A-ryhmän jutustelu

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
457
Moutonilta ja Mikkolalta jäi vuotta aiemmin vain Safari välistä. Silloin käytiin jo lähellä täyttä kautta.

1983 Mouton ajoi Norsunluurannikkoa lukuunottamatta kaikki kisat.

1984 Blomqvist jätti väliin vain RAC:n, kun mestaruus varmistui jo sitä ennen.

Audilla oltiin ihan tosissaan 1980-luvun ensimmäisellä puoliskolla valloittamassa rallimaailmaa.

EDIT: Blomqvistin 1984 saldo korjattu
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
448
Sijainti
pk.seutu
Entä missä vaiheessa kautta 93 alkoivat neuvottelut Sainzin ja Subarun kesken? Ja mikä ratkaisi espanjalaiselle tallivalinnaksi juuri Subben? Ettei esim. Fordille (Delecourilla vahva kausi 93, mm-hopea)
Sinänsä mielenkiintoista vielä Subaruun liittyen, että Vatasen hyvät esitykset (Kreikka, Suomi, Australia) eivät tuoneet diiliä kaudelle 94.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4347
Sijainti
Askew Road
Entä missä vaiheessa kautta 93 alkoivat neuvottelut Sainzin ja Subarun kesken? Ja mikä ratkaisi espanjalaiselle tallivalinnaksi juuri Subben? Ettei esim. Fordille (Delecourilla vahva kausi 93, mm-hopea)
Sinänsä mielenkiintoista vielä Subaruun liittyen, että Vatasen hyvät esitykset (Kreikka, Suomi, Australia) eivät tuoneet diiliä kaudelle 94.
Vatanenhan oli ihan kauden 1993 loppuun asti siinä käsityksessä, että hänellä olisi jonkinlainen tynkäohjelma tarjolla Subarulla kaudeksi 1994.

1672938227145.png
IL 30.8.1993

1672938110843.png
1672938132698.png
IL 17.11.1993

1672938405442.png
IL 20.11.1993
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4347
Sijainti
Askew Road
Palataan vielä loppusyksyyn 1992 ja tänäänkin tapetilla olleisiin Auriolin, Kankkusen ja Sainzin tallinvaihtokuvioihin, sekä siihen, kuka missäkin vaiheessa teki mitä (aiemmin tänään postattujen juttujen lisäksi ja tueksi).

1672949927039.png
IL 23.9.1992

1672949998199.png
1672950013994.png
IL 13.10.1992

1672950353894.png
1672950374212.png
IL 16.10.1992

1672950078624.png
1672950090558.png
1672950099545.png
HS 24.11.1992

1672950177369.png
IL 25.11.1992
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11868
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Kuuntelin vielä pätkän Kankkusen jaksoa ja ainakin kovasti liiottelua on Jyskälä-voitossa 1991 ja aiemmissa keskeytyksiin päättyneissä yrityksissä, ei ne niin selviä voittoja olisi olleet. Ja 1991 mestaruudestakin sanoo että "eihän mulle kukaan mahtanut mitään", kun oikeasti Sainz hallitsi Jyskälään saakka miten tahtoi.

RAC 1992:n Kankkunen muistaa kuitenkin kaikkein pahiten pieleen. Hänen mukaansa siis Auriolista oltiin tekemässä mestaria. Kankkunen kuvaa tilannetta, jossa Sainz johti, hän oli itse toisena, häntä pyydettiin pudottautumaan Auriolin taakse kesken rallia ja sitten Auriolin kone posahti. Hän väittää menettäneensä 1992 mestaruuden Lancian ohjeistamaan pudottautumiseen.

Oikeasti RAC:hen mentiin tilanteessa, jossa Sainzilla oli 124, Kankkusella 122 ja Auriolilla 121 pistettä. Eli käytännössä Juhan kertomus menee pieleen jo siinä, että Sainzin voittaessa RAC:n ei Lancia-kuskeilla ollut mitään mahdollisuuksia mestaruuteen.

Sainz johti rallia melkein alusta loppuun. Puistopätkien jälkeen Kankkunen oli neljäs 27s perässä, Auriol seitsemäs 40s perässä.

Tokana päivänä Walesissa Auriol oli Kankkusta nopeampi ekoilla pätkillä ja nousi neljässä pätkässä Kankkusen edelle. Mitään selvää pudottautumista ei voi huomata, ellei sitten Kankkunen himmaillut taitavasti niin ettei hävinnyt normaalia reilummin. Päivän lopussa Auriol oli kolmas 45 sekuntia Sainzin takana ja Kankkunen neljäs 15 sekuntia Auriolista.

