Ahveniston 80-luvun kisat

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Yhdessä vaiheessa oli puhetta että nykypäivänä ei voida odottaa mitään kymmenien tuhansien katsojalukuja paikanpäälle kisoihin johtuen siitä että kisoja tulee tv:stä jne... no lukekaapa tämä, luin vuoden 82 VM:ää jossa oli Ahveniston Syyskilpailusta kirjoitus ja josta kävi ilmi että silloin oli katsojia noin 7000 paikanpäällä eli mitä tästä voidaan päätellä, ainakin että nykypäivänä ollaan kyllä katsojaluvuissa samoissa lukemissa kuin tuolloin. No okei seuraavan vuoden Syyskilpailuissa oli 13000 katsojaa, tosin vierailevana tähtenä Mister Keke Rosberg Camaro Cup kisoissa. Eli kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä että jos esim. järjestettäisiin Ahveniston Vauhtipäivät niin katsojia voisi hyvinkin olla tuo 20000 niinkuin ennen vanhaan, no miksi? sen takia että te olette unohtaneet että kyllä kisa on paikanpäällä ihan erilainen kuin tv:stä katsomalla, se on se bensan sekä palaneen kumin haju, tuskin maltan odottaa, en ole muuten imppaaja!.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by nokia 1610:
Eli kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä että jos esim. järjestettäisiin Ahveniston Vauhtipäivät niin katsojia voisi hyvinkin olla tuo 20000 niinkuin ennen vanhaan, no miksi? sen takia että te olette unohtaneet että kyllä kisa on paikanpäällä ihan erilainen kuin tv:stä katsomalla, se on se bensan sekä palaneen kumin haju, tuskin maltan odottaa, en ole muuten imppaaja!.
Vaan kun SuperStar Camarot oli jotain ihan muuta kuin nykypäivän S2K. Niillä nyt vaan sattuu olemaan mielenkiintoisuudessaan eroa enemmän kuin legendaarisilla Yöllä ja Päivillä. :) Toimivaan yleisötapahtumaan tarvittaisiin ensinnäkin kiinnostava autoluokka (kuten oli aikanaan Camarot), valovoimaisia tähtiä kuljettajiksi sekä hyvät olosuhteet yleisölle (mikä ei Ahvnistolla ole mahdollista). Ahveniston AINOA etu on sen suhteellinen läheisyys H.gistä (joka tunnetusti on maailman napa - ainakin stadilaisten itsensä mielestä). HelsinkiThunder oli hyvä yritys, mutta sekin pilattiin liialla VIP-henkisyydellä. Pääsylippujen hinta tulisi olla kaiken kansan ulottuvilla ja kansalla mahdollisuus päästä varikolle niin halutessaan. IMO joku Kemora500-tyylinen kestävyyskisa ois jees jos Kemoraan vain saataisiin riittävän hyvät kulkuyhteydet ja yleisömäärään nähden riittävät ravitsemus ja majoitusmahdollisuudet.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:

