Alex Barros

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Kun tuli kirjoitettua Checasta jotain, niin lienee paikallaan panna pakettiin myös Alex Barrosin vielä vaikuttavampi ura.

Vuonna 1970 syntynyt brassi aloitti uransa jo 1978 minibikessa. 1986 ensimmäinen GP-startti 80cc-luokassa, tällöin samassa luokassa ajoi vielä Angel Nieto sr! Barros ehti ajaa myös sellaisia legendoja vastaan kuin Lavado, Spencer, Gardner, Doohan ja oli mm. Capirossin, Lawsonin ja Schwantzin tallitoveri. Parin pikkuluokan ja 250cc-kauden jälkeen Barros siirtyi kuninkuusluokkaan jo 1990. Vuosina 1993-2005 hän ajoi joka vuosi kymppikärkeen yhteispisteissä. Kaikkiaan GP-startteja tuli 276, joista 500/MotoGP-luokassa 245. Pisteitä yhteensä 2123, voittoja 7 (ensimmäinen 1993), podiumpaikkoja 32, paalupaikkoja 5 ja nopeimpia kierroksia 14. Superbikessä 2006 vielä yhteispisteissä 6. yhdellä voitollaan. Kuninkuusluokassa Barros ajoi Cagivalla, Suzukilla, Hondalla, Yamahalla ja Ducatilla.

Barrosia pidetään herrasmiehenä, joka ei politikoi eikä puhu pahaa muista. MSa:n haastattelussakaan hän ei halunnut nimetä vaarallisesti ajavia kumppaneitaan. Artikkelissa Alex kertoo huonoimmasta kisastaan, joka kuvastaa samalla lajin luonnetta:

"Ranskan GP 1998 Gresini-Hondalla. Keskeytin, koska ajoin niin huonosti! Yksi toisensa jälkeen kilpailijat ohittivat minut ja ollessani 16. ajoin varikolle. Pyörässä ei ollut mitään vikaa, vain minussa. En tiedä, mikä oli vikana. Ehkä liikaa paineita, ehkä olin liikaa harjoitellut ja olin yliväsynyt. Lensin Brasiliaan ja odottelin tiimiltä rangaistusta, mutta Honda järjestikin leppoisat grillijuhlat ja viikon levon jälkeen olin kuin toinen mies. Patterien latauksen jälkeen ajoin lopuissa kisoissa aina viiden joukkoon. Tämä osoittaa, että vaikeudet tekevät sinut vahvemmaksi."

Viimeinen vuosi ei ollut enää Barrosin mieleinen, sillä liika elektroniikka tappaa ajamisen nautinnon. Tästähän on puhunut myös Rossi ja muutama muukin. 2008 kaudelle Barros ei saanut enää kunnon tallipaikkaa MotoGP- tai Superbike-luokkiin.

Joka tapauksessa hattua ylös Alexille!

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Barroksen uran huippu taisi olla noihin West Hondan aikoihin? Ainakin tuo on yhdistelmä on mulle jäänyt mieleen.

Camel Hondallahan se ajoi pari vuotta sitten ja taisi jopa voittaa Portugalissa ellen väärin muista.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Banaani sanoi:
Barroksen uran huippu taisi olla noihin West Hondan aikoihin? Ainakin tuo on yhdistelmä on mulle jäänyt mieleen.

Camel Hondallahan se ajoi pari vuotta sitten ja taisi jopa voittaa Portugalissa ellen väärin muista.
Joo. Mielipyörä oli kuulemma aina se viimeisin, mutta mainitsi erikseen vuoden 2002, jolloin ajoi nelitahtisella Honda V5:lla ja kaksitahtisella 500cc:lla. Tuolloin ei ollut TC vielä nykyluokkaa ja ajaminen oli kuulemma hauskaa.

Tarkemmin kun katsoo yhteispisteitä, niin Barros ei ollut koskaan kolmen joukossa, mutta viisi kertaa neljäs (1996, 2000, 2001, 2002, 2004) http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Barros

Itse näin Barroksen livenä vain kahdesti, 1989 Assenissa ja 2003 Brnossa.

