Ajoiko Mika Salo GT-sarjaa?

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tämmöne hämärä muistikuva on mielessä...ei tietääkseni juurikaan menestyny Euroopan sarjassa, JJ taisi olla kärkikuljettajien joukossa aikoinaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
PP varmaan antaa tarkempaa selontekoa kunhan ennättää

Käsittääkseni Salo ei vuonna 2005 ajanut, mutta 2004 testasi Maseratia kauden viimeisissä kisoissa pisteiden ulkopuolella. PP vois varmaan hieman myös selventää tätä tapaus Maseratia, kuinka auton nyt sitten lopulta kävi?

JJ ajoi 97 silloisen FIA:n GT-sarjan sarjan mestaruudesta ihan tosissaan McLaren F1 GTR:llä BMW:n tehdastiimissä, mutta Mersun "likainen taktiikka" ajattaa kultapoika Bernd Schneideriä aina parhaiten pärjäävässä autossa ratkaisi mestaruuden saksalaiselle. Kyseessä siis vanha porsaanreikä, jossa kuljettaja voi kesken kisankin vaihtaa autokuntaa.
 

Fitzgerald

Active member
Liittynyt
26.2.2005
Viestit
30
Joo ei ajanut 2004 koko sarjaa, vaan oli Maserati MC12:n testikuljettajana.

Kauden neljään viimeiseen kisaan Maserati osallistui harjoitusmielessä pistejaon ulkopuolella. Salo ja Bertolini ajovat 2 voittoa, yhden kakkostilan ja yhden keskeytyksen, joten ei se niin huonosti mennyt. Lisäksi Mika oli mukana Spa 24h kilpailussa Ferrari 575:lla, tuloksena jälleen tässäkin toinen sija.

Kaudella 2005 Maseratilla sitten ajettiinkin FIA GT sarjan mestaruus. Harmi vaan, ettei Mika ollut enää mukana. En tiedä vaikuttiko asiaan se, että Ferrari myi Maseratin Fiatille.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Zep sanoi:
PP varmaan antaa tarkempaa selontekoa kunhan ennättää

Käsittääkseni Salo ei vuonna 2005 ajanut, mutta 2004 testasi Maseratia kauden viimeisissä kisoissa pisteiden ulkopuolella. PP vois varmaan hieman myös selventää tätä tapaus Maseratia, kuinka auton nyt sitten lopulta kävi?

JJ ajoi 97 silloisen FIA:n GT-sarjan sarjan mestaruudesta ihan tosissaan McLaren F1 GTR:llä BMW:n tehdastiimissä, mutta Mersun "likainen taktiikka" ajattaa kultapoika Bernd Schneideriä aina parhaiten pärjäävässä autossa ratkaisi mestaruuden saksalaiselle. Kyseessä siis vanha porsaanreikä, jossa kuljettaja voi kesken kisankin vaihtaa autokuntaa.
Törkeetä että Mersulla on omat säännöt :thumbdown
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Bobakki sanoi:
No ei kyllä, käsittääkseni kyse oli uudelleenjärjestelystä konsernin sisällä, jossa Maserati siirrettiin Ferrarilta Alfa Romeon alaisuuteen.

Ok, olin vaan hahmottanut nää saman talon pirsseiks jo jonkin aikaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei kait FIATin sisäiset muutokset kuinkaan Salon ajamiseen vaikuttaneet vaan se, että FIA halusi kahlita Maseratia. Tämä taisi tietää tekniikan rajoittamista ja tehdastiimin osallistumiskieltoa. Tiedä sitten, miksi Saloa ei ajatettu yksityistiimin puolella siten, että Maserati olisi maksanut palkan? Taisi vaan FIATin puolella olla lapsellinen luulo, että tehdastalli saa kisata jossain pääsarjassa, mikä ei sitten kuitenkaan onnistunut, koska ACO taisi olla vieläkin kriittisempi MC12:n suhteen ja näin torpedoi kaikki Le Mans-sarjat, kuin itse 24:nkin.

Siis itse Maserati on ollut jo iät ja ajat FIAT-konsernissa, siinä missä Ferrari ja Alfakin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Varsinaisestihan ACO:a ei haitannut Maseratissa tuo tehdastiimimäisyys, vaan se, ettei MC12 ole LMGT1-sääntöjen mukainen. Tarkkaan en muista mikä kaikki ei sääntöihin mahdu, mutta ainakin ylitykset taisivat olla liian pitkät.

Koska mitään MC12:ta ei ennen GT-projektia ollut, vaan perustana käytettiin Ferrarin Enzoa, oli tuo sääntöjen vastaisuus Maseratilta tietoinen valinta. Sääntöjä haluttiin venyttää niin äärimmilleen kuin vain mahdollista.

AMLS:iin Maserati muuten kelpaa, joskis hidastettuna. Siinäkin tosin on jotain kummallisuuksia mukana, sillä sarjassahan käytetään ACO:n sääntöjä, joihin auto ei siis mahdu. Näin ollen MC12 kisaa Amerikassa IMSA:n kutsumana, eikä sen yhteydessä saa mainita sanoja Le Mans tai LMGT, sillä ne ovat ACO:n tavaramerkkejä :tongue:

Petri nämä varmaan paremmin tietäisi/muistaisi, mutta jotenkin näin se kai meni.
 
Ylös