Aika-ajojen parhaat suoritukset

mercury849

2.5 litrainen kuukkeli
Liittynyt
10.5.2004
Viestit
35
Sijainti
Espoo
Ajattelin tällä topicilla kysellä foorumilaisten mielipiteitä aika-ajojen parhaista suorituksista kautta aikojen.

Itse olen aina pitänyt aika-ajoja (poislukien nykyinen systeemi) vähintäänkin yhtä jännittävänä ja mielenkiintoisena tapahtumana kuin itse kisaa.

Mielestäni varsinkin aika-ajoissa (vanhalla systeemillä)
on kiteytynyt F1:sen suola ja sokeri maailman parhaiden kuljettajien ottaessa mittaa toisistaan yhden maagisen kierroksen aikana loppuun asti viritetyillä koneilla ja nippanappa yhdelle nopealle kierrokselle tankatuilla autoilla. Jännitys tiivistyy loppua kohden, kellossa aikaa jäljellä yhtä nopeaa varten, oikea ajoitus ettei jää nopealla kierroksella hitaampien taakse, kuljettaja yrittää kurottaa kohti paalupaikkaa läpi viimeisen vasen-oikea yhdistelmän välittämättä seurauksista jos jokin menee vikaan. Kuljettajat äärimmäisen reaktioajan ja tajunnan rajamailla ottamassa riskejä joissa panoksena ei ole enempää eikä vähempää kuin oma elämä. Kaikki tai ei mitään.

Monella foorumilla Sennan '88 kauden Monacon aika-ajo suoritus on arvioitu kaikkien aikojen parhaaksi. Ehkä yllättäen (mutta ei ansiotta) myös Rosbergin '85 Silverstonen suoritus nostetaan korkealle. Niinikään Häkä-Schumi kaksinkamppailu Suzukassa 2000 oli titaanien taistelu parhaimmillaan.

Muistuuko muille mieleen helmiä vuosien varrelta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9191
Häkän paras lienee Imola 2000, jossa hän oli pari kymmenystä jäljessä toisen sektorin jälkeen, teki pari virhettä, mutta meni silti Schumin ohi ja otti paalun.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Myöskin Mikan paalu Monacossa vuonna '98/'99, oli mahtava. Päätti vähän morjestella järjestysmiehille mennessään.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Schumin paras paalu on Suzukasta 2001. Se oli aivan loistava kierros, ei virheen virhettä vaikka koko ajan mentiin limiitillä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Vaikka Imola 2000 olikin näyttävä kierros ja loistava paalu en menis sanomaan sitä sinällään Mikan parhaaksi koska siinä tuli selvä virhe. Saman vuoden Belgian GP:ssä tuli mielestäni parempi suoritus. Myös Australia 99, Monza 99 ja Monaco 1999 oli hienoja.
 

mercury849

2.5 litrainen kuukkeli
Liittynyt
10.5.2004
Viestit
35
Sijainti
Espoo
Jos muuten jollakin on heittää hyviä linkejä aika-ajokierrosten videopätkiin, niin tänne vois laittaa, mikäli ylläpidolla ei ole mitään sitä vastaan...

Olen itse yrittänyt etsiskellä tuota Sennan '88 Monacon suoritusta toistaiseksi sitä kuitenkaan löytämättä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16913
Ei kannata unohtaa Kimin span 2002 aika ajo kierrosta. :ahem:
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
epeli sanoi:
Myöskin Mikan paalu Monacossa vuonna '98/'99, oli mahtava. Päätti vähän morjestella järjestysmiehille mennessään.
Kyllä! :thumbup:

Häkä oli koko aika-ajon ajan ollut koko ajan puolisen sekuntia Schumia hitaampi. Elettiin aika-ajotunnin vihonviimeisimpiä minuutteja. Autoja oli ajellut päin seiniä, ja keltaiset liput liehuivat. Kukaan ei uskonut Häkkisen enää pystyvän paaluaikaan, mutta McLaren-tiimi ja Mika olivat saaneet palaset kohdalleen, ja Mika tuli ja repäisi puolen sekunnin erolla kärkeen jo paalupaikkansa kunniaksi haastatteluun valmistautuneen Schumin ja koko muun maailman hämmästykseksi.

Oi niitä aikoja.

Tule takaisin, Mika. Vielä kerran!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Riccardo Patrese, olikohan Estorilissa 1991. Patresen omassa autossa oli ongelmia koko viikonlopun ja hän sai Mansellin auton lauantain aika-ajojen viimeiseksi viideksi minuutiksi, tietysti Mansellin säädöillä, ajaakseen nyt jonkinlaisen ajan.

Tulos? Paalu.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Mika itse sanoi uransa parhaaksi aika-ajokierroksekseen Monzan 1999. Kakkoseksi tullut Frentzen jäi puoli sekuntia, David jotain 7 kymmenystä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Riccardon Estorilin paalu oli hieno. Varsinkin kun ottaa olosuhteet huomioon.
 
Ylös