihan kiva vaikka pystyin edelläajavista ottamaan kiinni ajamalla vain ruusperin. Mutkassa pääsin hänestä iskuetäisyydelle ja arvelinkin että nyt taitaa onnistua aika helposti ohitus: ohjasin kotkani sisälinjalle ja lähdin kiihdyttämään mutta sitten se ruoja peippas eteen ja jouduin vaihtamaan ulkoreunalle ja menetin vauhtia. En antanut kuitenkaan periksi ja tiesin olevani hieman edellä ennen jarrutuspaikkaa. Yritin pysyä reunassa mutta vauhdista johtuen jouduin hieman heilauttamaan perää ja törmäsin kekeen, joka ei myöskään antanut tietä kunnialla. Pääsin kuitenkin jatkamaan ennen ja tuloksena kuudes sija.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Oli aika tyhmä tilanne tuo kolari kun jälkeenpäin katsoin sen. Uskoin olevani siinä tilanteessa hieman edellä, mutta en sitten ollutkaan. Täytyy yrittää välttää noita tilanteita tulevaisuudessa. Onneksi kuitenkaan takaa ei tullut ketään, joka olisi päässyt ohi tuon kolarin takia.
 
Ylös