McRae oli noussut tokana päivänä Sainzin ohi johtoon, mutta kolmantena päivänä pohjois-Englannissa putosi ja Auriol alkoi hyökätä, päästen jopa 20 sekunnin päähän Sainzista EK23 kohdalla. Vastaavasti Kankkunen oli yli minuutin päässä Sainzista. Kolmea pätkää myöhemmin kuitenkin Auriolin kone tosiaan posahti. Kolmannen päivän iltana Kankkunen oli toisena, 1:16 Sainzia perässä.

Heti viimeisen päivän aamuna Skotlannissa Kankkunen rikkoi eturipustuksen kiveen ja putosi neljänneksi Vatasen ja Alenin taakse, joista jälkimmäisen pystyi vielä ohittamaan. Vielä kahdella vikalla pätkällä Sainz hävisi Kankkuselle enemmän kuin ero oli kolmannen päivän iltana, mutta Sainzilla olikin nyt varaa himmailla, eroa Kankkuseen maalissa oli 3:32.


 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
448
Sijainti
pk.seutu
Tosi mielenkiintoista lukea näitä vanhoja juttuja!
On todella. Pari mielenkiintoista juttua tuli esiin. Ensinnäkin Sainzin siirto Subbelle ei ollutkaan ihan mikään läpihuutojuttu. Ja toiseksi, tuo kun noissa artikkeleissa mainittiin että Auriol ja Sainz eivät mahtuisi samaan talliin, niin Didihän teki syksyllä 92 diilin Toyotan kanssa Sainzin vielä ollessa siellä. Eli ainakin Auriol olisi ollut valmis tallikaveruuteen Sainzin kanssa.

Kuinkas muuten Alenin suunnitelmat kaudelle 94? Kiiki kertoi podarissaan, että sen Jyväskylän ulosajon jälkeen päätös lopettamisesta kypsyi pikkuhiljaa, mutta entä ennen sitä? Oliko Markulla mitään yrityksiä/virityksiä saada ajopaikkaa seuraavalle kaudelle?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4347
Sijainti
Askew Road
Tokana päivänä Walesissa Auriol oli Kankkusta nopeampi ekoilla pätkillä ja nousi neljässä pätkässä Kankkusen edelle. Mitään selvää pudottautumista ei voi huomata, ellei sitten Kankkunen himmaillut taitavasti niin ettei hävinnyt normaalia reilummin. Päivän lopussa Auriol oli kolmas 45 sekuntia Sainzin takana ja Kankkunen neljäs 15 sekuntia Auriolista.
Juhan kommentit toisen päivän jälkeen.

1672995657187.png
1672995667583.png
1672995675212.png

IL 24.11.1992
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11868
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Kuinkas muuten Alenin suunnitelmat kaudelle 94? Kiiki kertoi podarissaan, että sen Jyväskylän ulosajon jälkeen päätös lopettamisesta kypsyi pikkuhiljaa, mutta entä ennen sitä? Oliko Markulla mitään yrityksiä/virityksiä saada ajopaikkaa seuraavalle kaudelle?
Muistanko oikein, että Alenilla oli kiikarissa vielä MM-ralleja kaudelle 1994? DC varmaan kaivaa piakkoin arkistostaan lehtileikkeitä...
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
457
Kuuntelin vielä pätkän Kankkusen jaksoa ja ainakin kovasti liiottelua on Jyskälä-voitossa 1991 ja aiemmissa keskeytyksiin päättyneissä yrityksissä, ei ne niin selviä voittoja olisi olleet. Ja 1991 mestaruudestakin sanoo että "eihän mulle kukaan mahtanut mitään", kun oikeasti Sainz hallitsi Jyskälään saakka miten tahtoi.

RAC 1992:n Kankkunen muistaa kuitenkin kaikkein pahiten pieleen. Hänen mukaansa siis Auriolista oltiin tekemässä mestaria.
Kankkusen jakso on viihdyttävää fiktiota.

1991 Sainz oli selkeästi nopein. Väittäisin, että vasta Australian kaadoissa valtikka siirtyi lopullisesti Kankkuselle. Apuna tässä oli myös Katalonian murheet, kun Sainzin Toyotassa oli sähkövika. 1991 oli kaikkea muuta kuin Kankkusen dominointia.

