Koko Alpinen tilanne on kyllä kummallinen. Toimitusjohtaja ja tallipäällikkö nokittelevat keskenään mediassa, mutta tuokin tuntuu olevan vain jäävuoren huippu oikeastaan koko viime vuosien ongelmista. Huippukuskit (Ricciardoa saattoi pitääkin huippukuskina vielä ennen McLaren-floppia) ja -lupaukset lähtevät lätkimään samoin kuin nelinkertainen maailmanmestari neuvonantajan paikalta, johtoporukka vaihtuu ja tavoitteita asetellaan harva se vuosi ikinä nitä saavuttamatta ja aina ollaan tyyliin viiden vuoden päästä olevinaan mestaruustaistossa.
Näin jälkiviisaana tuntuu (korostettakoon, että tämä on nyt ihan omaa mutua), että aikoinaan Renaultin paluun yhteydessä asetettu taktiikka tulla huipputiimiksi murto-osalla kärkitiimien budjetista (taisi olla noin kolmannes-neljännes pahimmista törsääjistä) oli suorastaan idioottimainen, ja nyt sen hintaa maksellaan. Vaikkei tietysti tuloksia saa vain lapioimalla rahaa summassa johonkin, niin kyllä varmaan suuremmalla, silti järkevällä, rahankäytöllä, olisi voitu rakentaa organisaatiota ja puitteita sellaiseen malliin, että niistä olisi hyötyä nytkin.
Toisaalta taas hassua on sekin, että Force Indialla ja Racing Pointilla se oli juuri Zafnauer joka sai vähemmistä killingeistä maksimin irti ja ylipäätään tulokset olivat hyviä ennen isompia talousvaikeuksia ja "pinkin Mersun" tuomia vaikeuksia.
Kaikkinensa en jaksa uskoa, että Alpinen ongelmat olisivat vain Zafnauerin kyvyttömyyttä johtajana, vaan minusta tuntuu että tuossa organisaatiossa on jotain perustavanlaatuista mätää, mikä vetää kokonaisuutta väärään suuntaan, ja tilanne on ollut tämä jo vuosia.