(mikä ei Ahvnistolla ole mahdollista)[/B]
Ajatellanpa tätä asiaa toisinpäin ei negatiivisesti. Appara muodostunut jo legendaariseksi radaksi jonka yleensä kaduntallaaja muistaa ainoastaan Suomen radoista. Rinteistä avautuva näkymä on erittäin vauhdikasta ja tapahtumarikasta seutua. Kaiteiden läheisyys antaa lisävivahteen ja kuljettamisen entistä vaikeamman näköisesti varsinkin Supereilla. Luokat joissa paljon autoja tekevät sen mielenkiintoiseksi katsella (sitä ei Superit viime vuosina ole ollut) Syy minkä vuoksi sitä monesti pidetään huonona on varmaankin suolenkin näkymättömyys. Toivorikkaana uskon screenin vielä tulevan. VTR-huolto Hämeenlinnasta on jo toimittanut juontajille kuvaa radan takaosista joiden välityksellä ollaan pysytty ajantasalla ja saatu jännittyneenä odotella suosikkemme tuloa ja riemuita hänen saapumista(olemme myös pettyneet joskus). Radassa on jotain josta kuljettajat kertovat parhaimmat juttunsa ja moni pitää sitä rataa ratojen ratana. Ajatellaan positiivisesti. Toki jutustellut kisat onnistuvat muillakin radoilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Ajatellanpa tätä asiaa toisinpäin ei negatiivisesti. Appara muodostunut jo legendaariseksi radaksi jonka yleensä kaduntallaaja muistaa ainoastaan Suomen radoista. Rinteistä avautuva näkymä on erittäin vauhdikasta ja tapahtumarikasta seutua. Kaiteiden läheisyys antaa lisävivahteen ja kuljettamisen entistä vaikeamman näköisesti varsinkin Supereilla. Luokat joissa paljon autoja tekevät sen mielenkiintoiseksi katsella (sitä ei Superit viime vuosina ole ollut) Syy minkä vuoksi sitä monesti pidetään huonona on varmaankin suolenkin näkymättömyys. Toivorikkaana uskon screenin vielä tulevan. VTR-huolto Hämeenlinnasta on jo toimittanut juontajille kuvaa radan takaosista joiden välityksellä ollaan pysytty ajantasalla ja saatu jännittyneenä odotella suosikkemme tuloa ja riemuita hänen saapumista(olemme myös pettyneet joskus). Radassa on jotain josta kuljettajat kertovat parhaimmat juttunsa ja moni pitää sitä rataa ratojen ratana. Ajatellaan positiivisesti. Toki jutustellut kisat onnistuvat muillakin radoilla.
Joo onhan Affenisto miltei yhtä legendaarinen kuin Keimola (jossa sentään näki koko radan pääkatsomosta käsin), mutta:

1) Yleisön kontakti itse kisaan jää kovin vaisuksi kun matkaa rataan on metritolkulla ja varikolle ei pääse
2) Ei kiinteitä sateelta ja tuulelta suojattuja katsomorakenteita (eikä tule kun on luonnonsuojelualuetta)
3) Takalenkille ei näe eli yli puolet radasta on peitossa ja yleensä ne ratkaisut tapahtuu ajamalla juuri suolla ellet sitten päätä itse ratkaista kisaa omalta ja vähän muidenkin osalta pussaamalla kaidetta siinä ylämäessä "Lempisen mutkassa"
4) Yleisöravintoloiden totaalinen puuttuminen, ja jälleen kerran ei korjausmahdollisuutta kiitos viherpipertäjien

