Alpine 2023: Pinnan alla kuohuu

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3371
Piastrin menetys oli kyllä täyttä hölmöyttä. Ja vielä hölmömmältä näyttää kauden edetessä. Ei tuon tason talentteja kasva joka oksalla jotka voittavat f3 ja f2 sarjat rookie vuosina. Ei tietysti voi kenestäkään kuskista täysin varma olla tuleeko huippu vai ei, mutta Piastri kyllä todisti alemmissa sarjoissa olevansa kova tekijä. Leclerc/Russell tai sitten voi olla uusi Vandoorne. Ei voi tietää mutta potentiaali on olemassa ja tällä hetkellä Piastri sitä lunastaa ja Alpine näyttää hölmöltä.
Piastrilla ensimmäinen kausi menossa ja pysyy ihan Norriksen kyydissä, Norris kyllä kuitenkin vielä se parempi. Mclaren-Ricciardo näyttää Piastrin rinnalla aivan lapaselta.

Norriksen oma ura ykkösissä lähti melko vaatimattomasti käyntiin ja otti päihin Sainzilta, kun kattoo häntä nyt millaiseen kukoistukseen hän on puhjennut ja on tällä hetkellä kuumin nimi heti Verstappenin jälkeen.

Tämä kausi menee Piastrilla tottumiseen ja se mikä on pistänyt erityisesti silmään että onko hän tehnyt edes virheitä? Onko käyty kertaakaan seinässä? Ei ainakaan kunnolla. Piastrissa on Kimimäistä asennetta, hiljainen eikä vingu radioon. Tuleva maailmanmestari. Saa laittaa muistiin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3371
Menetti kaksi huippukuskia ja nyt siellä tunaroi kaiken maailman Oconit ja Gaslyt.
Alonso äskettäin paljasti ettei Alpinella ollut valmiina mitään kirjallista sopimusta edes, pelkkiä sanoja kun lähti lätkimään Aston Martinille. Talli tosiaan luuli pitävänsä molemmat Alonson ja Piastrin hihnoissaan, takki auki julkisti kuljettajasopimuksia vaikka niitä ei ollut olemassakaan kummankaan kanssa. Ei voi muuta kuin nauraa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8280
Sijainti
Vantaa
Piastrilla ensimmäinen kausi menossa ja pysyy ihan Norriksen kyydissä, Norris kyllä kuitenkin vielä se parempi. Mclaren-Ricciardo näyttää Piastrin rinnalla aivan lapaselta.

Norriksen oma ura ykkösissä lähti melko vaatimattomasti käyntiin ja otti päihin Sainzilta, kun kattoo häntä nyt millaiseen kukoistukseen hän on puhjennut ja on tällä hetkellä kuumin nimi heti Verstappenin jälkeen.

Tämä kausi menee Piastrilla tottumiseen ja se mikä on pistänyt erityisesti silmään että onko hän tehnyt edes virheitä? Onko käyty kertaakaan seinässä? Ei ainakaan kunnolla. Piastrissa on Kimimäistä asennetta, hiljainen eikä vingu radioon. Tuleva maailmanmestari. Saa laittaa muistiin.
Ykköset on nykyään todennäköiseesti todella helposti omaksuttavissa rookie kuskeille, jos auto on tasapainoinen. Eipä noita varsinaisia seinäänajoja monelle muullekkaan Rookielle ole sattunut kuten vaikkapa Zhou.

Norris on tällä hetkellä nosteessa, mutta ainahan se kuski on nosteessa, kenen talli tekee ison harppauksen. Jos McLarenin auto olisi alkukauden kaltainen, puhuisiko kukaan Norriksesta? McLaren on ottanut kyllä huiman harppauksen. Tällä foorumillahan puhuttiin Mr. Brownin potkuista alkukaudella, puhuuko kukaan enää?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3371
Ykköset on nykyään todennäköiseesti todella helposti omaksuttavissa rookie kuskeille, jos auto on tasapainoinen. Eipä noita varsinaisia seinäänajoja monelle muullekkaan Rookielle ole sattunut kuten vaikkapa Zhou.
Alkukaudesta Mclaren vaikutti vielä surkeammalta kuin edellisinä vuosina jolloin Ricciardo oli vaikeuksissa suhteessa Norrikseen. Piastrin tullessa Ricciardon tilalle niin tasoerokin pieneni välittömästi vaikka toinen vasta harjoittelee F1-autolla ajamista.

No kyllähän De Vries ja Sargeant aika paljon romua ovat tehneet, Sargeant edelleen käy lähestulkoon joka kisaviikonloppu seinässä tai spinnaamassa, että ei tuo touhu edelleenkään miltään helpolta vaikuta ja tässäkin Piastri vaikuttaa olevan poikkeus muihin rookieihin. Zhou tosiaan ollut myös siististi ajava, mutta oli hänen vauhti rookievuoden ensimmäisellä puoliskolla auttamattoman hidasta verrattuna Bottakseen.

