#7 Iceman Räikkönen 2016 - One more year

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
No kyllä vanhemmatkin kuskit on F1-historiassa on pärjänneet kuten esim Mansel voitti 39 vuotiaana maailmanmestaruutensa ja Prost voitti 38 vuotiaana neljännen mestaruuntensa ja voittihan Fangio yli nelikymppisenä mestaruuksia joten ikä ei ole este..
Joo, Mansel ja Prost hyviä esimerkkejä vanhemmista mestareista. Lähimpänä nykypäivää.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Totuuden nimissä ei tuo Kimin vauhti tällä kaudella ja viime kauden lopulla hirveän maagista ole ollut. Nippanappa (kisa)vauhdissa Giovinazzin edellä ja aika-ajoissa tulee jo takkiin. Saa nähdä vieläkö motivaatiota riittää jatkaa ensi kaudella, varsinkin kun tallin kehityskäyräkin on mitä on.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Kyllähän ero Giovinazziin vauhdissa kisoissa on aika selkeä. Antonio on nopea aika-ajoissa, mutta kisoissa ei tosiaan mikään kovin kummoinen.

Tosin se että ylipäätänsä on keskikastin huonommalla puolella on aiheuttanut kyllä paljon huonoa onnea josta välillä kyllä Kimille osunut harmillisen paljon.

Mutta en usko että jatkaa enää ensi vuonna. Tosin mistäs sitä tietää, en olisi uskonut että ajaa enää tänäkään vuonna. Sen olen oppinut että Kimin liikkeitä on todella vaikea ennakoida.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Ihan asiaahan hän sanoi, jos otsikkoa pidemmälle lukee. Nuorille kuskeille tilaa oli sanoma, Alonsonki ois toivonu pysyvän poissa.
Hyvähän se on että F2 mestarit saavat näytönpaikkoja, mutta myös pitkän linjan kuskeja tarvitaan lajin kiinnostavuuden kannalta. Molempi parempi, ja mielellään paikat jakoon urheilullisin perustein.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Kyllähän ero Giovinazziin vauhdissa kisoissa on aika selkeä. Antonio on nopea aika-ajoissa, mutta kisoissa ei tosiaan mikään kovin kummoinen.

Tosin se että ylipäätänsä on keskikastin huonommalla puolella on aiheuttanut kyllä paljon huonoa onnea josta välillä kyllä Kimille osunut harmillisen paljon.
Kyllähän Kimi on ollut kauden kummassakin kisassa tosissaan nopeampi kuin Giovinazzi ja molemmissa kisoissa tullut ohi tästä. Kehnoa tuuria on tosin ollut matkassa, ensimmäisessä kisassa varikkopysähdyksen epäonninen ajoitus turva-autoon nähden ja lopulta tietysti renkaan irtoaminen. Viime viikonloppunahan Räikkönen taas putosi heti kisan kolmannessa mutkassa joukon hännille edellään kolaroineiden Ferrareiden takia. "Normaalilla" kisalla olisi helposti ollut kummassakin kisassa tallikaverinsa edellä, ja viime kisassa olisi voinut hyvin yltää pisteillekin. Että kyllä tässä on Giovinazzi se, jonka vauhti ei ole ollut järin maagista. Aika-ajoissa pitäisi kyllä Kimin tsempata.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Mikä vika Lotari-aikojen aika-ajoissa? Tai ekassa Ferrari-pestissä?
No olisiko vaikka se, että 2007–08 Räikkönen hävisi paalujen määrässä jopa Felipe Massalle 5–12. Hamiltonille 5–13.

Ei Räikkönen ole koskaan ollut mikään huikea aika-ajaja. "McLaren-ajoillakin" tarkoitetaan usein vain kautta 2005, jolloin Kimi hyötyi siitä, että McLarenin auto sopi silloiseen aika-ajoformaattiin erinomaisesti. Muistaakseni aika-ajot ajettiin kahdessa sessiossa joista yksi ajettiin täysillä tankeilla ja toinen tyhjänä. En muista, pitikö se ajaa myös kisarenkailla. McLaren käytti kisoissa usein muita pehmeämpää seosta, koska auto oli hyvin hellä renkaille. Ei niitä paaluja silloinkaan irronnut kuin viisi.
 
Viimeksi muokattu:

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
^ Eikös 2005 ajettu Aika-ajot kisabensat tankissa? eli sillä määrällä bensaa lähettiin kisaan, mitä tankissa oli aika-ajojen jälkeen.

Näköjään virallisiin tilastoihin ei oo rekisteröity esim. 2005 vuoden Monzan aika-ajoja. Kimihän ajoi nopeimman kierroksen aika-ajossa, mutta lähti 11-ruudusta ku sai 10-ruutua penaltia mesen moottorin vaihdosta.
Paalupaikka merkattu näköjään Montoyalle.

Tuo nopein aikahan oli 2005 Monzassa aika kova veto Kimiltä ku se tuli todella raskaalla autolla, koska penaltti oli jo tiedossa ennen aika-ajoja, niin piti vähän taktikoida kisaan.

Näitä samanlaisia raskaalla autolla ajettuja aika-ajoja oli muistaakseni Kimillä useita silloin, koska Mese ei sillon tahtonut oikein kestää, niin piti kisaan usein taktikoida penaltin kanssa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Kimi Matias täytti lokakuussa 41 vuotta ja sitä pidetään jotenkin "liian" vanhana F1:iin. Toki sarjasta on tullut nykyisin melkoinen lastentarha mutta oikeasti Kimi ei mahdu vielä ensi kauden päätteeksikään edes TOP-10iin kuskien ikärankingissa. Keulalla on varmaan ikuisesti Monacon Luis Chiron, joka vuoden 58 kotikisaansa startatessaan oli karvan auki 59 vuotta. 10. sijalla on vuoden 52 Saksan kisaan startannut sveitsiläinen Rudolf Schoeller (50v 98pv). Voittajien listalle päästäkseen Kimin täytyisi saada 26 GP-voittoa kasaan (not gonna happen). Nyt TOP10:n hännillä ovat Jim Clark ja Niki Lauda 25 voitolla. Mutta jos nyt Kimi jollain ihmeellä onnistuisi vielä yhden voiton tililleen kirjaamaan, niin saisi kyllä nimensä vanhimpien voittajien listalle. Listalla 7. sijalla on Nigel Mansell ja 94 Aussien GP. Söör Nigel oli tuolloin 41 vuotta ja 97 päivää. Edellä on sitten jo liki 43-vuotias jenkki Sam Hanks (1957 Indy 500).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Rehellisesti sanottuna ketään ei kiinnosta 1950-luvun kuljettajien mitkään ennätykset – edes Fangion. Tuohon aikaan kuljettajien keski-ikä oli varmasti yli 45 vuotta. Jotain kertoo sekin, että vanhimpien kuljettajien top 10:stä kaikki ovat ajaneet 1950-luvun alkupuolella. Siis jo saman vuosikymmenen lopussa nämä ikäloput raakit oli puskettu ulos pois "nuorempien" tieltä. Jos tarkastellaan vain kisaviikonloppuun osallistuneita kuljettajia, jotka eivät siis ole välttämättä selvinneet karsinnasta läpi itse kisaan, niin tällöinkin top 10:stä yhdeksän on 1950-luvulta ja kymmenes 1960-luvun alkupuolelta.

Keulalla on varmaan ikuisesti Monacon Luis Chiron, joka vuoden 58 kotikisaansa startatessaan oli karvan auki 59 vuotta.
Ei ole kun ei koskaan startannut kisaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8364
Sijainti
Helsinki
Rehellisesti sanottuna ketään ei kiinnosta 1950-luvun kuljettajien mitkään ennätykset – edes Fangion. Tuohon aikaan kuljettajien keski-ikä oli varmasti yli 45 vuotta. Jotain kertoo sekin, että vanhimpien kuljettajien top 10:stä kaikki ovat ajaneet 1950-luvun alkupuolella. Siis jo saman vuosikymmenen lopussa nämä ikäloput raakit oli puskettu ulos pois "nuorempien" tieltä. Jos tarkastellaan vain kisaviikonloppuun osallistuneita kuljettajia, jotka eivät siis ole välttämättä selvinneet karsinnasta läpi itse kisaan, niin tällöinkin top 10:stä yhdeksän on 1950-luvulta ja kymmenes 1960-luvun alkupuolelta.


Ei ole kun ei koskaan startannut kisaan.
Chironilla on hallussaan sekä vanhimman osallistujan että startanneen ennätys. Chiron starttasi vuoden 1955 Monacon Grand Prix:n ollessaan 55 vuotta ja 292 päivää vanha.

Vanhin pisteitä saanut kuljettaja on ranskalainen Philippe Étancelin, joka saavutti viidennen sijan vuoden 1950 Italian Grand Prix:ssä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
No olisiko vaikka se, että 2007–08 Räikkönen hävisi paalujen määrässä jopa Felipe Massalle 5–12. Hamiltonille 5–13.

Ei Räikkönen ole koskaan ollut mikään huikea aika-ajaja. "McLaren-ajoillakin" tarkoitetaan usein vain kautta 2005, jolloin Kimi hyötyi siitä, että McLarenin auto sopi silloiseen aika-ajoformaattiin erinomaisesti. Muistaakseni aika-ajot ajettiin kahdessa sessiossa joista yksi ajettiin täysillä tankeilla ja toinen tyhjänä. En muista, pitikö se ajaa myös kisarenkailla. McLaren käytti kisoissa usein muita pehmeämpää seosta, koska auto oli hyvin hellä renkaille. Ei niitä paaluja silloinkaan irronnut kuin viisi.
Tämä on muuten jäänyt kaihertaan tämä monza 2005. Muistaakseni oli niin, että mclaren toi tähän kisaan päivitytetyn moottorin jota ei oltu testattu tarpeeksi ja tuotiin vähän kuin riskillä. Noh ylläri se poksahti kimin auton alla ja rangaistukset. En silloinkaan ymmärtänyt miksi ne halus sen uuden kehitysversion josta ei oltu varmoja kun ton ajan mclaren oli noin puol sekkaa kaikkia muita autoja nopeampi muutenkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Melko 1950-luvulle painottunutta tosiaankin tuo vanhimpien kuskien luettelo.

