Vähän edelliskisaa muistellen ja huomista ennakoiden. MSa:ssa Marc Surer kommentoi (käännökseni eivät ole lähellekään sanatarkkoja!)
"MSa: Miten suhtauduit Fuji-GP-päätökseen ylipäänsä antaa ajaa kisaa?
MS: Täytyy tunnustaa - olisin päästänyt kisaamaan paljon aikaisemmin. Radalla oli vain kaksi pahaa "puroa", jotka kaikki ajajat tiesivät, muuten ei vesiliirto-ongelma ollut suuri. Suurin vaara oli näkyvyyden puuttuminen.
Omalla ajallani ajoimme pahemmissakin oloissa, eikä ollut startteja turva-auton takaa. Laji on siis tullut turvallisemmaksi, tätä on auttanut myös paljon tehokkaammat ja vilkkuvat perävalot. Aktiiviurani aikana ajoimme kuulon varassa: edessä ajavan lopettaessa kaasuttelun tiesimme että on parasta jarruttaa!
Suuri ongelma on myös se, ettei sivupeileistä näe mitään omien takarenkaiden nostaman vesisuihkun takia. Mutta jos et näe peileistäsi mitään, pitäisi myös tietää, ettei edellä ajavakaan näe sinua. Tämän olivat jotkut kuskit unohtaneet Fujissa."
Radat ja autot ovat nykyisin paljon turvallisempia kuin Surerin aktiiviaikoina, silti kisaaminen oli Fujissa vaakalaudalla. Liikaa holhousta vai järkeä?
Fujissahan oli myös käydä niin, ettei aika-ajoja olisi voinut ajaa ollenkaan sateen ja sumun takia. Miten silloin lähtöruudukko muodostuisi? Artikkeli 36.2.b) kertoo sen: kilpailunumeroiden mukaan! Näin olisi Alonso paalulla, Heikki 4., Kimi 6. jne.
"MSa: Miten suhtauduit Fuji-GP-päätökseen ylipäänsä antaa ajaa kisaa?
MS: Täytyy tunnustaa - olisin päästänyt kisaamaan paljon aikaisemmin. Radalla oli vain kaksi pahaa "puroa", jotka kaikki ajajat tiesivät, muuten ei vesiliirto-ongelma ollut suuri. Suurin vaara oli näkyvyyden puuttuminen.
Omalla ajallani ajoimme pahemmissakin oloissa, eikä ollut startteja turva-auton takaa. Laji on siis tullut turvallisemmaksi, tätä on auttanut myös paljon tehokkaammat ja vilkkuvat perävalot. Aktiiviurani aikana ajoimme kuulon varassa: edessä ajavan lopettaessa kaasuttelun tiesimme että on parasta jarruttaa!
Suuri ongelma on myös se, ettei sivupeileistä näe mitään omien takarenkaiden nostaman vesisuihkun takia. Mutta jos et näe peileistäsi mitään, pitäisi myös tietää, ettei edellä ajavakaan näe sinua. Tämän olivat jotkut kuskit unohtaneet Fujissa."
Radat ja autot ovat nykyisin paljon turvallisempia kuin Surerin aktiiviaikoina, silti kisaaminen oli Fujissa vaakalaudalla. Liikaa holhousta vai järkeä?
Fujissahan oli myös käydä niin, ettei aika-ajoja olisi voinut ajaa ollenkaan sateen ja sumun takia. Miten silloin lähtöruudukko muodostuisi? Artikkeli 36.2.b) kertoo sen: kilpailunumeroiden mukaan! Näin olisi Alonso paalulla, Heikki 4., Kimi 6. jne.