Norris on tällä hetkellä nosteessa, mutta ainahan se kuski on nosteessa, kenen talli tekee ison harppauksen. Jos McLarenin auto olisi alkukauden kaltainen, puhuisiko kukaan Norriksesta? McLaren on ottanut kyllä huiman harppauksen. Tällä foorumillahan puhuttiin Mr. Brownin potkuista alkukaudella, puhuuko kukaan enää?
Kyllähän Norrista arvostettiin jo Ricciardon myllyttämisen johdosta, mutta viime kisat ovat nostaneet hänet parrasvaloihin kun kalustokin on parantunut. Antanut samalla näyttöjä että sipuli kestää hyvin kärkikahinoissa esim Hamiltonia vastaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2537
Piastrilla ensimmäinen kausi menossa ja pysyy ihan Norriksen kyydissä, Norris kyllä kuitenkin vielä se parempi. Mclaren-Ricciardo näyttää Piastrin rinnalla aivan lapaselta.

Norriksen oma ura ykkösissä lähti melko vaatimattomasti käyntiin ja otti päihin Sainzilta, kun kattoo häntä nyt millaiseen kukoistukseen hän on puhjennut ja on tällä hetkellä kuumin nimi heti Verstappenin jälkeen.

Tämä kausi menee Piastrilla tottumiseen ja se mikä on pistänyt erityisesti silmään että onko hän tehnyt edes virheitä? Onko käyty kertaakaan seinässä? Ei ainakaan kunnolla. Piastrissa on Kimimäistä asennetta, hiljainen eikä vingu radioon. Tuleva maailmanmestari. Saa laittaa muistiin.
Mun silmään Landon aloitus oli yksi vakuuttavimmista pitkiin aikoihin. Taisin jo silloin nostaa Maxin edelle siinä, että on äärettömän virheetön ja silti hyvin nopea. Seuraavana vuonna aivan tasoissa Sainzin kanssa, joka oli ja on edelleen huippukuski. Harva rookie on huipulla ekoina vuosinaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3371
Mun silmään Landon aloitus oli yksi vakuuttavimmista pitkiin aikoihin. Taisin jo silloin nostaa Maxin edelle siinä, että on äärettömän virheetön ja silti hyvin nopea. Seuraavana vuonna aivan tasoissa Sainzin kanssa, joka oli ja on edelleen huippukuski. Harva rookie on huipulla ekoina vuosinaan.
Hamiltonin kaltaisia nousuja ykkösiin tuskiin koskaan tullaan enää näkemään jossa taisteltaisiin maailmanmestaruudesta. Silloin sai testata autoa mielin määrin ja auto tunnettiin ensimmäisessä kisassa jo paremmin kuin oma vaimo.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2537
Hamiltonin kaltaisia nousuja ykkösiin tuskiin koskaan tullaan enää näkemään jossa taisteltaisiin maailmanmestaruudesta. Silloin sai testata autoa mielin määrin ja auto tunnettiin ensimmäisessä kisassa jo paremmin kuin oma vaimo.
Se toki auttoi, mutta kaikki muutkin sai testata autoa samalla tavalla, niin kokemusero pysyi jotakuinkin samana. Autot olivat myös huomattavasti hankalampia ajettavia, kuin nykyiset autot, jotka pysyvät tiessä märälläkin kuin raiteilla.
Ei se testaus yksinäänkin Hamia nostanut mestaruustaistoon. Erittäin poikkeuksellista se oli jokatapauksessa. Olisiko Villeneuve ollut lähihistorian toinen kuski, joka pystynyt samaan. Lähinnä vaatii hyvän auton.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3371
Se toki auttoi, mutta kaikki muutkin sai testata autoa samalla tavalla, niin kokemusero pysyi jotakuinkin samana. Autot olivat myös huomattavasti hankalampia ajettavia, kuin nykyiset autot, jotka pysyvät tiessä märälläkin kuin raiteilla.
Ei se testaus yksinäänkin Hamia nostanut mestaruustaistoon. Erittäin poikkeuksellista se oli jokatapauksessa. Olisiko Villeneuve ollut lähihistorian toinen kuski, joka pystynyt samaan.
Kokeneilla on jo kokemus karttunut niin totta kai rajoittamattomasta testaamisesta hyötyy eniten rookiet. Ei se kokemuksen karttumisen käyrä nouse taulukosta ulos vaikka kuinka testaisi. Polkupyöränkin opettelu huomattavasti nopeampaa mitä enemmän sitä saa reenata.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2569
Sijainti
F1-fanikatsomo

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4975
Tämä Ormarin kommentti kertoo tallin kriisistä (ja Alpinen johdosta) kaiken.
Kaikista katkerimpia kommentteja antavat aina suurimmat epäonnistujat. Otmariakin vain vituttaa, kun hän lähti valmiista pöydästä Aston Martinilta mennäkseen Alpinelle, jossa kaikki olikin huonommin. On sinällään aivan loogista, että kaikki entisen, potkut saaneen tj:n palkkaamat keskijohtajat saavat niin ikään kenkää. Tallin hierarkia ja johtamisrakenne ovat kaiketi olleet pahasti vinoutuneet.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6128
Jotain huhua oli, että Binottoa harkittaisiin. Jaa-a.

