ADSL Kannettavaan?

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Kyselen veljeni puolesta, että mitä kannettavasta koneesta pitää rukata, että Elisa ADSL liittymä toimii siinä. Koneessa on verkkokortti ja Windows 2000 käyttöjärjestelmä.

Oheishuomautuksena: Stadiasta opiskelijaetuna saatu Fujitsu Siemens Lifebook on koneen merkki ja malli.

<small>[ 11-10-2003, 22:27: Message edited by: Joni ]</small>
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jos siinä on USB-kilkkeet niin esim. ulkoinen USB-modeemi käy. (silloin ei tarvitse ymmärtääkseni edes verkkokorttia)
Mutta katso esim. tästä linkistä http://www.easytel.fi

Ei tartte siis rukata mitään sen kun pistää euroja peliin ja tekee sopimuksen operaattorin kanssa...ja installoi tarvittavat softat.
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Itselläni on kannettavassa kiinteistöliittymä mikä vastannee ADSL:ää. HomePNA laite tulee USB:n jatkeeksi ja se puhelinpistokkeeseen ja ei kun surffaamaan! Helppoa ja suhteellisen halpaa. Kyllä kannettavaankin saa netin helposti joten ei muuta kuin paikallisen palveluntarjoajan luo kyselemään vaihtoehtoja.
 

Jonkki

Press Play &#9658;
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Niin, siis piti kyl vielä kertoa että liittymä on jo ja se on ollu käytössä jo piitkään. (Käytössä tällasella perus kotimikrolla).
Kokeiltiin laittaa vaan tuo piuha tylysti kiinni ja jotain asetuksia säädellä tms.

Millasenkohan softan elisa vaatii? Tässä oli kaikki valmiina liikkeessä säädetty ja asennettu.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Yleensä koti ADSL liittymässä on mukana standardi ADSL-modeemilla varustettu 4-porttinen kytkin. Laitat RJ-45 verkkokaapelin kiinni kannettavan verkkokortista kiinni ja toinen pää ADSL-modeemiin, ja homman pitäisi toiia heti. Modeemi osaa antaa automaattiasetuksilla verkon asetukset (DHCP). Pidä huolta, että kannettavassa on asennettu palomuuri (esim. ilmainen zonealarm).

Itse en suosittele USB-modeemia, mutta ovatahan nekin ihan toimivia tuotteita. Verkkokaapelia käytettäessä kannettavaan ei tarvitse asentaa yhtään mitään, jos koneesta löytyy sisäänrakennettu verkkokortti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tätä kirjotan kannettavalla, jossa on Win2000 ja Elisa ADSL:n läpi, joten kyllä se onnistuu :D

USB-laitteita minäkään en kellekään suosittele eek!

Joni:

Kokeiltiin laittaa vaan tuo piuha tylysti kiinni ja jotain asetuksia säädellä tms.
Noin pitäisi suunnilleen toimia. Varmista, että verkkoasetuksissa kaikki haetaan DHCP:ltä. Kannattaa myös varmistaa, että kannettava käyttä lähiverkkoa yhteyden muodostamiseen, eikä esim. modeemia. Se saattaa häiritä, netin käyttöä, vaikka itse yhteys toimisikin...

Joni:

Millasenkohan softan elisa vaatii? Tässä oli kaikki valmiina liikkeessä säädetty ja asennettu.
Ei vaadi mitään softia. Vaan sen, että verkkokortti toimii oikein....
Ett silleen!!!!!!!1
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
ml:
Itse en suosittele USB-modeemia, mutta ovatahan nekin ihan toimivia tuotteita. Verkkokaapelia käytettäessä kannettavaan ei tarvitse asentaa yhtään mitään, jos koneesta löytyy sisäänrakennettu verkkokortti.
Miksi et suosittele, jos se on kerran toimiva ja vieläpä halvempi. Minulla tämä TW-EA100 USB-modeemi pelittää ihan kivasti. Ei mitään valittamista.

Joskin muuton yhteydessä pitänee siirtyä verkkokortin käyttöön. (RJ-45)

---
Bluetooth on myös USB-pohjainen. Toimii ja oli helppo jne.