Koko listassa Kimi on nyt 97., ja kauden lopussa sijoitus olisi 93.
Kun 1950-luvun ottaa pois, Kimi pomppaakin jo sijalle 31, ja kauden lopussa 30. Tuoreemmista tapauksista Philippe Alliot on tuo, joka on ajellut hieman Kimin tänhetkistä ikää vanhempana.

Kun taas rajan vetää Kimin elinaikaan, niin sitten ollaankin jo sijalla 9, edellä vain Schumacher, Brambilla, Laffite, Andretti, Mansell, de la Rosa, Arnoux ja Alliot. Ensi kauden päättyessä oltaisiin viidentenä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Kiitokset Kimille menneistä uskomattomista 20 vuodesta, niistä lukemattomista unohtumattomista hetkistä, ilosta, pettymyksistä, f1-historiaan jääneistä lauseista, rehdistä kilvamajosta sekä jäyhän suomalaisuuden viennistä maailmalle.

Leave me alone, i know what i'm doing
Happy retirement, Kimi!
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Kimin vanhempien uhraukset poikansa moottoriurheilu harrastukseen voidaan katsoa olleen järkeviä. Hienon palkinnon saivat hekin kun Ykkösiin asti poika pääsi varsin vaatimattomista olosuhteista. Sisävessa vs rahat kartingiin ei aina ja joka paikassa ole niin selkeä valinta. Ja niitä hommia muutenkin puskettu.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Kimi Räikkönen oli viimeinen 1970-luvun puolella syntynyt kuljettaja. Kimi on syntynyt vuonna 1979, ja esimerkiksi Alonso on syntynyt vuonna 1981. Kimi Räikkönen ajoi komean ja pitkän uran Formula 1:ssä. Kaikki tarinat ja sadut päättyvät aikanaan, nyt oli Kimi:n vuoro lopettaa.

Kun katsotaan Kimi Räikkösen tilastoja, niin onhan se komeaa luettavaa. Kuusi kertaa kauden päätteeksi kolmen parhaan joukossa; 1 maailmanmanmestaruus (kausi 2007 Ferrari:lla), kaksi hopeaa (kaudet 2003 ja 2005 McLaren:lla), sekä kolme pronssia (kaudet 2008 ja 2018 Ferrari:lla, ja kausi 2012 Lotus:lla). Ilman epäonnea Kimi olisi kolminkertainen maailmanmestari, mutta McLaren oli liian epäluotettava kausilla 2003 ja 2005. Silti jokaisen kuljettajan unelma on voittaa Ferrarilla maailmanmestaruus, ja Kimi Räikkönen on saavuttanut tämän tavoitteen.

Lisäksi Kimi Räikkönen on voittanut 21 GP-kilpailua kolmessa eri tiimissä (Ferrari, McLaren ja Lotus), joista 10 voittoa tuli Ferrarilla, 9 voittoa tuli McLarenilla, ja 2 voittoa tuli Lotuksella. Kimi on myös nelinkertainen Spa:n voittaja (kaksi kertaa Ferrarilla ja kaksi kertaa McLarenilla). Sekä Monacon GP:n voittaja.

103 podiumia, 46 kilpailun nopeinta kierrosta, sekä 18 paalupaikkaa.

Kuka tahansa kuljettaja olisi onnellinen näistä saavutuksista.

Sikäli myös erikoinen sattuma, että Kimi Räikkönen voitti maailmanmestaruuden, että viimeisen GP-voittonsa USA:ssa Austinissa Texasissa samana päivänä, eli 21.lokakuuta.

Kimi Räikkösen ja Mika Häkkisen urassa on joitain yhtäläisyyksiä. Kummatkin suuret Suomalaiset maailmanmestarit ajoivat David Coulthard:in tiimikaverina useita vuosia.

Myös kummatkin heistä saavuttivat ensimmäisen paalupaikkansa Nurburgringillä (Häkkinen kaudella 1997, ja Räikkönen kaudella 2003.). Ja viimeisen GP-voiton kummatkin ajoivat heistä ajoivat USA:ssa. (Häkkinen Indianapolisin radalla kaudella 2001 ja Räikkönen Texasissa Austinissa kaudella 2018).

Kimi Räikkönen on elävä legenda. 🏁

beb62f8f03a301672a5a15e30ef0e889fcd725fe64c44520b3a2d8e3949a5fe6.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Muutama Kimi Räikkösen haastattelu. Haastattelut tehty ennen Kimin F1-uraa Kimin ollessa vasta karting-ammattilainen ja testatessaan ensimmäistä kertaa F1-autoa urallaan🏁

.
 
Ylös