Kankkunen on urallaan ollut nopea oikeissa paikoissa, mutta taitaa olla ainoastaan 1993, kun hän oli pitelemätön. Piirosen sairastumisesta huolimatta vauhti pysyi ja pystyi pitämään kovassa vireessä olleen Delecourin takanaan.

Kiitos hyvästä RAC 1992 -tiivistelmästä!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
849
Kuuntelin vielä pätkän Kankkusen jaksoa ja ainakin kovasti liiottelua on Jyskälä-voitossa 1991 ja aiemmissa keskeytyksiin päättyneissä yrityksissä, ei ne niin selviä voittoja olisi olleet. Ja 1991 mestaruudestakin sanoo että "eihän mulle kukaan mahtanut mitään", kun oikeasti Sainz hallitsi Jyskälään saakka miten tahtoi.

RAC 1992:n Kankkunen muistaa kuitenkin kaikkein pahiten pieleen. Hänen mukaansa siis Auriolista oltiin tekemässä mestaria. Kankkunen kuvaa tilannetta, jossa Sainz johti, hän oli itse toisena, häntä pyydettiin pudottautumaan Auriolin taakse kesken rallia ja sitten Auriolin kone posahti. Hän väittää menettäneensä 1992 mestaruuden Lancian ohjeistamaan pudottautumiseen.

Oikeasti RAC:hen mentiin tilanteessa, jossa Sainzilla oli 124, Kankkusella 122 ja Auriolilla 121 pistettä. Eli käytännössä Juhan kertomus menee pieleen jo siinä, että Sainzin voittaessa RAC:n ei Lancia-kuskeilla ollut mitään mahdollisuuksia mestaruuteen.

Sainz johti rallia melkein alusta loppuun. Puistopätkien jälkeen Kankkunen oli neljäs 27s perässä, Auriol seitsemäs 40s perässä.

Tokana päivänä Walesissa Auriol oli Kankkusta nopeampi ekoilla pätkillä ja nousi neljässä pätkässä Kankkusen edelle. Mitään selvää pudottautumista ei voi huomata, ellei sitten Kankkunen himmaillut taitavasti niin ettei hävinnyt normaalia reilummin. Päivän lopussa Auriol oli kolmas 45 sekuntia Sainzin takana ja Kankkunen neljäs 15 sekuntia Auriolista.

McRae oli noussut tokana päivänä Sainzin ohi johtoon, mutta kolmantena päivänä pohjois-Englannissa putosi ja Auriol alkoi hyökätä, päästen jopa 20 sekunnin päähän Sainzista EK23 kohdalla. Vastaavasti Kankkunen oli yli minuutin päässä Sainzista. Kolmea pätkää myöhemmin kuitenkin Auriolin kone tosiaan posahti. Kolmannen päivän iltana Kankkunen oli toisena, 1:16 Sainzia perässä.

Heti viimeisen päivän aamuna Skotlannissa Kankkunen rikkoi eturipustuksen kiveen ja putosi neljänneksi Vatasen ja Alenin taakse, joista jälkimmäisen pystyi vielä ohittamaan. Vielä kahdella vikalla pätkällä Sainz hävisi Kankkuselle enemmän kuin ero oli kolmannen päivän iltana, mutta Sainzilla olikin nyt varaa himmailla, eroa Kankkuseen maalissa oli 3:32.


VM ssä oli aikanaan juttusarja "silloin kaikki meni pieleen" ja Juha kertoi siinä Rac 92 tapahtumat. Sillloin sanoi, että Didistä haluttiin tehdä Lancialla mestari ja Juhan piti varmistella joten hänen autonsa tehot tiputettiin alas siihen saakka, kunnes huomattiin, että Auriolin kone hajos, jolloin Juhan tehot väännettiin tappiin, jolloin se oli jo myöhäistä kun kärki oli karannut. Tiedä sitten mikä oli totuus?...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
849
Kankkusen jakso on viihdyttävää fiktiota.

1991 Sainz oli selkeästi nopein. Väittäisin, että vasta Australian kaadoissa valtikka siirtyi lopullisesti Kankkuselle. Apuna tässä oli myös Katalonian murheet, kun Sainzin Toyotassa oli sähkövika. 1991 oli kaikkea muuta kuin Kankkusen dominointia.

Kankkunen on urallaan ollut nopea oikeissa paikoissa, mutta taitaa olla ainoastaan 1993, kun hän oli pitelemätön. Piirosen sairastumisesta huolimatta vauhti pysyi ja pystyi pitämään kovassa vireessä olleen Delecourin takanaan.