<small>[ 12-10-2003, 07:59: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi:
Miksi et suosittele, jos se on kerran toimiva ja vieläpä halvempi. Minulla tämä TW-EA100 USB-modeemi pelittää ihan kivasti. Ei mitään valittamista.

Joskin muuton yhteydessä pitänee siirtyä verkkokortin käyttöön. (RJ-45)
Minä en suosittele mm. seuraavista syistä.:

- Varsinkin 98 ja ME käyttisten kanssa sen käyttäminen verkkolaitteena ei ole ongelmatonta -> Wintoosa haluaa välttämättä käyttää Modeemia/Verkkokorttia, jos semmonen koneessa on.

- USB -väylän virransyöttö on rajallista, jos siellä on tulostimet etc. kiinni voi tulla pätkimistä

- Jossain tapauksissa yhteyden käynnistys kestää, koska USB-saa virtansa tietokoneesta,...
Ett silleen!!!!!!!1
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
jaska:
Formulanomi:
Miksi et suosittele, jos se on kerran toimiva ja vieläpä halvempi. Minulla tämä TW-EA100 USB-modeemi pelittää ihan kivasti. Ei mitään valittamista.

Joskin muuton yhteydessä pitänee siirtyä verkkokortin käyttöön. (RJ-45)
Minä en suosittele mm. seuraavista syistä.:

- Varsinkin 98 ja ME käyttisten kanssa sen käyttäminen verkkolaitteena ei ole ongelmatonta -> Wintoosa haluaa välttämättä käyttää Modeemia/Verkkokorttia, jos semmonen koneessa on.

- USB -väylän virransyöttö on rajallista, jos siellä on tulostimet etc. kiinni voi tulla pätkimistä

- Jossain tapauksissa yhteyden käynnistys kestää, koska USB-saa virtansa tietokoneesta,...
Ett silleen!!!!!!!1
Juu ei ole pätkimistä, eikä yhteyden käynnistyskään ole mikään ongelma.

Käyttiksenä on tosin XP (ja koneessa on myös korttimodeemi)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Suosittelen lämpimästä korttimodeemin disabloimista...
Ett silleen!!!!!!1
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
En suosittele ADSL modeemia asennettavaksi tietokoneeseen suoraan kahdesta syystä:

- ADSL reitittimet ovat yleensä aina paljon luotettavampia toimimaan, reititin mahdollistaa lähiverkon käytön (yhdellä koneella lähiverkolla ei tietysti ole merkitystä).

- USB portti on vielä mielestäni melko epävarma ja (joskus/usein) ongelmia aiheuttava portti, yhteyden toimivuus on riippuvainen ADSL-modeemin ajurin toimivuudesta. Verkkokortit ovat yksinkertaisempia ja toimintavarmempia tietokoneessa.

Halvinta mahdollista ratkaisua etsittäessä ongelmien todennäköisyys kasvaa huomattavasti. Muutaman kymmenen euron säästö ei mielestäni tarpeen, jos tilalle saadaan vakaampi nettiyhteys ...

<small>[ 13-10-2003, 11:15: Message edited by: ml ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Yhä edelleen suosittelen vain ja ainoastaan ulkoista Ethernet-liitäntäistä ADSL-modeemia. Se toimii pomminvarmasti minkä koneen kanssa tahansa, eikä edes yhtään ajuria tarvitse asentaa, softasta puhumattakaan. Verkkokortti on tietysti toinen, mutta paljon helpompi juttu. Myös oman pienen kotiverkon rakentaminen on Ethernetin avulla huomattavasti helpompaa. Ainakaan minulla ei loju ylimääräisiä USB-hubeja nurkissa.
 