Italialainen johtamaan ranskalaista tiimiä. Mikä voisi mennä pieleen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4099
Jotain huhua oli, että Binottoa harkittaisiin. Jaa-a.

Italialainen johtamaan ranskalaista tiimiä. Mikä voisi mennä pieleen.
Olihan siellä muuan Briatore joka pari mestaruutta tallille toi päällikkönä häärätessään ja sitä ennen kaksi Benettonin nimen alla.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6128
Olihan siellä muuan Briatore joka pari mestaruutta tallille toi päällikkönä häärätessään ja sitä ennen kaksi Benettonin nimen alla.
Toki, mutta tuohon aikaan renaultin ja benettonin pakka oli muulta osin kunnossa ja briatore oli varmasti epätyypillinen italialainen johtaja.

Binottoa en kehtaa samassa lauseessa sanoa Briatoren kanssa. Alpine on muutenkin sekasin kuin seinäkello ja kaikki suuntaviivat hukassa pitkällä tähtäimellä ja siihen Binotto sekoilemaan omiaan niin en tiä mitä siitä vois seurata muutako paskaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jotain huhua oli, että Binottoa harkittaisiin. Jaa-a.

Italialainen johtamaan ranskalaista tiimiä. Mikä voisi mennä pieleen.
Mä sanoisin, että talli on brittiläinen ja sen omistaja ranskalainen. Kuinka moni tallin työntekijä on oikeasti ranskalainen? Koti kaukana ja kielikin ihan jotain muuta mitä kotona puhutaan.

Briatore on yksi niistä suurista mulkuista mitä formuloissa on ollut. (IMHO) Binotto ei vakuuttanut osaamisellaan, mutta Mauri voisi olla kova sana pomoksi.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2569
Sijainti
F1-fanikatsomo
Jos Renault-Alpine pitää nykyisen johtorakenteen kukaan täysjärkinen ja ammattitaitoinen johtaja ei todellakaan lähde luotsaamaan tallia.
Organisaatiossa on liian monta porrasta ennen tallipäällikköä joten vastuuta sysätään niskaan ilman todellista vaikutusvaltaa.
Renault konsernin johdossa on Luca De Meo
Alpinen CEO Philippe Krief
Alpinen urheilujohtaja VP Bruno Famin
Alpine F1 Tallipäällikkö
Tuossa on 2 pykälää liikaa tallipäällikön yläpuolella. Vastaava usean välijohtajan organisaatio löytyy vain Ferrarilta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4975
Jos Renault-Alpine pitää nykyisen johtorakenteen kukaan täysjärkinen ja ammattitaitoinen johtaja ei todellakaan lähde luotsaamaan tallia.
Organisaatiossa on liian monta porrasta ennen tallipäällikköä joten vastuuta sysätään niskaan ilman todellista vaikutusvaltaa.
Renault konsernin johdossa on Luca De Meo
Alpinen CEO Philippe Krief
Alpinen urheilujohtaja VP Bruno Famin
Alpine F1 Tallipäällikkö
Tuossa on 2 pykälää liikaa tallipäällikön yläpuolella. Vastaava usean välijohtajan organisaatio löytyy vain Ferrarilta.
Myös tallista viime kauden jälkeen poistunut Alain Prost on ihmetellyt mediassa Alpinen monimutkaista johtoportaan hierarkiaa. Ymmärtääkseni nämä toimitusjohtajat ja varapresidentit ovat vieläpä puhtaasti F1-tallin vetäjiä eivätkä esimerkiksi Alpinen kuluttajapuolen pomoja, joten asiaa ei voi selittää silläkään, että he olisivat vain nimellisesti kytköksissä F1-talliin vaikkeivät oikeasti puutu tallin johtamiseen mitenkään.

Uusi hierarkia on ihmeellinen senkin vuoksi, että todennäköisesti se oli vastikään potkut saanut Alpinen ex-tj, joka oli kaapannut liikaa valtaa F1-tallin käytännön johtamisessa vaikkei omannut kokemusta moottoriurheilusta, ja että sen takia tallissa on mennyt pakka sekaisin. Nyt kuitenkin valtaa vaikutetaan keskittävän entistä enemmän pois "moottoriurheilun asiantuntijoilta".
 
Ylös