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mua ilahduttaa aina "uudet" maat lajissa, Barrosin lisäksi ei Brasilia järin oo RR:ssä juhlinu, vai oonko vaan unohtanu? Siksi olin aina ilahtunut kun mies pärjäsi.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
MotoGP.comin tilastojen mukaan Barrosilla on ennemmän 4. ja 5. sijoja kuin kenelläkään muulla. 6. sijoissa brassi on toisena Norick Aben jälkeen. :idea:

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
ettelbruck sanoi:
Mua ilahduttaa aina "uudet" maat lajissa, Barrosin lisäksi ei Brasilia järin oo RR:ssä juhlinu, vai oonko vaan unohtanu? Siksi olin aina ilahtunut kun mies pärjäsi.
No eipä ole. Adu Celso-Santos ainoa brassi Barrosin lisäksi joka on voittanut osakilpailun. Sekin ainoa voitto on jostain 70-luvulta peräisin.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
ettelbruck sanoi:
Sama! Brasilialaisia huppumenijöitä ei heti päähän pälähdä. Celso-Santos on pantu brassiksi, mutta ite muistelisin hänen olleen chileläinen? http://www.eggersdorfer.info/fahrer/index17.html Muistini pettää kai. Venezuelastahan tuli mm. Cecotto, Lavado ja Palazzese, Argentinasta Porto (ex-Porco!). Menee jännästi ristiin F1-kuskien kanssa, sillä siellähän brassit ja argentiinalaiset ovat menestyneet mainiosti.

- edit- Jason oli taas nopeampi!

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
jupla sanoi:
Ivan Palazzese!

Imatranajot 1982 ja satapiikit kaatosateessa. Mieletön suoritus, joka yhä edelleen on vakuuttavinta mitä livenä oon kakspyöräisillä nähnyt.

Kyllä vitutti sitten joskus kuulla miehen ennenaikaisesta menehtymisestä.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
ettelbruck sanoi:
Ivan Palazzese!

Imatranajot 1982 ja satapiikit kaatosateessa. Mieletön suoritus, joka yhä edelleen on vakuuttavinta mitä livenä oon kakspyöräisillä nähnyt.

Kyllä vitutti sitten joskus kuulla miehen ennenaikaisesta menehtymisestä.
Kyllä, mahtava ja yllättävä suoritus! Ennen kisaa veikkasin sadekelispesialistia Tormoa voittajaksi, ja niin veikkasi kai Tormokin kun yritti roikkua Ivanin perässä. Tormo nurin. Olin Pistetalokatsomossa ja kuvasin kaitafilmille kunnes laite hyytyi sateeseen.

Noista "uusista" maista tuli mieleen eteläafrikkalaisten rynnäkkö 1970-luvun puolivälin jälkeen: Ballington, Ekerold, North. Eipä tule sieltä enää huippuja, Australiasta sitten sitä enemmän.

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
jupla sanoi:
... eteläafrikkalaisten rynnäkkö ... Ekerold,.
Menee jo offtopikiks Barrosista mutta eikös Ekerold joskus tullut Imatralle (aktiivisesti apartheidin vastaiseen Suomeen) Norjan passilla ja papereilla? Jostain isoisän jäämistöistä tjsp. Koitin googlettaa mutta löysin aika niukasti asiasta vaikka mies yhä näyttää olevan mukana Etelä-Afrikan RR:ssä.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
ettelbruck sanoi:
Menee jo offtopikiks Barrosista mutta eikös Ekerold joskus tullut Imatralle (aktiivisesti apartheidin vastaiseen Suomeen) Norjan passilla ja papereilla? Jostain isoisän jäämistöistä tjsp. Koitin googlettaa mutta löysin aika niukasti asiasta vaikka mies yhä näyttää olevan mukana Etelä-Afrikan RR:ssä.
Samanlaista muistelen tapahtuneen. Pitäisi katsoa veljen vanhoista Imatranajo-ohjelmalehtisistä, mikä on pantu edustusmaaksi. Se on pitänyt sitten tapahtua 1975-77, koska ainakin -78 lähtien on ollut useampi eteläafrikkalainen kuski ajelemassa Imatralla?

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
ettelbruck sanoi:
Imatranajojen tuloksissa näkyy vuosina 1976-1982 eteläafrikkalaisia muiden maiden lisenseillä. Ekerold oli ensin Englannin, sitten Norjan lisenssillä. Ballington oli koko ajan Englannin ja North Hollannin lipun alla.