Kiitos hyvästä RAC 1992 -tiivistelmästä!
Kankkunen on hitaasti kiiruhtamisen mestari ollut aina. Ei monestikkaan kauden aikana nopein kuski. Eihän hän ole edes kunnolla kaatanut autoaan kertaakaan. 86,90 rac ja Safari 94 kai ainoat pahemmat. 91 mestaruutta ehkä hieman himmentää se, että, Sainz oli jyskälässä nopeampi, mutta ajoi ulos ja 91 otti Espanjassa kuokkaan jopa Swarzilta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
849
Muistanko oikein, että Alenilla oli kiikarissa vielä MM-ralleja kaudelle 1994? DC varmaan kaivaa piakkoin arkistostaan lehtileikkeitä...
Paikallisessa sanomalehdessä oli aikanaan huhua, että Astra Lancia olis halunnut Markun joihinkin kisoihin, mutta Markku kieltäytyi, koska halusi palkkaa ajamisesta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
448
Sijainti
pk.seutu
Kankkunen taisi itseasiassa nuorempana kaataa melko useinkin, mutta sisäisti myöhemmin että mestaruuden voittaakseen ei tarvitse voittaa jokaista erikoiskoetta. Ei edes joka kilpailua. Tiedä sitten kuinka paljon esim. Timo Mäkisellä ( eräänlainen oppi -isä) ja Juha Piirosella oli osaa tähän. Piironenhan oli lähtenyt Henkan viereltä koska oli saanut tarpeekseen jatkuvista ulosajoista ja kaadoista kolmeseiskan aikoina. Ei varmaan halunnut että sama meno jatkuisi kaiman kyydissä Peugeotilla.

Noista Kankkusen epäonnisista Suurajoista vuoden 89 kilpailu on ehkä se, mistä varmimmin voi sanoa että siinä tekninen vika vei varman voiton. Johti kisan puolessavälissä minuutilla ja kun Alen ja Vatanen olivat pois pelistä, niin eivät Sainz ja Ericsson häntä enää ajamalla kiinni olisivat saaneet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11868
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
VM ssä oli aikanaan juttusarja "silloin kaikki meni pieleen" ja Juha kertoi siinä Rac 92 tapahtumat. Sillloin sanoi, että Didistä haluttiin tehdä Lancialla mestari ja Juhan piti varmistella joten hänen autonsa tehot tiputettiin alas siihen saakka, kunnes huomattiin, että Auriolin kone hajos, jolloin Juhan tehot väännettiin tappiin, jolloin se oli jo myöhäistä kun kärki oli karannut. Tiedä sitten mikä oli totuus?...
Juu, joku tällainen kuvio siinä on varmasti ollut, ehkä jo pitkin kautta, että Juhalta on otettu tehoja pois että Didier saisi voittaa mestaruutensa. Juhahan ei oikeastaan olisi halunnutkaan voittaa mestaruutta 1992 kun oli väsynyt 1991 mediapyörityksestä, mikä mestaruudesta seuraa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4347
Sijainti
Askew Road
Muistanko oikein, että Alenilla oli kiikarissa vielä MM-ralleja kaudelle 1994?
Ainakin Jyväskylään oli viritykset hyvinkin pitkällä. Miten olisi kaksi vuotta kehittyneempi ST185 osunut Markun käteen? Elämänsä kisaa ajaneen nuoren Mäkisen ja rutinoituneen Auriolin vauhtiin ei olisi ehkä edes Markulla ollut kylmiltään jakoa, mutta kenties Sainz olisi saanut nähdä vähän enemmän vaivaa kolmostilansa suhteen?

1673004593570.png
IL 1.8.1994


IL 5.8.1994
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
448
Sijainti
pk.seutu
Juu, joku tällainen kuvio siinä on varmasti ollut, ehkä jo pitkin kautta, että Juhalta on otettu tehoja pois että Didier saisi voittaa mestaruutensa. Juhahan ei oikeastaan olisi halunnutkaan voittaa mestaruutta 1992 kun oli väsynyt 1991 mediapyörityksestä, mikä mestaruudesta seuraa.
Ja 93 kauden jälkeen oli myös takki myös totaalisen tyhjä. Oli pyytänyt Ove Anderssonilta, että eikö ensi kaudella olisi Didierin vuoro?
 
Ylös