Alonso vs Button

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Turkissa oli herkullista incar-vertailukuvaa Alonso vs Button. Kuvassa näkyi brakes-valo punaisena, kun kuljettaja koski jarrupolkimeen, kuin myös vihreällä kaasun avaamisesta indikoiva "ledi".

helposti havaittavissa oli, että Button käytti jarrua huomattavasti pidempään, ja nappi käytti jarrua myös monissa kohdissa joissa Alonso ei käyttänyt jarrua ollenkaan.

Mitä tästä voimme päätellä(ei kysytä Kekeltä)?

1. Ilmeisesti Alonson varsin uniikki ratti kaakkoon/koilliseen -tyyli hidastaa autoa mutkissa sen verran(kenties eturenkaiden sortamisen vuoksi), että jarrua ei tarvitse välttämättä kaikissa kohdissa käyttää?

pari huomiota edellä olevasta vaihtoehdosta: Alonson eturenkaiden luulisi kuluvan herkemmin. Toisaalta vähempi jarruttelu voisi hieman säästää rengasta? Entä kun mennään mutkassa talla pohjassa? Eikö silloin noin periaatteessa Buttonin tyylillä pääsisi hieman kovempaa, kun Alonsolla olisi edelleen pieni k/k -tyylistä johtuva hidastava vaikutus mukana?

2. Ajaako Alonso "rohkeammin"? Hyvin tuo Button tuntui Alonson peesissä kuitenkin pysyvän, vaikka jarruttelikin enemmän(taisi olla myös Jensonilla bensaa vähemmän).

3. Mahdollistaako Renaultin aerodynamiikka/mekaaninen pito ajelun, jossa jarruja säästellään enemmän?

4. Ajaako Alonso pehmeämmin kaasun- ja jarrunkäytön suhteen? Eli siis löysää aiemmin kaasua, jolloin auton ilmanvastus toimii hidastavana tekijänä, eikä jarruihin tarvitse välttämättä kaikissa tilanteissa koskea? Tämän luulisi säästävän renkaita, mutta myös näkyvän kellossa hidastavana tekijänä?

5. Oliko Buttonin jarruvaloanturi herkemmässä?

Jostain kuulin, että Alonso on ainoa kuljettaja, joka ajaa Silverstonen ekan huippunopean mutkan koskematta jarruihin ollenkaan. Ehkä vastaus siihen löytyy joistain noista esitetyistä vaihtoehdoista, mutta mistä niistä? Vai eikö mistään vai monista noista?

Olisi hauska nähdä vastaavaa incar-vertailua myös Kimi-Alonso -akselilla ja miksei myös muiden...
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ero voi olla ihan puhtaasti akselilla aikainen mutkaan sisäänkääntö - myöhäinen mutkaan sisäänkääntö. Alonso kaiketi ajelee aika tavalla kuten Häkkinen konsanaan, taittaa mutkiin sisälle aika myöhään jolloin jarrutus ajat lyhenee mutta jarrvoimat kasvavat, kun jarrutus tapahtuu enemmän suoralla ja pitoa on jarrutukseen enemmän käytettävissä. Toisaalta myöhäinen jyrkkä sisääntaitto ei kait salli lähestulkoonkaan niin plajoa saman aikaista jarrutusta, koska auto taitaisi puskea aika tavalla.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Vaikuttaiskohan tuohon se, että Button ajoi imussa, mutta Alonso ei...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
YaZka sanoi:
Vaikuttaiskohan tuohon se, että Button ajoi imussa, mutta Alonso ei...
Mielestäni Button oli sen verran kaukana, ettei se vaikuttaisi ainakaan hitaissa mutkissa, joissa myös oli sama jarrumeininki.

Mutta hyvä ajatus. Luulen, että siinä on totuuden siemen. :ahem:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Niin, tietääkseni f1-auton vauhti hidastuu mukavasti kun päästää kaasun ja kääntää rajusti. Henkilöautoihin verrattuna vanhat jutut puhuu, että f1-autosta kun kaasun päästää niin auton vauhti hidastuu enemmän kuin normi henkilöauton täys jarrutuksessa.

Ihastelin tuossa Turkin kisan aikana kans tuota uutta grafiikkaa ja mutulla muistelen, että buttonilla oli silloin selvästi enemmän bensiiniä (~50kg). Toisaalta voi olla kyllä ihan kuskista (ajotyyliltään alkaa himmaa aikasemmin) tai auton säädöistä kiinni (ehkä reilummin siipee tai vähemmän), että löysää vain kaasun ja menee sillä mutkan läpi ja toinen voi kaasuttaa pitempään ja sit jarrulla korjaa mutkassa.

Että voi olla ihan ajotyylistä kiinni, Alonsolla oli ainakin Monacossa ihan oma tyyli, sortokulmalla ohjas tylysti. Tässä tapauksessa oma veikkaus on että bensakuormalla oli se suurin syy.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mossi Superstar sanoi:
Renault on aerodynamiikaltaan parempi kuin Bar. Ei varmaan käynyt mielessä....
Ei varmaan käynyt mielessä lukea juttua, ennen kuin alkaa selvittämään? dork.


"3. Mahdollistaako Renaultin aerodynamiikka/mekaaninen pito ajelun, jossa jarruja säästellään enemmän?"

sama roenickille...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
formulastara sanoi:
Ei varmaan käynyt mielessä lukea juttua, ennen kuin alkaa selvittämään? dork.


"3. Mahdollistaako Renaultin aerodynamiikka/mekaaninen pito ajelun, jossa jarruja säästellään enemmän?"

sama roenickille...

Mutta minkäs teet,kun on Adhd ja viellä darra päälle :) :) :)
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
formulastara sanoi:
Ei varmaan käynyt mielessä lukea juttua, ennen kuin alkaa selvittämään? dork.


"3. Mahdollistaako Renaultin aerodynamiikka/mekaaninen pito ajelun, jossa jarruja säästellään enemmän?"

sama roenickille...
Ooooooooo... Ohhoh... No luin viestis jo ajat sitten, ymmärsin ja ajattelin vastata kysymykseesi.. :tongue:

VAI??? :) ??
 
Viimeksi muokattu:

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
formulastara sanoi:
Sellasta sattuu, Mossi. Roenickin aivoituksista ei kyllä saa pirukaan selvää...
Siinäpä sitä onkin miettimistä kerrakseen...
Vastasin kysymykseesi kaveria lainaten... ja osittain sinua:
( Renault on aerodynamiikaltaan parempi kuin Bar & "3. Mahdollistaako Renaultin aerodynamiikka/mekaaninen pito ajelun...)

Helppoa ja yksinkertaista! Ei sen vaikeampaa ymmärtää :frank: ...?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös