Adressi!

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Lehtorishenkilö eikä ymmärrä luettua tekstiä...
:D :D
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Tilke on formula ykkösten syöpä. Ei ole tervettä kehitystä, että kohta puolet radoista on saman äijän suunnittelemia. Sepang oli kalenteriin tullessaan ok, muut ovatkin sitten toistaneet enemmän tai vähemmän samaa linjaa. Ei korkeuseroja eikä liiemmin haastavia mutkia. Mutta onhan siellä sentään hienot varikkotilat, missä kelpaa julkkiksia ja muita turhia sponsorivieraita kierrättää.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä! uusien ratojen suunnittelussa on ehdottomasti palattava samalle linjalle, mikä oli vallitseva reilut 10 vuotta sitten. Silloin saimme tutustua sellaisiin kilparatojen legendoihin kuin Magny Coursiin, Barcelonan Montmeloon, Uutee Kyalamiin, Aidaan ja moneen muuhun.

Sen verran pitäisi ihmisten ymmärtää, että ei se Tilke huvikseen näitä ratoja pääse suunnittelemaan. Kai se Tilke valitaan arkkitehdiksi jonkunnäköisen tarjouskilpailun perusteella. Siinä kilpailussa Tilken referenssit ovat vertaansa vailla. Kuka muu on viime vuosien aikana suunnittelut ratoja?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja hitto, jos sille annetaan tasainen maaläntti, niin mistä se mitään korkeuseroja loihtii?. Sen verran täytyy todeta, että hämmästyksekseni Kiina oli jopa positiivinen yllätys ja uusittu Hockenheim on tarjonnut nyt kaksi todella hyvää kilpailua, joihin uudella layoutilla oli kyllä oma osuutensa. Ei ne nyt mitään legendaarisia kilparatoja varmaan tule ikinä olemaan, mutta täyttävät kyllä paikkansa. Erikoisuuksia halajavien kannattaa tutustua kahteen seuraavaksi valmistuvaan GP-rataan, joista Turkin Surtseyhin paraikaa rakentuvalle luvataan niitä korkeuseroja ja Meksikon Cancuniin ensikuulemalta varsin mielenkiintoista designia.

Ja niin, tylsiähän nuo radat on johonkin Spahan verrattuna, mutta todennäköisesti olisivat sitä, vaikka joku muu ne piirtäisikin.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Ei noissa Tilken radoissa ole yhtään sen enempää hohtoa kuin Barcelonassa tai Magny-Coursissa. Eivät ne siis erityisen huonoja ole, mutta edelleenkin olen sitä mieltä että jonkun muunkin voisi antaa yrittää ja että noita perinteisiäkin ratoja olisi jätettävä kalenteriin. Hockenheim ei mielestäni tullut muutosten myötä yhtään mielenkiintoisemmaksi. Vanha rata pitkine suorineen oli sentään piristävä poikkeus.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No juu, tuskin noitten vanhojen ratojen säilyttämisestä on kovinkaan moni eri mieltä. Hockenheimin uusiminen oli kuitenkin mielestäni ihan perusteltua, sillä vanha baana oli järjettömän kapea,eikä suorat, joiden välissä on shikaaneja, mielestäni muodosta mitenkään mieleenpainuvaa profiilia. Mainitsemistasi Barcelonasta ja Magny-Coursista on kyllä pakko todeta, että yhdessä Budapestin kanssa rankkaan ne F1-ratojen alimpaan kastiin. Erinäisistä syistä harvemmin kunnollista kilvanajoa.

Suurimpana ongelmana nykyradoissa näkisin sen, että ovat liikaa keskenään samankaltaisia. Itse toivoisin näkeväni hieman enemmän huippunopeutta huutavia ratoja, joiden lisäksi pari katurataa toisi mukavaa vaihtelua. Todennäköisesti samat nimet eivät olisi näin kärjessä ihan joka kisassa, vaan huipputehoilla tai hyvällä autolla, joka antaa tasoitusta moottorissa, olisi mahdollista nousta parrasvaloihin pari kertaa kaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mutta eikö Tilke voisi rakentaa kunnon kilparadan, jossa olisi Monzan tyyliin pitkiä suoria ja haastavia pitkiä mutkia, sekä tiukkoja shikaneja! Vai onko tämmöiset radat poissuljettuja korkeiden nopeuksiensa takia? Vanha Nurburgring ja vanha ovaalilla ryyditetty Monza vaan takaisin kalenteriin:D
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Minustakaan ei ole hyvä, että sama henkilö suunnittelee kaikki uudet radat. Tilken töistä Sepang on ihan hyvä rata, selvästi parempi kuin mainitut Magny-Coursit ja Barcelonat eivätkä Bahrainin ja Kiinankaan radat varsinaisesti huonoja ole. Ongelmana onkin mielestäni näiden ratojen samankaltaisuus, joka on varsin ymmärrettävää kun sama henkilö ne suunnittelee. Ilmeisesti Turkin radalle on tulossa niitä korkeuseroja, jotka ovat mielestäni erittäin tärkeitä hyvässä radassa. Meksikon tulevan radan profiili on kieltämättä aika mielenkiintoinen, vai mitä sanotte tästä:



Ehkä liikaa oikealle kääntyviä mutkia mutta ohituspaikkoja pitäisi kuvan perusteella sentään löytyä. Ilmeisesti tuohon ehdotelmaan saattaa kuitenkin tulla vielä muutoksia. Tilke tulee suunnittelemaan lisäksi vielä Etelä-Afrikkaan todennäköisesti rakennettavan uuden radan mutta mielestäni viimeistään sen jälkeen olisi jonkun muun vuoro yrittää.
 
Ylös