A-ryhmän jutustelu

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Rallissa siis
Ryhmä 1 -> Ryhmä N
Ryhmä 2 -> Ryhmä A
Ryhmä 4 -> Ryhmä B
Suunnilleen, muttei ihan noin suoraviivaisesti. A-ryhmän alkuun autot lähempänä vuoden 1982 ykköstä kuin kakkosta, ennemminkin ryhmä 1+. N-ryhmän autot taasen olivat kuin 60-luvun ykkösryhmäläisiä.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Tuolloin 1982 numeroryhmät korvattiin A, B, C ja N-ryhmillä.

Rallissa siis
Ryhmä 1 -> Ryhmä N
Ryhmä 2 -> Ryhmä A
Ryhmä 4 -> Ryhmä B

Ratapuolella sitten lisäksi
Ryhmä 5 -> Ryhmä B
Ryhmä 6 -> Ryhmä C
N-ryhmä taisi virallisesti tulla vasta 1984 alusta. Ainakin ensimmäinen luokitustodistus on tammikuulta 1984.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Vitosryhmälläkin ajettiin joskus rallia.
Olisikohan 1972 ollut viimeinen vuosi, juuri ennen MM-sarjan alkua. Silloin oli kaikenlaisia vitosryhmän lyhyitä Citroen DS:ä.

Jopa vuoden 1972 Suurajot voitettiin kevennetyllä vitosryhmän Saab 96:lla, jossa oli lasikuitua ja josta puuttui puskurit sekä kuraläpät.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5564
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Alenin A-ryhmän Lancia vuosista kun puhutaan, niin olihan tämä kans varsinainen keksintö:

Toi Markun esittely on myös vähän sellainen, että jotenkin jää fiilis, että jos se näyttäisiin järjestelmän suunnitelleelle insinöörille, niin muutamassa kohdassa tältä voisi tulla sellainen ei helvetti -reaktio.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5564
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olen sanonut aiemminkin, mutta kausi 1987 oli mielenkiintoinen kaluston kirjavuuden ja erilaisten teknisten ratkaisuiden puolesta.
Harmi sinänsä, että kausi muuttui loppua kohden Lancian dominoinniksi. Vielä keväällä oli selvästi aistittavissa intoa siitä, että nyt on tulossa uusia pelureita apajille kuten VM:n Portugalin kisaraportin teksteistä voidaan huomata.

1698347507759.png
1698347526077.png
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Harmi sinänsä, että kausi muuttui loppua kohden Lancian dominoinniksi. Vielä keväällä oli selvästi aistittavissa intoa siitä, että nyt on tulossa uusia pelureita apajille kuten VM:n Portugalin kisaraportin teksteistä voidaan huomata.

Näytä liitetiedosto 4111
Tämä alkukauden Renault varsinkin valkokeltaisena oli upea. Sanremossa tuli se uudempi maski, joka teki autosta tylsemmän näköisen ja Montessa ja Korsikalla käytössä ollut Philips-väritys ei samalla lailla sytytä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Missäköhän vaiheessa suunnitelmat päivittyivät siten, että Neste Ralliin ja RAC:hen tuli uusi Corolla WRC?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3855
On ollut kyllä varnaankin huikean stressaava vuosi Marcukselle. Onneksi onnistui tuo "viimeinen yritys", mutta helppoa se ei ollut kun pari sarjaa missä mukana, pellot vuokrattu jne.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5564
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Missäköhän vaiheessa suunnitelmat päivittyivät siten, että Neste Ralliin ja RAC:hen tuli uusi Corolla WRC?
Jossain vaiheessa alkukesällä taisi tulla tieto Jyväskylän keikasta ja RAC tuli sitten sen pohjalta hyvityksenä hienosta, mutta nolosti päättyneestä kisasta. Taisi Bosse itse sanoa jo silloin sunnuntai-iltana, että Andersson oli bensan loppumisen ja keskeytyksen jälkeen luvannut auton myös RAC:hen.

Grönholm ilmoitti kesällä myös harkitsevansa Uuden-Seelannin ralliin osallistumista (HS 8.6.1997). Ehkä Jyväskylän tehdaskeikan varmistuminen vapautti budjetista sen verran tilaa, että pienellä lisäpanostuksella Uusi-Seelantikin olisi voinut onnistua. Tuolloinhan se ei kuitenkaan tapahtunut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15937
Sijainti
Tampereen lenkki
Ruotsissa kahdeksas (pari top5-pätkäaikaa), Portugalissa pihalle ekalla pätkällä, Argentiinassa ”ruksaamalla” ja kivet kiertelemällä neljäs mutta pätkäajoissa yleensä huonommilla sijoilla.

yksityiskuskit pelasti silloinkin MM-sarjan!
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
On ollut kyllä varnaankin huikean stressaava vuosi Marcukselle. Onneksi onnistui tuo "viimeinen yritys", mutta helppoa se ei ollut kun pari sarjaa missä mukana, pellot vuokrattu jne.
Kyllä varmasti. Mutta onneksi tosiaan lopulta natsasi.
Toisaalta, Bossehan taisi myös kuulua niihin kuskeihin, jotka eivät käyttäneet manageria. Ainakaan Jouhkin talliin ei koskaan kuulunut.
Tiedä sitten, olisiko tilanne ollut eri, jos hänellä manageri olisi ollut hoitamassa sopimusasioita.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1582
Tiedä sitten, olisiko tilanne ollut eri, jos hänellä manageri olisi ollut hoitamassa sopimusasioita.
Sen kyllä huomasi, ettei ollut manageria taustalla, koska homma ei oikein vaikuttanut pitkäjänteiseltä. Jouhkin suojateille kehitettiin pitkän tähtäimen ohjelmat ja aloitettiin etuvetoisilla kisakokemuksen kerääminen maailmalla ja askel askeleelta siirryttiin tehokkaimpiin vehkeisiin. Bosse laittoi joka vuosi kaikki munat samaan koriin jolloin oli aina se yksi näytönpaikka jyskälässä. Sentakia varmaan se kestikin niin kauan tehdä läpimurto.....
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5564
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vuosituhannen vaihteessa Grönholmilla oli itseasiassa manageri, Hjallis Harkimo. Tällä tuskin oli (ihan jo ajoituksenkin puolesta) mitään tekemistä Grönholmin tehdaskuljettajaksi pääsemisen kanssa, mutta ehkä Peugeot-jatkosopparia sorvatessa on ollut helpompaa, kun ns. likaisen työn neuvottelupöydässä on voinut ulkoistaa jollekin muulle.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3855
Tuostahan oli mainintaa Tomin nuoteissa. Rahan kannalta oli varmaan isoksi avuksi menestyksen hyödyntämisen vaiheessa. Kyllähän mies toki mestaruuden ja hienojen suoritusten jälleen ison liksan toki oli ansainnutkin.
 
Ylös