Airikkalasta juttua Hesarissa

  • Viestiketjun aloittaja SK
  • Aloituspäivämäärä

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Mielenkiintoista olisi saada tietoa kuinka autoa ajetaan kovaa. Vasemman jalan jarrutus tyyli ja muuta sälää. Kokeilin omassa autossani vasemman jalan jarrutusta ja tuntu, että onnistuessa auton sai linkkuun paremmin ja mutkan nopeammin. Auto on siis etuvetoinen. Manuaali vaihelaatikko jotenki tuntuu kömpelöltä kuitenki.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Penahan on aina jaksanut mainostaa että kovan luokan rata- ja rallikuskeja on käynyt hänen opissaan, mutta ei valitettavasti voi paljastaa niiden nimiä.

Yleensäkin Airikkala on antanut itsestään sellaisen kuvan, että oma arvo tiedetään ja jos erimielisyyksiä on, niin muut ovat väärässä. Ei siinä mitään, kyllä Pentillä on jopa näyttöjäkin!

Mitä tuohon nopeasti ajamiseen tulee niin kannattaa painaa enemmän kaasua kuin vähemmän. Se pätee niin etu- taka- ja nelivetoiselle.

Ainakin itse etuvetoisella olen havainnut, että vasemman jalan jarrutusta tarvitaan lähinnä mutkaan kääntämisessä. Viime aikoina käytössä on ollut enemmän tehokasta vapaasti hengittävää takavetoista kalustoa, jossa vasemman jalan jarrutus ei auta juurikaan. Takapään saa irti kaasulla tai moottorijarrutuksella.

Tiedä sitten tuosta manuaalilaatikon kömpelyydestä. Airikkala itse ainakin kehui VM:ssa viime vuonna tavallista h-kaavioista laatikkoa auton hallinnan kannalta ehdottomasti parhaaksi. Tietyllä tapaa se onkin aivan totta, vaihdekepistä tuntee, mikä pykälä on pesässä. Tietysti laatikoissa on eroja ja ainakin itselle on monta mokkaa käynyt sen takia, että etuvetoisen auton vaihdekeppi on niin epätäsmällinen että h-hetkellä onkin tullut väärä pykälä pesään.

Automaattilaatikolla värkkääminen vaatikin sitten oman harjoituksen.

Näistä ajohommista varmaan osaa kertoa paremmin sellaiset kirjoittelijat joilla on omaa kokemusta ihan oikeaa kelloa vastaan ajamisesta.
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Airikkala väitti, että vanhan h-kaavion kanssa tiesi vain keppiä kokeilemalla, mikä vaihde on päällä. Toisaalta olen miehen kanssa samaa mieltä, mutta onkohan sillä tiedolla sitten loppujen lopuksi merkitystä, ehkä h-kaaviossa onkin, mutta tässä nykyisissä eteen/taakse systeemissä riittää tieto, että kumpaan suntaan vaihdetta pienennetään tai suurennetaan..
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
K.Koulu:
Airikkala väitti, että vanhan h-kaavion kanssa tiesi vain keppiä kokeilemalla, mikä vaihde on päällä. Toisaalta olen miehen kanssa samaa mieltä, mutta onkohan sillä tiedolla sitten loppujen lopuksi merkitystä, ehkä h-kaaviossa onkin, mutta tässä nykyisissä eteen/taakse systeemissä riittää tieto, että kumpaan suntaan vaihdetta pienennetään tai suurennetaan..
Ja ainakin useimmissa WRC-autoissa se elämää suurempi numeronäyttö saattaa valaista asiaa... :rolleyes:
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Ja ainakin useimmissa WRC-autoissa se elämää suurempi numeronäyttö saattaa valaista asiaa... :rolleyes:
Muistan itsekin ko jutun.
Ensinnäkin, vaikka se numeronäyttö onkin iso ja nykytekniikalla siitä varmasti saa selvänkin jopa auringonpaisteella, ei "käsikopelotuntumaa" saa väheksyä.
Nimittäin ajaessa katse täytyy siirtää, jos mielii katsoa mikä vaihde päällä.
Tuo Airikkalan kommentti liityy käsittäksen osittain siihen, kun InCar-videota seuraamalla on huomattu, että kuskit takoo joskus sequental-keppiin lisää pykäliä silmään vaikka jo 6:n (tai mikä nyt on suurin) on jo pesässä.
En myöskään tiedä miten ko laatikko käyttäytyy, jos jokin pykälä on poissa pelistä = rikki. Siinä tapauksessa ainakin H-keppi on parempi.
Joku itse sequental-laatikolla ajeleva (ei peli!!!) voisi mielellään kommentoida tätä, Please!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itse olin kovin ihmeissäni Airikkalan näkemyksistä siitä H-kaavion eduista sequentaalilaatikkoon nähden.

