JariR
Member
- Liittynyt
- 18.4.2000
- Viestit
- 12
Eilen oli hämeenlinnan raatihuoneella asukkaiden kuulemistilaisuus koskien Ahveniston moottoriradalle tekeillä olevaa uutta ympärisölupaa. Pääosin tuntui siltä että nykyiseen melupäivien määrään oltiin tyytyväisiä eli niitä ei vastustettu voimakkaasti vaan närää tuntuu aihettavan radan ns. hiljaisina aikoina tapahtuva käyttö ja sen aiheuttamat meluhaitat. Uusi ympäristölupa jokatapauksessa tulee rajoittamaan radan aiheuttamaa kokonaismelu määrää ja kun melupäivien lukumäärä voidaan pitää nykyisellään, niin radan käyttöä muuna aikana tullaan todennäköisesti rajoittamaan. Lähes kaikki lähiasukkaat olivat sitä mieltä että meluvalvonta ja desibelirajat toimivat hyvin melupäivinä mutta valvontaa tulisi lisätä muuna aikana, jolloin rataa voi käyttää vain tieliikenteeseen hyväksytyllä ajoneuvolla. Viime kesänä on kuulemma toistuvasti käytetty "kovameluisia ajoneuvoja" myös melupäivien ulkopuolella.
Siihen miten ns. hiljaisen ajan käyttöä tulisi rajoittaa tuli monia erilaisia mielipiteitä. Osa oli sitä mieltä että nykyistä aukioloaikaa 9-20 pitäisi lyhentää
9-18, mutta tämähän lopettaisi iltakäytön kokonaan koska tehokasta käyttöaikaa ei enää
iltaisin käytännössä olisi. Toisaalta se että
aukeaako rata arkisin klo9 vai 12 oli asuikkaille aivan sama. Lisäksi ehdotettiin myös kokonaan hiljaisia päivä jolloin rata olisi kokonaan suljettu. Viikonloppuja koskevissa puheenvuoroissa ehdotettin radan avaamista parituntia myöhemmin (eli esim. klo12) tai sitten osaa sunnuntaista kokonaan suljetuksi. Nykyisellään rata on auki viikonloppuisin klo 10-18.
Kaikki tämä koskisi siis ns. hiljaista käyttöä ja näiden aikojen/rajoitusten lisäksi voisi melupäiviä olla se määrä mitä ennenkin.
Lisähuolta kannettiin öljyvahingoista koska rata sijaitsee ykköspohjavesialueella. Mutta todettiin että valvonta pelaa kisapäivinä mutta valvontaa pitäisi lisätä muina aikoina niin kuin myös melun suhteen.
Kilpalujärjestäjiä vaadittiin myös vastaamaan roskien keräämisestä lähikaduilta/parkkipaikoilta kisan jälkeen.
Tässäpä nyt pikaisesti mitä jäi tilaisuudesta mieleen ja saapa sitten nähdä millaisen päätösksen ympäristölautakunta saa aikaiseksi.
Siihen miten ns. hiljaisen ajan käyttöä tulisi rajoittaa tuli monia erilaisia mielipiteitä. Osa oli sitä mieltä että nykyistä aukioloaikaa 9-20 pitäisi lyhentää
9-18, mutta tämähän lopettaisi iltakäytön kokonaan koska tehokasta käyttöaikaa ei enää
iltaisin käytännössä olisi. Toisaalta se että
aukeaako rata arkisin klo9 vai 12 oli asuikkaille aivan sama. Lisäksi ehdotettiin myös kokonaan hiljaisia päivä jolloin rata olisi kokonaan suljettu. Viikonloppuja koskevissa puheenvuoroissa ehdotettin radan avaamista parituntia myöhemmin (eli esim. klo12) tai sitten osaa sunnuntaista kokonaan suljetuksi. Nykyisellään rata on auki viikonloppuisin klo 10-18.
Kaikki tämä koskisi siis ns. hiljaista käyttöä ja näiden aikojen/rajoitusten lisäksi voisi melupäiviä olla se määrä mitä ennenkin.
Lisähuolta kannettiin öljyvahingoista koska rata sijaitsee ykköspohjavesialueella. Mutta todettiin että valvonta pelaa kisapäivinä mutta valvontaa pitäisi lisätä muina aikoina niin kuin myös melun suhteen.
Kilpalujärjestäjiä vaadittiin myös vastaamaan roskien keräämisestä lähikaduilta/parkkipaikoilta kisan jälkeen.
Tässäpä nyt pikaisesti mitä jäi tilaisuudesta mieleen ja saapa sitten nähdä millaisen päätösksen ympäristölautakunta saa aikaiseksi.