:D Ei kai nyt herranjestas voida kuvitellakaan, että tämä paskantärkee kravattijengi joka S2K:ta rahdataan viiden tähden turistibussilla seuraamaan voisi istua persiillään jossain hiekkakasassa ja syödä lettuja pahvilautaselta... Johan siinä vois tulla siihen 20.000 mk:n Armanin pukuun ryppyjä... Ja tottakai A-oikeudet pitää kans olla, jotta pääsee skoolaamaan muiden kolleegojen kanssa, kun oman firman sponsoroima kuski ottaa ja voittaa - tai vaihtoehtoisesti ottaan tuikku murheeseen kun se oman firman maksama pirssi on tassut taivasta kohden siinä "Lempisen mutkassa" :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:
Mene jonnekin muualle valittamaan kun et kerran keksi mitään uutta sanottavaa. Annetaan tänne kirjoitella niiden, jotka haluavat keskustella asioista rauhalliseen ja asialliseen sävyyn.
kik
En taida mennä - en edes kiusallani. Sitä paitsi tunge vain oma pääsi takaisin sinne ahteriin.
:mad:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Pientä asiallisuutta toivoisin.
Itselläni on sellainen käsitys, että 80-luvulla elettiin radan kulta-aikaa suomessa. Syinä oli kai kovan luokan kalusto, esim. BMW M635csi ja Volvo 240 Turbo olivat aikoinaan ihan EM-tason kalustoa, ja niitä oli SM-Sarjassa ihan tehdastiimeinä! Lisäksi tuo legendaarinen Camaro-cup oli kai jotain käsittämätöntä nähtävää. Lisäksi tietysti SuperSaloonkin oli silloin kova sana. Taisi luokassa ajaa mm. Tero Palmroth. Siinä nyt on ainakin kolme luokka jotka varmasti kiinnostivat yleisöä. Nykyään vain tuo Sport2000 on sellainen kiinnostuksen kohde, mutta kun autot eivät ole kovin nopeita eikä luokassa kansainvälinenkään taso päätä huimaa, niin ei se mielestäni jaksa koko rata-autoilun veturina olla. yritys on kyllä hyvä, mutta jotain muutakin kaipaisi.
Ulkolaisia kisaajia nopeilla autoilla yhdessä ulkomailla ajavien suomalaisten kanssa Suomeen. Siinä resepti. Ongelmana on vain se, että ei siellä ulkomaillakaan mitään nopeita ja arvostettuja luokkia ole missä Suomalaisia olisi. Siis ykkösten lisäksi.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Mitä tulee ratoihin niin mielestäni puienten puutteitten kanssa Appara kuiteskin on ainut rata jossa on parhaimmat edelletykset suuren kisatapahtuman järkkäämiseen.
Joskus kun Apparalla järjestettiin EM tasoinen rata tapahtuma. Tuli FIA:lta tiedoitus ettei yleisö voi olla näin lähellä rataa kuin varikkokurvissa ollaan. Mutta olipa heiltä jäänyt huomaamatta että korkeus eroa onkin runsaasti. Se siitä ettei tarpeeksi lähelle rataa mukamas Apparalla pääse.
Ei viitsittäis aina löytää noita negatiivisiä asioita ,pitää välissälöytää ne positiiviset asiat. esim näin:
Ahvenisto- Legendaarinen, kuljettajalle oiva paikka näyttää taitonsa
Alastaro- Paras paikka jälkipeleille(Paddocin sauna)
Jurva-Kehittyvä rata-alue, kestävyysluokkien megga
Kemora- Paikka jossa saniteetti tiloista todella pidetään huolta(eiköhän ens vuonna laiteta alan haltijalle kolehti pytty ovelle)
Virtasalmi- Rata jota ajetaan väärinpäin.
Jokaisessa näissä paikoissa on huonojakin juttuja mutta ainapa niistä on jäänyt ihan hyvä mieli jos kisa on ollut reilua ja tiukkaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by pmv:
Itselläni on sellainen käsitys, että 80-luvulla elettiin radan kulta-aikaa suomessa. Syinä oli kai kovan luokan kalusto, esim. BMW M635csi ja Volvo 240 Turbo olivat aikoinaan ihan EM-tason kalustoa, ja niitä oli SM-Sarjassa ihan tehdastiimeinä! Lisäksi tuo legendaarinen Camaro-cup oli kai jotain käsittämätöntä nähtävää. Lisäksi tietysti SuperSaloonkin oli silloin kova sana. Taisi luokassa ajaa mm. Tero Palmroth. Siinä nyt on ainakin kolme luokka jotka varmasti kiinnostivat yleisöä. Nykyään vain tuo Sport2000 on sellainen kiinnostuksen kohde, mutta kun autot eivät ole kovin nopeita eikä luokassa kansainvälinenkään taso päätä huimaa, niin ei se mielestäni jaksa koko rata-autoilun veturina olla. yritys on kyllä hyvä, mutta jotain muutakin kaipaisi.