On totta että H-kaaviosta tuntee, mikä pykälä on päällä, mutta toisaalta kyllähän näissäkin laatikoissa kuskit voivat tehdä virheitä. Yksi syy miksi semiautomaattilaatikko säilyi f1:ssä 1993 sääntömuutosten jälkeen oli juuri se, että kuskit hajottivat koneita vaihtamallla väärin. Tästä Airikkala ei puhunut.

Kai joku rallitiimi ottaisi takaisin käyttöön sen H-kaaviolaatikon, jos se olisi parempi. Mutta Airikkalanhan mielestä tämä johtui vain insinöörien itsepäisyydestä...
 

Clair

Well-known member
Liittynyt
26.7.2001
Viestit
175
Sijainti
???
Pääsi Vauhxhallin armosta tehdaskuljettajaksi, ja nykyäänhän Vauxhallilla ei ajeta edes nuorten SM-Sarjassa!!!!!!!!

Kerrassaan kelvoton kuljettaja maailmalle suurta suomea erbnustMAAAN!!!1
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
pmv:

Viime aikoina käytössä on ollut enemmän tehokasta vapaasti hengittävää takavetoista kalustoa, jossa vasemman jalan jarrutus ei auta juurikaan. Takapään saa irti kaasulla tai moottorijarrutuksella.
Tämä kommentti paljastaa, että pmv ei ole "täysin" sisäistänyt vasurin käytön pointtia takavedolla ajettaessa. Yleensä käytetään termiä sitominen, joka kertoo paljon enemmän. Kun auto meinaa karata ylileveään liippiin, sidotaan vasurilla ja näin rauhoitetaan menoa. Jo ennen tätä voimakkaampaa sitomista kuljettaja on ottanut tunnon jarrupolkimesta vasemmalla jalallaan. Erittäin kätevä keino pitää vetävät pyörät ajourassa poissa pehmeältä. Toimii hyvin varsinkin tarkkaa menoa vaativalla pikkutiellä. Ja kello tykkää. Em. ajotyylin mestari oli mm. Kyösti "Hämy" Hämäläinen...

<small>[ 08-01-2003, 12:18: Message edited by: Norman ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juuh. aivan oikea kommentti. En tosiaankaan käytä vasenta jalkaa nykyautoillani siviililiikenteessä. Sitominen on tuttu käsite, mutta silloin kai ajetaan jo niin limiitillä, ettei se aivan siviililiikenteeseen kuulu...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vasemmalla jalalla jarruttaminen myös taitaa onnistua yhä harvemmalla siviiliautoilla? Eikös ainakin Volkswagen Groupin uusissa tuotteissa tuo ole "estetty".
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
pmv:
Juuh. aivan oikea kommentti. En tosiaankaan käytä vasenta jalkaa nykyautoillani siviililiikenteessä. Sitominen on tuttu käsite, mutta silloin kai ajetaan jo niin limiitillä, ettei se aivan siviililiikenteeseen kuulu...
Ei kai tän otsikon tarkoituksena ollut puhua Airikkalan siviiliajoista? Tosihan se on, että kortti pois, jos siviilissä on pakko puudutella.
 
Ylös