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12872
Sijainti
Ladon takaa
Charlie:
Yhä edelleen suosittelen vain ja ainoastaan ulkoista Ethernet-liitäntäistä ADSL-modeemia. Se toimii pomminvarmasti minkä koneen kanssa tahansa, eikä edes yhtään ajuria tarvitse asentaa, softasta puhumattakaan. Verkkokortti on tietysti toinen, mutta paljon helpompi juttu. Myös oman pienen kotiverkon rakentaminen on Ethernetin avulla huomattavasti helpompaa. Ainakaan minulla ei loju ylimääräisiä USB-hubeja nurkissa.
Voisin allekirjoittaa edellisen!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
arnold:
Voisin allekirjoittaa edellisen!
En jaksa uskoa, että kukaan itseään kunnioittava ihminen voi suositella USB-laitetta ADSL-modeemiksi. Siis jos on yhtään enemmän kokemujsta ADSL:stä...
Ett silleen!!!!!!1
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
jaska:
arnold:
Voisin allekirjoittaa edellisen!
En jaksa uskoa, että kukaan itseään kunnioittava ihminen voi suositella USB-laitetta ADSL-modeemiksi. Siis jos on yhtään enemmän kokemujsta ADSL:stä...
Ett silleen!!!!!!1
Kyl tää minulla on toiminut ihan hyvin (TW-EA100 n. 2 vuotta) Onko sinulla muuten omia kokemuksia vai oletko lehdistä lukenut ?

Ei kannata maksaa ylimääräistä esim. reitittimien suhteen jos karvalakkiversiot riittää. Ainakin ennen hinnoissa oli aika paljon eroa....vrt. tw-xx700 sarjaan.

<small>[ 15-10-2003, 19:44: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12872
Sijainti
Ladon takaa
Formulanomi:
Onko sinulla muuten omia kokemuksia vai oletko lehdistä lukenut ?

Ei kannata maksaa ylimääräistä esim. reitittimien suhteen jos karvalakkiversiot riittää. Ainakin ennen hinnoissa oli aika paljon eroa....vrt. tw-xx700 sarjaan.
Kokemusta on kyllä yllinkyllin, mm. kaikista sinunkin mainitsemista Telewellin markkinoimista malleista. Kyllä ulkoinen ADSL-modeemi (jonka nakkaa kiinni verkokorttiin) on ehdottomasti huolettimin.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että on turha maksaa ylimääräistä reitittimestä, rautapalomuurista jne. jos niitä ei tarvitse. Monissa talouksissahan on vain 1 verkkoon kytketty tietokone, ja silloin tällaisten laitteiden hankkiminen on rahan hukkaa.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
En epäile, etteikö USB modeemi toimisi, eihän ne muuten menisi edes kaupaksi. Olen asentanut asiakkailleni muutamia USB-väyläisiä modeemeja. Pahin tapaus oli italialaisvalmisteinen modeemi Aertha (tai joku sellainen). Vaihdoin modeemin tilalle reitittimen, ja asiakas oli erittäin tyytyväinen vaihtoon.

Itselläni on koneessa neljä USB porttia, jotka kaikki ovat käytössä (printteri, skanneri, näppis ja hiiri). Vielä olisi muutama lisälaite jotka pitäisi kytkeä tarvittaessa kiinni.

Mielestäni USB portti on huono valinta printterille, CD-ROM asemalle, kiintolevylle, verkkokortille, modeemille, runsaasti virtaa käyttävälle tai tiedonsiirtokriittiselle laitteelle.

Toistaiseksi paras verkkoliitäntä tietokoneeseen on verkkokortti. PCI portti on melko luotettava liitäntäpinta emolevyyn. USB on kätevä, mutta väylä kärsii vieläkin jonkin verran lastentaudeista, erityisesti win98.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
USB modeemi on kanssa minun uskallan sanoa laajan kokemuksen perusteellaa huonompi ja epäluotettavampi, kuin muut laitteet. Mielestäni se 30e kokonaissäästö ei ole hankaluuksien arvoista. Nythän jo saa myös yksipaikkaisia ethernet-adsl motukoita. Mutta reitittimet, joiden hinnat alkaa 100e saa mm. seuraavia asioita:
- Vaihtoehdon tulevaisuuden useampaan koneeseen
- Toimintavarmemman yhteyden

Mutta jos USB:n saa toimimaan, ni toki se on yhden koneen ADSL-motukaks hyvä ratkasu :D
Ett silleen!!!!!!1
 
Ylös