Ei SuperSaloonien näyttävyys ole mihinkään noista vuosista kadonnut. Kyllä viime kaudella radalla oli vähintään yhtä näyttävää kalustoa kuin oli 80-luvun puolivälissäkin. Eli siitä ei saa edes huonoa tekosyytä. Mitä taas tulee ns.vakioautoluokkaan, niin nykyinen S2K on näyttävyydessä ja kiinnostavuudessa jopa taantunut niistä päivistä kun Tuisku ajoi BMW 635:lla, Sarlinin Kalle XR-Sierralla ja Wiikin Lefa Turbo-Volvolla A-ryhmän SM-sarjaa. Autojen määrä saattaa olla nykyisin suurempi, mutta siihen se sitten jääkin.
Ulkolaisia kisaajia nopeilla autoilla yhdessä ulkomailla ajavien suomalaisten kanssa Suomeen. Siinä resepti. Ongelmana on vain se, että ei siellä ulkomaillakaan mitään nopeita ja arvostettuja luokkia ole missä Suomalaisia olisi. Siis ykkösten lisäksi.
Onhan noita: Kuismanen ajaa BelCarissa aivan kirkkaimmassa kärjessä ja Palttalakin on Porsche SuperCupissa ainakin menossa mukana, joskaan ei (ilmeisesti) mestarikandidaatti. Ensi kesänä JJ kisaa ALMS:n yhteydessä GT3 Bemulla, Rasse kai ajaa BTCC luokassa (joka tosin uusien sääntöjen myötä koki dramaattisen arvonalennuksen) Pösön tiimissä ja Lempo DTM:ää Audilla. Vielä kun saataisiin yksi tai useampi suomalainen tuonne FIA GT sarjaan, niin olisi jopa valinnanvaraa. Tosin sen verran olet oikeilla jäljillä, että kiitos FIA:n, enää ei ole yhtään MM/EM statuksen omaavaa sarjaa ns.koppiautoille - siellä kun pelättiin (aiheesta), että sellainen saattaisi syödä median ja yleisön kiinnostusta F1:ltä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei taida Rasse Ruokonen ajaa BTCC:ssä Pösöllä, kun Mick Lanfordin tiimi otti Steve Soperin, Matt Nealin ja jonkun kolmannen kuskin ajamaan virallisia autoja. Saattaa se R. ajaa niitä Super Touring mallisia autoja, siinä luokassa mikä ei ketään kiinnosta.
Itsehän en ole ollut ikäni takia 80-luvulla affeniston ratakisoissa, joten tietoni perustuu aikakauden VM:iin yms. julkaisuihin.
Jos en väärin muista, niin Henri Toivonen taisi käydä ajamassa yhden kisan SuperSaloonia sillä C-ryhmän Porsche 956:lla, jolla ajoi mm. Mugellon MM-kisan. Sellainen ei olisi nykyään mahdollista. Ajatelkaapa, jos JJ toisi sen ykkösluokan ALMS bemarin suomeen.
Mitä Pertti "Aurinkokuninkaan kaveri" Kuosmaseen tulee, niin se hemmon ajama BelCar open sarja on oikeasti ihan perseestä. Suomessa on vain tullut sellainen käsitys, että se sarja olisi joku tasokkaampi. Kyseessähän on lähinnä harrastelijoitten ajama kilpasarja, jonne pääsee kaikenkirjavalla kalustolla. Eihän mukana ole edes yhtään virallista tehdas/maahantuojatiimiä. Kuljettajista en ollut kuullut aikaisemmin kuin Hemroullen, joka pyöri joskus Ranskan Super Tourismo sarjassa yksityisellä kalustolla heikolla menestyksellä. En ole nähnyt Belcarista juttua missään kansainvälisessä julkaisussa tahi Eurosportilla.
Ehkä tulevaisuutta löytyisi sitten GT2 luokasta, mutta sarjan promootio on nollassa, joten eiköhän sekin kuole kohta.
Mitenkähän SuperSaloonin tulevaisuuteen vaikuttaa AKK:n suht järjetön sääntömuutos, että autojen tulee olla pelleiltään tehdaskunnossa. Eli sellainen oma rakentaminen kielletään ja sarjaan pääsee mukaan vain luokitellulla(kalliilla) kalustolla. Tuo AKK:n sääntömuutos tuhoaa kyllä sen vähäisenkin kilpa-autorakentamisen perinteen Suomesta.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Don VITO
Koppiautoille on tänä vuonna FIA:n EM-sarja sekä super touring että produktion touring autoille (=s2k). 10 kisaa eri puolilla eurooppaa. Sarja on uusi. Supereihin pääsee mukaan miljoonilla markoilla. Lempinen on katsellut myös pääsyä sinne. Missä mahtaa ajaa ensi kesänä? Samana viikonloppuna ajavat myös em-tason sport 2000:set. Aika näyttää kummista tulee suositumpia. Kaikki kisat pitäisi olla nähtävissä eurosportilta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuli tossa viikonloppuna ostettua tollanen kait ihan kelvollinen skanneri (HP 3400C), ja ajattelin alkaa siirtää noita omia rata-autoilua koskettavia kuvia ja muuta sälää nettiin... Vois yrittää hommata muistakin lähteistä erityisesti 80- ja 90-luvun alkupuolen kuvia. Ilmoittelen, jahka kuvat alkavat löytyä sivuiltani.

Mutta miten ois hemmot jos pantais kasaan oikein kunnollinen ja laadukas rata-autoilun historiasta kertova saitti? Siis lähinnä kuvia ja muuta sälää... Noilla moottoriurheilulehdillähän varmaan ois hyllyt pullollaan kuviakin? Jos sais vaikka VM:n kiinnostumaan yhteistyökumppaniks, niin hommahan ois helppoa ku mikä...
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by Don Vito:
Originally posted by Jamppa Maijala:
Ajatellanpa tätä asiaa toisinpäin ei negatiivisesti. Appara muodostunut jo legendaariseksi radaksi jonka yleensä kaduntallaaja muistaa ainoastaan Suomen radoista. Rinteistä avautuva näkymä on erittäin vauhdikasta ja tapahtumarikasta seutua. Kaiteiden läheisyys antaa lisävivahteen ja kuljettamisen entistä vaikeamman näköisesti varsinkin Supereilla. Luokat joissa paljon autoja tekevät sen mielenkiintoiseksi katsella (sitä ei Superit viime vuosina ole ollut) Syy minkä vuoksi sitä monesti pidetään huonona on varmaankin suolenkin näkymättömyys. Toivorikkaana uskon screenin vielä tulevan. VTR-huolto Hämeenlinnasta on jo toimittanut juontajille kuvaa radan takaosista joiden välityksellä ollaan pysytty ajantasalla ja saatu jännittyneenä odotella suosikkemme tuloa ja riemuita hänen saapumista(olemme myös pettyneet joskus). Radassa on jotain josta kuljettajat kertovat parhaimmat juttunsa ja moni pitää sitä rataa ratojen ratana. Ajatellaan positiivisesti. Toki jutustellut kisat onnistuvat muillakin radoilla.
Joo onhan Affenisto miltei yhtä legendaarinen kuin Keimola (jossa sentään näki koko radan pääkatsomosta käsin), mutta:

1) Yleisön kontakti itse kisaan jää kovin vaisuksi kun matkaa rataan on metritolkulla ja varikolle ei pääse
2) Ei kiinteitä sateelta ja tuulelta suojattuja katsomorakenteita (eikä tule kun on luonnonsuojelualuetta)
3) Takalenkille ei näe eli yli puolet radasta on peitossa ja yleensä ne ratkaisut tapahtuu ajamalla juuri suolla ellet sitten päätä itse ratkaista kisaa omalta ja vähän muidenkin osalta pussaamalla kaidetta siinä ylämäessä "Lempisen mutkassa"
4) Yleisöravintoloiden totaalinen puuttuminen, ja jälleen kerran ei korjausmahdollisuutta kiitos viherpipertäjien

:D Ei kai nyt herranjestas voida kuvitellakaan, että tämä paskantärkee kravattijengi joka S2K:ta rahdataan viiden tähden turistibussilla seuraamaan voisi istua persiillään jossain hiekkakasassa ja syödä lettuja pahvilautaselta... Johan siinä vois tulla siihen 20.000 mk:n Armanin pukuun ryppyjä... Ja tottakai A-oikeudet pitää kans olla, jotta pääsee skoolaamaan muiden kolleegojen kanssa, kun oman firman sponsoroima kuski ottaa ja voittaa - tai vaihtoehtoisesti ottaan tuikku murheeseen kun se oman firman maksama pirssi on tassut taivasta kohden siinä "Lempisen mutkassa" :D
Kyllähän ahvenisto on yksi legendaarisimmista radoista koko skandinaviassa ja sitäpaitsi Ahvenisto on suomen ainoa oikea moottorirata ja sitäpaitsi sanokaapa yksi rata euroopassa jossa näkee kaiken, meinaan vaan että monella F1 radalla näkee vaan pikku pätkän kerrallaan, odotan mielenkiinnolla vastauksia?.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ikumeeni:
Don VITO
Koppiautoille on tänä vuonna FIA:n EM-sarja sekä super touring että produktion touring autoille (=s2k). 10 kisaa eri puolilla eurooppaa. Sarja on uusi. Supereihin pääsee mukaan miljoonilla markoilla. Lempinen on katsellut myös pääsyä sinne. Missä mahtaa ajaa ensi kesänä? Samana viikonloppuna ajavat myös em-tason sport 2000:set. Aika näyttää kummista tulee suositumpia. Kaikki kisat pitäisi olla nähtävissä eurosportilta.
Kiitos informaatiosta. Ihme kun ei SuperTouring -listalla ole ollut juurikaan infoa asiasta...
Suosituimmuusasema riippuu paljolti tehdastiimien kyvystä vetää köyttä samaa suuntaan. ITC:n ja BTCC:n ja aiemmin A-ryhmänkin kohdalla saimme nähdä, että intressit ovat usein olleet toisistaan kovinkin poikkeavat. Mm. Audin nelivetoisuutta ei kaikki halunneet hyväksyä ja A-ryhmän aikaan Fordilla ja Bemulla oli paljon eripuraa Cossyn turboratkaisuista, Bemun M3 kun oli atmo... Jos tuloksena on taas kerran lihava riita jostain marginaalisesta asiasta, niin luokan tulevaisuus on ohi ennenkuin se alkaakaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by nokia 1610:
Kyllähän ahvenisto on yksi legendaarisimmista radoista koko skandinaviassa ja sitäpaitsi Ahvenisto on suomen ainoa oikea moottorirata ja sitäpaitsi sanokaapa yksi rata euroopassa jossa näkee kaiken, meinaan vaan että monella F1 radalla näkee vaan pikku pätkän kerrallaan, odotan mielenkiinnolla vastauksia?.
En tiedä noista F1-radoista, kun en ole paikanpäällä ollut (enkä viitsi F1:en takia edes harkita vaivautumista), mutta kotimaassa Alastarolla ja Kemorassa näkee istumakatsomon yläosasta aika hyvin koko radan. Alastarolla vain "Las Palmas" jää vähän nurkan taakse. Samoin Botniaringillä näkis radan hyvin jos vain siellä olis muutakin kuin "drive-in" katsomot...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:
Vaan kun SuperStar Camarot oli jotain ihan muuta kuin nykypäivän S2K. Toimivaan yleisötapahtumaan tarvittaisiin ensinnäkin kiinnostava autoluokka (kuten oli aikanaan Camarot), [/B]
On kyllä muistettava että 80-luvun alussa Camarot (kuten myös kiihdytyskisat Räyskälässä) olivat kosketus amerikkalaisuuteen. Kuten me kaikki jotka on koulussa poistettu 70-luvulla historiantunnilta neuvostovastaisuuden takia tiedämme vielä 80-luvun alkupuolella jonkin tulo USAsta houkutteli väkeä paikalle. Nykyisin Camaro ei itsessään ole kovinkaan merkittävä houkutin, mutta tuolloin pelkkä "ameriikan herkkuva tarjolla" toi hyvinkin 5000 uteliasta jotka nykyisin eivät ehkä vaivautuisi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
On kyllä muistettava että 80-luvun alussa Camarot (kuten myös kiihdytyskisat Räyskälässä) olivat kosketus amerikkalaisuuteen. Kuten me kaikki jotka on koulussa poistettu 70-luvulla historiantunnilta neuvostovastaisuuden takia tiedämme vielä 80-luvun alkupuolella jonkin tulo USAsta houkutteli väkeä paikalle.

Kyllä "jonkin tulo USA;sta" houkutteli väkeä vielä pitkään 90-luvullakin - muistellaan vain Robertin IMSA-kilpureita Kemora500-tapahtumissa. Ja aivan varmasti vastaavat laitteet (ja valovoimaiset kuskit) keräisivät oikein markkinoituna yleisöä yhä tänäänkin.

Nykyisin Camaro ei itsessään ole kovinkaan merkittävä houkutin, mutta tuolloin pelkkä "ameriikan herkkuva tarjolla" toi hyvinkin 5000 uteliasta jotka nykyisin eivät ehkä vaivautuisi.
Totta, mutta vaivautuvatko he sitten paikalle S2K-kaluston innoittamina yhtään sen todennäköisemmin ? IMO eivät. Eli kyllä kalusto saa olla jotain todella ihmeellistä (kuten ex-ITC tai GT) ennenkuin mitään mainittavaa yleisöryntäystä tapahtuu. Ja sittenkin on joukossa oltava vetovoimaisia suomalaisia kuskeja. Varmaan jopa Mini-tonnit tai mikätahansa luokka keräisi Ahveniston rinteille 5000 katsojaa jos mainostettaisiin, että nyt ottavat toisistaan mittaa yhdenvertaisella kalustolla JJ, Häkkinen, Salo ja Räikkönen. Ja vastaavasti ilman heitä on kaluston oltava jotain ennen näkemätöntä, ennenkuin yleisö suurin joukoin paikalle vaivautuu pelkän kilvan ajon vuoksi.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Varmaan jopa Mini-tonnit tai mikätahansa luokka keräisi Ahveniston rinteille 5000 katsojaa jos mainostettaisiin, että nyt ottavat toisistaan mittaa yhdenvertaisella kalustolla JJ, Häkkinen, Salo ja Räikkönen.
Luulenpa ettei näillä miehillä ole kanttia lähteä todella näin tasaväkisillä autoilla samalle viivalle.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by kik:
Mene jonnekin muualle valittamaan kun et kerran keksi mitään uutta sanottavaa. Annetaan tänne kirjoitella niiden, jotka haluavat keskustella asioista rauhalliseen ja asialliseen sävyyn.

kik
Ihmettelen sitä, miksi sinä olet tänne kirjoittanut? Vai etkö todella huomaa, että kommenttisi ampuu yli?
 

tommi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
53
Jos palataan välillä otsikon aiheeseen.

Olen ollut vain katsojan asemassa niin Ahvenistolla kuin Artukaisissakin ja Alastarolla, mutta viime vuosina aika vähän, ennen viime kesän uutta innostusta.

Ei nuo Camarot niin ihmeellisesti aluksi väkeä vetäneet, mutta toisella ja kolmannella kaudella kun kisa oli tasaista ja mukana paljon autoja touhu oli kieltämättä aika näyttävää. Pitää kuitenkin muistaa ettei Ahveniston monttua saatu täyteen pelkästään kilpureilla, mukana oli lähes aina Arto Nyqvist kikkailemassa, kerran myös se Nyqvist-kopio jolle kävi hassusti. Toivottavasti mies toipui. Muutenkin mukana oli oheisohjelmaa, kahdella pyörällä ajoa yms. Tuskin camarotkaan olisivat vetäneet niin paljon väkeä ellei Mini Ljunqvist olisi ajanut rallicrossia samanlaisella vehkeellä. Meidät pikkupojat oli ainakin helppo houkutella crossikisojen jälkeen katsomaan asfalttikisaa kun luvattiin samanlaisia pelejä olevan radalla parikymmentä! Lisäohjemana Keken William tai C-ryhmän Porsche ei ainakaan ollut pahasta.
Camarotkin vaan kuihtuivat kun mukaan tuli yksi ylivoimainen auto, vähitellen luokka näivettyi kilpailun puutteeseen.
Näin maksavan katsojan kannalta s2k on erinomainen luokka, autoja paljon ja kisa tasaista. Autot eivät kuullosta kilpureilta, mutta tiimit ovat taas ammattimaisia kuten aikanaan A-ryhmän parhaat. Eivätkä autot Ahveniston rännissä ole edes montaa sekuntia SS-pelejä hitaampia!
Vielä kun kisajärjestäjät saisi samalle tasolle, Ahvenistolle ei löytynyt minkäänlaista viitoitusta enää moottoritien jälkeen, suunnistus paras hoitaa korvakuulolta! Kyllä sinne on vaikea houkutella kavereita mukaan kun eksyvät jo matkalla.
SS-väki saa kyllä mennä itseensä, luokassa on niin kauan kun minä muistan aina ollut melkein tuplamäärä eksoottista kalustoa lähtölistassa verrattuna tilanteeseen viivalla, kyllä siinä maksava katsoja tuntee itsensä kusetetuksi. Puhumattakaan siitä että jonon perässä ajellaan sököillä autoilla alkukierroksista alkaen! Kuten myös se älypää joka keksi jutun Lempisen saderenkaiden 'unohtumisesta', hyvä vitsi niille jotka keksivät heti mistä on kyse, ne jotka eivät keksineet rupesivat ihmettelemään touhun amatöörimäisyyttä ja jälkeenpäin katsojan kusetusta.
Minun puolesta Minit tervetuloa takaisin SM-lähtöihin, autojen peräkkäin ajelua ilman kilpailua voi katsella vaikka televisiosta.

tommi

ps. Vaikka teksti on kitkerää, tämä ei ollut tarkoitettu loanheitoksi kenenkään päälle, toivottavasti rata-autoilun lupaava nousu jatkuu tämänkin palstan lisätessä tietoa tavalliselle auton tankkaajalle..
 
Ylös